رواية حكاية توبة كاملة بقلم دونا عبر مدونة دليل الروايات
رواية حكاية توبة الفصل الثالث 3
جبل ركب عربيته وفضل ماشي تائه لحد ما وصل مكان مهجور وسط زرع ونزل من عربيته .. جبل وهو رفع عينه لسماء
في ايه يا جبل مالك يا ابن الآسيوي مالك موجوع وتايه ليه من ساعه ما سمعت موافقتها .. لا لا لا يا جبل متقولش انك حبتها دااا انت مكملتش يوم شايفها فوق يا جبل فوق .. اتنهد بغضب ورفع رأسه وصرخ بقلب موجوع وهو بيضرب علي صدره بعنف وصريخ .. تتتتتتتتتتوووووووببببببه عملتي ايه في كيان الجبل يا توبه اهااااااااااااااااااااااااااا من كتر التعب قعد مكانه بيأيس
فضل جبل كده يجي ساعه لحد ما سمع تلفونه رن وخلص مكالمته ورجع البيت الاسيوطي
عند الجد وهو بيحكي .. فاهمتوا بقا يا ولاد ايه رايكم بقا
سميرة بضحك علي شكل مراد وسارة وكريمه
مراد بسرحان .. انا بقا استعين بحضرك بقا يا جدي دماغك دي عظمه على عظمه يا جدو يا قمر
ساره بفرحه وتصفير .. هو دااا هشمو القمر و انا معنديش اعترض يا جدو بس اهاااا في ايه يا خالته
سميرة وهي ماسكه ودانها جامد .. في بنوته قمر زيك تصفر يا بت عيب
ساره بضحك ووجع .. خلاص خلاص حقك عليا يا خالته يا قمر انتي وحضنتها وباست خدها
كريمه بتسال .. بس أكده يا هشام بيه توبه لو عرفت هتزعل قوي
ساره بابتسامه .. هو دااا اللي كنت عاوزه اقوله
الجد بضحك وحب .. لا متقلقوش من الناحيه وسبوها عليا المهم دلوقتي الأمور تمشي زي ما اتفقنا اتفقنا
الكلفي صوت واحد .. اتفقنا
ساره بضحكه كله شر .. هههههههه يلا بقا اشوف شغلي ههههه
مراد بضحك واستغرب فبيقول لنفسه .. مالها المجنونه دي واضح انها ناويه عمله اممم خلني اتسليه شويه ههه
كريمه بضحك… مالكم يا عيال بتضحكوا علي ايه
الاتنين بصوت وأحد .. لا لا لا مفيش
سميرة بضحك شديد .. مالكم يا عيال انتوا ركبكم عفريت ولا ايه
مراد بضحك وعينه علي ساره .. لا يا ماما ما خلاص العفريته بنت الايه خطفتني
ساره بخجل .. خالتوا انا طالعه عند توبه بعد اذنكم وطلعت جري
الجد اخد بعضه وهو بيضحك عليهم ودخل المكتب
عند توبه
توبه قعده بتكتب في كشكولها وهي مشاعرها متلخبطه و قلبها موجوع وهي مش عارفه اي سببب فضلت تكتب وهي بتكتب كانت بتتكلم بصوت حزين ..
أبحث عنك أين أنت؟!
أجبني ..
هل سوف يسكن في قلبي الملعون ذاك معشوق ؟!
إذا أين هو ؟!
لماذا ولماذا تأخرا عليا ؟! لماذا يجعل قلبي يعاني وعقلي لايبالي ياترااا ؟!
إني أنتظرك بأشتياق و أنظر في وجه كل مار في حياتي أبحث عن المحبوب .. إذا أين أنت ؟!
أخبرني أين انت يا ملاذي ؟!
أجبني أرجوك .. ولا تجعل مني أضحوكه أمام الجميع ولا تجعل قلبي يهان أكثر من ذالك .
و إلا أصبحت أنا الآن مثل العلكه في فم الناس ..
فإمنهم من يقول لي ؟!
اين هو معشوقك ومحبوب قلبك؟! أين ذالك الذي تتبأهين به ؟! أين هو سندريلا ههههه ؟!
والبعض الاخر يقول لي ! هههههه أين هو من تدعيه أبو اولادك يا ترااا ؟!
و أخرين يقولون لي ! إلن ينفك كربك يا ايتها الحالمه ؟! ياليت الله يعينك ويأتيك راجل يرضا بك ..
ولأسف !
من يعبوني ولا يدرون ومن يسخرون ولا يعلمون بما يشغل بال تلك الفتاه الحالمه ؟!
فهما لا يعرفوا ما يريده القلب ولاه ما يبحث عنه العقل في باطنه عن من سيصاب بلعنه عشق قلب ملعون ..
وما لا يعلموا أيضا أن فارس تلك الأحلام و الذي يصون لا يأتي بسهوله … 🥴😉🔥❤️
توبه بتوهان .. يا اااهااا منك يا قلبي قولي ليه وجعني كده اففففف
ساره بضحك .. ياااهاااا منك يا قلبها ليه وجعها يا حزين اخس عليه اخس يا قاسي ليه مزعل توبه
توبه بغيظ وهي حابسه دموعها .. اطلعي بره يا ساره مش عاوزه اتكلم مش ناقصه بقا
ساره بزعل لأنها حاست أنها زودتهم .. توبه انا اسفه انتي عارفه اني بهزر
توبه بدموع .. عارفه يا حبيبتي انا اللي اسفه
ساره بعياط .. انتي بتعيطي ليه طيب
توبه بعياط .. مش عارفه بس هنا وجعني اوي وبتشاور علي قلبها
ساره بعياط .. طب من ايه
توبه بابتسامه وسط دموعها .. طب اهدي يا بنتي انتي بتعيطي ليه
ساره بضحك وسط دموعها .. ما انا بعيط علي عياطك ياقرعه
توبه وساره انفجروا في الضحك وهما بيمسحوا دموع بعض وبيحكوا وبيفتكروا مواقف كوميديه مضحكه ليهم وهما صغيرين
نروح لجبل بقا
جبل وصل البيت وسميرة شافته
سميرة بابتسامه .. روحت فين يا حبيبي
جبل بهدوء .. ابدا يا ماما كان في شغل مهم ممكن اعرف فين جدي
سميرة بابتسامه .. في مكتبه يا حبيبي بس مالك
جبل بهدوء .. ابدااا يا حبيبتي بس بسال عادي بعد اذنك وسابها وراح لمكتب
جبل وهو داخل المكتب بيفتكر اللي حصل وهو في مكان مهجور وسط الزرع ..
فلاش
التلفون رن بتع جبل وهو في عربيه قام من مكانه
جبل بجمود .. الو
الظابط مجاهد .. الو جبل بيه انا الظباط مجاهد اللي مكلفه بقبض علي سالم الاسيوطي
جبل بجمود .. ايوه في جديد
الظابط مجاهد .. يا بيه احنا لقينا جثته مشوهة في بيت مهجور وسط الزرع واثباتات بتدل علي أنه سالم وبكده القضيه اتقفلت
جبل بتفكير .. امممم طيب وفصل مع الظابط
جبل بتفكير رن علي واحد من رجالته وقاله يتأكد أن الجثه بتكون لسالم الاسيوطي ومكملش ربع ساعه وجاله التأكيد
باك
جبل بهدوء دخل المكتب
الجد قاعد بيفكر في الماضي وسمع صوت الباب خبط .. ادخل
جبل بهدوء .. حضرتك فاضي عاوز اتكلم معاك في موضوع مهم
الجد بابتسامه .. لو مش فاضي افضلك يا حبيبي اقعد واتكلم
جبل بهدوء .. سالم ياجدي
هشام بهدوء .. هرب
جبل بستغراب .. عرفت ازي
هشام بهدوء .. اسمعني يا جبل صالح كلمني وقالي أن الظابط اللي كنت مكلفه بقبض علي سالم لقه جثته مشوهة في بيت في مكان مهجور فأنا يا يا ولدي طلبت من صالح يروح ويتاكد بنفسه أنها جثه سالم بس الاسف طلع حد تاني و القضيه اللي مرفعو علي سالم اتقفلت لأنهم لقيوا كل الحاجه تخص سالم اهنيك فهمت يا ولدي
جبل بجمود .. كده هو ناوي يموت علي ايدي
الجد بهدوء .. اعمل الواجب وزياده يا ولدي المهم توبه تكون بخير ومبسوطه علطول دااا اللي يهمني هي واختها ساره يكون بأمان
جبل بهدوء .. اكيد دااا اللي هيحصل ومتقلقش وساره في مقام اختي هيكونوا في حمايتي
الحد بخبث .. وتوبه ايه
جبل بتصنع الجمود رغم اللخبطه اللي جوه .. متقلقش يا جدي توبه وساره في عيني الاتنين بعد اذنك اسيبك علشان ترتاح وطلع
الجد بضحك ممزوج بحب .. ولله وهترجعو الماضي يا ولاد كابر يا ابن فايز الآسيوي وهنشوف اخرتها هههههههههههههه
بره المكتب
مراد اصطاد جبل واخده وطالعو الجنينه بيتكلموا علي موضوع الشغلهم اللي متركم علي عامر لوحده
والجد بينبه صالح وكمان بيشوف الشغل
وسميرة هي وكريمه قاعدين في الصاله بيحكوا
وتوبه هي وسارة قعدين اللي بترسم واللي بتكتب رواية حياته
المهم الاسبوع مشي عادي جدااا مع الكل معاداا جبل وتوبه ..
جبل اللي تايه وحاسس بشعور غريب لحد ما اتاكد أنه حبه لتوبه
وتوبه اللي بتتجنب جبل في كل حاجه وهي مش عارفه السبب ايه ولأنه كل ما بتتوصل معاه قلبه بيوجعها
الاسبوع مر بتفصيله لحد معاد كتب كتاب توبه مع العريس المجهول والبيت الاسيوطي ملينا بضيوف والناس اللي جاي تهنئ بفرحه
هشام بفرحه .. سميرة اطلعي شوفي البنات
سميرة بفرحه .. حاضر يا عمي وطلعت
جبل بجمود وسخريه .. فين عريس الغبره دااا يعني مشرفش
مراد بضحك شديد .. اهاااا دااا لو شرف احتمال يتشرح هههههه
الجد بابتسامه وفرح .. اسكت يا مراد وهو قالي يا جبل أنه جاي قرب علي البيت هروح اخلي صالح يرن عليه
في اوضه توبه
ساره بدموع .. يا شيخه ايه الجمال الطبيعي دااا بس يا بخته بيكي حقيقي
كريمه وهي بتمسح دموعها .. ربنا يحميكي يا بنتي ويبعد الشر عنك
سميرة بفرحه .. يا بخته فعلا ملاك يا توبه وحضنتها اوي وقالت يلا يا عروستنا يلا جدكم عاوزكم تحت ونزلوا
جبل واقف هو ومراد وعيونه شافتها واتلجم مكانه من كتر الصدمه
توبه كانت لبسه فستان لبني بسيط طويل بس مفتوح حابه من الضهر وشعرها كانت لما علي شكل كحكه فوضويه و هي رفضت تحط اي نقطه ميك اب وكانت لبسه جذمه سمبل وبسيطه لونه لبني
جبل هو سرحان قربت عليه سميرة وهي بتضحك .. حبيبي اقفل بوقك بس
جبل باحراج كان لسه هيمشي وقفته ساره بخبث
ساره بخبث .. ايه رايك في توبه مش قمر اوي النهارده يا جبل ولا رايك ايه
جبل بلا مبالاة .. عادي مش مختلفه عن اول مره شوفتها
توبه بغيظ وعصبيه واقفه هتموت وترد بس سكتت
ومراد بيميل ع ساره .. والله مفيش قمر في عيوني انا غيرك يا بطل
ساره بخجل سكتت
سميرة لحظه هدوها المفجاء فمسكت مراد من وادانه وفضلت تانب فيهم
توبه جايه تمشي ناحيه خاله كريمه جيل اخد باله من فتحت الفستان من الضهر ساحب لها التوكه من شعرها وخله مفرود علي ضهره بشكل جميل
توبه بغيظ .. هو ايه دااا بقا ليه كده اصلا
جبل بعصبية وهو بيتكلم من تحت الضرس .. كده حلوه واحسن بدل ضهرك اللي باين ماشيه بيه عرض قدم اللي حوليكي ولا ايه و هموت واعرف فين المحروس بتعك دااا
توبه وشها حمرا من كتر العصبيه والغيظ .. لا انت زودتها اوي ولسه هترد
سميرة بقلق .. يا ولاد اهدوا وعدوا اليوم في ناس حولينا وكانت هتكمل صالح قطعها
صالح بهدوء .. جبل بيه وسميرة هانم الجد عاوزكم ضروري في المكتب
سميرة بابتسامه جانبيه .. حاضر يلا يا جبل وراحوا علي المكتب
توبه بغيظ وعصبيه .. واحد بارد
مراد بضحك .. يا بنتي خلاص هو مشي فككك
ساره بتميل علي مراد .. بقولك الخطه هتمشي علي اخوك علي كده
مراد بضحك .. قولي يارب بقا علشان موضوعنا يكمل كمان بعدهم ساره بصدمه من بجحته سابته وسكتت
في المكتب
جبل بهدوء .. جدي في ايه
سميرة بتصنع القلق .. عمي هو في ايه والعريس فينه اخر ليه
الجد بتصنع الصدمه .. انا مش عارف اقول ايه يا ولاد وتدخل صالح
صالح بهدوء .. هشام بيه الشيخ بره وبيسال علي العريس وبيقول أنه كده اتاخر
جبل بستغراب واستحقار .. في ايه يا جدي و فين العريس دااا
هشام بحزن .. اهل العريس رنوا عليا وقولولي أن ابنهم رافض الجوازة دي وأنهم مش هيجوا وبيعتزروا
جبل بهدوء وتنهيده.. جدي انا بطلب ايد توبه منك وانا اللي هكتب كتابي عليها
الجد بفرح .. بس يا ولدي هما كم شهر وهتطلقها
جبل وهو بيحط أيده في جيوبه وببرود .. نبقا نشوف الموضوع دااا بعدين
الحد بضحك وحب لانه فهم من كلام جبل أنه عارف بخططهم من اولها .. طب يلا يا اولاد نطلع
كلهم طالعوا والدونيا مشيت
وتوبه لحد لأن متعرفش مين عريسها لحد ما سمعت اسم جبل فايز الآسيوي والشيخ بيقوله لجدها أنه هيسلمها ليه وهي انصدمت لحد ما اليوم خلص
وأصبحت توبه كمال الاسيوطي زوجة جبل فايز الآسيوي وحلاله
توبه فاقت علي صوت الجد وهو بيقول لجبل
الجد بصرامه لانه شايف صدمت توبه .. جبل خد مراتك واطلع علي جناحكم
جبل بهدوء مسك ايد توبه وطالع لجناحهم الخاص اللي أمر هشام بتجهيزوا ليهم ولسه برضوا توبه الصدمه مأثره عليها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية توبة ) اسم الرواية