Ads by Google X

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس و الاربعون 45 - بقلم مريم شعبان

الصفحة الرئيسية

  رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس و الاربعون 45

 
 
بعد مرور أسبوع
بسملة و يوسف و ماهر و عز و شادلي سافروا فلسطين الكل كان عايش في حزن و زعل البيت اتحاول من بيت كأنه كله ضحك لبيت كله حزن
تم تأجيل عملية نبيل بطلب من نبيل بسبب زعله علي فارس بسملة قررت كفاية اسبوع في فلسطين و تنزل عشان مدرسة يوسف و حياتهم هنا و في اقرب وقت هترجع فلسطين تاني
يوم رجوعهم من فلسطين
كان الكل واقف لبسين ابيض كل ابطالنا و مع ضيوف ابطال اشجان و بناتها واقفين و البنات اول ما بسملة نزلت اقعداو يزغرطوا
جاد: يا ام الشهيد نيالك
ام الشهيد نيالك
جاد: ياريت امي بدالك
ياريت ام بدالك
يوسف راح عند الشباب اللي حضنوا يوسف علي طول
جاد: البقاء لله يا صحبي

يوسف بدموع: فارس استشهد
موسي: اخوك شهيد في الجنة
هيام: شدي حيلك يا بسملة
حسناء: يا بختك يا ام الشهداء لكي الفردوس الاعلي والله
بسملة: الحمدلله الحمدلله
سليم: شدي حيلك يا بنتي
بسملة: عيالي ماتوا
سليم: استشهدوا الشهداء احياء مش اموات يا بنتي يلا يا سهام خدوا بسملة و ادخلوا علي جوا و يدخلوا الستات فيلا سليم و الكبار كمان يدخلوا مفيش غير الشباب و البنات
مرام: البقاء لله
يوسف: ونعمة بالله معلش تعبك معانا يا شادلي
شادلي: تعب اي بس ربنا يصبركم
يوسف بدموع: يارب
ماهر: طيب اتفضلوا يا شباب يلا ندخل جوا
يوسف: أنا هدخل الفيلا عندي
حاتم: طيب تعال اقعد شوية هناك و بعد كده امشي
يوسف: لا مش قادر و يمشي
ماهر: سيبوه لوحده شوية
موده: طيب روحوا انتوا و انا جاية وراكم
عز: رايحة فين
موده: عند يوسف مش هقدر اسيبه لوحده روحوا انتوا و انا جاية وراكم
عز: تمام اتفضلوا يا جماعة و يدخلوا كلهم و يفضل صحاب يوسف و موده بس
وائل: هنعمل اي
موده: يوسف محتاجكم جنبه دلوقتي انتوا اول ناس جري عليهم لما نازل من العربية
مروان: احنا نعمل اي شي المهم يكون كويس
موده: مش هيكون كويس دلوقتي بس دلوقتي يلا بينا ندخل البنات يلا ادخلوا الفيلا و انا هيجي وراكم و يلا يا شباب عند يوسف كلهم بدوا يتحركوا والشباب راحوا عند يوسف و البنا دخلوا و كانت موده: ماشية
غرام: موده
موده: نعم
غرام: ينفع اجي معكي
موده: عند يوسف متأكدة
غرام: اه متأكدة ينفع
موده: اكيد تعالي و يدخلوا كلهم كان يوسف أقعد في الجنينة و حاطط أيده علي رأسه كلهم كانوا واقفين باصين عليه بحزن
موسي: هنعمل اي
جاد: غرام روحي انتي
غرام: اروح فين
جاد: اتكلمي مع يوسف الكل عارف انه بيحبك متخفيش يوسف محترم
غرام بصت لموده
مروان: خليها تروح يا موده
موده: روحي بس احنا هنفضل واقفين هنا
غرام: تمام و أخدت نفس و مشيت راحت ل يوسف و قعدت قدامه
غرام: وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
وَلا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لا تَشْعُرُونَ
يوسف بصلها
غرام: اتكلم يا يوسف قول كل اللي جواك
يوسف: اقول اي
غرام: اللي جواك
يوسف: انا مش عارف انا مش حاسس بحاجة
غرام: عيط
يوسف بصلها
غرام: عيط ؛ و يوسف ما صدق حد طلب منه و اتفتحت و اقعد يعيط جامد و كان جاد رايح
موده: اقف عندك سيبهم لوحدهم
يوسف: انا مش قادر انا فقدت أغلي ناس عندي كل شوية أفقد حد بحبه و هو ليه بيحصل فيا كده
غرام: يا يوسف ده مش ابتلاء دي نعمة منزلة الشهداء عند ربنا كبيرة أوي انا عارفة انك صعب تتقابل الموضوع بس تعال نتكلم بهدوء كده اني ربنا يحطك في الاختبارات دي في هو بيحبك اخواتك احياء عند ربنا دول شهداء كانوا واقفين قدام الكل إسرائ/ليين مش خايفين كل همهم يجيبوا حق اخواتهم اللي استشهدوا دول ابطال يا يوسف بس انا مش هقولك كلام تقليدي انك لازم تصبر و كده هو اه لازم تصبر بس حقك اخواتك يا يوسف حق كل شهيد حق كل بنت اتعرضت لاي عنف منهم كل بيت اتدمر كل طفل مات و هو ملهويش اي ذنب في القرف اللي بيحصل ده ناس دخلت بيوتنا و حياتنا و عايزين يقعدوا غصب عننا لو هتسكت في هم هيكونوا زعلانين لازم حق اخواتك يرجعوا حق كل ام عيطت علي عيالها اللي استشهدوا كلهم اتهرقت عليهم حقهم يا يوسف
يوسف: أجيب حقهم ازاي انا مش قادر اعمل اي حاجة
غرام: هتقدر و انا جنبك مش انت علي طول بتقول انك بتحبني انا عايزة بقي تثبتلي حبك ده انك تجيب حق اخواتك
يوسف: انا مش قادر
غرام: لا هتقدر خد وقتك في الحزن و الزعل بي تقوم عشان حقهم و حق كل دمعة من والدتك
يوسف: هتفضل جنبي
غرام: اه والله بس كله بحدود
يوسف: وعد
غرام: اوعدك بعمري كله اني هفضل جنبك يا يوسف والله العظيم مش هسيبك هفصل معاك لحد ما يجي حقهم
يوسف: هحاول

غرام: باذن الله تقدر و يجوا الشباب
جاد: و احنا كلنا معك يا استاذ يوسف
يوسف: انتوا هنا من امت
موده: من بدري اوي المهم دلوقتي لازم نكمل خطتنا العدو قدامنا
مروان: قصدك صحاب المطعم
موده: اكيد ارتاح شوية يا يوسف و بعد كده لينا كلام كتير
يوسف: باذن الله
جاد: يلا عشان نروح عندنا الفيلا
****
فيلا سليم
الستات و البنات كلهم قاعدين و الشباب قاعدين جنبهم
بسملة بعيط: لما كنت هنا قبل ما اسافر فلسطين كنت بحاول انسا اني ابني الكبير مات و بشغل نفسي و اي حاجة قدامي اعملها نزلت شغل مع اني زوجي الله يرحمه سيب فلوس كتير بس بعد ما سافرت و شوفت صبر الأمهات علي موت عيالها الام واقفة بتزغرط و فرحانة اني ابنها راجل واقف قدام الكلام ده شوفت حاجات كتير اوي بسال صبرهم ده من فين يارب ده أنا لما كنت اشوف جنازة في التلفزيون لشاب فلسطيني كنت بموت من الوجع ما بالكم بعيالي لا دول الام واقفة واقفة هتموت من القهر بس واقفة فخورة بتزغرط لما وصلت لقيت الف من الشهداء و الفات من الأمهات قلبها بيتوجع علي عيالها كل يوم و اطفال بتموت من العرب بسبب الحاجات اللي الكلاب دول بيعملوها كل طفل بيكون يتيم كل بنت اتحرمت من عريسها كل ام اتحرمت من ابنها حسب الله و نعمة الوكيل أنا شوفت اللي عمري ما شوفته في حياتي صحابي ابني واقفين و شاغلين يا ام الشهيد نيالك ياريت امي بدالك و أمهاتهم تزغرط و انا من. جوايا بقول يارب يارب مش عايزهم مكان عيال يارب متوجعيش ام علي ابنها يارب اه يما يا فارس الله ينتقم من اليوم يا يما الله رزقك اللي بداك إياه يا يما اه يا يما يا فارس كنت تغني علي طول يا ام الشهيد نيالك ياريت امي بدالك لحد ما بقيت ام الشهداء يا يما كان بيحكها علي طول يما الشهيد نيالك ياريت امي بدالك و يحكلي زغرتي يما راح تكوني ام الشهيد اه يما الله حققلكم حلمكم يما الحمدلله الحمدلله قولتلي زغرتي يما لولولولولولوي لولولولولولوي يا ام علي و فارس نيالك لولولولولولوي؛ الكل كان بيعيط
يوسف راح عندها و أقعد جنبها و يعيط
بسملة: بس يا يوسف هم فرحانين اخواتك ابطال يا حبيبي علي و فارس ابطال يما اخواتك علي طول يقولوا زغرتي يما زغرتي و افرحي بينا كان نفسي اشف كل واحد فيهم عريس شفتهم احلي عرسان يما افرح باخواتك يا حبيبي زغاريط يا حبايبي زغاريط زغرتي يا سهام فارس كان بيحبك و بعتبرك أمه زغرتي كلهم يزغرطوا
يا ام الشهيد نيالك ياريت امي بدالك و الشباب اقعدوا يقولها كتير و البنات تزغرط
لا تبكي يا جنين علي حالك
و حقك ترفعي راسك بابطالك
لا تبكي يا فلسطين علي حالك
والله ارفعي راسك بابطالك
خلي الجنباء يشوفوا اطفالك
ما سلموا للخوف بعز الرعب
****
في شقة غيث و بيري
غيث: اه يوم متعب
بيري: تحب تاكل
غيث: لا مليش نفس
بيري: تمام تصبح علي خير و تمشي
غيث يروح وراها و كانت قاعدة بتعيط
غيث: مالك يا حبيبي
بيري: طنط بسملة صعبانة عليا اوي شوفت حصلها اي شوفت يوسف اتغير ازاي
غيث: ربنا يصبرهم حقيقي صعب اوي بس قدر الحمدلله
بيري: تفتكر كام ام قلبها توجع بسبب الكلاب ده تفتكر كام طفلة ماتت قبل ما تلبس لبس العيد اللي فرحانة بيه اه يا غيث قلبي وجعني اوي
غيث: بسم الله علي قلبك حتي يهدأ اهدي كده هنعمل اي طيب
بيري: في أيدينا نعمل كتير
غيث: مش فاهم
بيري: المطعم
غيث: انتوا ناوين علي اي
بيري: كل خير
*****
في جناح رحاب و ماهر
رحاب بعيط: ربنا يصبرها قلبي وجعني عليها اوي
ماهر: طيب اهدي
رحاب: مش قادرة
لين: ماما بتعيطي ليه
رحاب: مفيش يا حبيبتي
سند: بابا ممكن اسال حضرتك سوال
ماهر: اتفضل
سند :هم كانوا بعيطوا تحت ليه
ماهر: عشان عمو فارس استشهد راح الجنة عند ربنا
نورسين: يعني اي استشهد
ماهر: يعني مات بطل حد قتله
لين: و مين قتله
ماهر: اسرائيل/ين ناس وحشين اوي
لين: طيب هو ليه بيحصل كده
ماهر: عشان دول ناس طمعانين في بلدنا و كمان ده قدر أنهم ماتوا الحمدلله
لين: لا يا بابا انا مس قصدي كده احنا مش بنساعدهم ليه
ماهر: هنعمل اي يعني
سند: نقف جنبهم مس حضرتك قولت اللي محتاج مساعدة نقف جنبه هي مش فلسطين دي دولا عربية
رحاب: اكيد يا حبيبي
نورسين: ازاي دوله عربية و الدول التانية سيبهم لوحدهم كده واقفين بيتفرجوا
سند: إيوه ازاي و احنا ازاي ساكتين اساسا حضرتك قولت لازم تكون أمة واحدة و ازاي احنا سيبنهم يموت لوحدهم
لين :مش حضرتك قولت زمان مصر كان فيها إسرا/ئيليي/ن و خرجنهم بمساعدة دول العرب طيب ليه مش نعمل كده تاني لسه خايفين منهم
ماهر و رحاب بصوا لبعض بصدمة علي تفكير ولادهم تفكيرهم مش يدل اطفال في السادسة من عمرهم
ماهر مكنيش عارف يقول ليهم اي
رحاب: طيب اقتراحوا علينا نعمل اي
لين: مش حضرتك قولتلي اننا نقدر نستعمل السوشيال في حاجات مفيدة طيب ما ننزل اخبار عن فلسطين و نترجمها بكذا لغة و نخلي العالم كله يشوف بيحصل
رحاب: فكرة حلوة يا لين طيب اي رايكم دلوقتي تروحوا تناموا عشان المدرسة و بإذن الله نكمل كلامنا بكرة
سند: تمام تصبحوا علي خير و يمشوا
ماهر: هم دول اطفال
رحاب: غالبا احنا اللي اطفال العيال عندهم حق
ماهر: اكيد انا مستغرب ازاي بيفكروا كده تفكيرهم اقسم بالله احسن من تفكيرنا
رحاب: اه ربنا يحفظهم يلا تقوم تنام عشان الشغل
ماهر: تمام يا حبيبي
*****
في جناح موده و عز
عز: هتفضلي قاعدة كده
موده: نام انت انا لسه عندي شغل
عز: ممكن اعرف بتعملي اي
موده: بجمع معلومات عن المطعم
عز: موده في اي مالك انتي و مال المطعم
موده: مالي ازاي دول مش اخواننا اللي بيموتوا
عز: ممكن ملكيش دعوة و تخليكي في نفسك و احنا هنتصرف
موده: لا
عز: موده انتي دخلتي في مليون لعبة و لو فاكرة اني الشباب اتغيروا يبقي بتحلمي مشوار الشباب مش سهلة اوعي تفتكري انك بعد ما خليتهم يصلوا و يقربواومن ربنا انهم كده اتغيروا لا هم لسه زي ما هم انتي غيرتي حاجات كتير اه بس هم لسه زي ما هم المصائب بتجي من وراها و انتي اللي في الوش بلاش دور البطولة اللي عايزة تكوني فيه عشان نهايته وحشة حاطة نفسك مع ناس خطر و عايزة تكملي فوقي يا موده ممكن في ثواني يموتك
موده: اموت و انا بيعمل الصح عندي اهون من اقعد و انا شايفة الحق قدام عيني و مش ساكتة عارفة الطريق صعب بس مش هستسلم
عز: انا مش ضدك انا خايف عليكي و انتي عارفة كده كويس
موده: خايف عليا خليك معايا
عز: هنخسر يا موده
موده: موده مش بتخسر
عز: يا موده داخلة في لعبة خطر احنا لسه مش عارفين هم مين اساسا و مين تاجر المخدرات اللي في المدرسة عندنا
موده: هعرف في اقرب وقت
عز: موده في مليون مشكلة مشاكل السباب و البنات اللي دخلتي نفسك فيهم و اكبر مشكلة بتاعت يوسف و صحاب المطعم
موده: تعرف انا لو وصلت اصحاب المطعم كل حاجة اتحلت صحاب المطعم هم السر ورا كل حاجة بتحصل لشباب و البنات
عز: موده انا بتكلم بهدوء أهو عايزة تكملي في الهبل ده يبقي مفيش نزول شغل تاني مش هتكملي تنزلي عادي شغلك ولا بيتك
موده: شغلي
عز: انتي بتقولي اي
موده: انا وعدتهم اني أجيب حقهم اظن انا مش مقصرة معك في اي حاجة بترجع كل حاجة بتكون تمام
عز: مش حكاية مقصرة انا خايف خايف أوي عليك مش اقدر اسيبك تدخلي في حرب مع دول
موده: لو بتحبني خليك معايا لازم حقهم يرجع انا لما فضلت هنا يا عز و وافقت بالجوازة دي عشان خاطر اغير الفصل ده مكنتيش عارفة اني هدخل في كل ده بس لعله خير هكمل عشان خاطرهم في بالله خليني انزل شغلي و اكمل صدقني هنجح
عز: طيب لو حصل العكس ساعتها مش هيكون في شغل تاني نهائي موافقة
موده: موافقة موافقة
عز: اتفقنا
*****
تاني يوم
في شقة تامر
رباب: كله تمام بقيت تثق فيا
تامر: هو ده المطلوب التنفيذ بعد ما تنزل من عملية والدها
رباب: العملية اتاجلت
تامر: اه عرفت عشان اخو يوسف
رباب: انت السبب في موته صح
تامر: اوعي تقولي الكلام ده قدام حد هنروح في داهية
رباب: ما احنا رايحين ليه يا تامر
تامر: دي طلبات الباشا الكبير
رباب: اللي في بيت سليم
تامر: لا اللي اكبر منه
رباب: طيب ازاي واصل ل اسرائيل/يين دول
تامر: عشان هو اسرائ/يلي
رباب بصدمة: نعم
تامر: اي الصدمة دي ما احنا شاغلين في مخدرات و المخدرات بتدخل مصر بسببهم فوقي يا ماما
رباب: انا اول مرة اعرف الكلام ده
تامر: محدش يعرف الكلام ده غيرنا تمام مش الكل عارف انه اس/رائيلي
رباب: انا مش عايزة اكمل
تامر: نعم
رباب: انا خايفة عليك
تامر: بس يا رباب بس يا حبيبتي
رباب: انا خايفة عليك و علي ابننا اللي جاي
تامر: ما عشان خاطر ابننا ده لازم اتعب عشانه
رباب: تعال نتعب في الحلال
تامر: ما انا كنت في الحلال و حياتنا كانت حلوة ولا انتي ناسية انا ليه دخلت في ام الحوارات دي فاكرة ولا لا
رباب بحزن: فاكرة عشان تخلني اعمل العملية
تامر بضيق: لو ساعتها ابويا وافق اخد الفلوس كان زماني في حل تاني بس هو السبب في ده كله هو مراته مكنتيش عايزني أجيب طفل و أهو عملتي العملية و مستنيين احلي طفل او طفلة
رباب: طيب مش نحمد ربنا و نبعد و نربي اللي جاي ده كويس
تامر: البعد صعب يا رباب و بلاش كلام كتير في الموضوع ده تمام
رباب بضيق: تمام
*****
يوم جديد في المدرسة
في مكتب موده و قاعدة بتفكر مين تاجر المخدرات اللي في المدرسة و خرجت تلف في المدرسة
موده: مين تاجر المخدرات اللي في المدرسة قعدت تلف كتير تعبت و دخلت المطعم مكنيش في حد
موده: فين الناس اللي هنا هو كان اسمه نسيت اسمه طيب انا جعانة دلوقتي انا هدخل المطبخ احسن دخلت المطبخ من جوا و كان غرفة كبيرة فيها اكل كتير قعدت تدور علي حاجة تاكلها لحد ما واقفت قدام تلاجة بتفتحها بس لقيتها مقفولة برقم سري
موده باستغراب: اي ده تلاجة ليها رقم سري من امت ده و تحاول تفتحها بس متعرفيش و سمعت صوت برة خرجت كان رسلان
موده: اوف خضتني
رسلان: انتوا قولتوا تعالوا اقعد معنا فينكم كلكم في الحصص و انا اقعد بلف في المدرسة المدرسة كلها اتصورت معايا و حالا انا جعان
موده: تعال ورايا بدون كلام كتير
رسلان: ليه
موده: تعال بس
رسلان: تمام و يدخلوا
موده: بتفهم في الهكر والحاجات دي صح
رسلان: اه ليه
موده: افتح التلاجة دي
رسلان بضحك: انتي شاربة اي يا موده ماله الهكر بالتلاجة
موده: طيب افتح التلاجة
رسلان بسخرية: حاضر و يحاول يفتحها
موده: اي افتح
رسلان: احم مش عايزة تتفتح ليه
موده: ركز فوق كده مقفولة برقم سري
رسلان: انتوا قافلينها ليه انتوا بتعملوا اي في العيال هنا
موده: تعرف تفتح ولا
رسلان: اعرف طبعا
موده: بس عشان خايفة
رسلان: ليه ان شاء الله
موده: اخلص اخلص
رسلان: حاضر و يحاول يفتحها مرة و تاني و تالت
موده: بقالك نص ساعة بتحاول تفتحها اخلص
رسلان: اصبري اخر محاولة
موده: تمام و يحاول و تفتح المرة دي
رسلان: إيوه بقي و يفتحها
رسلان: اي ده ده مكان سري
موده: ندخل
رسلان: ما بقالنا ساعة بفتح فيها و في الاخر نمشي هندخل طبعا يلا
موده: تمام ادخل انت الاول
رسلان بضحك: جبانة خايفة
موده: مش خايفة بس عشان انت الراجل تدخل الاول شوفت و اخلص
رسلان: تمام ثبتني يلا و يدخل و موده كانت ماشية وراه
موده: اي المكان الغريب ده
رسلان: غريب الحب مين فهمه
موده: اقسم بالله هضربك
رسلان: موده في اوضة هناك
موده: تعال نروح نشوفها يارب تكون مفتوحة و يروحوا و كانت مفتوحة
رسلان: الحمدلله و يدخلوا و كان في علب كتير
موده: شو هذا
رسلان: اسألي نفسك
موده: تعرف تفتح العلبة دي
رسلان: انتي جايبني عشان افتح اي حاجة و انتي حاجة عشان تمشي ورايا
موده: اخلص بقي
رسلان: حاضر و يفتحها
موده: اي ده
رسلان: دي مخدرات
موده بصدمة: اي عرفت ازاي
رسلان: كنت بشرب زمان
موده بصدمة: بتهزر صح
رسلان: اكيد شاب زي اكيد عارف كل حاجة فوقي يا ماما
موده: ماما في عينك
رسلان: لا بس انا كنت فاكركم محترمين طلعتوا تجار مخدرات الله يا عيلة سليم بتعملوا اي تاني من ورنا
موده: اهمد اهمد هنعمل اي دلوقتي دي المخدرات اللي كنا بندور عليها يا هبل اللي قولنا عليها
رسلان: اي ده بجد
موده: اه
رسلان: جدك لازم يعرف
موده: ما انتي عارفة انه في المستشفي
رسلان: طيب عز اي حد اخلصي كلمي حاتم
موده: خايفة اخرج من هنا مش ضامنة الظروف
رسلان: خلاص خليكي هنا و انا هروح أجيب عز و الشباب
موده: لا هتسيبني لوحدي
رسلان: طيب ما تطلعي موبايلك كلمي موده
موده: تصدق صح و تطلع موبايلها و تكلم حاتم
حاتم: السلام عليكم قلب اخوكي عاملة اي
موده: وعليكم السلام حاتم الحقيني
حاتم: في اي
موده: المخدرات موجودة هنا لقيتها تعال بسرعة
حاتم: انا مش فاهم حاجة لقيتها فين
موده: تعال بس المدرسة و هتفهم
حاتم: تمام ماشي سلام انا جاي و يقفل
رسلان: نخرج بقي
موده: لا مش هخرج
رسلان: هنقعد برة
موده: لا خلينا هنا احسن هكلم عز و تكلم عز تقوله يجي
موده: اطلع بقي عشان تجيب عز
رسلان: تمام و يطلع و تفضل موده تلف في الاوضة و لقيت البوم مسكيته و فتحت و لقيت في صور العيلة كلها و الشباب و البنات مكتوب عليه الانتقام
موده بصدمة: اي ده
:انتي بتعملي اي هنا
موده لفت بصدمة كان جاد و يارا
موده: اوف خضتني يا حيوان
جاد: اي ده يا موده انتي بتعملي اي هنا و اي المكان ده
موده: انتوا جاين مع بعض
يارا: لا انا كنت جاي أجيب حاجة أشربها لقيته
جاد: و لما جينا مكنيش حد موجود بس المطبخ مفتوحة في دخلنا و لقينا الباب ده مفتوح و دخلنا بردو اي ده بقي
موده: تمام افضلوا هنا خمس دقائق بس خروج أجيب عز و اجي
جاد:تمام
موده: يارا اطلعي اقفي برة
يارا: انا هطلع مش بحب الاماكن المغلقة و راحت بس لقيت الباب مقفول
موده: تمام و أخدت البوم و جريت
جاد: هتسيبني لوحدي
يارا: هقف برة خليك هنا مش بحب الاماكن المغلقة بتوتر منها
جاد: تمام كانت خارجة و لقيت الباب اتقفل
يارا: اي ده
جاد: مين أقفل الباب
يارا قعدت تخبط في الباب
جاد: بس بس ايدك
يارا: يالهوي هنعمل اي
جاد: اصبري مش موده قالت هتجيب عز و تجي اصبري و يسمعوا صوت برة
:اه قفلت الباب انا اشي عارفني اني حد هيدخل لا مفيش حد جوا هيغير الرقم و اجري بسرعة محدش يعرف يفتحوا تاني لا متخفيش كلهم خرجوا و شمل مفيش حد جاي طيب تمام سلام
يارا: يلهوي يلهوي محدش يعرف يفتح الباب هفضل معك هنا لوحدي ازاي
جاد: هو ده المهم عندك
يارا: طبعا مينفعش اكون معك لوحدنا انا كنت خارجة بسببك انتي
جاد: اعمل اي انا دلوقتي
يارا راحت وقفت بعيد: انا مش بحب الاماكن المغلقة بتوتر منها و انت يا بني اقعد محترم
جاد: انا كلمتك بس تصدقي لوحدنا هنا و
يارا: اقسم بالله يا جاد لو ما قعدت محترم
جاد: و نقدر نصلي عادي المكان واسع
يارا: حيوان
جاد: لا احترامي نفسك
*****
عز: انتوا متاكدين
موده: اه يلا حاتم جاي في الطريق و يدخلوا المطبخ
رسلان: الباب مقفول ليه
موده: مش عارفة المفروض اني يارا و جاد هنا
عز: ما يمكن خرجوا و مين اقفل الباب اساسا
موده: معرفيش طيب نشوفهم جوا ولا لا
عز: جاد جاد لو جوا ردوا
جاد: اه الحقوني البت بخاف من الإماكن المغلقة
موده: انا قولتلك اخري
جاد: كانت خارجة و لقينا الباب اتقفل علينا كان في حد هنا قبلكم و قال هقفل الباب و محدش يعرف يفتحه نهائي
رسلان: لا متخفيش هقدر افتحه بإذن الله
جاد: بإذن الله اخلص بس
عز: ملكيش دعوة بيها فاهم
جاد: مش هكلمها اكيد اخلصوا بس و راح عند يارا اللي قعدت علي الارض
يارا: انت بتقرب ليه
جاد: هو ده وقته
يارا: ما انت حيوان مش ضامنة الصراحة
جاد: لو مش قادر تتنفسي اقلعي النقاب
يارا: مستحيل انت أهبل
جاد: بطلي تغلطي عشان مش اضربك
يارا: لا يا جاد
جاد: براحتك و راح واقف قدامها
جاد: تعالي نتكلم شوية
يارا: انا مش قادرة سيبني في حالي
جاد: يارا بجد اقلعي النقاب و انا هلف وشي الناحية التانية
يارا: لا بردو مش ضامنة انت واحد قليل الاداب اساسا
جاد: والله تحبي تشوفي قليل الاداب ده بجد و كان رايح عندها
يارا واقفت بسرعة: اقسم بالله لو قربت يا جاد هصوت و يعرفوا انك حيوان مش محترم اننا في ظرف
جاد: خلي صوتك يوصلهم صوتك مش هيوصل اساسا غير لما تقربي من الباب انما هنا ولا كانك بتتكلمي اساسا
يارا: طيب خليك محترم و ابعد
جاد: لا
يارا بخوف: جاد مينفعش كده عيب انت محترم و عندك أخوات بنات
جاد: مش انا قليل الاداب
يارا: الصراحة اه
جاد: انتي خايفة مني بجد
يارا: لا
جاد:.ليه
يارا: عشان واثقة انك محترم مش هتعمل كده صح يا جاد
جاد: والله المفروض انك تصعبي عليا
يارا زقته جامد: انا بتعامل معك باحترام و هدوء بس الظاهر مش نافع معك لو اتحركت من مكانك يا جاد مش هيحصل طيب فاهم ولا لا
جاد: تمام يا باشا اي ده في اوضة تانية ما تجي نشوفها
يارا: لا روح لوحدك
جاد: تمام براحتك و يروح
يارا: اوف كائن قليل الاداب
جاد: بت يا يارا
يارا: خير
جاد: الاوضة دي فيها علب معرفيش فيها اي تقدري ادخلي و تقفلي الباب عليكي و اقلعي النقاب
يارا: تمام و تدخل و تقفل الباب و بعد مده يفتح الباب
موده: يارا جاد يارا
جاد: اخيرا اي
عز: فين يارا
جاد: جوا في الاوضة
ماهر: جوا ليه
حاتم: عملتها اي
جاد: و ربنا ما كلمتها خليتها تقعد جوا عشان تقلع النقاب
موسى: جدع
موده: يارا في الاوضة اللي فيها مخدرات
جاد: هي العلب دي مخدرات
موده: اه يلا يا حاتم و و يارا خرجت لما سمعت صوتهم
حاتم: انتي كويسة
يارا: الحمدلله
موده: يلا نطلع و نسيبهم هم يخلصوا شغلهم يلا و يطلعوا كلهم
*****
في مكتب موده
عز: الحمدلله إنكم كويسين بس مين جاب كل العلب دي هنا و ازاي دخلت
موده: معرفيش
جاد: انا سمعت واحد بيتكلم بس مش عارف مين ده
ماهر: طيب يلا علي فصلك
جاد: ما تخليني في التحقيق ده
حاتم: هو ده تحقيق لسه هنروح القسم بس أنتوا امشوا محدش فيكم هيجي معنا
جاد: تمام و يمشي
غيث: هنعمل اي دلوقتي
حاتم: بيلموا العلب دلوقتي و اول ما يخلصوا هنروح القسم
موده: هو انا هيجي معكم
حاتم: لا هتقعدي هنا نروح انا و الشباب بس
موده بضيق: تمام
غيث: هي بيري فين
موده: اكيد في مكتبها بس غريبة مجتش ليه
غيث: هروح اشوفها و اجي
ماهر: معلش يا شباب مش هقدر اجي معكم القسم رايحين انا و رحاب الدكتور بتاعها
حاتم: لا طبعا تروح مع مراتك ربنا يطمننا عليها
ماهر: يارب
****
مكتب بيري
غيث: انتي قاعدة هنا
بيري: في اي
غيث: بيري مالك انتي تعبانة
بيري بتعب: لا كويسة
غيث: كويسة ازاي انا مستغرب انك مجتيش في الدوشة اللي برة
بيري: دوشة دوشة اي
غيث: دوشة اي لقينا مخدرات في المطبخ و الدنيا مقلوبة برة
بيري بصدمة: اي ده بجد
غيث: اه ازاي مش سمعتي
بيري: معلش مش مركزة
غيث: مش مركزة و يحط ايده علي دماغها
غيث: اي ده انتي سخنة كده ليه قومي يا بيري نروح
بيري: لا عندي حصص
غيث: قومي معايا مش هتقعدي
بيري: مش قادرة سيبني شوية
غيث: لا يلا بينا
*****
في فصل جاد
مروان: هي أيات فين
فيروز بغيرة: و انت مالك
مروان: انا بسأل عادي
غرام: معرفيش انا كلمتها كتير الصبح مش بترد
وائل: دي بردو مكنتيش معانا امبارح عندكم و بقالها فترة كده مش بتظهر كتير معنا
غرام: الله يكون في عونها والدها صعب أوي اساسا
يارا: اه جدا لما كنا عندها المعاملة معه صعب حتي مرات: والدها رخمة أوي
تيا: اه ربنا يصبرها
غرام: رويدا رويدا
رويدا: اي نعم
تيا: مالك سرحانة في اي
رويدا :لا عادي بعد إذنكم و تخرج
يارا: مالها دي كمان
فيروز: يمكن موضوع تامر لسه ماثرة عليها
غرام: مش الموضوع ده خلص خلاص و عارفنا انها مظلومة
تيا: مش عارفة ليه حاسة انها مخبية حاجة علينا
يارا: زي اي
تيا: مش عارفة بس من ساعة لما كانت عنده في الفيلا و رجعت وهي متغيرة
مروان: يكونشي الحيوان ده هعملها حاجة
وائل: لا لا
امجد: اشي عارفك
وائل: ما انا كنت معهم لما راحوا يجيبوها
تيا باستغراب: بس رويدا مش قالت قبل كده انك كنت معهم
وائل: انا كنت راكب عربية غيث و هي خرجت ركبت عربية مهدي و مشيوا علي طول
تيا: اه تمام طيب تعالوا نروح نشوفها
يارا :يلا
*****
عند الدكتور بتاعت رحاب
رحاب: هو انا اقدر اعرف هو ولد ولا بنت امت
:لا لسه شوية شهر كده انتي دلوقتي في التاني و نعرف نوعهم
رحاب باستغراب: نوعهم
:ابشري يا مدام رحاب حضرتك حامل في توأم
ماهر بفرحة: بجد
:اه
رحاب بصدمة: توأم اتنين يعني خمسة خمسة
:مالك يا مدام رحاب
رحاب: مصدومة ده انا كنت هموت لما عرفت اني حامل يبقوا توأم توأم
:دول نعمة من عند ربنا احمدي ربنا ربنا يحفظهم لكي يارب و تفرحي بيهم
رحاب: اللهم امين
****
فيلا سليم كلهم قاعدين في الجنينة و رحاب بتعيط
سهام: انتي هبلة يا بنتي
رحاب بعيط: توأم توأم انا قادرة علي ٣ عشان يكونوا ٥ و ابوهم ياربي
ماهر: ماله ابوهم انا كلمتك
خلود: يا حبيبتي دي نعمة من عند ربنا
رحاب: خمسة يا خلود
مرام: اللهم بارك يا ستي بطلي تقولي خمسة خمسة كده ماشاء الله
هيام: مرام معها حق بطلي يا بنتي احمدي ربنا دول نعمة ما تشوفي بنتك يا حسناء
حسناء: عارفة يا بنت الهبلة لو مش بطلتي عياط بتعيطي عشان توأم ده في ناس بتقعد سنين
خلود: اه والله يا طنط انا قعدت كذا سنة عشان اعرف بس أجيب اللي في بطني ده
حسناء: ربنا يكملك علي خير يارب
ماهر: خلاص بقي يا رحاب قومي بطلي جنان
رحاب: انا مجنونة انا هطلع فوق احسن عشان تعبت حسب الله و تمشي
ماهر باستغراب: لا دي مجنونة بجد انا كلمتها
حسناء: معلش يا بني هي مصدومة بس
ماهر: عادي يا طنط قدري اعمل اي انا هروح اشوفها و يمشي
سهام: فين غيث و بيري
زهراء: في بيتهم
سهام: مش جاين انهاردة
زهراء: لا
سهام: تمام هروح اشوفها قبل ما ارجع المستشفي فين البنات صح
موده: راحوا يشوفوا أيات صحبتهم
سهام: تمام و عز فين
موده:في القسم مع حاتم بيشوف المصيبة اللي كانت في المدرسة انهاردة و معهم شادلي و بلال و الواد جاد راح معهم بردو
هيام: مصيبة اي
موده: كان في علب مخدرات في المطبخ في مكان سري كده
سهام: مخدرات في المدرسة مين اللي ورا ده كله
موده: منعرفيش لسه بس اننا نعرف الحاجة فين دي مصلحة
حسناء: ربنا يسترها عليكم
زهراء: يارب
موده :هو فين بابا
هيام: في المستشفي عند خالك
موده: تمام بس مين بقي تاجر المخدرات
مرام: ما يمكن المدرس اللي كان عندكم اللي قولتوا عليه ده
موده: تامر حتي جدو شاكك فيه
خلود: ما هو الصراحة واحد بأخلاق دي في عادي يكون تاجر المخدرات بس ده مش واحد في كذا حد معه اكيد
مرام: اكيد طبعا بس لو وصلنا لتامر نقدر نوصل للباقي
موده: هنوصل لتامر ازاي
مرام: معرفيش بس الاول انتي مش قولتوا تجار المخدرات صحاب مطعم
موده: اه بس ليه
مرام: معظم الاجابة علي الالغاز دي في المطعم
موده: تجي نروح المطعم
مرام: يلا بينا
خلود: موده مرام بطلوا جنان
موده: متخافيش خير بإذن الله احنا خارجين يا جماعة
هيام: رايحين فين
مرام: مشوار كده مهم
موده: هاخد عربيتك يا زهراء
زهراء: تمام
سهام:كل واحدة فيكم تكلم جوزها قبل ما تخرج
مرام: ماشي ماشي يلا و يمشوا
خلود: و ربنا ما هكلمه حد
هيام: واثقة من كده
خلود: ربنا يهديهم
:يارب
****
في عربية زهراء
موده: لو كلمت عز هيرفض
مرام: نفس الكلام شادلي في يلا بينا من وراهم
موده: بس لازم يعرفوا
مرام: هو لازم بس لو عارفوا مش هنروح اتكلي علي الله ربنا يسامحنا احنا لازم نروح
موده: تمام يلا علي الله بقي
*****
في المستشفي
سليم: مراتك بقيت تسافر كتير كندا
كاظم: عادي يا بابا شغل
سليم: شغل تسيبنا في ظروف زي دي و تسافر
كاظم: معرفيش يا بابا قالتلي لازم اسافر و مشيت
سليم: و انت ملكيش حكم عليها علي فكرة بنتك مش يتكلمها سوفها عملت اي لبنتك
كاظم: ملاحظ كده هكلم اسماء انهاردة و اشوفها و انت يا نبيل العملية بعد يومين كفاية تأجيل بقي
نبيل: علي خير بإذن الله
صابر: ربنا يطمننا عليك
نبيل: يارب خلوا بالكم من العيال انا مش ضامن عمري
سليم: ربنا يطول في عمرك يا بني
:يارب
*****
في منزل أيات قاعدين البنات كلهم في غرفتها
أيات: نورتوا والله يا بنات
تيا: بنورك يا حبيبتي فينك يا بنتي مجتيش امبارح ولا انهاردة
أيات: اهلي اللي من الصعيد عندنا في حبيت اقعد معهم شوية
رويدا: اه ربنا يحفظهم
أيات: يارب يوسف عامل اي هو. طنط بسملة
غرام: مش كويسين نهائي
أيات بحزن: ربنا يصبرهم انا بكرة بإذن الله هحاول اجي
يارا: علي خير بإذن الله
تيا: ما تجوا نصور تيك توك
أيات: بس يا ماما بس ما انتي عارفة اهلي برة مش عايزة مشاكل
فيروز :يا بنتي حتي لو مش برة هي ناقصة احنا خلصنا من مشكلة بالعافية
أيات: اه صح اتلمي يا تيا بقي و الباب يخبط و يتفتح
أيات: تعالي يا عمتو في حاجة
:لا يا أيات بس لما جيت انا و ابوك عرفت انك عندك صحابك قولت اجي اتعرف عليهم ازيكم يا بنات
يارا: الحمدلله يا طنط
:ماشاء الله اي القمرات دول
رويدا: تسلمي شكرا لحضرتك
:تعالي يا أيات عايزك و تخرج
أيات: حاضر بعد إذنكم يا بنات ثواني و تخرج
تيا: مالها الولية دي
فيروز: بس تسمعك عيب و تدخل أيات و ظاهر علي الزعل و الضيق و تدخل تعيط
غرام: بسم الله مالك يا بنتي
يارا: في اي يا أيات فاهمني في
أيات: مصيبة
فيروز: يا بنتي قولي في اي مصيبة اي بس
أيات بعيط: هقولكم
*****
في القسم عند حاتم
حاتم: قدرت توصل لحاجة
:لا يا فندم مفيش اي حاجة في المكان السري ده
حاتم: مفيش اي دليل اي حاجة صغيرة مفيش حد مش بيسيب حاجة وراه
:هندور تاني يا فندم
حاتم: تمام اتفضل و يخرج
عز: اي ده مش هنعرف مين
حاتم:لا هنعرف
شادلي: ما تشوف العلب اللي كان فيها الحاجة اكيد فيها اي حاجة تدل هم مين
جاد: هو انا ممكن اقول حاجة
حاتم: أتفضل
جاد: لما روحت انا و يارا موده كانت ماسكة البوم في ايديها بس اخدته معها و طلعت لما راحت تشوفك يا عز
عز: في اي البوم ده
جاد: معرفيش
حاتم: انا عايز البوم ده دلوقتي
جاد: بس حاجة البوم كان مكتوب عليه الانتقام بس جوا بقي معرفيش في اي
حاتم: طيب لازم البوم يجي
عز :طيب هنجيبه ازاي
بلال: هو مش بيقولك مع موده يا عز كلمها
عز: اي ده صح و يطلع موبايله و يكلمها
عز: مغلق مغلق ليه
حاتم: حاول تاني
عز :بردو مغلق فين دي
حاتم: طيب اصبر أكلم زهراء و يطلع موبايله يكلمها
حاتم: السلام عليكم
زهراء: وعليكم السلام عامل اي
حاتم :بخير الحمدلله و انتي
زهراء: بخير الحمدلله
حاتم: بقولك اي موده جنبك
زهراء:لا موده خرجت
حاتم: خرجت راحت فين
زهراء: خرجت هي و مرام عندهم مشوار
حاتم: طيب من غير ما تكلم جوزها
زهراء: اي ده هي قالت هكلمه
حاتم: طيب تمام اقفلي دلوقتي بس بالله ما تعرفي راحوا فين
زهراء: لا اعرف الصراحة
حاتم: فين
زهراء: المطعم
حاتم بعصيبة: يروحوا المطعم ليه
زهراء: قولنا تقعد بس انت عارف أختك
حاتم: طيب تمام اقفلي دلوقتي و يقفل
عز: في اي
حاتم: مراتك و مرام راحوا المطعم اللي انا شاكك فيه اساسا
شادلي: مرام خرجت ازاي من غير ما تكلمني
عز: عشان رايحين المطعم و اكيد عارفين اننا هنرفض في راحوا من ورانا يلا بقي نلحقهم قبل ما يعملوا مصيبة
شادلي: يلا
*****
عند المطعم
مرام: متأكدة من حركة قفل الموبايلات دي
موده: اه صدقني عشان محدش يعرف مكاننا
مرام: هننزل ولا اي
موده: مش عارفة
مرام: ما احنا جاين ليه حنا اساسا
موده: انتي نسيتي احنا عايزين نعرف مين جاي تاجر المخدرات اللي في المدرسة عشان اكيد هيجي يبلغهم انهم اخدوا العلب من المدرسة
مرام: اه صح بصي بصي مش ده زي اللي شوفته في صورة اللي اسمه تامر انا صح
موده: اه هو يبقي هو تاجر المخدرات اللي في المدرسة
مرام: بس اصوره هو و داخل و تصور
مرام: بس معنا اول دليل يلا ننزل
موده: هيعرفني اكيد
مرام: اصبري بس ده مش داخل المطعم يا موده راح العمارة اللي قدام المطعم
موده: اي ده يلا ننزل ندخل العمارة دي
مرام: الحرس هندخل ازاي
موده: اه صح هنعمل اي
مرام: بصي لو قعدتي في المطعم من فوق تقدري تشوفي العمارة بوضوح
موده: اه صح يلا بينا
مرام: يلا علي الله و ينزلوا
******
في شقة غيث و بيري
بيري: كانت نائمة تعبانة و غيث واقف مش عارف يعمل اي
غيث: بيري حبيبي
بيري: نعم
غيث: انتي كويسة
بيري بعيط: لا
غيث: طيب اهدي بس قومي تأكلي و تاخدي الدواء و هتكون كويسة انا مش عارف انتي مالك
بيري: ولا انا الباب بيخبط يا غيث
غيث: اي ده صح و يمشي يفتح
سهام: السلام عليكم
غيث: وعليكم السلام اتفضلي يا طنط
سهام: عاملين اي و فين بيري
غيث: تعبانة يا طنط جوا
سهام بقلق: ليه مالها
غيث: مش عارف دايخة و سخنة من الصبح ز مش عارف مالها
سهام: هي فين
غيث: في الاوضة اتفضلي يا طنط و يدخلوا
سهام: اي يا بيري اي يا ماما مالك
بيري: خالتو سهام اتفضلي
سهام: خليكي زي ما انتي مالك يا حبيبتي
بيري: مش عارفة يا خالتو
سهام: انتي سخنة أوي
غيث: جدا يا طنط و بحاول معها من الصبح تقوم تأخد الدواء
بيري: مش و تقومي تجري علي الحمام و تخرج تاني
غيث يمسك ايديها: انتي كويسة
بيري: اه
سهام بابتسامة: الله شكلنا منتظرين بيبي صغير
غيث و بيري بصوا لبعض
بيري: بيبي اي بس يا خالتو احنا بقالنا شهر بس متجوزين
سهام: بتحصل عادي
بيري: لا لا عادي ممكن برد في معدتي
سهام: طيب لو في بيبي هتجيبلي شكولاتة تمام
بيري: تمام
سهام: اقعدي بقي اروح اعملك حاجة تأكلها و تخرج
بيري: هي اكيد بتقول كده انت عارف هم رابطين الحمل بالعلامات دي انا مستحيل اكون حامل
غيث: فاهم يا بيري اقعدي نامي انتي
بيري: تمام
*****
في المطعم كانوا قاعدين
موده: شايفة حاجة
مرام: لا
موده: مفيش حاجة ظاهرة
مرام: اهم طالعين اهم
موده: اصبري اصور من غير ما حد ياخد باله و تطلع موبايلها و تصور
:حضرتك بتصوري اي
موده: الورد و المنظر بصور اي يعني
:ممنوع التصوير هنا
مرام: ليه ان شاء الله
:دي تعليمات هنا
موده: و احنا هنصور اي الهدف اساسا
:دي تعليمات لينا بلاش مشاكل لو سمحت
مرام: احنا عايزين المدير هنا
موده: بس الله يخربيتك
مرام: اسكتي انتي احنا هنكمل تصوير عادي
:يا فندم والله كده حضرتك بتخربي بيتي
موده: قول ليه التصوير ممنوع و احنا مش هنصور
:عشان العمارة اللي قدامنا بتاعت ناس كبيرة في البلد
مرام: انت تعرف احنا مين انا مرام الرئيس و دي موده السيد
:اه اه اهلا بحضرتكم انا اسف جدا بس بس دي تعليمات
مرام بصدمة: موده بصي وراكي
موده: ليه و تبص كان شادلي و عز واقفين
موده: انا بقول اننا نجري يروحوا عندها
شادلي: تمشي معايا بهدوء عشان لينا كلام كتير مع بعض
مرام: حاضر و تمشي
عز: قدامي
موده: احم تمام أهو يا سيدي ماشين مش هنصور
:نورتوا يا فندم
*****
فيلا سليم
في اوضة تيا كانت قاعدة بتصور و بعد.كده موبايلها يرن
تيا: مساء الخير
:مساء النور تيا راشد معايا
تيا: اه مين
:انا حضرتك صاحب مطعم ….. محتاجين حضرتك عشان اعلان
تيا: ممكن اعرف التفاصيل
:حضرتك ده اعلان بمطعم جديد بس التصوير هيكون بليل عشان المطعم مش بيفتح غير بليل
تيا: بليل ليه
:دي نظامنا يا فندم ينفتح بليل بس الاعلان مقابل ٢ مليون جنية
تيا: ٢ مليون جنية
:اه اعرف رد حضرتك عشان عايزين حضرتك بكرة
تيا: طيب تمام ابعتلي العنوان
:تمام يا خانم تنورنا
تيا: ان شاء الله سلام و تقفل
تيا: هتروحي يا تيا مش كفاية مصايب بس دول ٢ مليون جنية اروح اخدهم اكون جمعت شوية من الفلوس اللي عليا يلا ربنا يستر
*****
في جناح عز و موده
عز: ادخلي و يدخلوا
عز: ممكن اعرف كنتي فين
موده: ما انت جيبني من المطعم
عز: و في واحدة محترمة تخرج من غير ما تقول لجوزها هي رايحة فين
موده: انا محترمة
عز: ردي عليا
موده: قولتلك انا محترمة
عز: متخلنيش اتعصب ازاي تخرجي من غير ما تكلمني تقولي رايحة فين
موده: عشان خوفت ترفض تخليني اروح
عز: تقومي تخرجي من ورا
موده: انا عارفة اني عملت شي غلط و حرام اني اخرج بدون إذنك بس انا خوفت سامحني يا عز عشان ربنا يسامحني
عز: انتي خوفتي و انا كنت هموت من الخوف عليكي رايحة المطعم لوحدك لو كنتي كلمتني كنت هيجي معكي والله
موده: انا اسفة
عز: بعد كده عايزة تخرجي كلمني مش ده الصح
موده: ما قولتلك اه بقي بطل دوشة
عز: بت هضربك يعني خارجة من ورايا و بتزعقي
موده: انا مش قصدي يا عز انا عارفة اني عملت شي غلط اني اخرج بدون ما اقولك بس و الله خوفت
عز :خلاص محصليش حاجة بس متحصلش تاني اهم حاجة انك كويسة
موده: الحمدلله اسكت يا عز
عز: خير يا مطلعة عيون عز
موده’ تعرف شوفت مين داخل العمارة بتاعت صحاب المطعم
عز: مين
موده: تامر
عز بصدمة: لا بجد
موده: و الله و لما كنت قاعدة انا و مرام طلعوا البلكونة و كنت بصور بس حد من المطعم قالي لا
عز: اه اللي كان واقف معكم ده
موده: اه و كنا بنتخانق معه
عز: يعني كده تامر هو اللي حاطط المخدرات في المدرسة
موده: واضحة زي الشمس
عز: طيب نكلم حاتم اقوله
موده: لا لا
عز: في اي
موده: بلاش دلوقتي
عز: اي الفكرة
موده: انا شاكة اني تامر سبب اي حاجة بتحصل لبنات دلوقتي و خايفة علي البنات
عز: لا متخافيش لازم نقبض عليه
موده: والله مجرد اننا شاكين تروحوا تجيبه مفيش دليل كافي احنا لقينا المخدرات بعد ما هو مشي من المدرسة بأسبوعين
عز: تصدقي صح
موده: بس هنوقعه
عز: ازاي
موده: لا دي بكرة بقي لما نتجمع كلنا و نخطط اهم حاجة دلوقتي نخلي بالنا من بعض
عز: انا خايف عليكي
موده: خليك جنبي
عز: انا جنبك لحد ما اموت
موده: لا بعد الشر عليك ربنا يطول في عمرك ليا يارب
عز: بتحبني
موده بابتسامة: للاسف اه
عز بضحك: للاسف
موده: اه بس سيبك انا جعانة أوي تجي نعمل اكل في المطبخ
عز: هتعملي اي عارفة لو اندومي
موده بضحك: لا لا هنعمل بيتزا
عز: بيتزا الله اي حاجة من إيديك قمر يلا لحد ما اخد شاور
موده: تمام يا حبيبي عز انا اسفة متزعليش مني
عز: خلاص مش زعلان مش هتحصل تاني
موده: اه والله
عز: تمام يا حبيبتي يلا الاكل بقي
موده: من عيوني
****
في اوضة شادلي و مرام
مرام: بص صل علي النبي احنا مش بيتنا لما نروح نتخانق براحتنا
شادلي: انا كام مرة اقولك مفيش خروج من غير ما تقولي
مرام: كنت رايحة المطعم مع موده
شادلي: و حاتم قال اني المطعم ده خطر عليكم رايحين ليه
مرام: عشان نشوف الخطر
شادلي: طبعا ما الهانم بتموت في المصايب
مرام: شادلي احنا مش في بيتنا خلاص أقفل الموضوع
شادلي: تمام يا مرام انا غلطانة اني جيت أساسا
*****
في شقة تامر
رباب: انت متأكد انهم هم
تامر بعصيبة: ايوه شوفتهم و غير كده اخدوا العلب اللي في المكان السري
رباب: هم عرفوا مكانه ازاي
تامر: معرفيش معرفيش احنا في مصيبة دلوقتي و ربنا ما اسكت هيندموا ندم و خصوصا موده
رباب: اهد كده عشان نفكر بالعقل
تامر: بيتي هتخرب والله ماشي
رباب: اهد بس و هتجيب حقك بس بالعقل بلاش جنان
تامر: جنان هم لسه شافوا جنان والله هيندموا والله
مين الكبير اللي في بيت سليم
تامر هيعمل اي
اي المصيبة اللي أيات فيها
يا تري الشباب اتغيروا بجد و لا لسه في مصايب جديدة
مين المطعم اللي كلم تيا و هل هتكرر نفس الغلط و تروح تاني
احداث كتير جاية و مشوقة هنعرف الفصول الجاية بإذن الله

google-playkhamsatmostaqltradent