رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات
رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس و الاربعون 46
في المدرسة في مكتب موده الباب يخبط
موده: أتفضل و تدخل أيات
موده: أيات تعالي يا حبيبتي
أيات: ممكن اتكلم مع حضرتك
موده: اكيد اتفضلي تعالي اقعدي و تروح
أيات بعيط: انا في مصيبة
موده: مصيبة اي بس
أيات: مش هكمل تعليم بعد الثانوي و هتجوز ابن عمي
موده: اي ده ليه فاهمني براحة
أيات: من عادات عيلتنا اني البنت لابن عمها و امبارح لقيت عمتي بتقولي سمعت بابا و عمي بتوافقوا اني بعد ما اخلص ثانوي يتم كل حاجة كلمت بابا امبارح و قالته اني رافضة ضربني و قال ده ابنك عمك عايزني أخسر اخوي عشانك و حصلت خناقة كبيرة و بعد الخناقة دي حددوا كتب الكتاب بعد اسبوع لو مش موافقة اني اكتب دلوقتي هيخرجوني من المدرسة و
اقعد يعني هيضيعوا مستقبلي و انا مش عايزة كده يا موده انا عايزة اكمل تعليم و بعدين انا مش بحب ابن عمي ولا هو بيحبني احنا الاتنين مغصوبين علي كده عشان بس العادات و التقاليد اللي حياتي كلها ممكن تضيع عشانهم انا جاية عشان انتي الوحيدة اللي بتقفي جنبنا بالله قولي اعمل اي انا مستحيل اتجوزه
موده: طيب اهدي طيب ما تكلمي ابن عمك و تقولي انك رافضة ما انتي بتقولي هو كمان رافض و هو يتصرف
أيات: مش هيقدر يعمل حاجة ابوه غصبه يا جواز يا يتحرم من كل حاجة
موده: اي ده في اهل كده متخافيش يا أيات انا معكي المهم دلوقتي انا عايزة اقابل والدك
أيات: متأكدة
موده: اه يلا روحي علي فصلك و بعد المدرسة هروح معكي و معلش هقول ل عز علي موضوع ده عشان لازم هعرف انا هروح فين
أيات: اه طبعا عادي انا بثق فيكم و أنتوا كلكم بتساعدونا
موده: خير يا أيات خير بإذن الله يلا علي حصصك و متخافيش
أيات: تمام و تخرج
موده تكلم عز
موده: عز تعال علي مكتبي حالا و تقفل
موده: تعملي اي يا موده كل يوم حد بيجي بمشكلة اكبر بس مش مشكلة اتعب انهم يجوا وقت مصايبهم ليا دي كبيرة عندي و يجي عز
عز: السكرتير بتاعك انا
موده بضحك: ليه
عز: عز تعال علي مكتبي حالا و تقفلي في وشي
موده: مش معايا رصيد و عايزك في موضوع مهم
عز: خير
موده حكت كل حاجة
عز: اي التخلف ده ازاي تتمنع من التعليم و تتجوز بالطريقة دي
موده: ما عشان كده عايزك تجي معايا نروح لوالدها شوية
عز: تمام نروح يلا بقي علي الحصة
موده: معنديش حصص دلوقتي
عز :حصة غيث الاحتياطي عشان مش جاي ولا هو ولا بيري
موده: اه عارفة بيري تعبانة بعد ما نخلص مشوارنا نروح نشوفها
عز: تمام
موده: عز عايزة منك طلب
عز: اتفضلي
موده: انا ملاحظة اني الفترة دي كل واحد فيكم مهتم ببيته و مراته و عياله و ناسين زهراء زهراء في الوقت ده محتاجكم أوي حتي لو مش بتتكلم ولا بتظهر لازم تكون جنبها تروح تقعد معها تتكلم معها تشوفها عايزة حاجة ولا لا مالكم بقيتوا بعيد عنها ليه في اكتر وقت هي عايزكم جنبها انت عارف انها متعلقة بعمو نبيل و صعب تشوفه داخل يعمل عملية صعبة زي دي
عز: عندك حق يا موده احنا المشاكل و المصايب بتاعت الفترة اللي فاتت خليتني انشغل عليها احنا بنخلص من حاجة بندخل في حاجة
موده: خير يا حبيبي حتي حاتم مشغول بالشغل لما نروح تقعد معها شوية
عز: تمام يا حبيبتي عندك حق
*****
في شقة غيث و بيري
بيري صحيت لقيت غيث نائم علي الكنبة
بيري: غيث غيث
غيث: اي انتي كويسة
بيري: اه الحمدلله انت نائم علي الكنبة ليه
غيث :قولت عشان تنامي براحتك بقيتي احسن
بيري: اه الحمدلله شكرا يا غيث
غيث: علي اي
بيري: انك قعدت جنبي من امبارح
غيث: ده واجبي يا بيري
بيري: انا هفضل طول عمري فاكرة الايام دي حتي بعد الطلاق
غيث’ انا مش قولتلك متجبيش سيرة الطلاق غير لما نخلص من المشاكل دي و نعرف مين تاجر المخدرات و بعد كده اطلقك
بيري: تمام نقوم عشان اصلي
غيث: تمام و تقوم بيري
غيث: عارف انك عايزة تتطلقي عشان مكسوفة مني و من اللي عملته مكسوفة من اللي طنط اسماء عملته بس انا عايزك يا بيري حتي لو حصل اي يارب
في الحمام بيري كانت بتعيط
بيري: مش عايزة اسيبك يا غيث غصب عني والله
****
فيلا سليم
زهراء قاعدة لوحدها في الجنينة بزهق و تكلم حاتم
زهراء: السلام عليكم
حاتم: وعليكم السلام يا حبيبي عاملة اي
زهراء: بخير الحمدلله و انت
حاتم :أدام الله حمدك الحمدلله
زهراء: فينك
حاتم: في القسم قاعد من امبارح عشان اخلص القضية دي
زهراء: كنت عايزة أشوفك بقالي اسبوع مش بيشوفك حتي يوم ما جات طنط بسملة قعدت ساعة معهم هم و مشيت علي طول
حاتم: غصب عني يا حبيبي الشغل بقي
زهراء: طيب ينفع نخرج انهاردة
حاتم: لا مش هينفع دلوقتي نهائي يا زهرتي
زهراء: بس انا مخنوقة و عايزة اخرج محدش قاعد معايا في البيت حتي مرام و خلود راحوا المستشفي ل حور يقعدوا معها شوية و انا قاعدة لوحدي في الفيلا
حاتم: ليه فين رحاب
زهراء: أخدت الولاد و خرجوا و المفروض انهاردة اليوم اللي بخرج فيه انا و انت
حاتم: انا مش فاضي دلوقتي هعوضك بخروجة بعد ما اخلص القضية دي
زهراء: مش بتخلص يا حاتم مش بتخلص انت بقالك شهور في نفس القضية
حاتم: طيب اعمل ال القضية مش بسيطة الاول كان تجارة مخدرات دلوقتي دخلنا في مليون حاجة
زهراء: و انا كنت عايزة اتكلم معكم
حاتم: لما اكون فاضي هكلمك يلا بقي عشان عندي شغل مهم
زهراء بزعل: تمام يا حاتم
حاتم: حقك عليا بالله ما تزعلي هحاول اخلص بدري و اجي اخدك و نخرج
زهراء: انا والله عارفة انك مشغول بس انا كنت عايزة اتكلم معك
حاتم: طيب خلاص اجهزي علي العصر هيجي اخدك و نخرج شوية
زهراء بفرحة: بجد
حاتم: اه بإذن الله يلا بقي سيبني اخلص عشان نخرج
زهراء: تمام ربنا يكرمك
حاتم بابتسامة: يارب
*****
في شقة بيري و غيث
غيث: ممكن نروح الدكتور نشوف مالك
بيري: برد في معدتي يا غيث عادي
غيث: يا بنتي انتي من امبارح بترجعي
بيري بضحك: حامل علي راي طنط سهام
غيث بضحك: انا مصدوم والله لما قالت كده
بيري: حاطين علامات الحمل باني يحصلي كده
غيث: المشكلة انها فرحانة و مبسوطة و منتظرة تقولي انك حامل
بيري بحزن: تفتكر لو ماما كانت فرحت كده حتي لو مفيش حاجة هي ليه عايزة تسيبني في حالي ليه مش عايزني اعيش ليه و تكمل بعياط مممكن تسامحني يا غيث والله انا اسفة حقك عليا انا مش عايزة الطلاق بس لازم يحصل عشان خايفة عليك صدقني غصب عني ده كله انا كل حاجة ماشية عكس ما انا عايزة سامحني بالله
غيث: طيب اهدي عشان انتي تعبانة انا مسامحك بس يا بيري ممكن نكمل انا عايزك والله
بيري: سامحني مش هقدر والدتي تدخل البيت هنا ازاي بعد اللي عملته
غيث: تجي براحتها في اي وقت والدتك خايفة عليكي بعيد علي التصرفات اللي هي فاكرها صح بس هي والدتك في الاخر يا حبيبي اهدي كده
بيري بعيط: صدقني مش هقدر مش هقدر
غيث بغضب: اعملك اي تاني اعمل اي ردي عليا قولتلك مش زعلان و عادي نكمل و نتحدي اي حد بس انتي اللي عايزه الاختيار السهل و علي طول بتشوفي اسهل حاجة و تقولي ده حل مش بتحبي تدخلي في معارك عشان الشخص اللي بيموت فيك انا يا بيري اللي مش عايز اكمل انا اساسا زهقت عملت كل شي عشان اثبتلك اني عايزك بس انتي اللي عايزة البعد و انا هنفذ بس لحد ما أنفذ مش عايز كلام معايا كتير ولا هزار مع بعض الكلام يكون علي قد الطلب يا بيري الاكل في المطبخ عملتك الغدا عشان تأكلي
بيري: و انت
غيث: مش عايز شبعان و يمشي و هي قعدت تعيط
*****
في منزل والد أيات حسن
حسن: منورين ممكن اعرف سبب الزيارة
عز: بنورك يا استاذ حسن اكيد حضرتك عارفنا
حسن: اكيد
عز: طيب أيات جات ل موده انهاردة و اتكلمت معها علي المشكلة
حسن :مشكلة اي
موده: ازاي حضرتك عايزها تتجوز و هي صغيرة و غير كده تسيب التعليم
حسن: اظن دي حاجات خاصة بينا انا عارف مصلحة بنتي
عز: لا مش عارف لما تجوزها غصب عنها و تخليها تسيب التعليم ده في مصلحتها
حسن: بناتنا اخرهم ثانوي عام بعد كده يقعدوا
موده: طيب ليه دخلتها مدرسة خاصة و غالية أوي في الاخر هتقعد
حسن: عشان طبعا شكلنا قدام الناس
عز: والله شكلك قدام الناس اهم من بنتك و تدخل سيدة في عمر الثلاثين و هي قمر مرات والد أيات و قعدت جنب حسن
حسن: قمر مراتي
موده: اهلا بحضرتك
قمر: اهلا نعم جاين ليه هي الخاتم لحقت تشتكي لحد انا قولتلك مترحش المدرسة تانية و تفضل هنا لحد كتب الكتاب و نخلص بقي من الهم ده الخاتم عايزة تفضحنا جايب لينا ناس عشان يتكلموا معنا في مواضيع خاصة
موده: انتي مش مكسوفة من نفسك
قمر: نعم
موده: اه و الله مش بهزر مش مكسوفة بنت في سن صغيرة كده تتجوز غصب و تسيب تعليمها المفروض حضرتك ست و تكوني حاسة بيها مش عايزة تعملي فيها كده لو بنتك توافقي علي كده
قمر: اوفق طبعا أكسر عادات عيلة جوزي و حبيبي عشان خاطر هبل بنت صغيرة
موده: والله بس يا استاذ حسن عشان شكل في حد ماثر عليك و عايز يخرب حياة بنتك بأي طريقة بس انا مش هسكت البنت مش هتتجوز العريس كمان مش عايزها تعمل في بنتك ده كله
حسن: عاداتنا و تقاليدنا تقول البنت لابن عمها و كفاية لحد ثانوي و تركز في بيتها و حياتها البنت في الاخر مش لقيها غير بيت جوزها
عز: تبوظ حياة بناتك عشان عادات و تقاليد
حسن: انا عارف مصلحة بنتي
عز: لا مش عارفها
حسن: انتوا مين انتوا عشان تتدخلوا في حياتنا انتي يا زفتة يا أيات انتي يا بنتي و تجي أيات بخوف
أيات: نعم يا بابا
حسن: انتي ازاي تجيب حد يدافع عنك مننا انتي بتهزري
أيات: يا بابا انا صغيرة و مش عايزة اتجوز دلوقتي
حسن: عايزة تكسري كلمة ابوك
أيات: لا والله بس سيبني اكمل تعليم و بعد الكلية اتجوز ابن عمي
قمر: مفيش بنت بتكمل تعليم للكلية عندنا ولا انتي عايزة تكملي ليه يكونشي معجبة بحد و عايزة تكملي عشانه اه ما البنات لما يكملوا تعليم و يروحوا و يجوا بيمشي علي حل شعرهم
أيات: اخرسي انتي قليلة الاداب ازاي تقولي كده
حسن يعرف ليده عشان يضربها بالقلم عز يمسك ايده
عز: انت عايز تمد ايدك علي بنتك
حسن: بنتي قليلة الاداب لازم اعلمها الاداب
موده: عرف مراتك الاداب قبل ما تضرب بنتك بتتكلم في شرف بنتك و انتي عايز تضرب بنتك يا خسارة كلمة اب فيك حسب الله و نعمة الوكيل فيك
حسن: اتفضلوا برة بيتي وجودكم غير مرغب بيه
قمر: يلا من هنا يلا
أيات بعيط: انا اسفة يا موده انا اسف يا عز
موده: اوعدك اني مش هسيبك همشي دلوقتي و هجي تاني
عز :مش هنسيبك يا أيات
قم:ر يلا يا ختي من يلا وجودكم مش مرحب بيه يلا من هنا
ايات: موده أنا اسفة بجد حقكم عليا
عز :مفيش حاجة ايات احنا هنمشي دلوقتي بس هنجي تاني الجوازة دي علي جثتي أنها تتم
قمر: كتب الكتاب الجمعة يا استاذ ياريت تنورنا انت و المدام و يلا من هنا عشان تقروا معنا الفاتحة
موده: اقراها علي قبرك يا شيخة يلا يا عز متخافيش يا ايات والله مش هسيبك
ايات: تمام و يمشوا
حسن: اعملي حسابك مفيش خروج من البيت لحد كتب الكتاب طالما رايحة تشتكي للمدرسين
ايات: والله العظيم كده حرام و طلعت اوضتها
قمر: اوف سيبك منها كلم اخوك أكد عليه معاد كتب الكتاب خلينا نخلص منها البت دي لو فضلت في التعليم هتجيبلك العار
حسن: عندك حق كتب الكتاب في معاده
قمر بخبث: ايوه كده خلينا نخلص
****
فيلا تيا
فرح: ازاي قاعدة عند جاد مش عايزة تجي تقعدي معنا
تيا: اقعد مع حضرتك ازاي انتي كنتي مسافرة انا اجي اقعد مع مين اقعد مع أشرف لوحدنا
فرح: طيب انا جيت تعالي اقعدي معنا
تيا: لا تسلمي كده كده ماما و بابا جاين بعد يومين
فرح: اه تمام
تيا: فين أشرف
فرح: في الشغل
تيا: هو حضرتك كنتي مسافرة فين
فرح: كان عندي شغل مهم و سافرت باريس
تيا: اه ربنا يعينك
فرح: يارب و الباب يخبط
تيا: هروح اشوف مين و تمشي
أشرف: السلام عليكم
تيا بزعل: وعليكم السلام
أشرف: مالك
تيا: زعلانة منك أوي
أشرف: ليه بس
تيا: بقالك اسبوع مش بتكلمني ولا بتجي تشوفني
أشرف: حقك عليا والله كنت بكلم ماهر علي طول اعرف اخبارك
تيا: مش بتكلمني انا ليه
أشرف: كنت حابب اعرف الاخبار من ماهر ما انتي عارفة نفسك بتخبي عليا
تيا: ما مش بخبي عليك حاجة علي فكرة
أشرف: ياريت بجد
تيا: مش تسيبني تاني بالله انا بطمن و انت معايا
أشرف: عمري ما هسيبك بس افتحي ده كده
تيا :اي دي
أشرف:شوفي
تيا: تماما و تفتح البوكس لقيت خمارات
أشرف:قولتي مرة انك عايزة تلبسه و انا بشجعك علي كده يلا خدي الخطوة
تيا بفرحة: انا انا
فرح: أجيب شجرة و اتنين ليمون
أشرف: امي حضرتك بتقولي اي
فرح بضحك: ما قولت اجوزكم بدل الفضائح دي
تيا بكسوف: انا طالعة اوضتي و تخرج
فرح: ظاهر عليها بتحبك
أشرف: وحشتني يا امي اول مرة تسافري ده كله
فرح: معلش كان شغل مهم ولازم اسافر
أشرف: انا مش فاهم اي حكاية السفر اللي طلعتي فيها اخر فترة دي
فرح: اسيب الشغل يولع يعني و انتي مش عايز تشتغل معايا
أشرف: انا بشتغل مع نفسي مش حابب اشتغل مع حد
فرح: براحتك انا ماشية خالك جاي بعد يومين و تيا مش عايزة تجي معايا هتقعد هنا
أشرف: سيبها براحتها
فرح :براحتها بقي
*****
في عربية عز و موده
عز: هتعملي اي
موده: مش عارفة اروح افكر و اشوف
عز: كتب الكتاب يوم الخميس يعني بعد خمس ايام
موده: خير بإذن الله هنتصرف
عز: بعد بكرة عملية بابا
موده: اه يا حبيبي ربنا يكمله علي خير بإذن الله
عز: يارب
*****
فيلا سليم
في المساء
زهراء قعدت مستنية حاتم بس مكنيش بيرد عليها
رحاب: يا بنتي شكله عنده شغل اطلعي غيري هدومك
زهراء: لا هو قال اننا هنخرج
رحاب: طيب يمكن حصل ظرف
زهراء: كان كلمني و قالي هو اكد عليا اني البس و هو جاي
رحاب: خير بإذن الله فين تيا يا رويدا
رويدا: في الفيلا بتاعتهم كانت عمتها عندها و مشيت
رحاب: و هي قاعدة لوحدها دلوقتي
رويدا: اه
رحاب: كلمها خليها تجي تقعد هنا
رويدا: حاضر و تقوم
رحاب: اهدي يا زهراء هيرد
زهراء: تمام و تجي رويدا
رويدا: خارجة هي و أشرف و هتجي شوية
رحاب: تمام يا حبيبتي مالك انتي كويسة
رويدا: اه
رحاب: مالك يا رويدا احكلي
رويدا بزعل: هو انا لسه محدش بسأل عليا حتي مهدي مش بيكلمني بقاله فترة و ماما و بابا محدش بيكلمني منهم اساسا لما محتاجهم أوي انا خايفة بعد اللي حصل عايزهم جنبي مش عارفة مهدي مختفي فين عمره ما بيروح مكاني غير لما يقولي
رحاب: يا حبيبتي يمكن في شغل مهم
رويدا: الشغل اهم مني ازاي سيبوني من غير ما يعرفوا عني اي حاجة انا لوحدي
رحاب: لا مش لوحدك كلنا معكي و ماهر وعدك انه يجيب حقك من تامر
رويدا: يارب تسلموا بجد تعبكم معايا
رحاب: تعب اي بس انتي أختنا
رويدا: ربنا يحفظك
موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام
رحاب: عملتي اي
موده: ده راجل رخم أوي و حكت ليهم
رويدا بحزن: يعني كده أيات هتتجوز هو احنا ليه بيحصل فينا كده في اهم سنة المفروض نركز فيها
عز: لا يا حبيبتي مش هتتجوز و كمان يا ستي ده قدر ربنا متزعليش نفسك و احنا جنبكم
رويدا بعيط: اقرب ناس لينا مش جنبنا و أنتوا واقفين جنبنا و مش عايزين تخلونا لوحدنا
عز: محدش بسيب اخواته و أنتوا اخواتنا
رحاب حضنتها: بطلي عياط بقي كل حاجة هتكون بخير و الله
رويدا: يارب
موده: مالك يا زهراء قاعدة كده ليه
زهراء: المفروض اني خارجة مع اخوكي و لحد دلوقتي مش بيرد عليا
عز: يمكن في الشغل
زهراء: بس هو وعدني انه هيجي و انا واثقة فيه و تمشي و يجي ماهر
ماهر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
موده: فين اهل البيت ده
رحاب: جاد عند يوسف و معه رسلان و خلود و مرام و أزواجهم خارجوا
موده: تمام
ماهر: فين بيري و غيث
موده: بيري تعبانة شوية
ماهر: ليه مالها الف سلامة
رحاب: عندها برد شديد
ماهر: لا الف سلامة عليها تعالي يا رحاب نروح نشوفهم
رحاب: تمام يلا بت يا موده خلي بالك من العيال
موده: حاضر يا ستي و يمشوا
عز: بت يا موده خلي بالك من العيال طيب مفيش خلي بالك من جوزك قرة عينك
موده بهمس: بس عيب رويدا قاعدة
عز: رويدا مننا و علينا و بعدين دي اعمال خادشة للحياء
رويدا بضحك: مش انا مش أنا دي تيا
عز بضحك: تصدقي صح نسيت البيت هادي من غيرها و الله
رويدا: بكرة هتجي يا عز و تعمل الدوشة بتاعتها
عز: يارب يا ستي كلكم تعملوا دوشة
رويدا: ربنا يحفظكم
موده حضنتها: يارب فكي كده بطلي الزعل ده ربنا هيفرجها صدقني
رويدا: يارب
****
فيلا تيا
تيا كانت بتكدب علي رويدا و قالتلها انها مع أشرف انما هي رايحة تعمل اعلان للمطعم جهزت و حطت مكياج
تيا: فكري يا تيا هتخرجي دلوقتي الساعة ١٠ لوحدك خطر يا تيا خطر انا اروح لازم اخد الفلوس عشان اقدر اساعد نفسي يارب استر و تخرج تركب عربيتها و تمشي
******
فيلا يوسف
موسي: وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ} * {فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُنْ مِّنَ ٱلسَّاجِدِينَ} * {وَٱعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ ٱلْيَقِينُ
رسلان: ماشاء الله صوتك حلو يا موسي
موسي: تسلم
مروان: مش هتاكل بردو يا يوسف
يوسف: مش قادر والله
وائل: لازم تاكل لازم تكون اقوي من كده عشان خاطروالدتك يا يوسف
امجد: وائل عنده حق
يوسف: مش قادر والله
جاد: هتقدر و احنا معك كلنا مش هنسيبك و يلا يا شيخ موسي نسمع قران منك تاني
موسي: وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26) وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ (27) وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَإِنْ يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ (28) يَا قَوْمِ لَكُمُ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ظَاهِرِينَ فِي الْأَرْضِ فَمَنْ يَنْصُرُنَا مِنْ بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءَنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشَادِ (29) وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ مِثْلَ يَوْمِ الْأَحْزَابِ (30)
******
زهراء كانت قاعدة عند البوابة بحزن و زعل و منتظرة حاتم
ماهر: زهراء هتفضلي واقفة كده
زهراء: هو وعدني انه هيجي
ماهر: اكيد عنده شغل تعالي ادخلي الساعة بقيت ١١ و انتي واقفة كده لازم تنامي
زهراء: لا لا مش هنام اكيد هيجي انام و اسيبه
ماهر: طيب تعالي ادخلي جوا الجنينة و ياخدها و يدخلوا
زهراء: هو جاي صح و تكمل بعيط هو وعدني اكيد مش هخلني اقعد ده كله و في الاخر يقول مش جاي
ماهر: طيب اهدي يا حبيبتي اكيد هيجي بس انتي عارفة شغل حاتم صعب ممكن مش يقدر يجي
زهراء: طيب كان كلمني قال انه مش جاي انا واقفة من الصبح بجهز عشانه و منتظرة من العصر لحد دلوقتي
ماهر: طيب ممكن تتطلعي تنامي
زهراء: لا لا يمكن يجي اطلع انت و سيبني لوحدي
ماهر: لا هقعد معكي
زهراء: اطلع يا ماهر بالله عايزة اقعد لوحدي
ماهر: تمام و يمشي ماهر بس يدخل يقعد جوا و شافها بتعيط جامد و عرف انها كانت عايزه يقوم عشان تعيط
****
عند تيا وصلت و كان مكان غريب كلمت الرقم اللي كلمها
تيا’ مساء الخير انا قدام المطعم
:تمام اتفضلي ادخلي
تيا: تمام و تدخل وقفت خائفة كانت هتمشي بس لقيت اللي بيوقفها
:تيا راشد صح
تيا بتوتر: اه
:انا اللي كنت بكلمك
تيا: اه تمام
:رايحة فين اتفضلي
تيا: اقدر ابدا الاعلان امت
:طيب اتفضل معايا مكتب المدير الاول يتقفوا معكي هو
تيا: تمام
*****
فيلا سليم
ماهر واقف بصص علي زهراء اللي نامت و هي قاعدة مستنية حاتم و راح عندها شليها و طلع بيها اوضتها و نومها علي سريرها
ماهر: ربنا يسامحك يا حاتم كسرت بخاطرها ماشي لما اشوفك و باس راسها و يطلع جناحه
ماهر: فين الزفت اخوكي
رحاب: والله ما اعرف انا مستغربة مش بيرد علي حد ليه فين زهراء
ماهر: طلعتها تنام في اوضتها كانت نايمة في الجنينة منتظرة اخوكي الزفت
رحاب: طيب بطل اخوكي الزفت دي
ماهر: بصي أنا متعصب دلوقتي في سيبني في حالي
الجو برد و هي قاعدة منتظرة حاتم و عندها امل أنه هيجي
رحاب: طيب انا مالي بالزفت اخويا متعصب عليا أنا ليه
ماهر: مش هو اخوكي
رحاب: ولا اعرفه اهد يا ماهر و بلاش تولع الدنيا حاتم غلطان أنه لحد دلوقتي مش بيرد المفروض يحترم مواعيده و يجي بس سيبهم مع بعض هم يتصرفوا دي حياتهم هم مش حياتك
ماهر: هي مش اختي
رحاب: اختك تقفلها في أي حاجة حاتم يعملها غلط في حقها من حقك طبعا بس موضوع زيه سيبهم بين بعض و خلي زهرتي تعمله الاداب من الاول مع اني و الله اختك دي محترمة و هتموتني المفروض مش تكلم الزفت اخويا
ماهر: طيب بطلي الزفت اخوكي دي
رحاب بضحك: والله بتلقدني
ماهر: اه فين الولاد صح
رحاب: جوا قاعدين بيتفرجوا علي الكرتون
ماهر: هي الهانم عارفة الساعة كام
رحاب: هم اللي صمموا أنهم يقعدوا يتفرجوا علي الكرتون عشان يعرفوا القصة جديدة
ماهر: بيتفرجوا علي اي
رحاب: قصص الانبياء
ماهر: عشان كده الحلقة قربت تخلص
رحاب: اه ربع ساعة
ماهر: ربع ساعة بظبط و يكونوا ناموا تمام
رحاب: عيالك عندك اتصرف معهم انت و تمشي
ماهر: والله ماشي ماشي
*****
عند تيا راحت ورا الشاب ده و كان المكتب في الدور الفوق و مكنيش في أي حاجة غير المكتب دخلت و الولد مشي بس مكنيش في حد
:منورة يا تيا هانم و يلف
تيا بصدمة: احمد
احمد: اه احمد اللي جاية انتي و شوية العيال اللي كانوا معكي و تصوروا الشركة بتاعتي عشان بعد كده تقدروا تدخلوا براحتكم و تعرفوا الورق بتاعنا فين
تيا: حضرتك بتقول اي
احمد: اظن كلام واحد بس انا بردو قولت انفعك تاني و اجيبك مطعم تعملي اعلان و تاخدي ٢ مليون جنية اي رايك اهو انفعك و انتقم
تيا كانت ماشية بس لقيت الباب مقفول
احمد: متحاوليش الباب مقفول بالمفتاح عشان نكون براحتنا
تيا: قصدك اي
احمد: مش فاهمة قصدي ازاي يعني و يقوم و يقلع جاكيت البدلة بتاعه و يقرب منها
تيا بخوف: انت عايز مني اي
احمد: كل خير
تيا: اقسم بالله لو قربت مني هموتك
احمد بضحك: والله المفروض اني اخاف علي فكرة اللي هعمله ده عقاب صغير الكبير لسه بعدين
تيا: بالله يا احمد اعتبرني اختك و سيبني امشي بالله عليك
احمد: انسي عشان تحرمي تلعبي معايا تاني
تيا: أنا كنت جاية اصور الاعلان مكنتيش جاية اعمل حاجة
احمد: اهبل بقي أنا هصدق صح بس عيب عليك أنا هخرجك من هنا و انتي فاقدة اعز شي عندك
تيا بخوف: والله العظيم ما يحصل ولا تقربلي و هتروح في داهية
احمد: هنشوف و يبدا بفك القميص بتاعه و هي يصلها بصدمة و بتخبط علي الباب جامد
احمد: محدش هسمعك بلاش تتعبي نفسك
تيا: والله هموتك لو قربت
احمد: لا خليكي شاطرة كده عشان اليوم يمشي حلو
تيا: حرام عليك انت معندكش اخوات بنات
احمد: لا مش عندي راح عندها و يمسكها و هي تيدا تصرخ
تيا: ابعد عني حرام عليك و قعدت تعافر متخليش احمد يقرب منها
احمد: بس بقي الهبل ده مش هينفعك
تيا بصراخ: ابعد عني يا حيوان هتندم اقسم بالله
احمد: هنشوف من فين هيندم يا تيا و يخبطها علي دماغها
*****
فيلا سليم
في جناح موده و عز
عز: صح يا موده فين البوم
موده: البوم اي
عز: اللي كان في المخزن اللي في مخدرات
موده: مين قالك علي البوم
عز: جاد فينه
موده: هجيبه ثواني و تروح و تجي أتفضل
عز: اي ده دي صورنا
موده: اه
عز: ده البنات و الشباب كمان الله
موده: تاجر المخدرات شخص قريب مننا يا غز
عز: اشي عارفك
موده: الشخص ده عارفنا كلنا واحد واحد
عز: طيب هيكون مين
موده: مش عارفة بس دلوقتي هنعمل اي في موضوع أيات
عز: اقولك يا ستي
****
في جناح رحاب و ماهر
رحاب: ماهر انا هروح اشوف البنات و اجي
ماهر: تمام يا حبيبتي و تخرج و تروح الاوضة اللي قاعدة فيها تيا و رويدا و تخرج و تدخل
رحاب: مساء الخير يا حبيبتي
رويدا: مساء النور
رحاب: فين تيا لسه مجتيش
رويدا: برن عليها مش بترد هي قالتلي هتخرج و تجي علي هنا علي طول
رحاب: معكي رقم أشرف
رويدا: لا
رحاب: طيب اصبري هرن علي ماهر يكلمه
رويدا: تمام
*****
في منزل والد أيات
قمر: مش هتاكلي
أيات: مش عايزة منك حاجة
قمر: لا كلمني باحترام بدل ما اقول لحسن و هو يتصرف معكي أهو اخيرا هنخلص منك و تتجوز و تسافري و تقعدي هناك
أيات: في أحلامك انا مش هتجوز
قمر: هنشوف يا أيات هخلص منك في اقرب وقت
أيات: شكلي انا اللي هخلص منك و اطلعي برة اوضتي بقي
قمر: تمام هطلع بس احذري مني تمام
أيات: ماشي يا قمر ماشي
*****
فيلا سليم
رحاب: يعني اي مكنتيش معه ما راحت فين
ماهر: معرفيش يا رحاب كلمته و قالي انه سيبها من شوية في الفيلا و قالتله انها هتاخد هدومها و هتجي علي علينا و الكلام ده من المغرب
رويدا: موبايلها مغلق
رحاب: ياربي راحت فين يعني
ماهر: اهدي يا حبيبتي خير بإذن الله
عز: في اي يا جماعة واقفين كده ليه
رحاب: تيا مش بترد علينا و المفروض تكون هنا من المغرب
عز: طيب مش قولتلوا خرجت مع أشرف
ماهر: لا أشرف قالي سيبها في البيت من المغرب
عز: ما راحت فين
ماهر: معرفيش
عز: خير خير
*****
في فجر يوم جديد كلهم قاعدين في جنينة فيلا سليم
رحاب: هنفضل قاعدين كده
ماهر: هنعمل اي مستنين حاتم أهو عز راح يشوفه ده كمان مش بيرد ليه و يجي حاتم و عز
عز: السلام عليكم
:وعليكم السلام
ماهر: انت فين يا استاذ
حاتم: في اي مالكم
ماهر: مش عارفين تيا فين
حاتم: ازاي يعني اتخطفت
أشرف: يا اخي بعد الشر
جاد: لا ما هي اكيد مش في الملاهي ما هي اتخطفت كده
زهراء: حاتم انت كويس
حاتم: اه اه
موده: انت مش بترد علينا من الصبح ليه
حاتم: كان في هجوم علي القسم عندنا
زهراء: نعم انت كويس
حاتم: اه يا زهرتي الحمدلله بس كذا حد عندنا مصاب
ماهر: الحمدلله انك كويس
حاتم: الحمدلله نشوف تيا بقي فين هات نمرة العربية بتاعتها عشان نعرف مكانها
أشرف: تمام اتفضل ….
حاتم: تمام و يطلع موبايله و يكلم حد يقوله عايز يعرف اخر تحركات العربية دي
حاتم: تمام نص ساعة اخر تحركات تكون عندي
موده: خير بإذن الله و موبايل موده يرن
عز: مين
موده: رقم غريب
عز: هات هرد و اخد منها و يرد
عز: السلام عليكم
:كنت متوقع انك انت اللي هترد
عز باستغراب: مين معايا حاتم شاور لغز يفتح الصوت
:انا صاحب الشركة اللي كنتوا جاين تضحكوا عليه المهم تيا عندي
عز: احمد هات تيا و ملكيش دعوة بيها طلعها من الموضوع
:اطلعها ازاي و هي اساسا الموضوع انسا اني اطلعها هتفضل منورة عندي كام يوم كده عقاب لكم
عز: مطلوب مننا اي عشان تيا ترجع
الفيديوهات اللي معكم
عز: هتكون عندك بس اقسم بالله لو عملت حاجة لتيا
بضحك: ما خلاص انا عملت اللي انا عايزه فيها أخدت عقابي منها
عز: عملت اي يا حيوان
:عيب يا استاذ عز اقولك خصوصيات ناس عيب :والله الفيديوهات تكون عندي في العنوان اللي هبعتهلك دلوقتي تمام و اه صح انا مبسوط باختيارك للمدام قمر الصراحة كان نفسي اجيبها مع تيا بس يلا مرة تانية
عز: اقسم بالله هموتك علي كل كلمة قولتها
:هنشوف بإذن الله يلا سلام و يقفل
أشرف: كان قاعد مش عارف يعمل اي متعصب مش قادر يتوقع اني تيا حصلها حاجة
عز: قولتلكم بلاش لعب بلاش لعب معهم
ماهر: العنوان واصلك
عز: اه أهو انا طالع البس بسرعة و انزل اروح و انتي ياموده تعالي معايا عشان تجيبي الفيديوهات
موده: الفيديوهات مش معايا
ماهر: مع مين
موده: كانت مع تيا
ماهر: ياربي تعرفي شيلها فين
موده: لا هي أخدت الكاميرا و الكارت و خليتهم عندها
عز: ماشي عندها هي اخر فترة كانت عندنا يعني الحاجة في اوضتها هي و رويدا
رويدا :لا مفيش حاجة فوق هي خبتهم في مكان سري
ماهر: يارب يارب
أشرف: يلا بينا علي الفيلا ندور فيها
ماهر: صح يلا
عز :خليك انت يا خاتم مع البنات
حاتم: تمام و يمشوا
رحاب: يارب استرها يارب
:يارب
زهراء: اجبلك حاجة تأكلها
حاتم: لو قهوة تمام
زهراء: انا بقولك تاكل مش تشرب
حاتم: لا اكل مش قادرة
رحاب: هتاكل يا حاتم شكلك مش اكلت من الصبح
حاتم: اه يا بنتي
موده: طيب روح مع زهراء المطبخ تاكل
زهراء: تمام يلا ورايا
حاتم’ تمام و يقوم
موده :الموضوع بدا يكبر مننا يا جدعان
رحاب’ ما كفاية لعب معهم
موده: ابدا والله و احمد ده حسابه كبير أوي معايا
*****
في شقة بعيدة تصحي تيا تبص باستغراب للمكان و بعد كده تبدا تفتكر حصل معها هي و قعدت تعيط و تلقي احمد داخل
احمد: القمر بتاعي صباح الفل
تيا بعيط: يا ابن … عملت فيا اي
احمد: كل خير يا قمر
تيا: لا مستحيل مستحيل
احمد: للاسف حصل مكنتيش عايز ده يحصل بس ده عقاب صغير لكي
تيا: لا لا لا محصليش حاجة لا انا هوديك في داهية اقسم بالله
احمد: يلا عشان تأكلي
تيا: مش عايزة منك حاجة
احمد: لا نتعامل حلو مع بعض عشان هتقعدي عندي فترة في احترامي نفسك
تيا: انت اي يا اخي حرام عليك عملت فيا كده و بارد أوي
احمد: علي العموم انا معلمتيش حاجة بس لو الفيديوهات اتاخرت هعمل عادي
تيا: فيديوهات اي
احمد: اللي انتي صورتها
تيا: بس دي محدش هيعرف مكانها
احمد: ليه
تيا: عشان انا خبتهم
احمد: فين اطقني
تي:ا مش هقولك
احمد: اطقني انتي حياتك كلها في ايدي
تيا: لا مش هسيبك تضيع بنات كتير بالقذرة بتاعتك دي يا حيوان و الشركة بتاعتك دي
احمد: تضيعي انتي عادي
تيا: مش هتقدر تقرب مني
احمد: تحبي تشوفي اقدر ولا لا
تيا: لو قربت مني هصوت
احمد: صوتي عادي محدش هسمعك
تيا: هو اي الفيلم اللي انا وقعت فيه ده
احمد: انتي اللي دخلتي نفسك في الفيلم ما كنتي في حالك
تيا: انسا اني اسيبك صعبا حياة بنات كتير بسبب الشغل بتاعتك انا عرفتك كل حاجة عنك و عرفت قد اي انت حيوان
احمد: يا بنتي انا مش عايز اعملك حاجة عشان صغيرة في بلاش الاستفزاز بتاعك ده مع اني مطلوب مني اضيع حياتك بس لا انا مش هعمل كده
تيا: لا راجل يا احمد برافو عليكي
احمد: الاستفزاز ده هيخلني هعمل حاجة هتندمي عليها يلا البسي اي حاجة من الدولاب ده و انزلي عشان تأكلي و ينزل
تيا: هو انا مخطوفة و لا جاية اتفسح في دريم بارك اي الجنان ده ياربي
*****
فيلا سليم في المطبخ
زهراء: أتفضل
حاتم: حقك عليا
زهراء: علي اي عادي
حاتم: غصب عني و الله انا كنت جاي مرة واحدة لقيت عربيات كتير بتقف و حصل هجوم علي القسم
زهراء: مش مهم الخروجة المهم انك كويسة
حاتم :ربنا يحفظك ليا
زهراء: يارب بس بردو لبا خروجة تمام ده انا قعدت لحد الساعة ١٢ مستنيك برة
حاتم: يا حبيبي حقك عليا و الله المشكلة اني الفون اتكسر مني و انا بضرب الكلاب دول مكنتيش عارف أكلم ولا ارد علي حد انا اتخضت اساسا لما لقيت عز قدامي قولت حصل اي و تطلع مصيبة
زهراء: يارب تيا ترجع العيال دول شافوا كتير أوي
حاتم: هترجع بإذن الله يا زهرتي
*****
فيلا تيا عاملين يدوروا مش موجود اي فديوهات
أشرف: مفيش حاجة دي ودتهم فين دي
عز: بس فديوهات اي دي انتوا مش مصورين الشركة بس
أشرف: انا معرفيش انا مروحتيش معهم
ماهر: اوف مفيش حاجة هنا يا جدعان و فون عز يرن
عز: رقم غريب
ماهر: افتح الصوت
عز: حاضر و يرد
:اي لقيته الفيديوهات
عز: انت كل شوية من رقم شكل
:اه عشان متقدرش توصلي فين الفيديوهات
عز: مفيش حاجة موجودة
‘الهانم بتقول انها مخبيهم في مكان سري ياريت تنصحوها تعرفني مكانهم بدل ما تندموا كلكم هي سامعكم دلوقتي
أشرف: تيا انتي كويسة
تيا: أشرف اوعوا حد يطلع الفيديوهات دي في مستقبل بنات هضيع لو الفيديوهات دي ظهرت اوعوا بالله
ماهر: انا مش فاهم حاجة مش الفيديوهات دي فيديوهات الشركة
تيا’ لا يا ماهر دي فيديوهات بنات هم ضيعوا مستقبلهم و يا البنات دي تدفع يا ينزلوا الفيديوهات انا جبت الفيديوهات دي لما كنت في الشركة بالله يا ماهر: بلاش تطلع الفيديوهات دي و الفيديوهات اساسا مش في اي فيلا في مكان سري
شفتوا هي اللي مصصمة الخاتم هتشرف عندنا مده لو الفيديوهات مظهرتيش تنسوا تيا و يقفل
عز: الموضوع شكله كبير أوي
أشرف: جدا و الهانم مش عايز تقول فين الفيديوهات
ماهر: يلا نرجع لحاتم و هو هيتصرف
عز: يلا بينا
*****
في شقة غيث و بيري
في اوضة غيث و بيري
بيري كانت صاحية و قاعدة بتلعب بالفون و تصور غيث اللي نائم جنبها
غيث: ممكن كفاية تصوير عايز انام
بيري بصدمة: انت صاحي
غيث: من بدري كل شوية تطق تطق
بيري: انا انا مش بصور
غيث: طيب هاتي الموبايل كده
بيري: لا
غيث: و ربنا انا جوزك يعني اي حاجة تعملها عادي صورني عادي تعالي نتصور مع بعض ولا اقولك لا انتي بالبيجامة
بيري: احسن مش هتصور معك اساسا
غيث: والله
بيري: اه
غيث: مش هرد عليكي عاملة اي صح
بيري: الحمدلله احسن
غيث: أدام الله حمدك كملي نوم لسه بدري
بيري: مش عايزة انام
غيث: براحتك انا انام و موبايله يرن
غيث: خير مين علي الصبح حاتم خير يارب و يرد
غيث: في حد بيكلم حد دلوقتي
حاتم: طبعا باشا نائم و عايش انت و سيبنا في الهم ده
غيث: في اي
حاتم: تيا اتخطفت
غيث: نعم مين خطفها
حاتم: صاحب الشركة اللي راحوا يصوروها خطفها و الحوار كبير اخلص تعال مش وقت دلع
غيث: بطل ظلم كنت نائم هقوم البس و اجي و يقفل
بيري: في اي
غيث: تيا مخطوفة
بيري: اي
غيث: بيري هاخد شاور بسرعة جهزي هدومي لازم انزل
بيري: هيجي معك
غيث: انتي لسه تعبانة
بيري: لو سمحت اجي هقعد مع البنات
غيث: تمام يلا بسرعة
****
و يمر يومين محدش عارف مكان تيا فين و تيا لسه مصصمة متقوليش مكان الفيديوهات الكل قلقان عليها اهلها نزلوا من شغلهم و قلقانين كلهم حاولوا كتير يوصلوا للمكان بس محدش عارف لحد دلوقتي
*****
يوم عملية نبيل كلهم موجودين ونبيل كان رايح اوضة العمليات خلاص
حور: يلا يا عمو
نبيل: حاضر يا بنتي خلو بالكم من نفسكم يا ولاد
موده: في اي حاج بطل دراما هتطلع كويس بإذن الله و تتجوز علي سهام
سهام: يعني اضربك دلوقتي
موده: بهزر يا سوسو
سليم: ربنا يطمننا عليك يا بني
نبيل: يارب
رحاب: أستودعتك الله يا عمي
نبيل: خير من استودعتي يلا السلام عليكم
:وعليكم السلام و يدخل اوضة العمليات و كلهم يقعدوا بتوتر و خوف اللي كان قاعد بيقرا قران و اللي قاعد بيدعي
جماعة لو سمحتوا ممكن تتفضلوا في الجناح العدد كبير و ميفعش تقعدوا كده
حاتم: حاضر تعالوا يا جماعة
سهام: انا هفضل هنا
سليم: و انا
صابر: طيب هتقعدوا تعملوا اي الجناح قدام اوضة العلميات اساسا تعالوا عشان هم عندهم حق يلا يا حاج
هيام: تعال يا سهام هنقعد هنا و يمشوا شكلهم ة يفضل عز
موده عز
عز: نعم
موده: تعال ندخل نقعد جوا
عز: مش قادر
موده حضنته: هيكون كويس
عز كان مستني الحضن ده كان مستني يحس بالأمان
موده: ممكن ندخل جوا و صدقني هو هيكون كويس يلا بينا
عز: يلا
*****
عند تيا قاعدة علي الكنبة و احمد قاعد بياكل قدامها
احمد: مش هتاكلي
تيا: لا
احمد: براحتك بس الاكل جامد
تيا: مش عايزة حاجة من وشك و مش طايقة أشوفك
احمد: طيب ما تقولي الفيديوهات فين خلينا نخلص
تيا: مش هقول علي جثتي
احمد: يا بنتي ده انا اللي واقف قدام الناس دي اقسم بالله دول من اول يوم طلبوا يحصل فيك مليون حاجة و انا وقفت و قولت بنت صغيرة اخلصي بدل ما ينفذوا
تيا: ينفذوا مش خايفة
احمد: لا ما مش هم اللي هينفذوا ده انا و يغمزلها
تيا: قليل الاداب
احمد: انا ساكت و محترم عشان مش عايزك تشوفي قليل الاداب بجد اه صح نبيل والد جاد بيعمل العملية انهاردة
تيا: اه صح يارب يقوم بالسلامة يارب انا عايزة اطمن عليه
احمد: هقولك اخباره انا
تيا: ممكن أكلم جاد
احمد: انسي
تيا: اوف
احمد: يلا عشان تأكلي
تيا: قولت لا افهم بقي
احمد: براحتك انتي حرة
*****
بعد ساعات طويلة من توتر و خوف يخرجوا الدكاترة و دول يجروا عليهم
ماهر: بابا عامل اي
:الحمدلله كويس بس هيدخل العناية المركزة يومين عشان بردو لسه في خطر يارب ساعات الجاي تعدي علي خير بس
سهام: باذن الله تعدي علي خير بإذن الله
سليم: بإذن الله قبل ما اتكلم مش عايز خناق كل البنات تروح البيت هفضل في العناية يعني الممرضين معه
سهام: انا مش هقدر اروح
سليم: تقعدي تمام و ماهر يفضل و بكرة ماهر يروح و يجي عز و بعده حاتم و بعده غيث وكده مش لازم كلكم تقعدوا تمام
بلال: و احنا موجودين بردو يا حاج
سليم :تسلم يا بني يلا روحوا دلوقتي و مش عايز كلام كتير روحوا و شوفوا تيا فين البنت لازم ترجع و تشوفوا مشكلة أيات يلا يلا
*****
عند تيا
احمد قاعد علي الكنبة و هي قاعدة علي الكراسي
احمد لقها قاعدة ساكتة حاب يرخم عليها في راح عندها
تيا: في اي
احمد: مفيش حاجة نتكلم شوية و يقعدوا قدامها
تيا: اقعد بعيد عني عشان انا طايقك اساسا
احمد: اخص عليك يا تيا عايزة تسيبني و تمشي و كان هيمسك ايديها ضربته بالقلم
تيا: ابعد عني اوع تقرب مني
احمد بيحاول يسيطر علي عصبيته
احمد: انتي تقومي تمشي من قدامي دلوقتي بدل ما اخلكي تندمي علي القلم ده
تيا جريت
احمد: اهد يا احمد اهد بنت صغيرة صغيرة
*****
فيلا سليم
في جناح موده و عز
موده: عز حضرتلك الاكل
عز: مش جغان
موده: مش هينفع كده يا عز رفضت تاكل تحت و دلوقتي كمان
عز: مش قادر بجد
موده: بالله تقوم تاكل معايا
عز: انا خايف خايف من كل حاجة خايف علي بابا و خايف علي تيا اللي بقالنا يومين منعرفيش هنا حاجة و خايف علي أيات اللي وعدت اني مش هسيبها و كتب الكتاب بعد يومين و انا مفكرتيش في اي حاجة و انا حطت نفسي في حاجات كتير انا مش قادر عليها
موده: هتقدر يا عز و انا معك صدقني مش هسيبك
عز: هنعمل اي في كتب كتاب أيات
موده: اكيد في حل اهد كده و تقوم تاكل و نفكر بهدوء
عز: انتي تعرفي مكان الفيديوهات فين
موده: انا لا ليه
عز: هم بيقولوا لكي كل حاجة
موده: معرفيش صدقني هعرف ازاي
عز: تمام هصلي و اجي
****
عند أيات تدخل قمر بفستان
قمر: لولولولوي فستان يا عروسة فستان قمر أوي
أيات: مش عايزة حاجة
قمر: ما هتلبسي اي قومي كده و انسي الجوازة دي هتم يا أيات دول حتي المدرسين اللي قالوا لكي مش هسيبكوا منعرفيش عنهم اي حاجة و محدش كلمك اساسا فوقي كده و ركزي في مصلحتك يلا الفستان عندك و بكرة هننزل نجيب باقي الحاجات تمام و تخرج
****
عند تيا كانت قاعدة في الاوضة و لقيت احمد بيدخل
تيا: انت جاي هنا ليه
احمد: يا بنتي زهقتني بيه ما انا لو عايز اعمل حاجة كنت عملتها من بدري جاي اقولك اخبار نبيل خارج من العمليات و راح العناية المركزة للملاحظة
تيا: الحمدلله ربنا يشيفه يارب
****
فيلا سليم
في جناح موده و عز قاعدين بياكلوا و موبايل موده يرن
موده: السلام عليكم
غرام: الحقيني يا موده أيات انتحرت
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معلمة من الصعيد ) اسم الرواية