رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ملك القاسي الفصل التاسع 9
وعد أبتسمت للرسمه وأفتكرت باباها….وأترسم على ملامحها علامات الحزن….
سمعت صوت جاي من بره المخزن… قامت بسرعه خبت الرسمه….و راحت وقفت قدام الباب…
قاسم فتح باب المخزن.. لقي وعد واقفه قصاده
وعد بصت في الارض بسرعه….. وبتفرك في أديها بتوتر وخوف….
قاسم بصلها بجمود… ومسكها من درعها ومجريها وراه…..
وعد مستسلمه بخوف…
قاسم دخلها الفيلا… وزقها على الكرسي..
وعد وقعت على الكرسي… وبصتله وبلعت رقها بخوف…..
قاسم بجمود : الفيلا كلها عايزها بتلمع…..لو لقيت نقطة تراب واحده..هخليكي تلحسيها بلسانك..
وعد هزت رسها بخوف..
قاسم لسه هيخرج… وقف وبصلها : لو عايزه تهربي…. حولي…
قاسم بصوت عالى وهو باصص لوعد وحاطت أيده الاتنين في جيوبه : ماكس..برق..أليكس
في ظرف ثواني..دخل الفيلا ٣ كلاب أشرس من بعض….بصين لوعد…ولُعابهم بينزل على الارض….وصوتهم يرعب…
وعد لزقت في الكرسي أكتر…. وصرخت بعياط : لاء لاء… مش ههرب….. مش هتحرك من هنا…. أبعدهم من هنا…. أرجوك أبعدهم……
قاسم بص لوعد : كلمه واحده منى…. صدقيني هينهوكي…. حتي عضمك هيقرقشوه…..بس يعرفو ريحتك مش هتقدري تتحركي حركه…. ألا ويعرفو مكنها…..
قاسم بص لكلابه…. وشاور على وعد…
٣ كلاب جريو على وعد…. وفضلو يشمو رحتها…. وهما قريبين منها جامد…. ولعبهم بينزل عليها
وعد بتصرخ وتعيط جامد…. وهى لزقه في الكرسي…. وثانيه وهتقع بلكرسي : لااااء…. أبعدهم عنى…. لاااء…. أرجوك…. مش ههرب من هنا……مش ههرب…..
وعد عماله تصرخ وتعيط….. لغايط محست أن صوتها بيروح……وقلبها هيقف من الرعب……
قاسم كان بصصلها وهى بتصرخ وتعيط ببرود بعدها قال : ماكس.. برق.. أليكس
الكلاب بعدو عن وعد…. ووقفو جنبه
وعد بتعيط جامد….. وحطه أديها الاتنين على وشها…..
قاسم ببرود : أتمني تكونى فهمتى…. علشان وانت بتحولي تهربي…. تكونى عرفه مصيرك…..
قاسم سبها ومشي….. والكلاب خرجو في الجنينه….
وعد فضلت تعيط جامد بيأس….
ولو مكنش الانتحار كفر…كانت اتحرت ومن زمان….
……………………………………
حازم أعد مع عاصم
عاصم : هو قاسم هيتأخر
حازم بص في ساعته : لاء… ١٠ دقايق هيكون قدامك….
عاصم بضيق : بحس ان قاسم شايف نفسه أووي…وكله بسبب الزعيم…..أي مهمه يكلف بيها قاسم….وديمآ أحنا المساعدين…
حازم اتضايق من كلام عاصم : عشان قاسم فعلآ…..قد كل مهمه مسكها…والدليل ان مفيش مهمه يمسكها اللى
م تنجح في أيده..
عاصم بضيق : بطبله اووي
حازم بضيق : هو موجود عشان أطبله..
عاصم بضيق : طيب لي منخدش فرصه نثبت فيها أننا أحسن….
حازم بص ورا عاصم بتفاجئ….
قاسم طبطب على كتف عاصم وأعد : أكيد يا عاصم هتاخد فرصتك.
قاسم بصله وكمل :…تقدر تقول أننا شركه في شحنه واحده…. متفكرش بطريقت أنك مساعد….
عاصم بأرتباك : قاسم انا….
قاسم قاطعه ببرود : المهم…… نتكلم في الشحنه أحسن…..
عاصم هز راسه بتوتر…..
حلا عملت تلاته قهوه… وخدت نفس عميق… ورحتلهم….
عاصم شاف حلا جايه…. قام وقف وحط أيده على كتفها : حلا…. مراتي
قاسم وحازم بصولها
قاسم ملامحه أندهشت في الاول…. وبعدها على طول ملمحه أتبدلت لأبتسامة سخريه……
حازم أبتسم وهز راسه….
حلا مركزه مع ملامح قاسم اللى ربع أيده وبصصلها بأبتسامه جانبيه….
عاصم بص لحلا وشاور على قاسم : قاسم صحبي… وشريكي في الشغل…
حلا هزت رسها …. ومدت أديها لقاسم : هاي….
قاسم بص على أديها…. وبعدها بصلها بأبتسامة سخريه… وهز راسه من غير ميمد أيده ليها….
حازم بسرعه سلم هو عليها…. علشان متتحرجش : أتشرفت بمعرفتك يا مدام حلا ……انا حازم شريكه التاني…
حلا بصت لقاسم بغيظ…. وهزت رسها لحازم….
عاصم بص لحلا : حببتي أعمللنا غدي على ذوئق…. علشان صحابي هيتغدو معانا النهارده……
حلا وهى باصه لقاسم : حاضر يا حبيبي..
عاصم أبتسم…
وحلا مشيت….
قاسم بصلهم : ركزو معايه …..الموضوع هيتم ……….. قاسم بيشرحلهم هيعملو أي في أستلام الشحنه….
………….في نفس الوقت……………
وعد بقت تحاول تنضف الفيلا..
وطلعت الدور اللى فوق….وبقت تدخل الاوض تنضفها وتدخل على غيرها….
وعد دخلت أوضه…غمضت عيونها وخدت نفس عميق….وعرفت أنها أوضة قاسم…. من ريحة برفانه….
وعد دخلت الاوضه وبتبص حوليها….الاوضه منظمه جدآ……أكنه مكنش نايم فيها….مش محتاجه تنضيف أصلآ….
حتى مودها شبه موده أووي…
شافت صوره كبيره ليه فوق سريره…
وعد فضلت بصه لصورة……وبتتأمل ملامحه…وبتسأل نفسها…..هو ليه كده…لي قاسي بطريقه دي..
وعد خدت نفس عميق…..رحته ماليه الاوضه…. حاسه أنه موجود بسبب رحته….
……………………….
قاسم وحازم وعاصم وحلا….وأعدين على السفره…. وبياكلو
حلا عنيها مبتنزلش من على قاسم….. لدرجه ان حازم خد باله….
وقاسم بيتعامل ببرود تام….
خلص أكل وقف
عاصم بصله : خد رحتك يا قاسم
قاسم هز راسه وراح الحمام….
حلا قامت وقفت….. لقت عاصم وحازم بصولها
حلا بتوتر : هروح أجيب العصير …
حلا دخلت المطبخ… وقفه مستنيه قاسم يخرج من الحمام…..
قاسم خرج وهو بينشف أيده في الفوته….. حلا وقفته ومسكت أيده : قاسم….. أستني
قاسم بص على أيديها اللى مسكه أيده…. وبصلها
وشد أيده منها بعنف…
حلا بأبتسامه : عامل أي…. بقالي كتير أووي مشفتكش….
قاسم ببرود : انا تمام يا حلا……ممكن أخرج بقا….
قاسم لسه هيخرج حلا مسكت أيده تاني : أستني يا قاسم….
قاسم بصلها بضيق….
حلا بدراما : انا أتجوزت عاصم غصب عني…..
قاسم ببرود : ميهمنيش أتجوزتي عاصم أزاي…..
حلا بدلع مسكت زرار قميصه : بس انا لسه بحبك…. وبفكر فيك كتير…..وفي أيامنا الحلوا…..
قاسم بضيق زنقها في الحيطه بعنف….
ومسك خدودها بأيد وحده بعنف : بقولك أي… الكلام ده مش هيحرك شعره فيا…. ولولا عارف ان صاحبي بيتسلا بيكي وشويه هيزهق… كنت قولتله قد أي انت..
قاسم أبتسم بجانبيه : محترمه وبذياده…. فهماني يا حلا….. وأيدك دي متلمسنيش تاني…. علشان انا بقرف…. تمام
حلا هزت رسها برعب
قاسم خرج…. ومسك تلفونه ومفاتيحه : انا ماشي
ومشي قبل ميسمع ردهم….
عاصم أبتسم بشر وبعت رساله للمجهول ان قاسم لسه خارج من عنده…..وينفذ أتفقهم…..
……………………….
قاسم ماشي على الطريق ومتجه لفيلته..وتفكيره كله منحصر في وعد…
فاجئه لقي عربيه عمله حدثه….. ودخله في شجره…. وصاحبها واقع على الارض….وبينزف بغزاره…
قاسم نزل وراح للراجل…. لقي الراجل أعد وبصله وأبتسم…..
قاسم بصله بستغراب شويه… وبعدها على طول أستوعب انه ملعوب….
فاجئه لقي أكتر من ١٠….. وقفين حوليه
قاسم بص حوليه… وحسس على جيوبه…. أفتكر أن مسدسه في العربيه….
قاسم بصلهم ببرود : المفروض أعدائي يكونو عرفو… ان مش حبة عيال….. هيعلمو عليا…
قائدهم أبتسم : دلوقتي نشوف….
كام راجل هجمو على قاسم…اللى بقا يصد ضربهم..وبيضر*بهم بكل وحشيه..وغضب..
واحد ضر*ب قاسم بلبونيه في وشه….
قاسم بكل غضب وغيظ… مسكه وضر*به بلروسيه بكل قوه….وقسر رقبته….
لقي التاني لسه هيضر*به في بطنه……
قاسم بسيف يد نزل على ضلوع صدره كسرهاله…
قاسم لقا أتنين مسكوه…. كل واحد مسكه من دراع….. وواحد تالت وقف قدامه…. وضر*به بونيه في التانيه… ولسه هينزل بتالته….
قاسم رفع رجله ضر*به في بطنه…. والاتنين التانيين لوا درعاتهم وضر*ب كل واحد بروسيه في دماغو…….
وفاجئه ومن غير مقدمات…. لقي سكينه أتغرزت في بطنه جامد……
قاسم رجع لورا كام خطوه…. وبص على السكينه اللى في بطنه….. والدم اللى نازل منها…..
قاسم بص للضر*به بسكينه بكل غضب وشر وغيظ….وفاجئه وكسر رقبته
قاسم حط أيده على السكينه اللى في بطنه….. وخد نفس كبير….. وشد السكينه مره واحده…..
كتم ألمه…. وداس على سنانه بغضب….. ووشه أحمر جامد… وعروق ظهرت في وشه….
قاسم لقي تلاته هجمو عليه…
بسرعه بقا يضر*بهم بغضب ووحشيه….
وبيلف للتاني لقي سكينه نزلت على دراعه فتحتهاله…. ونزلت على صدره جرحه جامد ….
ولسه هيدخلها تاني في بطنه….
قاسم مسك ألسكينه…وشدها من أيده الراجل….. ودخلها في ذوره….
قاسم بص حوليه…وهو نفسه داخل خارج بعنف…وحاطت أيده على بطنه مكان الجرح…
شايف ال ١٠ رجاله وقعين على الارض…وسيحين في دمهم…..
بص قدامه….شاف قائدهم بصصله بغل…… وفي مسافه مش قليله مبنهم…. قاسم الدم ببنزل من بطنه… ودراعه…. وصدره…. لاكن واقف بكل ثقه… ومش مهزوز…
القائد رفع المسدس في وشه وضر*ب طلقه
قاسم بكل سرعه تفاداها….. وجري جهته…. ونزل بكوعه على راس القائد…
وشد منه المسدس …ضر*به طلقه في راس القائد….. نزل ميت…..
قاسم بصله وتف الدم عليه بضيق….
راح لعربيته وخد تلفونه ورن على حازم
حازم :____________
قاسم بتعب : هات دكتور …..وتعالى على الفيلا بتاعتي…
حازم :___________
قاسم بألم : لما تيجي هتعرف
حازم :__________
قاسم قفل وبص لواحد منهم مرمي على الارض….. هو عارف انه مش ميت… هو فقده الوعي بس….
قاسم راح للشاب…. وبقا يشد فيه….. وهو مش قادر…. وبينزف بغزاره…
قاسم عروق وشه برزت : مش هسيبك…. للزم أعرف انتو مين…..
قاسم ركبه العربيه بلعفيه…
ركب وساق بصعوبه وأتجه لفيلتو
…………………………
القمر بيحاول ينور ضلمة اليل….
وعد أعدت على الأنتريه بتعب…هى كده نضفت الفيله كلها…بس أستغربت……قاسم لسه مجاش لغايط دلوقتي…..
فاجئه سمعت صوت عربيته..
وعد جريت دخلت المطبخ….ووقفه متوتره…. مش عارفه هو ناوي يعمل أي تاني….
كانت وقفه بتوتر… بتفرق في أديها…. وباصه في الارض…..
لقت قاسم دخل المطبخ ووقف عند الباب…
وعد رفعت عنيها بخوف..
بصتله وأتصدمت…..
…شافت قاسم واقف بأرهاق…. حاطت أديه على بطنه اللى غرقانه دم…..وبتنقط على الارض……..وقميصه متقطع من عند صدره ودراعه ودم نازل منهم…. ووشه في كدمات أثار ضرب…. ودم نازل من جنب شفايفه….
وعد حطت أديها على بؤها تمنع شهاقتها…..وو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية