Ads by Google X

رواية هداية البدر الفصل السابع عشر و الاخير - بقلم رنوشة

الصفحة الرئيسية

   رواية هداية البدر كاملة بقلم رنوشة عبر مدونة دليل الروايات 


رواية هداية البدر الفصل السابع عشر و الاخير 

هدي فاقت وفتحت عينها بهدوء وأول حاجه شافتها بدر اتكلمت بإبتسامه:بدر
بدر انتبه وكريم كمان انتبه وبصوا لها
هدي اتحرجت انها نطقت اسم بدر :احمم انتو هنا من امتي
كريم باصص لهآ وهو مضيق عينيه :هنا من بدرى كنتي عاوزه ايه من بدر
هدي بصت لبدر: انا استغربت بس عشان ده ناديت
بدر ابتسم لهدي واطمن انها بخير وخرج من المستشفي راح علي الجامع يصلي ويشكر ربنا انه استجاب لدعاءه
هدي خرجت من المستشفي وعدت الايام علي خير وكريم قعد مع هدي عايز يعرف رأيها:هدي بدر كان متقدملك موافقه ولا لا
هدي بفرحه قامت وقفت :بجد
كريم بص لها بهدوء وعارف أن اخته بتحب بدر
هدي قعدت مكانها:احم قصدي وصاحبك اللي كان متقدم
كريم بهدوء:صاحبي ده أصغر منك …كمل بخبث: المهم ان بدر اكبر منك وهو طالب ايدك انتِ لو مش موافقه انا هقوله عادي
هدي شاوري بإيدها الاتنين:لا لا مش موافقه ازاي موافقه طبعا
كريم قام وحضن اخته وهو فرحان بيها:قريب هشوفك لابسه الفستان الأبيض خلاص هانت
محمد اخد ميعاد مع ابو سلمي واخد اهله وراح قابله
ام محمد بصت لأبنها اللي قاعد ساكت واتكلمت:بص يا حج احنا جايين وطالبين ايد بنتك سلمي لأبننا محمد
ابو سلمي بهدوء:ايه وظيفتك
محمد:مهندس
ابو سلمي:عندك شقه؟!
محمد :اه عندي شقه لسه جديده بانيها
ابو سلمي سأله كام سؤال وسلمي خرجت تقدملهم ساقع
اخوات محمد البنات اول ما شافوا سلمي مالو علي اخوهم :عروستك احلي منك ياض يا مقشف
ابو سلمي قال لمحمد:بص يابني انا موافق وميعيبكش حاجه الرأي الاول والاخير لسلمي وبعدها نسأل عن اصلك وفصلك واللي فيه الخير يجيبه ربنا ….ها يا سلمي موافقه بمحمد ولا لا
سلمي نزلت وشها في الارض واكتفت بأنها تهز راسها
ابو سلمي :خير يابني انت كده واخد موافقه أوليه هنسأل عنك وانا هرد عليك
محمد شكر الراجل ومشي هو وأخواته وامه
ام احمد كلمت كريم عشان يجي يغيرلها الانبوبة
ام احمد فتحت لكريم ودخلته البيت وهو دخل علي المطبخ علي طول وغير الانبوبة
كريم بعد ما خلص:اومال البيت هادي كده ليه
ام احمد :العيال مش قاعدين راحوا عند خالتهم وناهد قاعده في اوضتها حابسه نفسها
كريم قلبه وجعه :ليه مالها
ام احمد بحزن:سابت الزفت خطيبها
كريم ابتسم وهو مش مصدق
ام احمد استغربت:انت بتضحك ليه
كريم :هي فين دلوقتي
ام احمد:في اوضتها ومموته نفسها عياط
كريم : طيب ممكن تبلغيها اني عايز اقابلها
ام احمد دخلت لناهد اللي قاعده تعيط في اوضتها:قومي البسي الاسدال واغسلي وشك واطلعي عشان كريم بره وعايز يقابلك
ناهد استغربت ان كريم عايز يقابلها:يعني هيكون عايزني في ايه هيقولي كلمتين زيك قوليله نايمه
ام احمد مسكت الشبشب:قومي يابت بدل ما اقومك بطريقتي
ناهد قامت بضيق ولبست اسدالها وغسلت وشها وخرجت:نعم
كريم اتحرج من اسلوبها:لا هو مفيش انا بس عرفت انك فسختي خطوبتك وكنت جاي اقولك متزعليش نفسك علي واحد خاين ام احمد قالتلي وهو ميستاهلكيش
ناهد اتنهدت بتعب هي عارفه الكلمتين دول:شكرا
كريم حس ان في غصه في قلبه:هو انتِ كنتي بتحبيه للدرجه دي
ناهد :ولا حبيته ولا حاجه انا بس اللي قهرني انه مفهمني ان هو بيحبني ومش بيكلم حد غيري وهو مفيش اكتر من البنات في حياته لما تلاقي شريك حياتك بيخونك وقتها بتحس بالإهانة اللي هو انا ايه ناقصني عشان تبص بره ومتضايقه انها اتحسبت خطوبه بالكدب
كريم بهدوء:هتستوعبي بعدين انك مكنش لازم تعيطي علي واحد خانك واحد عايش حياته وانتِ بتعاني هتستوعبي وياريت لو تستوعبي بدري عشان متندميش انك ضيعتي وقتك علي واحد ميسواش الوقت اللي قاعده دلوقتي فيه بتعيطي قومي انجزي فيه اعملي حاجه كان نفسك فيها شوفي هوايه اقرئي كتاب العبي رياضه قربي من ربك حاجات كتير لو عملتيها هتنسيكي انك كنتي مخطوبه اصلا بس هتفضلي فاكره التجربه وهتتعلمي منها ومتأمنيش لأي راجل
ناهد حست انها فعلا محتاجه تطلع من دايره الحزن دي هزت راسها وهي مبتسمه :حاضر هعمل كده
بعد اسبوع كان كتب كتاب بدر وهدي بدر رفض يعمل خطوبه وقال كتب كتاب علي طول
هدي كانت مبسوطه جدا
وبدر كان مبسوط اكتر منها …كريم بعد كتب الكتاب روح هو واخته وشالها ولف بيها :فرحان بيكي اوي يا قلبي
عدي الوقت بسرعه وكان محمد كمان كتب كتابه علي سلمي
ناهد راحت لمحمد الشغل بتاعه
كريم ساب اللي في ايده ومسح عرقه بكمه وراحلها :وانا اقول الدنيا نورت ليه
ناهد بإبتسامه:شكرا شكرا علي كلامك ده تشجيع ليا اني ابدأ حياه جديده وبدأتها فعلا
كريم بفرحه :كويس جدا انك اخدتي كلامي جد وبدأتي حياتك من جديد…ناهد…تتجوزيني؟!
ناهد وطت راسها بإحراج ومشيت بسرعه وهو وقف يضحك عليها
بعد شهرين
كان فرح محمد وبدر وكريم وسلمي وهدي وناهد
الشباب كانوا في اوضه والبنات في اوضه
محسن وهو بيلبس البدله وعامل نفسه بيعيط:بقي كلهم اتجوزوا يا محسن الا انت والحزين عادل
عادل بضحك:الله وبتحزني ليه
محسن:عشان واد فقر من يوم ما اتلميت عليك واحنا الاتنين سناجل امتي يعني هنتجوز
عادل بضحك:وده يدل علي اخلاقي مخليك سنجل
محسن رفع ايده :يا رب اتجوز يا رب عروسه
كلهم ضحكوا عليه
بدر خلص لبس واتكلم بإبتسامه:شكلي حلو ؟!
محمد بتصفير:ايه ياض الحلاوه دي كلها
بدر عدل ياقه بدلته واتكلم بفخر:اقل حاجه عندي
عند البنات
هدي:شكلي حلو بالنقاب يا بنات ولا ايه
ناهد قربت منها وحضنتها:زي القمر يا حبيبي
سلمي:انا حاسه شكلي غريب
هدي بضحك:غريب ايه يبت ده ولا القمر في ليالي اكتماله
مروه اخت سلمي بضحك:عندك حق يا هدي شكلها قمر كلكم شكلكم قمر
كل عريس راح ياخد عروسته
مروه فتحتلهم الباب
وبدر اول ما شاف هدي لابسه نقاب ابيض فوق الفستان مكنش مصدق نفسه من الفرحه :ايه ده بجد انتِ هدي
هدي بإحراج:ايه شكلي مش حلو ولا ايه
بدر بضحك وهيام:مش حلو ايه ده زي القمر
حط ايده في ايدها وخرج
كريم لناهد :هو انتِ بتحلوي كل يوم عن اللي قبله
ناهد اتحرجت واتكلمةبصوت واطي:انت كمان شكلك حلو
كريم بضحك وصوت عالي:ايوه يا سيدي اخيرا مدحتيني
حط ايده في ايدها وخرج
محمد بإبتسامه:زي القمر وانتِ مكسوفه كده
سلمي بتذمر:يعني ببقي وحشه باقي الوقت
محمد بضحك:دايما فهمك بالمقلوب
حط ايده في ايدها وخرج
نزلوا كلهم عي الفرح والكل كان بيشجعهم
عادل شاف واحده راح وقف معاها وكان باين عليهم معرفه قديمه
محسن من بعيد ماسكله منديل وبيمسح دموع وهميه:حتي انت يا عادل يا جربان شوفتلك واحده حسبي الله
بعد 10 سنين الكل متجمع عند بدر
معاذ:بابا هو انت وماما حبيتوا بعض ازاي
بدر بص في الفراغ كده :بتفكرني ليه ما صدقت نسيت المصيبه اللي وقعت نفسي فيها زمان
هدي قامت وقفت وحطت ايدها في وسطها:لا والله بقي انا مصيبه
بدر بحب:انتِ عمري كله يا حبيبتي
هدي هديت وقعدت
معاذ :بابا انا كمان عايز اتجوز نادين او ساره بنات عمو محمد
سامر اخو معاذ :انت لسه صغير يا معاذ
كريم قام وهو بيضحك واخد بناته معاه:انا ماشي قبل ما ابنكم يجي يغير رأيه ويقول حد من بناتي
(لا تنسوا الصلاه علي الحبيب)
تمت بحمد الله ..

google-playkhamsatmostaqltradent