رواية عشقت عالمها الصغير كاملة بقلم رحيق الورود عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الحادي عشر 11
بعد انتهاء الاجتماع الذي لم يتنبه لكلمة واحده ذكرت فيه فقد ينظر لتلك الفتاة التي تجلس بشموخ آفاق علي توقيعهم علي عقود الشراكة
الاب ..ايهاب بيه وداليدا هانم اتمني نكون اكتر من شركه واصدقاء كمان انا حابب اتعرف علي داليدا كويس تسمحيلي اشيل الالقاب لانها مكبراكي اوووي وانتي لسه صغنونه ههه…واقبلو عزومتي علي العشا بكره
داليدا ببتسامة هادئة..طبعا يا فندم دا شرف ليا…
ايهاب ..اكيد يا محمد بيه احنا تحت امرك …كل ذلك تحت أنظار ذلك الذي في صدمته هل ظل ثلاث سنوات يبحث عنها كاد قلبه ان يعتصر من كثرة اشتياقه لها ..اين ذهبت لماذا اختفت لم يشعر بنفسه غير وهو يذهب خلفهم ويستغل الازدحام علي باب القاعه وجذبها من يديها ودخل اقرب غرفه تقابله وقفل الباب وهو يكاد يجن لا يستوعب ماذا يحدث دفعها بيده بقوه حتي اصطدمت بالحائط وهي ما ذالت لم تستوعب ..
داليدا بألم …ايه اللي انت عملته ده انت غبببي
لم يعيرها اي انتباه فقد وضع ذراعيه علي الحائط وأصبحت هي محاطه بين زراعيه
داليدا بتوتر وارتسمت القوة ..ااحم ه ه هو انت ايه اللي عملته ده هااا
مراد.. بهدوء وهو يقترب من وجهاا وهو علامات الاستغراب علي وجهه بصوت هادي وغير مستوعب وبشوق كبير..انتيي ازاي ..انتي ان انتي ك ك كنتي فين دورت عليكي كتير اووي لحد ما تعبت..انتي داليدا صح ايوه طب ليه اختفيتي كل ده انا كنت هموت من الخوف عليكي
رق قلبها له ولنبرة صوته المشتاقه ظل يدق بعنف كاد أن يخرج من مكانه مهلا مهلا ايه القلب اهدا قليلا سوف تفضحنا وتفضح تلك القوة المصطنعة..وهي تستعيد انفاسها وتعيد برودة قلبها.
داليدا بهدوء..احم مر..سليم بيه مينفعش كده لو سمحت أبعد عني
_ وهو ماذال مصدوم وبلهفه ..طب طب طمنيني عليكي انتي كنتي فين كنتي كويسه طب و جدتك هه سوسو عامله ايه وحشتني اوووي تعرفي انتو الاتنين وحشتوني اووي كنت هموت واشوفكم دقيقه واحده ..هههه واشوفك كمان انتي والا لا انتي لسه غبية زي ما انتي ههه
قد تذكرت جدتها وكادت الدموع ان تهرب منها وتتكون والاكن ليس هي قد منعت دموعها وضعفها ان يظهر ووصلت لحافة غضبها
داليدا بغضب ..مراااد أبعد عني ما ينفعش كده أزاحت يدها من حولها وخرجت تتنفس بصعوبه
ظل ذلك في صدمته واقف يحدث نفسه غير مستوعب انها هي لا يصدق قد عقله بدأ ان يقول لا ليس هي هي شبيها لها فقط ولاكن قلبه يقول لا هي انها هي من سكنت بداخلي ولا استطيع ان أخرجها ابدا
مراد بعدم استيعاب ..لنفسه هي دي داليدا لا لا اكيد واحده شبها لا اذاي دي قالت مراد لا هي هي ايوه والله هي اااه هي وخرج الا الخارج يلحقها وقف والدم يغلي في عروقه نار الغيرة تنهش في قلبه..
ايهاب .. داليدا انتي فين بدور عليكي
داليدا بهدوء..كنت في الحمام
اقترب منهم ذالك الذي يكاد ان ياخذها وياكد لقلبه انها هي
ايهاب ..احم سليم ايه اخبار من زمان ما شوفناش بعض
مراد في سره وياريت ارجع ما شوفكش…احم اهو مشاغل ..الا هو انت تعرف داليدا منين انا اول مره اعرف انها ليها قرايب
ايهاب باستغراب..ايه ده انت تعرفها اصلا
داليدا بسرعة..احم لا ااا مراا قصدي سليم بيه ايه تقابلنا صدفة يعني كانت صدفة جميله من زمان يعني
مراد بحب …احلي صدفه في الدنيا
داليدا بتوتر..احم ايهاب يبقي ابن خالي
مراد باستغراب ..بس انا اللي اعرفه انك ماكليش حد مش كده
داليدا…لا مش حقيقي طلع ليا يلا يا ايهاب انا تعبانه وعايزه ارتاح
ايهاب ..تمام فرحت اني شوفتك يا سليم نقابلك بكرة علي العشا ..اخذ داليدا ومشي مع نظرات ذالك الغاضب الذي يود احتراق الأخضر واليابس ذهب الي البيت يود أن يقتل أحد ظل يصرخ علي من يراه في طريقه ونار الغيرة تنهش في قلبه هل معقول ان تنساه وتتعلق بغيره وظل يفرغ غضبه في غرفة الرياضة…
****************************
دخلت داليدا الي منزل خالها التي توجد به خالها وزوجته التي لا تحب داليدا وابنة خالها وايهاب ابن خالها دخلت غرفتها بدون ان تتكلم مع أحد وأخرجت صندوق به كل ذكرياتها وصورها وأخرجت جواب تركته لها جدتها فتحته واخذت الدموع تنهمر من عينيها ..
الجدة ..داليدا ابنتي العزيزة نور عيني لما تكوني بتقري الجواب ده مش هكون موجوده انتي دايما كنتي بتسئليني عن سر وجودك هنا واني بعدتك عن الناس ايوه انتي من حقك تعرفي ..
انا لما اتجوزت جدتك كنت بحبه اووي كنا دايما بنساعد الناس كان دايما يقولي اعملي الخير وارميه البحر كنت بعمل كده وانا مبسوطة اني بساعدهم كنت بكشف لناس الفقيرة ببلاش وساعات كنت بدفع ليهم العلاج من فلوسي مع اني اوقات مكنش يبقي معايا كان دايما مدير المستشفي يخصملي وهددني انه يطردني من الشغل بسب الكشوفات اللي بعملها ببلاش وبرضو مكنتش بخاف واقول ربنا معايا لحد ما خلفت ابوكي كنت مبسوطه اوووي حبيته اكتر من نفسي ومن جدك حتي ههه علمته كل الصفات اللي انا بحبها علمته ازاي يبقي مخلص لاي حد حتي لو مكانش يستاهل ابوكي كبر وكبر معاه حبي وكل الصفات الحلوه اللي زرعتها فيه الحنيه، الاخلاص،الحب،الإيمان، الصبر، كان عندنا فلووس كتير بس عمري ما علمته يتباها بيها غير بخلاقه وشرفه..بعد فترة جدك اتهموه بأنه حرامي وبيسرق الشركه مع انه اكتر واحد تعب فيها لحد ما خلاها أكبر شركة في البلد وعمره ما قصر في شغله والا عامل حد وحش صاحب الشركه التهمه بعد ما كبرله شركته وكل الموظفين محدش حتي وقف واعترض وقال ده مظلوم مع انه كان اي مشكله كانت تحصل لحد يجرو عليه وهو يحلها بس خافو خافو ومحدش نطق كلمة الحق في الراجل اللي عمره ما خذلهم دخل السجن و مقدرش يستحمل مات من كتر القهر وعلي عمره اللي قضاه وهو بيخدمهم وهما باعوه ومحدش وقف جنبه ..صبرنا ابوكي زعل عليه اووي واتاثر وابتدا يتغير بس انا رجعت قلتله دا نصيب وقويته وصبرنا
بعدها ابوكي حب امك كانت نسخه منك في جمالك بس كانت اعند منك اووي وكانت اغبي منك كمان ههه كنت بحاول مخلكيش زيها بس فشلت ..حبيتها اووي اعتبرتها بنتي وهي كمان كانت نعم الزوجة والبنت كمان حبيتها قد حبي لابوكي فتحت عياده صغيره عشان أعالج الناس اللي مش مقتدرة ببلاش وانا كنت مبسوطه اوووي اني بساعدهم وبفرحهم ..في مرة اترمي قدام العيادة راجل كان سايح في دمه ابوكي دخله وانا عالجته بكل صدر ترحاب بس بس طلع مجرم ورجل مافيا بعد ما علجناه كان في الجاكت الماظه ابوكي اخدها وفضل شايلها قال انها امانه واحنا اللي علينا نرد الامانه لصحابها …بعد فتره ناس كتير كانت عايزه توصل للاماظه دي وحاولو ياذو ابوكي لفقو ليه قضية مخدرات كان الزمن ببعيد نفسه دخلنا في متاهه وشوهو سمعته بس ابوكي صبر بعد وقت اكتشفنا أن امك حامل رجعت الفرحه لينا وابوكي خرج والحقيقه ظهرت ..بس واحد من الرجاله دول حب ينتقم منه اكتر مقضهوش اللي عمله خلااه سفااح ايوه 😭😭😭كان راجع من الشغل امك كانت علي ولاده لقي بنت عايمه في دمها حاول ينقذها ما فيش اتهموه بأنه اللي قتلها رجع السجن تاني وفييييين ظهرت الحقيقه
بس كنتي انتي اتولدتي عشنا اصعب ايام حياتنا بس لما جيتي حاولنا ننسي ونصبر ورجعنا …قضينا فترة في هدوء وراحه وانتي مليتي علينا البيت …كبرتي وبقا عندك تلات سنين ..بعدها فتره صغيرة ابن صاحب الشركه كان بيكره ابوكي اووي وبيحقد عليه مع انه ماشفش غير كل خير منه مره ابوكي وامك اتعزمو علي حفله عنده..تخيلي استكتر عليه امك وعجبته
حاول معاها بس هي رفضت من شدة كرهو لابوكي حب ينتقم من اسوء انتقام خلاه يتأخر في الشركه وانا في العيادة وانتي كنتي معايا ..دخل علي امك البيت من ورانا وحاول يعتدي عليها بس بس هي قاومت وانا كنت نسيت حاجه وسبتك مع الممرضه ودخلت البيت لقيتها سايحه في دمها ايوه كان بيعتدي عليها ضربته علي رأسه ماات دخلت السجن بس خرجت لاني كنت بدافع عن بنتي 😭😭💔بعدها فترة ابوه حب ينتقم لابنه من ابوكي مع انه كان بيحبه زي والده ومهما يجي عليه في الشغل يستحمله…اجر بلطجيه بالليل اتهجمو علينا واعتدو علي امك قدام عيونا وعيون ابوكي كان بيجازف عشان ينقذها وانا بصرخ وقتلوووووو ابني قدام عيوني 😭😭😭كنتي وقتها بتصرخي في أوضتك عليا الاوضه كانت مقفوله ايوه قتلووووهم
قدام عيوني 😭😭وفين اللي كنت بساعدهم خافو يدخلو خافو علي نفسهم طب حتي حد ينجدنا حد يطلب الاسعاااااف حد يطلب البوليس مافيش حد كله خاااف علي نفسه 😭💔…معرفش امته وازي دي حصل فضلت فاقده الوعي شهرين لدرجة كرهت البشر كنت كارها نفسي لاني منهم حتي كنت بخاف منك انتي جاتلي صدمه مقدرتش اتكلم صووتي طلع بس لما جابوكي قدامي الكلمه الوحيده اللي قلتها انا هحميكي منهم ومن شرهم …واخدتك بعيد بعيد اووي وخبيتك كان اللي يهمني محدش يوصلك انا مت بعد مووت عيلتي اللي بنتها وراحت قدام عنيا بس انتي الامل اللي نورلي حياتي ..سامحيني
يا داليدا وا اوعديني انك تبقي قووويه ومحدش يكسرك انا بعت لخالك وعرفته ايوه
انتي ليكي خال كان بيحب امك اووي واكيد هيحبك خليكي قووية يانور عيني اوعديني..
أغلقت داليدا الجواب وظلت تشهق بصوت يقطع القلب….ااااااااوعدك😭😭😭😭😭ااااااااه وحشتينييييي اوووي 😭😭😭ليه سبتيني 😭😭💔
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشقت عالمها الصغير ) اسم الرواية