رواية حبيبي المجهول (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم الشيماء محمد
رواية حبيبي المجهول الفصل الحادي عشر 11
رواية حبيبي المجهول الحلق الحادي عشر 11
بقلم الشيماء محمد ♥
الكل اتفاجئ ان ريهام نازله تقابلهم ورحبت بيهم جامد جدا
علي مستغرب جدا لانه عارف ان مراته مش بتتنازل بسهوله او تستسلم
ليلي واهلها وجيرانها دخلو القصر الطويل العريض الفخم جدا وانبهروا بكل حاجه وكل شويه يغمزوا لليلي يا بختها
الكل فرحان ومبسوط الا ليلي خوف مبهم ماليها ومالوش سبب
اخيراً ادهم نزل يقابل ضيوفه وسلم علي الكل
لقاهم بيكلموه بطريقه رسميه قوي وبينادولو بالباشمهندس مش ادهم زي الاول
ادهم: ايه ده بقي؟ لا انا اسمي ادهم وزي ما انا مفيش حاجه اتغيرت فلو سمحتم ما تحسسونيش اني بقيت غريب كده
ام امل: ولا غريب ولا حاجه بس المقامات محفوظه
ادهم: مقامات ايه وكلام فاضي ايه؟ لا انا ادهم زي ما انا والا هعتبر انكم معتبرني غريب
عم فتحي: لا يا ابني ما غريب الا الشيطان
ادهم: يبقي خلاص
فضل يتكلم معاهم هو وابوه وكل الحواجز اترفعت والكل حاسس بانهم عيله مع بعضها
ريهام اختفت شويه ورجعت
ريهام: العشا جاهز اتفضلوا
ادهم بيبص لامه وهو مستغرب وعايز يفهم ايه اللي في دماغهابالظبط وبتخطط لايه
ادهم: طيب يالا اتفضلوا نتعشي مع بعض
عم فتحي: لا معلش يا ابني اتفضلوا انتو واحنا نتكل علي الله
علي: لا والله ما ينفع انت مش عايز يبقي عيش وملح بينا ولا ايه؟
عم فتحي: خلوها مره تانيه الباشمهندس تعبان وخارج من المستشفي والمفروض يكون في سريره مرتاح
ادهم: لا يا عم انا كده مرتاح
نتعشي مع بعض الاول وبعدها ربنا يسهل
ريهام: لازم تتعشوا الاول ولا ايه؟ وبعدين يا عم فتحي انا سمعت انك طباخ صح؟ لازم تدوق اكلنا احنا ولا انت اكلك احسن ولو اكلك احسن يبقي انت تعملنا الاكل بعد كده ولا ايه؟
ادهم بص لامه وما اتكلمش
عم فتحي: حضرتك بس تشاوري يا هانم
ادهم: يالا نتعشي يا جماعه لان انا واقع من الجوع وصراحه اكل المستشفي لا يؤكل
عم فتحي: حمدلله علي سلامتك وربنا يكفيك شرها وشر اكلها قوم انت بس بالسلامه لينا وكل اللي انت عايزه نعملهولك
ادهم: تسلم يا عمي بس ابوس ايدك بلاش شطه
كلهم ضحكوا وخصوصا ليلي اللي افتكرت لما حطتله شطه ساعت الكشري واكل علشان خاطرها
ليلي: مش قد الشطه بتاكلها ليه؟
ادهم: مش بيقولو لاجل الورد
ليلي اتكسفت وسكتت
ادهم: مش قد الكلام ورده بتتكلمي ليه؟
المهم يالا نتعشي
الكل اتعشي وسط جو مليان رغي وحب الا ريهام هتولع لانها معرفتش تبوظ الحكايه بس لسه سلتها مليانه خطط
اتعشوا وبيشربوا القهوة والشاي والعصير كل واحد وطلبه
ريهام استاذنت وسابتهم شويه
ريهام: اتاخرتي ليه مش قولتلك تيجي يالا بسرعه
هنا دخل علي عليها
علي: بتكلمي مين؟ يالا علشان الناس خلاص هيشربوا القهوه ويمشوا
واياك تحاولي تعملي حاجه تاني؟ انتي مش شايفه ابنك مبسوط قد ايه وهو معاها؟
ريهام: ده بس علشان ما طالهاش لو طالها كان رماها
علي: لا طبعا اللي بينهم حب بجد
ريهام: بكره نشوف
علي: ريهام ما تعمليش اي حاجه
ريهام: مش انا اللي هعمل يالا بينا
نزلت وسابته يفكر امال مين اللي هيعمل
يدوب خلصوا شرب القهوه والشاي والباب خبط وداده كريمه فتحت الباب
بيبي حبيبي الف سلامه عليك نورت بيتك يا جميل
الكل بص للي داخله دي ولابسه قصير وشكلها استايل جدا واول ما دخلت سلمت علي ادهم بانها حضنته وباسته في خده
وبعدها باست ريهام اللي سلمت عليها بترحاب جامد وكانها عايزه توريهم الفرق
ادهم: اهلا يا دولي خير بقالنا كتير ما حدش شافك
دولي: عادي مشغوله بس اول ما عرفت انك تعبان مقدرتش اتاخر علي الرغم من اني زعلت منك لما كنت بايت عندي وصحيت الصبح ما لقيتكش جنبي
طبعا الكل بص لادهم اللي مكنش عارف يقول ايه بس هو كده فهم لعبة مامته ايه
ادهم: انتي قولتيلي عرفتي منين اني تعبان؟
دولي: سمعت
ادهم: اهم طيب مش اتطمنتي عليا
ريهام: ايه يا ادهم ده اتفضلي دولي حبيبتي البيت بيتك انتي عارفه __ انتي ياما بيتي هنا عندنا ولا ايه؟
دولي: اه طبعا يا طنط والنهارده ان شاءالله هقضي الليله هنا اخلي بالي من ادهم وحضرتك ارتاحي بقي
ريهام: وماله يا حبيبه قلبي
ادهم: ههههه حلو الفيلم اللي بتمثلوه ده
بقي دي لعبتك؟
ريهام: لعبه ايه مش فاهمه؟
ادهم: انك تقولي قدامها ان انا علي علاقه بواحده تانيه
احب اطمنك ان لعبتك مش هتفلح اما انتي يا دولي طالما ما بتحبيش الذوق اتكلم معاكي بقله ذوق
سبق وقلتلك مليون مره قبل كده انا عمري ما حبيتك ابدا ولا هحبك
دولي: امال اللي بينا ده تسميه ايه؟
ادهم: بينا؟؟؟ وهو في بينا وانا مش واخد بالي؟ انتي مجرد واحده بشوفها في نايت كلب اخر الليل ارقص معاها شويه او اقضي وقت مش اكتر
دولي: ترقص معايا شويه؟؟؟ ( بصت حواليها واستنتجت ليلي) انتي بقي ليلي؟؟ مش بطاله!
ادهم: اطلعي بره يا دولي
دولي: ليه خايف احسن اقول لحبيبه قلبك انك كنت بتيجي تنام في حضني اول ما تتخنق منها او تمل
ولا اقولها انك طول وقت دراستك بره كنت بسافرلك اقضي معاك شهر واتنين مع بعض
ادهم: اطلعي بره او هنادي للخدم يطلعوكي بره
دولي: وعلي ايه؟ بس هستناك تجيلي لما تزهق من قطتك الجديده وهترجعلي
ادهم: روحي واحلمي واتغطي كويس علشان البرد
خرجت دولي بس طبعا كلامها عمل مفعوله لانها اول ما مشيت الكل وقف يمشي
ادهم معرفش يتكلم قدام الكل كده ولا عرف يعمل ايه
نظره واحده لليلي كانت كفيله بانها تتطير النوم من عينه لانه عرف انها مش هتسامحه بسهوله ده اذا سامحته اصلا
اما ريهام فكانت مبسوطه باول انتصار ليها
مشيوا واول ما خرجوا
ادهم وعلي وريهام واقفين بيبصولهم وهما بيتحركوا لحد ما اختفوا خالص
ادهم: اتبسطي كده اعتقد صح؟ دي لعبتك انك تعرفيها الماضي بتاعي بالطريقه دي
ريهام: انت بتتكلم عن ايه؟ اه عن دولي؟
دولي اتصلت بيا وعرفت مني انك عملت حادثه ويدوب خرجت اعرف منين بقي انها هتيجي النهارده وبعدين لو اعرف كنت خليتها تيجي بدري اهي كانت ترحمني من التمثيل طول الوقت ده
ادهم: علي العموم براحتك بس ليلي مش هسمح لحد يبعدني عنها مهما يكون التمن
بس انا عايز الفت نظرك لنقطه مهمه
ريهام: اللي هيا ايه؟
ادهم: ان انا ابنك مش عدوك
ريهام: وعلشان انت ابني مش هسيبك تضيع حياتك كده مع واحده ما تستاهلكش
ادهم: واللي تستاهلني دولي؟؟؟
اللي كل يوم بتسهر مع راجل شكل وتنام مع واحد شكل؟؟ هيا دي اللي انتي عايزاها هنا في بيتك زوجه ليا؟؟
ريهام: مش شرط دولي في غيرها كتير محترم
ادهم: ليلي وبس فاهمه؟؟ ليلي
سابهم وطلع حاول يكلم ليلي بس طبعا تليفونها مقفول
اتصل علي تليفون البيت بس قالوله انها نايمه
اول ما ليلي روحت البيت جريت علي اوضتها تعيط
خالد نادي عليها تطلع بره معاهم
اخواتها كلهم متجمعين
خالد: وبعدين انتي ما عندكيش غير العياط؟
ليلي: عايزني اعمل ايه؟
ماجده: تعمل ايه يعني؟ انت شوفت امه عامله ازاي؟ استعوضي ربنا فيه وبكره يرزقك باحسن منه؟ وبعدين ده من توب واحنا من توب
شوفت البت البجحه اللي جايه تبات معاه عيني عيني كده ولا ادب ولا خشي
ناديه: بنات اخر زمن اهو لايقين علي بعض ماهو كان بيبات معاها واكيد مع غيرها
خالد: خلصتو لك وعجن ولا لسه؟
ماجده: خلصنا قول يا سيدي انت
خالد: بصي يا بت يا ليلي اول حاجه انتي بتحبيه؟؟صح ولا؟
ليلي: صح وبعدين؟
خالد: وانتي قبلتي بيه علي وضعه الجديد ورجعتيله صح؟
ليلي: صح بس ده علاقته ايه ب
قاطعها: ليه كل علاقه واحد غني ومليونير وشايفه شكله عامل ازاي وغير كل ده متعلم بره وعاش في امريكا يعني ولا عيب ولا حرام
محمد: وانتي نفسك يا ليلي اشتكيتي منه قبل كده فاكره ولا نسيتي لما زعل منك انك بعيده عنه وساعتها كنتي مستغربه تصرفه
هو طبعه كده واتعود علي كده
ده انا دلوقتي بس عذرته علي تصرفاته دي
ليلي: يعني ايه؟
خالد: يعني هيكون في مليون واحده زي دولي دي هتظهرلك لو فضلتي معاه
ده واحد عنده الموضوع ده عادي مش زينا
ليلي: والمفروض اني ايه اقبل بالوضع ده واحمد ربنا انه اخر الليل يجيلي وتشاركني فيه مليون واحده صح؟
خالد: حماره من يومك محدش قال كده ولا حد يقبل بكده
اللي بقوله انك تحاسبيه اه بس من يوم ما ارتبط بيكي مش قبل كده
اللي قبل كده مش بتاعك
ماضيه بقي ماضي وبعدين هو اكيد هيجيلك اول ما يشد حيله ويقدر يتحرك وهيشرحلك كل ظروفه وهيطلب منك كمان تسامحيه علي اللي فات
انتي بقي حددي هتقبليه بوضعه ده ولا انتي ناويه علي ايه؟
ليلي: وامه؟
خالد: اهو امه دي الواحد نفسه يمسكها يروقها
بس ما علينا مالكيش دعوه بيها سيبي ابنها يتصرف معاها وخليكي بعيد عنها
ليلي: انت هتقول زيه مالكيش دعوه بيها
خالد: طيب اهو كمان قالك _ ايوه هو يتصرف معاها ابن وامه يتخانقوا يتصالحوا مالكيش فيه وهيا مسيرها هتقبلك اول ما تعرف انه مفيش فايده
وعلي فكره اقطع دراعي من هنا ان مكنتش هيا اللي كلمت البت دي وقالتلها تيجي وتقول كده قدامك وكل مره هتعمل فيكي حاجه زي كده
وانتي وشطارتك هتسمحيلها تفرق بينكم ولا هتكوني ذكيه وتحافظي علي جوزك
ليلي: جوزي؟
خالد: بكره يبقي ولا ايه؟ فكري كده وعلي مهلك مستعده للحياه الجديده دي ولا نفك منه ونشوف حد علي قدنا؟؟؟ والاهم هو هينفع اصلا نشوف حد غيره ولا خلاص هو اتطبع في القلب ونستحمل علشانه؟؟ فكري وخدي قرارك
بس المهم اوعي تستقلي بنفسك وعلشان هو غني تحسي انك قليله جنبه
هو غني اه بس في حاجات كتيره نقصاه وعايز يكملها بيكي
ليلي: هو ناقصه حاجه!؟ايه اللي ممكن يكون ناقصه او يعوزه ومش لاقيه؟؟
خالد: عايز حب ودفا وبيت واخلاق وواحده تصونه وتحبه هو مش فلوسه
عايز كتير وانتي بس اللي تقدري تكمليه فاهمه يالا تصبحي علي خير وبطلي العياط اللي لا بيقدم ولا بياخر ده
وانتي وهيا هش كل واحده علي بيتها يالا نجوزكم علشان نرتاح منكم ترجعوا بعيالكم واجوازكم هيا ناقصه! كل واحده علي بيتها
ماجده: انا بايته جوزي روح اصلا
ناديه: وانا كمان قولتله يروح هنبات عندك مانع
خالد: باتوا انتو حرين خشوا ناموا فوق بعض تصبحوا علي خير انا هنام بكره اجازه واياك اصحي بدري علي صوت العيال
الصبح اول ما طلع اتفاجؤا بالباب بيخبط
خالد قام من نومه وفتح الباب لقي ادهم في وشه
ادهم: اسف لو جيت بدري ومن غير معاد
خالد: يا فتاح يا عليم ادخل يا عم يعني انت اخر حد توقعت انه ممكن يصحيني بدري ولو حد غيرك صحاني كنت روقته وعملت معاه الجلاشه
ادهم: عملت ايه؟؟ ما علينا مش وقته معلش بقي يعني لو ينفع هما كلمتين مع ليلي
خالد: علي فكره انت مفيش حاجه بينك وبينها لحد دلوقتي
ادهم: عارف بس معلش استحملني ما انت شايف اللي بيحصل اهوه
خالد: شايف بس احنا حته شعبيه وكلام الناس فيها كتير
ادهم: عارف بس هو انا ينفع اقعد الاول انا مش قادر اقف نهائي وانت بتستجوب فيا
خالد: يوووه انا نسيت اصلا انك تعبان معلش اتفضل اقعد
ادهم: متشكر
عم فتحي: صباح الخير يا ابني تعال وهعملك احلي فطار
ادهم: لا معلش مش وقته
عم فتحي: ده هو وقته وبعدين شكلك كنت تعبان جامد امبارح وما نمتش
ادهم: انا فعلا ما نمتش بس مش من التعب
عم فتحي: امال من ايه؟
ادهم: مش بيقولو ما ينام الليل غير مرتاح البال
عم فتحي: وانت ايه اللي تاعب بالك كفاله الشر؟؟
خالد: عمايله السودا
ادهم: ماشي مقبوله منك
خالد: امال لما تدور تعط مع نسوان ده اسمه ايه مش عمايل سودا!!!!
ادهم: اولا انا ما بعطش مع نسوان وثانيا دولي دي كانت ماضي واهي قالت بنفسها ايام دراستي يعني زمان
خالد: عارف بس انا رايي مش مهم المهم اقنع صاحبه الامر
ادهم: طيب ممكن بقي تناديلها ولو ينفع يعني نخرج انا وهيا ساعه؟؟؟
خالد: نعم؟؟؟ تخرجوا!؟؟ اه؟؟؟ انت عارف المثل بتاع سكتناله
ادهم: لا مش عارفه وبعدين فيها ايه؟ انا لازم اتكلم معاها لازم تفهم مني الدنيا ماشيه ازاي
خالد: ماشيه كدهو... خروج لا كفايه بقي كلام الناس
ادهم: ناس ايه؟ انا في البيت اهو قدامكم مش بخرج معاها من وراكم وجاي استاذنكم
خالد: لا معلش اتكلم هنا براحتك
ادهم: لا معلش اللي هتكلم فيه حياتي الخاصه وهيا بس اللي من حقها تسمع
خالد: يبقي تاجل الكلام في حياتك الخاصه لحد ما هيا تبقي جزء من حياتك الخاصة دي
ادهم: معنديش مانع بس هيا اوكي بالنسبه للي حصل امبارح ومفيش مشاكل بالنسبالها؟؟
يبقي خلاص ناجل الكلام لبعدين
هنا ليلي خرجت
ليلي: لا طبعا انا مش اوكي بالنسبة للي حصل امبارح
انت كنت معاها وانت معايا صح؟
هو ده اللي كنت تقصده ساعت ما قولتلي انك كل يوم نايم في حضن واحده؟؟
ادهم:اولا ممكن تهدي شويه؟ وثانيا ينفع ما نتكلمش كده قدام الكل ده مش اسلوب نقاش
ليلي: اه سوري نسيت انت ما بتتكلمش في حياتك الخاصه قدام الناس
بس بتنام مع بنات عيني عينك كده
ادهم: لو هتفضلي تتكلمي كده يبقي بلاش كلام احسن
ليلي: انت بتهددني؟؟؟
ادهم: هو فجأه بقي كلامي مع اي حد تهديد؟؟
امي تقولي انت بتهددني وانتي تقوليلي انت بتهددني وبعدين معاكم؟
عم فتحي: اهدي يا بت انتي دي مش طريقه كلام دي
اطلع انت يا ادهم واستني عند البنزينه وهيا هتجهز وخالد هيجبها وروحو اتكلموا بس ما تاخرهاش وتنزلها برضه بعيد
علشان بس الشارع ما يشوفهاش خارجه داخله معاك ولسه مفيش حاجه بينكم رسمي
خالد: ايه يابا ده؟
عم فتحي: اللي سمعته... ساعات بتبقي عاقل وعقلك يوزن بلد زي امبارح بالليل وساعات بتبقي حمار وعايز رسن زي دلوقتي كده
انتي عايزه تتكلمي معاه اتفضلي البسي
مش عايزاه اصلا قوليله روح ارتاح في بيتك وينساكي اصلا
ليلي: هلبس
دخلت تجهز وادهم قام وقف بالعافيه
ادهم: متشكر يا عم فتحي
خالد: ما تاخرهاش
ادهم: مش هاخرها يا خالد
خرج ادهم وركب عربيته
حسين: طردتك ولا ايه؟ كان لازم تكون واضح معاها وتقولها علي ماضيك المهبب
ادهم: هو انا لحقت اصلا وبعدين انت بتتدخل ليه في اللي مالكش فيه اطلع واستني عند البنزينه اتحرك
حسين: طلعت بس حصل ايه؟
ادهم: انت راجل فضولي بشكل مستفز
حسين: اهو وصلنا البنزينه احنا مستنين ايه؟
ادهم: مالكش دعوه
حسين: مستنين ليلي اكيد وهو في غيرها
ادهم :_____
حسين: طيب كويس انهم وافقوا انها تخرج معاك طيب وهما قبلوا كلامك اصلا؟
ادهم: ____
حسين: ايوه طالما بنتهم هتخرج معاك يبقوا قبلوه
ادهم: ارحمني يا الله
حسين: هيرحمك ان شاءالله بس انت ادعي كتير كده وخليك قريب منه وليلي برضه هتسامحك بس انت قولها علي كل حاجه واوعي تقولها انك كنت بايت عند دولي دي
قولها انه كله كان ماضي
ادهم: ايه رايك تكلمها انت بدالي؟
حسين: معنديش مانع لو تحب فعلا انا
ادهم: اخرس يا عمي حسين اخرس شويه عصبتني ووترتني
اهي ليلي جت اهي انزل افتحلها
نزل حسين وفتح لليلي ودخلت جنب ادهم
ادهم: تحبي تروحي فين؟
ليلي: مش عايزه اروح اماكن هما كلمتين اسمعهم منك وخلاص
ادهم: حسين ودينا اي مكان هادي نعرف نتكلم فيه
حسين وداهم مكان هادي ونزل من العربيه وسابهم
ادهم: هاه عايزه تقولي ايه؟
ليلي: مش انا اللي هقول
ادهم: عايزاني اقول ايه؟ ان انا ليا ماضي وانتهي
ليلي: هو سؤال واحد تجاوبني عليه بصراحه ومن غير كدب ولا لف ولا دوران
ادهم: اسالي وهجاوبك
ليلي: انت شوفت دولي بعد ما عرفتني وقضيت ليله عندها؟؟؟؟
اتنهد ادهم تنهيده طويله
ادهم: ايوه شوفتها فعلا
ليلي: بس خلص الكلام كده بعد اذنك
ويدوب هتفتح باب العربيه فمسكها وشدها
ادهم: لسه الكلام ما خلصش الكلام ما بداش اصلا
اولا دولي دي اعرفها من سنين طويله لكن عمرها ما كانت حبيبتي اه بقضي معاها وقت بس تسليه وعارف ان ده غلط قبل ما تتكلمي بس انا كان وضع طبيعي وحاجة طبيعيه وهيا كمان معارضتش ابدا مع انها عارفه اني ما بحبهاش لاني قولتها صريحه
ليلي: انت شوفتهاونمت معاها بعد ما عرفتني يبقي ما تقولش ماضي
ادهم: مش بالظبط كده اولا انا شوفتها في الفتره اللي اتخانقنا فيها يعني مكناش مع بعض
ليلي: يعني كل ما نتخانق تروح لواحده وتقولي احنا مش مع بعض؟؟؟؟
ادهم: الوضع مختلف ودلوقتي حاجه وقبل كده حاجه؟
ليلي: يعني ايه؟
ادهم: يعني اول ما عرفتك مكنتش اعرف حدود العلاقات ايه ولا كنت مهتم اعرفها وكنت بتعامل معاكي زي اي بنت اه بحبك بس عادي العلاقه ما يبقلهاش حدود اعمل اللي انا عايزه ولما رفضتي اتهمتك ساعتها انك ما بتثقيش فيا مش ده اللي حصل؟
ليلي: انت عايز توصل لايه؟
ادهم: اوصلك ان انااتغيرت ومفاهيمي اتغيرت وعرفت كتير عن عادات وتقاليد هنا وعرفت كتير عن الحرام والحلال
انا اتغيرت لانك انتي حطيتيني علي اول الطريق الصح
اما دولي بقي فدي ساعتها كنت لسه ادهم القديم وبعدين قابلتها وانا سكران مش في وعي وايوه بيت عندها في بيتها بس ما لمستهاش ابدا كنت سكران لدرجه اني اول ما شوفت السرير تقريبا اغمي عليا واول ما فقت الصبح مشيت
ليلي انا من يوم ما عرفتك ما لمستش واحده تانيه ابدا
وانتي لو هتحاسبيني يبقي من يوم ما عرفتك وبس قبل كده انتي مكنتيش موجوده
ليلي: انت ايه اكتر حاجه عملتها غلط؟
ادهم: يعني ايه؟ انا بشرب سجاير وساعات بسكر وبروح كازينوهات يعني حاجات زي كده
ليلي: وانا مش قصدي علي كل ده انا قصدي مع البنات
ادهم: مالهم البنات؟ عمري ما عملت حاجه باسم الحب او خدعت واحده لو ده قصدك
ليلي: مش كده قصدي وصلت لحد ايه معاهم؟
ادهم: مكنش في حد جدي في حياتي ما وصلتش يعني لاي حاجه مع اي واحده
ليلي: يوووه مش قصدي كده
ادهم: وانا مش فاهم انتي بتسالي عن ايه علشان اجاوبك
ليلي: قصدي وصلت لايه؟ يعني بتمسك ايدهم بس؟؟؟ بتبوسهم؟؟؟ بتعمل لحد فين معاهم؟
ادهم: اه قصدك بمارس معاهم الجنس ولا لأ ده سؤالك؟؟؟
ليلي: ايوه ده سؤالي بس مش كلنا عندنا نفس جراتك في الكلام كده
ادهم: وده يفيدك بايه السؤال ده؟
ليلي: عايزه اعرف انا هكون اول واحده في حياتك ولا ايه؟؟؟
ادهم: انتي اول واحده احبها في حياتي
ليلي: مش ده سؤالي جاوبني بصراحة
ادهم: هتفيدك بايه الاجابه؟
ليلي: مش عايزه مفاجآت في حياتي وكل شويه واحده تظهر وتقولي انا نمت مع جوزك قبل كده؟ فلو عملت حاجه زي كده يبقي تقولي عليها انت خليني ابقي مستعده نفسيا لاي حد
ادهم: ليلي ارجوكي بلاش كلام كتير في الماضي
الماضي بتاعي كان مشين ومهين وعملت كل حاجه غلط وحرام فارجوكي خلينا نقفل الشابتر ده من حياتي ونبدا شابتر جديد نظيف
ليلي: طيب جاوبني علشان نقفله
ادهم: اه يا ليلي نمت مع بنات قبل كده وكتير واغلبيتهم ان مكنش كلهم اجانب
ليلي: مكنتش اعرف ان دولي اجنبيه!!!
ادهم: انا قلت اغلبهم دولي واحده من البنات المصريه عايزه تعرفي ايه تاني؟ واوعي تقوليلي كام واحده
ليلي دمعه نزلت منها علي خدها وما ردتش
وهو كمان سكت لان معندوش كلام يقوله
ليلي: كان نفسي اكون اول واحده في حياتك واول فرحه
ادهم مسح دموعها: انتي فعلا كده! ليلي انتي اول واحده قلبي يدق علشانها واول واحده اتمنيتها واول واحده هموت والمسها
كل حاجه معاكي تعتبر تجربه جديده ليا
انتي اول واحده هلمسها وهيا مراتي
انتي اول واحده هلمسها واكون انا اول راجل في حياتها
انتي اول واحده المسها وانا بدوب فيها وبعشقها
انتي اول حقيقه واضحه وثابته في حياتي
كل ده مش كفايا؟؟؟
ليلي: توعدني اني هبقي الاخيره في حياتك ما تبصش ولا تلمس واحده غيري؟؟؟
ادهم: اوعدك طبعا
ليلي: لو مت بس من حقك
حط ايده علي شفايفها
ادهم: ولا حتي الموت هيفرق بينا انا ليكي انتي وبس
انا حبيبك انتي وبس ولا في غيرك ولا هيبقي في غيرك
وارجوكي بقي انا اترهنت مع امي انها مش هتعرف تفرق بينا اوعي تخلينا اخسر الرهان
ليلي: مش هتخسره ومحدش هيفرق بينا ابدا ابدا
حطت راسها علي صدره وهو ضمها براحه
ادهم: ضلوعي هاه خلي بالك
ليلي: طيب انا غلطانالك
ويدوب هتبعد
ادهم: حقك علي قلبي بس خليكي قريبه
ريهام اتجننت لما عرفت ان خطتها فشلت برضه لكن مش هتستسلم
ادهم اتحسن واخد ابوه وراحو طلبو ايد ليلي رسمي ولبسوا دبل كمان
اخدها هيا واخواتها واهلها واشترالها احلي شبكه في الدنيا دهب زي ما اخواتها اختاروا
والماس علشان يليق بحبيبته
وطبعا كل واحده من اخواتها وصحباتها هداهم بهديه دهب معتبره جننت الكل
عملها حفله خطوبه بالنسبالها كانت وهم
الحفله كانت في الشارع بتاعهم بناءا علي طلبها بس ادهم علشان خاطرها حول الشارع لاحلي مليون مره من اجمل قاعه افراح
الانوار اتعلقت الشارع اتفرش كله الورد بقي في كل مكان احسن فرق للدجي كانت موجوده واتعمل احلي ليله ليهم
ادهم عزم الناس اللي بيحبوه وبس في شغله او معارفهم وليلي كل اللي يعرفها واللي ما يعرفهاش من الشارع كان موجود اصلا اي حد بيعدي بيقف يتفرج وليلي كانت لابسه فستان مخليها اميره ( صوره الفستان علي الغلاف)
اتعملت ليله الكل بيحكي بيها
كلها ضحك ورقص وفرح واتمني ادهم انه ياخد ليلي ويمشي
اخر الليل قبل ما يمشي كانوا لوحدهم
ادهم: هو يجري ايه لو طلعت قولت لابوكي اني عايز اخدك معايا وتبقي مراتي بجد؟
ليلي: ولا اي حاجه جرب كده
ادهم سابها وخارج فعلا شدته من ايده
ليلي: تعال هنا يا مجنون انت رايح فين؟
ادهم: مش قولتي روح قول لابويا!؟ فاكراني هخاف يعني ولا هتكسف؟؟؟
ليلي: لا ده ولا ده مجنون وتعملها
ادهم: مش كنا عملنا الفرح بالمره ده ايه الغتاته دي لازمته ايه الانتظار يعني؟؟
ليلي: معلش كل حاجه بأوان اصبر
ادهم: والل مش قادر يصبر يعمل ايه بقي؟
ليلي: يعني ده هو شهر مش كتير
ادهم: مش كتير؟؟؟ انتي بتستعبطي صح؟؟ كل ساعه بتعدي وانتي بعيد بيوم يعني اليوم بالنسبالي 24 يوم الشهر هيبقي قد ايه بقي
ليلي: ايه ده كله براحه
ادهم مره واحده شدها عليه جامد وهيا كانت هتقع فسندت عليه
ادهم: انتي بعيد علي طول ليه؟ يعني اغلطي وقربي مره
ليلي حطت ايديها حوالين رقبته وضمته ليها للحظات سندت راسها علي صدره
ليلي: واغلط ليه؟ انت بقيت ملكي وانا ملكي
مشيت نص المسافه فاضل نص كمان
ادهم: طيب النص ده مفيهوش اي تسهيلات؟؟
ليلي ضحكت بطريقه ناعمه وقربت اكتر ووقفت علي طراطيف صوابعها وباسته في خده
ادهم اندهش من تصرفها بس ابتسم وكان عايز يضحك
ليلي: مالك في ايه؟
ادهم: لا مفيش
ليلي: لا بجد في ايه؟
ادهم: اصل انتي حسستيني ان انا اخوكي لما بوستيني كده يا حبيبه قلبي العشاق ما بيبوسوش كده
ليلي: ده اخرك عاجبك ولا مش عاجبك؟؟؟
ادهم: عاجبني هو انا اقدر اتكلم
طيب اردهالك انا بقي وبنفس طريقتك
قرب منها قوي وهيا خافت للحظه انه يلمس شفايفها بس هو مسك دقنها ودور وشها بحيث خدها هو اللي في وشه وقرب قوي منها لمس خدها بخده نفسه في رقبتها جننها قربه منها بالشكل ده عايزه تصرخ وتقوله خلص بس انفاسها مقطوعة
لمس بنعومه خدها وطبع بوسه رقيقه علي خدها وبعد
الاتنين بصوا لبعض بنظره مليانه شوق ولهفه
ونفاذ صبر
ادهم كان عايز اكتر وفعلا قرب منها جامد يلمس شفايفها ويدوب لمسها فهيا بعدت لحظه وحطت ايدها علي شفايفه بحيث تبقي فاصل بينهم وباست ايدها كانها بتبوسه هو
هو مسك ايدها وباسها
ادهم: حاضر هاصبر
رجع لورا خطوه وعمل صوت يدل علي نفاذ صبره وبصوت عالي شويه
ادهم: يا صبر ايوب تعالي نطلع بره مش قادر اقعد معاكي لوحدنا وافضل بعيد يالا يا بنتي يالا
ضحكت هيا برقه ومسكت ايده وخرجوا بره
شرين: انتو جيتو ليه؟
هبه: تلاقيهم اتخانقوا
ادهم: بس بس انتي وهيا وبطلوا افتراضات كتير كده
ليلي: وحشتونا جينا نقعد معاكم
ادهم: فعلا وحشتونا!!!! وحشتونا لدرجه مش عارف صراحه اقولكم ايه؟
اتقلبت القعده هزار وضحك واتفاجئ ادهم ان الوقت اتاخر جدا
فقام واستاذن واخد ابوه اللي كان مندمج مع الرجاله في الشارع وروحوا علي البيت
اول ما الكل مشي اتلم البنات حوالين ليلي
هبه: عملتو ايه؟
شرين: بالتفصيل الممل لو سمحتو
وفاء: انتو خرجتو ليه؟
ليلي: وانتو مالكم ايش حشرركم
هبه: ايش حشررنا؟؟؟ هيا من اولها ايش حشررنا ماشي؟؟؟
ليلي: لا لا ابدا معملناش حاجه كان عايز يقول لبابا ياخدني علي البيت معاه وفضلنا نهزر حبتين وبوسه علي الطاير
هبه: باسك بجد؟؟
شرين: طعمها ايه هاه حلوه؟؟؟
وفاء: طويله ولا ايه
ليلي: يخربيت اسئلتكم انتو بنلت سفله اصلا
لاطبعا مش اللي في بالكم ده خالص بوسه في خدي عادي كده يعني وبعدين دي مجرد خطوبه مش جواز مش هيبوسني غير لما ابقي في بيته
البنات قاموا وقفوا
هبه: نقوم ننام طالما طلعت في الخد
البنات سابوها ومشيوا وهيا فضلت هيمانه في حبيبها
ادهم رجع بيته مبسوط واول ما دخل
""" اخيرا سيادتك شرفت؟؟ مستنيك من بدري؟ والله ليك وحشه عامل ايه؟ سمعت اشاعه عنك كده وجننتني فجيت اتطمن منك انها غلط """
ادهم بص للزائر بصه حذر وترقب وهو وابوه بصوا لبعض ولامه بصه لحد امتي هتفضلي كده؟
يتبع.....
•تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المجهول" اضغط على اسم الرواية