رواية حب بالصدفة كاملة بقلم ملك ناصر عبر مدونة دليل الروايات
رواية حب بالصدفة الفصل الثاني عشر 12
««تسريع الاحداث
عدا شهر كامل بدون اي جديد غير تجنب دارين لكنان مبقتش بتتكلم معاه وبتتهرب من اي مكان يكون فيه وتكرار مقابلات ذات الرداء الاحمر وفراس مع بعض وكلام سيف مع دارين اللي مهما تصده بيرجع ويتكلم معاها تاني ونازلى واةلادها تالا ولارا وحمزه نقلوا لفيلتهم الجديده اللي كانت قريبة جدا من فيلا لؤي وصفاء»»
في يوم من الايام ووقت متأخر بليل»»
كان قاعد كنان بيتكلم في مكتبه اللي في الفيلا..
كنان بغموض: سلمت البضاعه في المعاد
: …………………
كنان بغضب: ايه ازاي يعني شحنه بتلاته مليون ونص تتسرق..
: ……………..
كنان: مين اللي عمل كده انططق
: …………..
كنان بص اودامه بشرود: ماشي يا عاكف المهدي يانا يانت..
كنان: المهم باقي ال…… اللي كانت خارجه بره مصر خرجت..
الشخص الاخر قال حاجه لكنان وفجاه كنان قام بغضب جحيم وصوت عالي: انتوااا اغبيية كلكوا اغبيية وبعدين وطى صوته تاني.. مش عارفين تتصرفوا لوحدكوا.. خسرتونا تلاتين مليون بسبب غبائكم.. وقفل السكه..
كل الكلام ده حد كان بيسموه من بره وحط ايده على بقه يكتم شهقاته اللي كادت تكون مسموعة بسبب الصدمة.. ااحد ده كان دارين.. اللي الصدة شل.ت جسدها مبقتش قادرة تتحرك.. هل فعلا اللي سمعته صح؟! هل كنان فعلا……. لا لا مستحيل.. كانت بترجع بضهرها لورا لحد ما خبطت في الفازه وقعت اتكسرت بصت عليها بصدمه وووووو
عند كنان سمع صوت الفازة اتحرك براحه ناحيه الباب وفتحه وبص اودامه اتفاجاه لما ملقاش اي حد ولقا الفازه مكسورة ضرب ايده على راسه: اوف يا ترى مين اللي سمعني..
»» فوق
كانت دارين قاعده على السرير ضامة رجلها وبتترعش مصدومه من اللي سمعته ازاي؟ كنان ميعملش كده.. ده كانت نفسيته بتتعب لما مريض يم.وت منه في العملية ي. يكون كده!!
««تاني يوم
كانت دارين منمتش من كتر العياط والخوف وعيونها كانت منفخه لبست هدوم المدرسة ونزلت..
نزلت لقت الكل موجود على الفطار..
دارين واخيرا نطقت: ص. صباح الخير
الكل: صباح النور..
دارين وقفت مش عارفة تقعد فين..
فهد: تعالي يا دودو اقعدي جمبي هنا.. دارين فعلا قعدت جمبه وكنان حس بالغيره..
لميس: اتاخرتي كده ليه يا دارين..
دارين: ………..
لميس: دارين بت.. حركت اديها ناحيه وشها..
دارين: ها
فهد بضحك: لا دانتي مش هنا خلاص شكلك لسه نايمه..
كنان: بتقولك اتأخرتي ليه كل ده بتعملي ايه فوق..
دارين اول ما سمعت صوته اتوتر والخوف بدأ ينهش في قلبها..
دارين: انا.. انا اسفة
كنان لاحظ خوفها وتوترها الزياده منه..
صفاء: عادي يا حبيبتي متعتذريش احنا بنسألك بس مش اكتر..
دارين بدأت تاكل ولكن اكلها كان قليل جدا بل يعتبر مكلتش اصلا..
دارين: انا شبعت.. يالا يا لميس
كنان: شبعتي ايه انتي كلتي اصلا..
دارين بحده: اه كلت.. خلصتي يا لميس..
لميس وهي بتاكل اخر قطمه في السندويتش في بوقها: اممم خلاص خلصت يالا بينا..
دارين: وصلنا انت النهارده يا فهد..
الكل استغرب بما فيهم كنان..
فهد: تمام يالا انا هسبقم..
كنان بصرامه: انا اللي هوصلكم يا دارين
دارين بعناد: لا انا عايزة فهد هو اللي يوصلني..
كنان وقف اودمها وكان الفاصل بينهم السفره وخبط على السفره بأيده جامد: وانا قولت انا اللي هوصلكم..
دارين كانت لسه هتتكلم قاطعها صوت لؤى: ايه يا ولاد هتتخانقوا ولا ايه وانت يا كنان اهدى شوية يابنى.. في اي يا دارين مش عايزة كنان يوصلك ليه..
دارين سكتت ومعرفتش ترد تقول ايه..
كنان: يالا تعالو ورايا..
مشيت وراه بغيظ ووراها فهد ولميس اللي مش فاهمين حاجه..
صفاء بعد ما مشيوا ضربت كف على كف: لا حول ولا قوه الا بالله
»»»»»»»» ركبت دارين وره وجمبيها لميس وكنان ركب اودام وومشي بالعربية..
لميس مالت على دارين وبصوت واطي: بت مالك في ايه..
دارين كانت بتتهرب من نظرات كنان ليها من المرايا: مفيش
بعد وقت من الصمت قاطعه كنان: دارين..
دارين اول ما سمعت صوته اتنفضت من مكانها وحطت اديها على قلبها اللي بيدق بسرعه وكان خوفها ملحوظ..
دارين: ن.ن. نعم
كنان وقف العربية اودام المدرسة وبصلها: في ايه مالك خوفتي كده ليه..
كنان: ايه سكتي ليه..
دارين: مفيش ونزلت من العربية جري للمدرسة..
كنان بص للميس: مالها البت دي..
دارين رفعت كتفاها بغباء: معرفش..
كنان طلع فلوس واداها للميس: خدش ده ليكي انتي ودارين..
»»»»»»»»»»
كانت دارين طول الوقت قاعدة مش مركزة في اي حاجه ولميس لاحظت تغيرها المفاجاه..
اخر اليوم»»
لميس: مالك يابت في ايه
دارين بتوتر: انا.. انا عايزة اقولك حاجه..
لميس: قولي سمعاكي..
دارين: اخوكي طلع.. طلع
لميس: ها يابنتي طلع ايه
دارين بصوت واطي: طلع راجل ميفو وووووووووو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب بالصدفة ) اسم الرواية