رواية قدري و نصيبي كاملة بقلم السيد محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية قدري و نصيبي الفصل الثاني عشر 12
وفجأه تقع فداء علي الارض مغمي عليها
” اسلام بصدمه مدام فداء،،، مدام فداء مالك فيه ايه، ، ويقوم اسلام ويتصل بالاسعاف، ،،،،،،
في مصر، في مكتب زيد
زيد قاعد في مكتبه وعمال يفكر في فداء الايام اللي خدوها مع بعض وفي نفسه يقول غيابك مأثر فيا جامد ، كنتي ماليه عليا حياتي وكنت بستني الوقت اللي نبقي فيه مع بعض، وحشتني لماضتك وجنانك وشتيمتك وكل حاجه فيكي وحشتني ،، انا عارف ان كدبت عليكي يا فداء وخدعتك بس عمري مكنت اتوقع ان احبك كده ،، انا مستنيكي ترجعي وتدخلي حياتي بجد مش كلام وخلاص
وفجأه تدخل السكرتيره علي زيد وبصوت عالي تنده عليه
:زيد: فيه ايه يا نعمه خضتيني
‘ انا اسفه يا زيد بيه بس مدام فداء، ،،،،،
: زيد بخضه، انطقي يا بت مالها فداء
‘ اتصلو بيا من الامارات دلوقتي وبيقولولي مداء فداء في المستشفي تعبانه خالص
: ايه انتي بتقولي ايه ويقوم زيد بسرعه ويقولها احجزيلي علي اول طياره حالا
‘ بس فيه اجتماع وفد اجنبي جاي دلوقتي يا زيد بيه ولو محضرتهوش فيها خساره كبيره علي الشركه
: بقلك اعملي اللي قولتلك عليه مفيش حد اهم من فداء عندي تغور الشركه وكل حاجه، الغي اي اجتماع دلوقتي، ،، يلا انتي واقفه بتتفرجي اسمعي الكلام
‘ حاضر يا زيد بيه
: يخرج زيد من المكتب وبيحاول يتصل بحد من هناك بس محدش بيرد، يرن علي جيجي بردو مبترودش
وفعلا يسافر زيد ويوصل الشركه وميلاقيش حد هناك غير السكرتيره وتقوله علي عنوان المستشفي ،، وبسرعه يجري زيد علي عربيته ويوصل المستشفي.
يوصل زيد المستشفي ويروح علي اوضة فداء بس تمنعه الممرضه من الدخول وتقوله مينفعش يا فندم الدكتور عندها جوه بيطمن علي حالتها
: زيد والدموع في عيونه، انا عاوز اشوفها بس بالله عليكي تسبيني ادخل
‘ يا فندم مش هينفع والله انتا كده ممكن تأذيني
: يطلع فلوس زيد من جيبه ويقولها خدي دول وسبيني ادخل
‘ يا فندم عيب اللي بتعمله ده، ،، وفي الوقت ده يخرج الدكتور من الاوضه ،، فيه ايه وايه الصوت العالي ده
: زيد بلهفه، طمني يا دكتور بالله عليك فداء مالها
‘ حضرتك مين الاول
: انا زوجها
‘ بصراحه مش عارف اقلك ايه حضرتك زعلتها في حاجه
: لا يا دكتور والله
‘ مدام فداء عندها صدمه حاده وربنا يستر عليها انا عملت اللزوم وهيا محتاجه راحه وعنايه وادعيلها تبقي كويسه
:صدمه، ، ازاي حصل ده، دا انا لسه مكلمها وكانت كويسه
‘ تقريبا حد زعلها او سمعت خبر مش كويس فمقدرتش تستحمل فحصل اللي حصل، علي العموم هيا في عنايتنا وان شاء الله هتبقي كويسه المهم محدش يزعلها
:زيد يقعد علي الارض والدموع في عيونه ويحط ايده علي وشه ويقول معقول اللي حصلها ده بسببي
بعد شويه يأتي اسلام ويلاقي زيد قاعد علي الارض ويقومه ويقوله خير يا زيد متقلقش كلنا جنبها ، انا بس روحت الحسابات علشان حساب المستشفي
: زيد بعصبيه، فداء عندها صدمه عصبيه حاده يا اسلام ازاي حصلها كده اتكلم
” والله معرف يا زيد انا كنت بتكلم معاها في الشغل عادي لقيتها وقعت لوحدها اغم عليها خدتها علي المستشفي علي طول
: ازاي يعني يا اسلام
” دا اللي حصل يا زيد صدقني
: انا هدخل وهعرف كل حاجه ،، ويروح علي الاوضه زيد وميلاقيش حد ويدخل الاوضه ،يلاقي ممرضه تاني غير الاولي جات وراه
‘ يا فندم مينفعش اللي حضرتك عملته ده اطلع. برا من فضلك
انا زوجها وهطمن عليها بس واخرج ويطلع فلوس ويحطها في جيبها
” طيب يا فندم بسرعه لحسن الدكتور يشوفك ولو سمحت متخلهاش تتكلم ولا تعمل مجهود
: انا هطمن عليها بس وهخرج علي طول
” تخرج الممرضه من الاوضه،، وتمسك الفون وتحطه علي ودنها :- كله تمام يا فندم هو عندها جوه وكل حاجه مشيت زي منتو عاوزين
: يقرب زيد من فداء ويبوس راسها ويقول وحشتيني قووي يا فداء والدموع تنزل من عيونه ،،، فداء رودي عليا يا حبيبي ارجوكي
– فداء تفتح عيونها واول متشوف زيد وبصوت هادي من التعب طلقني وفجأ يغمي عليها تاني
: زيد بخوف ، فداء رودي عليا ارجوكي رودي ، وفجأ يلاقي الجهاز بيزمر والصوت مش منتظم ،، ويروح زيد ينادي علي الدكتور بصوت مخلوط بالبكاء ويدخل علي صوته الدكتور والممرضه
في الوقت ده كان واقف بره الاوضه اسلام وجيجي
/ جيجي بضحك لاسلام شوفت اهو الخطه نجحت وبسرعه كمان
” اسلام: قصدك ايه يا جيجي
/ جيجي بضحك المفروض انا يتعملي شهادة تقدير من جامعة الاذكياء بسبب ذكائي ده
” اسلام: فيه ايه يا جيجي متفهميني، انجزي قولي فيه ايه
/لسه بدري عليك يا قلبي علشان توصل لدماغ جيجي ، شايف كل اللي بيحصل ده كله بسبب تفكير العبد لله
“يعني ايه
/يعني اصلا زيد مكنش يقدر يدخل الاوضه بس انا دفعت للمرضه فلوس علشان توافق تسيبه يدخل فتشوفه فداء وهيا تعبانه فتدايق فده يأثر عليها اكتر وتموت بقا ونرتاح منها
” ايه اللي انتي بتقوليه ده دا انتي مصيبه انتي كده هتودينا في داهيه ، اه وانا بقول الممرضه بتشاورلك ليه هيا وطالعه
/ جيجي بضحك اهو بدأت تفهم يا قلبي
” قلبك ايه بس انتي كده هتودينا في داهيه لو حد عرف
/ مصيبه ايه يبني دا انا هعمل حفله والله
” طيب يا هانم وطي صوتك ودراي ضحكتك دي لحد يكشفنا ونروح في داهيه ويلا ندخل نشوف فيه ايه
” يدخل اسلام وجيجي
: زيد للدكتور هيا كانت فايقه دلوقتي يا دكتور حصل ايه
‘ الدكتور بعصبيه ، حضرتك ايه دخلك ليها اهو ضغطها علي تاني وضربات قبها مش منتظمه انتا كده ممكن تتسبب في مشكله كبيره وانا قولت محدش يدخلها انتا مين دخلك هنا
/ جيجي يبدأ القلق علي وشها لما عرفت ان فداء لسه عايشه ويبصو لبعض هيا واسلام بخوف
: بقلك ايه فداء لازم تبقي كويسه انتا فاهم، خدو كل اللي عوزينه بس فداء ترجع زي الاول
“بقلك ايه وطي صوتك انتا في مستسفي محترمه
” اسلام: يلا يا زيد احنا لازم نخرج ونسيب الدكتور يشوف شغله علشان فداء تبقي كويسه
: زيد عيونه كلها دموع علي فداء ويخرج بره الاوضه
/ جيجي تبص علي فداء بضحك وتقولها هاخده منك يا فداء وهتشوفي مين في الاخر اللي هيكسب زيد وتخرج جيجي وراهم وتلاقي زيد قاعد بيعيط وجمبه اسلام بيعمل نفسه بيواسيه ، وتقرب منهم وتقول لزيد متقلقش يا زيد ان شاءالله تبقي كويسه
وبعد شويه يخرج الدكتور من عند فداء ويلاحقه زيد
: زيد: طمني با دكتور فداء عامله ايه،
” الدكتور: الحمدلله بقت كويسه وهيا دلوقتي نايمه ياريت محدش يدخلها قبل 8 بالليل والا هيكون في خطر عليها وهحملكم المسؤوليه
: حاضر يا دكتور
: يبص زيد علي اسلام ، ايه اللي حصل يا اسلام ، فداء اللي حصلها ده سببه ايه
” اسلام بقلق، معرفش يا زيد انا زيك بالظبط
/ جيجي: بس انا عارفه حصلها ايه ،،،،،،،
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قدري و نصيبي ) اسم الرواية