رواية احببت ملتزمة كاملة بقلم ملك احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت ملتزمة الفصل الثاني عشر12
مهند_ادخل
ليأتيه صوت انوثي ناعم_ مساء النور
مهند انبهر بجمالها
مهند_اتفضلي اقعدي
بكسوف_يزيد فضلك
مهند_اسمك اي؟
باستغراب _هو مش المفروض مؤهلاتي اي؟
مهند ضحك_ اسمك الاول؟
_أميرة اسمي اميرة أحمد
مهند_ اتشرفت يا انسه اميرة
اميرة_شرفك الله بالنظر لوجهه الكريم
مهند_امين اي الكلام الحلو ده
اميرة بتحاول متكترش كلام معاه_تسلم
مهند_ مؤهلاتك؟
اميرة_دبلوم تجارة
مهند_انتِ عارفة انا بوظف هنا ببكالوريوس تجارة بس طالما انتي تجاري برضوا فا أهلا بيكي.
اميرة_ اي يعني قبلت بالسرعة دي؟
مهند_اكيد بس في حاجة بسيطة طبعا احنا هنبقى شركة تجارية معروفة بااذن الله و و يعني بصراحة لو تقلعي خمارك عشان يعني لازم اللباقة و…..
اميرة بعصبية_لباقة اي وزفت اي انت عايزاني اقلع خماري عشان شغل ؟؟؟؟! يعني اعصي ربنا وارفض أوامره عشان مترفضش من شغلي لا اترفض احسن اصل الدنيا دي زايلة ولو مت انا ومتبرجة بلبس البنات الايام دي هقابل ربنا ازاي؟؟؟
وانا فرطت في الفرض اللي امرني بيه؟
{ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ }
من سورة النور- آية (31)
ازاي انسى حديث الرسول صلى الله عليه وسلم (( نساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها))
ومش ناسية قول الله تعالى
وَمَنْ يَعْصِ اللهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ
من سورة النساء- آية (14)
لا في داهية شغلي انا عايزة الاخرة
{ وَلَأَجْرُ الْآَخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ آَمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ }
من سورة يوسف- آية (57)
مهند_ بس انتي لسه صغيرة؟
اميرة_وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
من سورة الأعراف- آية (34)
قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
من سورة يونس- آية (49)
عَسَى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ (185) مَنْ يُضْلِلِ اللهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (186)
من سورة الأعراف
مهند_بس برضوا عيشي حياتك!
اميرة_ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي
من سورة الفجر- آية (24)
وليس في حياتي!! دي مش حياتنا الأبدية عارف ساعتها هيحصل اي
فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (25) وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (26)
من سورة الفجر-
مهند_ طب وتستمتعي بالدنيا ازاي؟
اميرة_{ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآَخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ }
من سورة التوبة- آية (38)
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآَخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
من سورة الأنعام- آية (32)
قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآَخِرَةُ خَيْرٌ لِـمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَـمُونَ فَتِيلًا
من سورة النساء- آية (77)
مهند_ماشاء الله انتي حافظة القرآن؟
اميرة_بفضل الله
مهند _ من بكرا تنزلي الشغل
اميرة_ بس خماري و
مهند مقاطعاً_ لا بخمارك عادي
اميرة بامتنان_جزاك الله خير
_____🤍✨
“””في مستشفى يوسف محمد الصاوي””””
يوسف_ادخل
ملك_صباح النور ده اول يوم شغل ليا بس حضرتك مقولتيلش هنزل ممرضة في قسم اي؟
يوسف_ اه هتبقي الممرضة الخاصة لدكتور عبد الرحمن دكتور جلدية
ملك_تمام تسلم
_____🤍✨
“”في المساء””
“”في منزل اميرة احمد'”
بسمة_جااااية جاااية اي نايمة ع الباب
اميرة بضحك_ لا قاعدة
بسمة_يبت بطلي استظرافك ده خنقتيني
اميرة بنفاذ صبر_ اسمعيني بس انا لقيت وظيفة الحمدلله
بسمة_بجد فين؟
اميرة_في شركة في الشيخ زايد بمرتب مجزي
بسمة_ومديرها حلو
اميرة بضيق_هو انا هتجوزه؟
بسمة_ قولي يارب
اميرة ضحكت على كلامها
______🤍
ملك ببكاء_انا اسفة يا دكتور مكنش قصدي
عبدالرحمن_قصدك اي وزفت اي اول يوم وهتقرفني لا لا النظام ده مينفعش كده
“عبد الرحمن فضل يزعق جامد ونادى على المشرف ووداها للمدير”
يوسف_طيب سيبها هنا وامشي
هاني_تحت امرك
يوسف موجها كلامه لملك_ عملتي اي؟
ملك ببكاء_والله ما عملت حاجة هو هو يعني كان بيحاول يمسك ايدي ويعمل حاجات مش كويسة ولما حاولت ابعده وقعت تلفونه وهو اضايق مني جدا وفضل يزعق بس مش اكثر
يوسف بتفهم_انا فهمت خلاص
“يوسف قام واتجه لغرفة عبد الرحمن وملك وراه””
من الايمان بالغيب أن انت لما تقول سبحان الله وبحمده تبقى متأكد ان انت بيتزرعلك نخلة في الجنة
(سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)🤍🫶🏻🥰
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت ملتزمة ) اسم الرواية