رواية قدري و نصيبي كاملة بقلم السيد محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية قدري و نصيبي الفصل الثالث عشر 13
/ جيجي: بس انا عارفه حصلها ايه
” اسلام يبص علي جيجي بتوتر
: زيد: يعني انتي تعرفي وساكته ، اتكلمي يا جيجي حصل ايه
/ بصراحه كده يا زيد ، اصل فداء، ،،،،،،
” اسلام يقاطعها في الكلام انتي هتقولي ايه يا جيجي اسكتي
/ زيد لازم يعرف كل حاجه يا اسلام خلاص معدتش حاجه تفضل مستخبيه
:زيد بصوت عالي اسكت انتا يا اسلام ،، اتكلمي يا جيجي
/بصراحه كده يا زيد انا كنت معديه من قدام مكتبها لقيتها بتتكلم مع واحد وكانو بيتعاتبو
: واحد، ،،،،واحد مين ده كملي يا جيجي
/مهو ده خلاني قلقت يا زيد فروحت براحه ناحية الباب وفتحته حته بسيطه بحيث محدش ياخد باله ، وبصراحه يا زيد بيه اللي شوفته ده مينفعش يتحكي
: شوفتي ايه انطقي يا جيجي
/ ش،،،،وفت مدام فداء في حضن الشخص ده وبتقله حرام عليك ليه بعدت عني دا انا بحبك، سبتني ليه لواحد غيرك ياخدني مستبنيش تاني انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك متمشيش وخدني معاك
:زيد في نفسه ، ممكن يكون طارق اللي قابلته
: زيد بصوت عالي، لا فداء متعملش كده ابدا ده مستحيل
/ في الاول يا زيد الشخص ده رفض اللي قالته فداء وقالها انا مش ممكن اتعلق بوحده متجوزه ، في الوقت ده ردت عليه فداء وقالتله انا هتطلق ونتجوز. في الوقت ده الشخص ده مردش عليها وسابها ومشي
: زيد دموعه نزلت من كلام جيجي وقعد علي الارض وكله حزن
/ جيجي: اجمد كده يا زيد احنا كلنا جمبك ومش هنسيبك ولا ايه يا اسلام
” طبعا يا زيد احنا جمبك ومعاك وان شاء الله غمه وهتروح ،، ويشاور لجيجي انها تجيله في حته لوحدهم ، وفعلا تقوم جيجي وبعدها اسلام يستأذن من زيد ان هيجبله حاجه يشربها
” يمسك اسلام جيجي وياخدها علي جمب علشان محدش يسمعهم ويمسكها بعصبيه ويقولها انتي ايه اللي عملتيه ده
/ جيجي ببرود فيه ايه بس يا اسلام عملت ايه انا
” بصي يا جيجي انا وافقت اعمل كده علشان بحبك وافقت ان اعمل المؤامره واكدب علي زيد علشانك ، رغم ان عارف ممكن اخسر كل حاجه لو زيد عرف
/ جيجي تقرب منه كده وتقوله بحبك يا اسلام، وبعدين انا عملت كل ده علشان نبعد فداء عن زيد لان فداء كانت هتورث كل حاجه بعد موت زيد وخصوصا ان زيد عنده مرض ممكن يتسبب في وفاته ونورث احنا كل حاجه ونتجوز يا روحي
“انا معاكي يا جيجي لحد دلوقتي بس مش عارف انتي هتوصلينا لايه ، انتي كنتي هتكشفينا قدام زيد
/ جيجي بنظرة مكر: انتا لسه بدري عليك يا اسلام علشان تفهم تفكيري ،، هي مش فداء الصدمه اللي جاتلها بسبيط انها مفكره طارق مظلوم وزيد هو الشرير
“اسلام: ايوه ده فعلا
/ وانتا مش روحتلها المكتب واكدت عليها الكلام اللي كنا متفقين عليه ،
” حصل
/ يبقي لو فداء مماتتش هتطلب ايهمن زيد
” هتطلب الطلاق اكيد
/ كده بدأت تفهم ، ولما هيا تفوق وتطلب الطلاق من زيد ، بكده هو هيتأكد ان الكلام اللي انا قولته ليه من شويه صح ،
” اه وبكده زيد يتاكد انها عاوزه تطلق منه علشان ترجع لحبيبها القديم وبكده مش هيستحمل وهيطلقها علي طوول
/ اسمالله عليك يا اسلام كده انتا دخلت دماغي وفهمتني
” يخربيت تفكيرك، انتي تفكير شيطاني وبكدا يسيبو بعض ونتجوز انا وانتي صح
/اكيد يا اسلام علشان تعرف انا بحبك قد ايه وخايفه عليك
“وانا كمان يا روحي بحبك بس نفسي افهم حاجه بس
/جيجي في نفسها ،احنا مش هنخلص من ام الغباء ده ،، وترود عليه وتقوله قول يا قلبي ايه اللي مش فاهمه
” هموت واعرف انتي عرفتي كل الحوار ده ازاي حوار طارق وفداء ده عرفتيه ازاي
/ حبيبتك مش ساهله بردو ، تعرف السكرتيره اللي في مكتب فداء انا مظبطاها مقبضاها وقولتلها اي حاجه تحصل تعرفني بيها، وفعلا هيا اللي سمعت كل ده وسجلته كمان وسمعت كل اللي دار بينهم بس انا لما حكيت لزيد غيرت في الكلام خالص ،، المهم بعدها انا قابلت طارق ده واتفقت معاهم هو وصاحبه اننا نعمل التمثيليه دي عليها
“طب وطارق وافق بكده
/ الفلوس يا حبيبي تعمل كل حاجه هو في الاول كان عامل فيها انه بيحبها قووي وانه الانسان البرئ واول مطلعتله نص مليون ، بقيت اقدر احركه بصباعي طلع كل*ب فلوس وكان مستعد يعمل اي حاجه تطلبها منه ،، يا راجل دا انا لما دورت وراه لقيته مصاحب بنات لا حصر لها ومضيع عليهم فلوسه كلها ، بس لما لقي فداء في المكتب وانها بقيت مديره حب يعمل عليها دور الضحيه وانه بيحبها بس لما صدته حب يبوظ علاقتها بزيد قبل مهي تدمره ،، فأنا بقا لقيت مصلحتنا انا وهو واحد قولت يلا وخدت موضوع اخت زيد اللي فداء عرفته وبدأت اخطط بقا
” طب نفترض طارق ده ظهر تاني وهددك لو مدتهوش فلوس تاني هيكشفك او ان زيد قدر يوصل لطارق ده وجبره وعرف منه الحقيقه
/ طارق مين بس دا زمانه نايم ومرتاح دلوقتي وبيتحاسب
” نعم انتي قتل **
/ اه طبعا بعتله حد يخلص عليه امال هسيبه كدا رقبتنا في ايديه
” اسلام يمسك جيجي من دراعها ، ايه اللي انتي هببتيه ده تقت*لي كله الا القت*ل ليه معرفتنيش انك هتعملي كده انا مش مجرم علشان اشاركك في جريمه زي دي
/ يا اسلام منتا معايا في نفس السكه وبعدين انتا اهو خونت زيد مش عارف تشارك في قت*ل
” انا عملت كل ده علشان بحبك يا جيجي وانتي قولتيلي هنتجوز بعدها ، جيجي انا واثق فيكي وفرحت لما عرفت انك بتحبيني زي مبحبك ووافقت ان اعمل كل ده علشان هتتجوزيني وهنبقي في بيت لوحدنا
” ماشي يا جيجي انا وراكي لحد منشوف هتوصلينا لايه
/ اخرتها حلوه ان شاء الله يا قلبي يلا بقا روح لزيد لحسن ياخد باله اننا بنتكلم
” ماشي يا روحي ويمسك ايدها اسلام ويبوسها ويمشي
” يروح اسلام لزيد يلاقيه زي مهو قاعد وحاطط ايده علي وشه وكله حزن ،، وينده عليه، ،،، زيد، ،،، زيد، ، وزيد مبيرودش ، ويحط ايده علي كتفه ويقوم زيد وعنيه حمرت من كتر العياط
: زيد بحزن، انا هخرج اتمشي شويه ولماتفوق هاجي
/ جيجي استنا يا زيد هنجي معاك
: زيد:لا انا عاوز ابقي لوحدي
” اسلام خلاص يا جيجي سبيه علي راحته
: يخرج زيد من المستشفي ودموعه مش فارقه عيونه ،، يمشي وهو بيفكر في كلام جيجي واللي قالته عن فداء
معقوله تكون فداء عملت كده، ،،،،
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قدري و نصيبي ) اسم الرواية