رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها كاملة بقلم مريم نصارعبر مدونة دليل الروايات
رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها الفصل الرابع عشر 14
بسم الله نبدأ
مراد صحي من النوم بعد العصر ..وجسمه كله متكسر.. لانه منمش غير الصبح .. وقام واتعدل وعايز يشوف الساعه كام .. مسك فونه لقاه مقفول ..وقال .. ايه ده . هو فوني مقفول ليه .!! انا فاكر اني سايبه مفتوح ..وكمان الشحن كان كامل .
.وفتح فونه وبعد ما اتفتح ..كميه من الرسايل كتيره جدا .. واتس ماسنجر .. رسايل على الرقم . وشاف الساعه وقال .ايه ٤.. انا نمت كل ده ..!؟ اكيد فريحه قلقت عليا .. مش عارف مريم ليه مصحتنيش .اووف وايه كميه الرسايل دي كلها….من فريحه ايه يا نهار مدوحس فريحه رنه عليا فوق 120 رنه … ايه الل هي كتباه. ده ..!؟ رد يا خاين .. افتح يا بتاع البنات .. ورساله على الواتس .وديني لاقتلك يابن العدوي .. اووف .. ايه الاصطباحه دي ..!؟ كل ده علشان بوسه . يا ستي خلاص هتجوزك وهصلح غلطتي …انا مش ناقص عبط . لما اقوم اخد شاور . وبعد كدا نشوف المتخلفه دى .. وقبل ما يقوم اتصل على
.داده سعاد ..الو ..ايوه يا دادا سعاد … الحقيني ب برشامه مسكن ..وكوبايه قهوه دوبل.. ماشي تسلم ايدك ..وقفل… ودخل الحمام ..وهو تحت الدش ..
. فريحه وصلتها مسج ان فون مراد فتح ..ورنت تاني وتالت .. وفوق ال خمس مرات .. ومراد ما بيردش…
كده في نظر فريحه .. بقى خاين رسمي وسابها . ومبقاش بيحبها… واقسمت انها لازم تنتقم منه … مراد خارج من الحمام على صوت الرسايل والرنات .. وشاف اخيرا رقم فريحه ..
مسك فونه . وقال اكيد قلقانه عليا. ورد
مراد : الو : …فريحه
فريحه : اخيرا .. يا خاين يا غشاش .. والله يا مراد ما انا سايباك .. انا .!!؟ انا تعمل معايا كده.!؟ انا تخوني انا.!؟
مراد : بيتاوب ومش فاهم ..وقعد على طرف السرير وما ردش .
فريحه : طبعا ما بتردش ..ما انا خلاص راحت عليا.. ايه .!!؟ كانت السهره حلوه ..
مراد : ازيك يا فريحه ..
فريحه : خلاص . هاطق من جنابها …ازيك يا فريحه.!!؟ فريحه هتاكل من لحمك حتت يا مراد..
يا غشاش يا خاين ..
مراد : غشاش ايه .. وخاين ايه .!؟ اهدى على نفسك كده .. انا مش فاهم حاجه … ولسه صاحي ومصدع..
فريحه : والله مش فاهم حاجه .!؟ اه ما انت استاذ في التمثيل..
مراد : يا بت اهدي بقى . وفهميني ..
فريحه : كنت فين الصبح ..
مراد : نايم ..
فريحه : بجد نايم ..وكنت فين الضهر..
مراد : نايم
فريحه : بغيظ من بروده.وكنت فين العصر .
مراد : نايم .
فريحه : نهارك اسود يا مراد .. انت بتكدب عليا..!! انت من الصبح عمال توخني مع البنات … اقدر اعرف مين بقى .. اللي عجبتك
مراد : ام الفصلان ع الصبح .. يستي والله كنت نايم… نااااايم
فريحه : مش مصدقاك . انت عمرك ما نمت كل الوقت ده … وعيطت انت بتخوني ليه يا مراد .!! انا استاهل منك كده ..!؟
مراد : مسح وشه وشعره بايده .. ودادا سعاد دخلت عليه. بالقهوه … وهو ساكت وماردش علي فريحه لحد ما دادا سعاد خرجت ..
فريحه : وكمان ساكت ومش مقدرنى وما بتردش عليا .. ماشي يا مراد .
انا كده فهمت انك مش عايزني في حياتك .. عموما كتر خيرك .. ودي غلطتي اني علقت نفسي بيك ..انا كنت مفكراك بتحبني .. بس الظاهر اني كنت غلطانه .. وكمان انت لما حاولت تبو… واتكسفت تكمل الكلمه ..امبارح وانا متجاوبتش معاك .. قولت خلاص بقى يا مراد .. مالهاش لازمه .. اسبنى منها .. واشوف غيرها وعيطت اكتر …
ومراد : مصدوم من اللي بيسمعه .هو كان مفكره انها بتهزر.ولسه هيرد .
مراد : الو.. الو… الوووو فريحه .. انتى يا مجنونه .. قفلت…
مراد : رمى فونه ومش فاهم حاجه .. وبعدها جاب فونه تاني .. واتصل عليها وهي كنسلت .. رن تاني قفلت فونها … اوووف .. ايه اليوم ده .. كنت نايم ناااايم .. بخونك .. وايه الكلمه دي .. حسابي معاكي بعدين يا فريحه … وهعرفك ازاي تقولي عليا كداب وغشاش .. يومك اسود على دماغك يا بنت طارق. ع الكلام الل وقعتيه منك ده .. ااه يا راسي .. وقام واخد المسكن . ولبس وشرب القهوه ونزل…
آدم لسه داخل .. وداده سعاد ومريم جهزو الغدا… والكل قعد …
آدم : سلم ع اميرته . وباسها . مساء الخير ..
كلهم : مساء النور ..
زين . قعد . ومراد قعد ونور .ومريم .و آدم
آدم : امال رينو فين .!؟
مريم : رينو عند رودي صاحبتها .وفهد وصلها لانها كلمتكم كلكم وما حدش فاضي..
آدم : والله كان عندنا اجتماع مهم اوى .. وكمان صفقه العمر يا حبيبتي زى ماقولتلك.. ادعيلي .انا هصالحها لان دى مش اول مره. هي مقالتش هترجع امتى .!؟
مريم : حبيبي ربنا يوفقك يارب . ورينو قالت هتقعد شويه .. ولما مراد يصحى .. او زين يرجع على البيت حد يجي ياخدها . من عند رودي..
زين : انا ياماما . هاروح اجيبها ..
مريم : تسلملي ياحبيبي . ربنا يخليكو لبعض
آدم : عينيه على مراد .. حمد لله على السلامه يا مراد .وصح النوم
مراد : سرحان …..
آدم : بخبث .. مراد ..حبيب ماما . مالك .
مراد : ها !! . لا. يا بابا .ما فيش حاجه.
مريم : حبيبي انت كويس .!؟
مراد : كويس يا مريم . ما تقلقيش ..
مريم : كل ده نوم يا مراد .!؟
مراد : نمت الصبح يا مريم. وقايم مصدع .
آدم : بتريقه . سلامتك .. تحب اخدك للدكتور..
مراد : بشك ..تسلم يا حاج .. وبص ل مريم ..انما ياميرو ما تعرفيش .. مين قفل فوني .!! لاني لما نمت كان مشحون .. ولما صحيت لقيته مقفول ..
مريم : ابدا يا حبيبي . انا ما دخلتش اوضتك من ساعة ما ابوك ما قالي ….
آدم : حبيبتي هاتي صباع الكفته ده ..
مراد : أتأكد . ان ابوه نفذ وعده في الانتقام .. لكن ياترى عمل ايه ..!؟ مراد مسك صباع الكفته .. اتفضل ياحاج .. وقرب من ودنه .. برده ياحاج نفذت اللي في دماغك ..
آدم : البس يا معلم .. علشان تعاكس امك حلو … وعلا صوته حبيبتي ..هاتى قطعت مكرونه .. انتي عارفه اني بحبها من ايدك قد ايه …
مريم : حبيبي بالف هنا على قلبك اتفضل ..
آدم : تسلميلي يا روحي .. اصل نفسي مفتوحه قوي قوي النهارده … كل يا مراد .. كل يا حبيبي انت تلاقيك على لحم بطنك …
زين : متابع …. استر يا رب …على اللي جاي.
مراد : وماله ياحاج انا هاكل … مراد بيفكر يا ترى ابوه هو الل قفل الفون .. طيب فريحه .. وخيانه ايه اللي بتتكلم عليها .. يعني مثلا ممكن بابا تعمد انه يقفل الفون في وقت ما فريحه هتكلمني الصبح ..ولقيته مقفول .. طيب المفروض كانت هتقلق مش تقول خاين . اوف يا فريحه عليكي وعلى دماغك الجبس .واتخنق.وبص ل ابوه بتوعد ..ومتغاظ .وعايز يفهم.
اذ وفجاه فريحه داخله زي الاعصار والكل بياكل في امان الله ..
مووورررااااد .. مووورررااد .. كلهم اتخضوا..
مريم : بسم الله . استر يا رب . في ايه يا فريحه يا بنتي ..
زين : الله .. بدأت .
آدم : حبيبتي تعالي اقعدي .. حماتك بتحبك ..
نور : ايه يا فريحه .. مالك داخله كده ليه . حصل حاجه ..
مراد : فتح عينيه يا بنت المجنونه …
فريحه : مراد انا عايزه اعرف انت …
آدم : قطع كلامها ..فريحه شكلك متدايقه وباين كده على وشك .. وشكل كدا في مشكله بينك وبين مراد..
لان هو كمان حاسس بصداع ..وشكله ما نامش كويس .وبدء يهتم بفريحه قدام مراد. عايزك تهدي كده يا حبيبتي …وهنقعد مع بعض ..اهدى يا حبيبة عمك ..انا مبحبش اشوفك متدايقه . القمر خطيبة ابنى متزعلش ابدا ..
مراد : بدا يتدايق . من اهتمام آدم . لفريحه ..وكل حاجه وضحت قدامه .. وشاط من ابوه … وبص ل فريحه بتوعد …
مراد : اطلعي على اوضتي يا فريحه .. وانا طالع وراكي..
فريحه : متدايقه . مش هطلع يا مراد غير لما اعرف. كل حاجه …
مراد : صك على اسنانه .. فريحه انا مش عايز اعلى صوتي علشان مينفعش .. بس اقسم بالله لو ما طلعتي دلوقتى لا قلبها جد وهتشوفى وش مش هيعجبك …
فريحه : ماشي يا مراد . انا طالعه .واما اشوف اخرتها.. وفريحه طلعت وهي متغاظه ..
مريم : تطلع . اوضتك .!!؟ ايه اللي انت بتقوله ده يا مراد .. ازاي انت وفريحه هتقعدوا ف اوضتك . لوحدكو . مينفعش.
مراد : ايه يا مريم . هنقعد في التراس . انتي شايفه يعني شكلها يبشر بالخير …
آدم : ما تقلقيش يا روحي .. انا هاكون موجود معاهم…ايه ده .. ايه ده ..انتي عامله كباب حله .. مش تقوليلي يا مريم .. ده انا ومراد ابنك بنموت فيه .. هاتي .. هاتي خد يا مراد يا حبيبي …كل ياحبيب ابوك ..وبص ل مريم الظاهر .. مراد مزعل فريحه قوي يا مريم …
مريم : مراد .. انت ليه مزعل فريحه يابني دي بتحبك قوي .. ويا ريت تصالحها وما تزعلنيش منك …
مراد : خلاص .. قرب يجيب اخره من ابوه .. لانه مكانش يتوقع انه يلعب في الحته دي .. وانه يدخل فريحه في الانتقام …وقام .. إن شاء الله. عن اذنكم.
آدم : ما تاكل يا مراد ..اقعد كمل اكلك .. اكيد يا حبيبي انت هتتكلم كتير . وبص ف عينيه ..و هتحرق بنزين ..
مراد : بغيظ .. انا اكلت وشبعت .انت عملت الواجب وزياده.ومراد اتحرك وطلع فوق عند فريحه ….
زين : قام . احم . بابا انا هاروح اجيب رينو.
آدم : ماشي يا حبيبي . وقولها ان فوني كان على الصامت …علشان ما تزعلش .. دي مش اول مره تكلمني وانا فوني يكون صامت .واكون في اجتماع وهاتلها حاجه بتحبها وانت جاي .. وياريت تفسح اختك شويه ..امبارح كان شكلها زعلان
زين : حاضر . يابابا .
مريم : حبيبي ربنا ما يحرمنا منك ابدا
آدم : ولا منك يا روح قلبي
————–
رودي : تعبت مع رينو . لأن رينو عيونها فيها دموع مكبوته . ومش راضيه تتكلم ولا تقول مالها ..
رينو : قاعده مع رودي .. وكل خمس دقايق تتكلم كلمه وتسرح تاني .. ومااكلتش كويس مع رودى ..وباين على وشها انها زعلانه جدا …
رودي : ما تقولي بقى يا رينو مالك .. بقالي ساعه واكتر بتحايل عليكي .. وعايزه اعرف مالك ..انتي مش طبيعيه .. وكمان فهد جاب رقمي منين ..وكلمني يسال عليكي ليه .. في حاجه غامضه في الموضوع …
رينو : ما فيش حاجه يا رودي
رودي : ما فيش حاجه ازاي . انتي شكلك مخنوقه قوي . يا رينو حبيبتي .. انا اختك قوليلي مالك..
رينو : جواها زعلان ومخنوق .. هي بتحب طريقة فهد .. لكن برده شايفه اللي هي عملته ده الصح.. واتخنقت لما فهد مشي وما اتصلش عليها .. واتصل على رودي .. وياترى جاب رقم رودي منين.
. واتنهدت .. انا كويسه يا رودي . انا مخنوقه بس علشان انتي مش موجوده معايا في المدرسه..
. وكمان اختي نور. كلها شهر وتتجوز.. وتسيب البيت..
رودي : حبيبتي .. انا كلها كام يوم واجي واقرفك في حياتك .. وان كان على نور اكيد يعني هي مش هتتجوز في اخر الدنيا .. لما تحبي تشوفيها هتشوفيها ..فكك بقى .. شكلك وحش وانتي زعلانه…
.احم .. هو انا كنت . عايزه اسالك . يعني . يا رينو هو .. هو . مين فارس ده يا رينو .!!؟
رينو : بكسره جواها . ولكن لازم تتكلم ..فارس ..
فارس ده اخو فريحه وو..وفهد ..
رودي : ا.ااه. طيب وجه ازاي بقى رينو.انتى مكملتيش ..
رينو : بتنهيده . ابدا اتصلت على فون ..فه..احم..فهد
.وفارس اللي رد عليا .. لان اخوه مش موجود . وناسى فونه ف البيت. ولما سمعني بعيط وقلتله ان صحبتي تعبانه قوي بصراحه ما تاخرش . وكملت بزعل فارس انسان محترم قوي يا رودي .
رودي : سرحانه اه هو واضح عليه انه محترم قوي..
. بس ازاي انا مش فاكره . انت قولتي قبل كدا انه شالني .. وسرحت يعني انا كنت بين ايديه ..
رينو : بغيظ من رودي ..ايوه كنتي بين ايديه .. وكنتي متخلفه كالعاده انتي عاكستيه في العربيه وهو جاي ينزلك كسفتيني …
رودي : بدهشه .. انا .!!! انا عاكست فارس . يا خبر.
رينو : يا خبر وانتي مستغربه ليه ..!؟ هي دي اول مره . ده انتي قولتيله.. انت حلو اوى . انت قمر .انت مش عارف ايه …مش عارفه تمسكي نفسك .. وانتي تعبانه حتى .. فظيعه انتي. يخربيت كدا
.. وفون رينو .. رن .. وكان زين .. ثواني يا رودي ابيه زين بيتصل : الو …ايوه يا ابيه .. خلاص ماشي … هابعتلك عنوانها في رساله . اوكي حاضر ..وانت لما تقرب توصل رن عليا هانزلك اوكي باي يا ابيه …وقفلت…
رودي : بحرج ..احم .. انتي هتمشي ..
رينو : ايوه .. ابيه زين لسه خارج من الفيلا وجاي على هنا يوصلني .ورينو بعتت عنوان رودي ف رساله ل زين… المهم انتي خدي بالك من نفسك .. وفوقي كده علشان ترجعي المدرسه الفصل كله بيسال عليكي . وهستناكى ف الحفله يوم الاجازه .فى الفيلا عندنا . اوكى
رودي : مكسوفه من نفسها . اه .حاضر .ان شاء الله
———بقلمى Mariem Nasar
مراد : طلع فوق .. وكانت فريحه رايحه جايه في الاوضه …
مراد : مش عارف يتدايق منها ..ولا من آدم . وكمان اتدايق من اسلوبها . وهو مش فاهم ايه اللي حصل..
. علشان تتهمه كده .. ودخل عليها .. ممكن افهم ايه الهبل اللي انتي بتعمليه ده .. وايه الطريقه اللي انتي دخلتي بيها دي..
فريحه : هبل .. ايوه هبل فعلا ما انا هبله علشان كده بتديني على قفايا .. وبتخوني ..
مراد : بتهديد . اقسم بالله يا فريحه . لو ما بطلتيش ام الكلمه دي . لاكون مزعلك بجد . انا معدي كل ده بمزاجي .. انا ممكن انهي الموضوع في ثانيه وارجعلك عقلك .. اعقلي كده واترزعي اقعدى ..
فريحه ؛ بدموع مش هاقعد يا مراد .. وانا عايزه اعرف انت بتخو…..:وخافت ومكملتش الكلمه: انت عملت كده ليه.
مراد : بغيظ مكبت.. وحط ايده في جيبه .. عملت ايه يا فريحه .
فريحه : بغيظ . احنا اتفقنا انك كل ماتاخد اجازه انك هتكلمنى كل يوم … انت بقى ما اتصلتش عليا امبارح قبل ما انام زي كل يوم .. وقافل فونك من الصبح وما كلمتنيش ..وكمان لما فتحت فونك ما اتصلتش علياا.
مراد : كنت نايم يا فريحه . نمت متأخر.. وقومت من النوم مصدع ..وشوفت رسايلك الخايبه . قومت اخدت دش ويادوبك خرجت .. لقيت حضرتك بترني رديت عليكي.. وسيادتك مسبتليش فرصه اتكلم ..لا.!!!. وغير كده بتقفلي المكالمه فى وشى .. وغلطات كترت يا فريحه ..
فريحه : بغيظ . انت بتقلب الترابيزه عليا.. بعد كل اللي عملته .. انا اللي غلطاتي كترت .. وبالنسبه ل غلطاتك ..
مراد : غلطات ايه يا فريحه .. غلطت اني نمت الصبح وصحيت متاخر ..
فريحه : لا مش غلط . لكن الغلط لما تكون قاعد وسط بنات وتقول ان انك مع فريحه .. وكمان اتصل عليك قافل فونك يا … يا حضره الظابط مقدما..
مراد : متدايق من اسلوبها . لكن عايز يفهم .. كشر عينيه .. وسط بنات..!؟ بنات ايه يا فريحه.. ومين اللي قالك اني وسط بنات والكلام الفارغ ده ..!؟
فريحه : عمو آدم اتصل عليا الصبح . وقال انه أتصل عليك.. وانت رديت عليه .. وكملت بغيظك وكمان كنت في وسط بنات .. وقلتله انك معايا و فونك فصل بعد كده … وعمو اتصل عليا علشان عايز يكلمك …
مراد : بغيظ ..ايوووه قولي كده بقى .. وصك على اسنانه . ماشي يا آدم يا عدوي .. ماااشي
آدم : دخل ايه يا حلوين وصلتوا لفين .. وقعد على طرف السرير .. ايه يا فريحه زعلانه ليه من مراد..!؟
.. وانت يا مراد مزعل فريحه ليه …!؟
مراد : بس لابوه بغيظ ..وفريحه خافت تتكلم من مراد
آدم : اتكلمي يا فريحه قولي يا حبيبتي ما تخافيش طول ما انا موجود ..
فريحه : اتشجعت ..عمو .. حضرتك قولت انك كلمت مراد الصبح صح ..
آدم : حصل يا حبيبتي
فريحه : وكمان حضرتك. قولتلي ان مراد .قال لحضرتك انه كان معايا في الجامعه وكان في بنات كتير جمبه حصل
آدم : حصل يا روحي . فين المشكله .!؟
فريحه : بصت ل مراد . وبدموع . وصدمه وسكتت .. لانها مش عايزه المشكله تكبر ..
آدم : حبيبتي انا بسألك . فين المشكله .!؟
فريحه : بصت ل مراد . ابدا يا عمو .مفيش مشكله
آدم : بص ل مراد . ما تقول يا مراد يا حبيبي .. مزعل فريحه ليه .. وقلد مراد ف اهتمامه ب مريم .. حد يزعل القمر ده .. حد يبقى معاه ملاك زى دى ويعمل كدا …
مراد : متغاظ .وغيران .. ومش عايز يكدب ابوه .. وكمان مش عارف يعمل ايه …
آدم : قام من مكانه وقرب من مراد .. البس يا معلم.
مراد : بابا خلي فريحه بعيد عن الحوارات دي .
آدم : ابدا .. تبعد عن مريم ..ابعد عن فريحه .. وهذا هو لب الموضوع ….
. وآدم قرب من فريحه . علشان يغيظ مراد ..حبيبة عمك .. بطلي عياط يا قلبي .. عينيكى القمر دي ما تنفعش تعيط .. وكمان ايه ده .. مناخيرك بقت حمرا قوي .. تعالي . تعالي ..اقعدي هنا ..
وآدم : جابلها كوبايه ميا .. وبيهتم ب فريحه ..ومراد جاب اخره من ابوه .. وغار على فريحه جدا .. وشاط من جواه …. وفريحه قاعده زعلانه
مراد : اتحرك فريحه .. تعالي نخرج شويه . ونتكلم
آدم : لا طبعا .. انت عايزها بعد الزعل ده .. بنت اخويا تخرج معاك .. فريحه هتقعد معايا وكمان هتقضي اليوم معانا انا ومريم .. واشوف ايه الل يريحها وهعمله … وانت حسابك معايا بعدين علشان تزعل القمر ده … ورقص حواجبه
مراد : قرب من ودن ابوه .. بابا لو سمحت كفايه .
آدم : تبعد عن مريم . احكي لفريحه كل حاجه .. مش هتبعد شوف هتثبت برأتك ازاي .. ما هو مش معقول .. انك هتكدب ابوك. . ولا ايه يا موورراااد..
مراد : اتعدل .. وصك على اسنانه … فريحه انا ما عملتش حاجه .. وكنت نايم
فريحه : بعياط .. ازاي ما عملتش حاجه .. انت كدبت عليا يا مراد .. قولت انك كنت نايم يا مراد ..وعيطت كتير وانت ما كنتش نايم . وكنت قاعد كل الوقت ده مع بنات .. هونت عليك يا مراد.. هان عليك حب 18 سنه .. وعيطت اكتر عمو آدم .. انا مخنوقه قوي..
آدم : جواه متدايق على فريحه لكن لازم يوصل لابنه رساله .. ان الهزار الزايد احيانا بيقلب بجد ..
.وان آدم قلبه بيولع نار لما مراد بيعاكس مريم . هي اه أمه . بس دى أميرة آدم وبس ملكيه خاصه ل آدم وبس .
آدم : بس يا فريحه بس ما تعيطيش خلاص يا حبيبتي .. وبص ل مراد هاااا.!!؟
مراد : بيتقطع على عياط فريحه .. ومتغاظ من غبائها… واستسلم… ماشي يا بابا ماشي ..
آدم : قرب هتبطل تنافسني في امك …
مراد : بمكر ..حاضر يا حاج .. من عيني .
آدم : بخبث . لا وحياة امك النظره دي عارفها .. لو هتمشيها لمصلحتك.. وقرب جامد .. المره اللي جايه هتبقى بجد .. وشوف مين اللي هيطلعك منها …
مراد : خاف من آدم ..حاضر يا حاج انا مش هانفسك في امي تاني حاضر.. بس لو سمحت تصلح المشكله
آدم : احم .. مراد انزل وسيبني انا وفريحه لوحدنا..
مراد : نعم .
آدم : بنظره تحذيريه …
مراد : حاضر .. حاضر يا بابا .. واتحرك وخرج وهو متضايق .. وشايط على الاخر…
آدم : ايه فريحه بطلي عياط بقى .. هو الواحد ما يعرفش يهزر معاكو..
فريحه : بتعيط ومش فاهمه ..
آدم : فريحه بطلي عياط قولتلك انا كنت باهزر معاكم .
فريحه : بدهشه . ايه يا عمو.!؟ بتهزر ازاي بتهزر مش فاهمه..
آدم : انا ليا تار عند مراد ..انتى عارفه حوار معكساته ل مريم . .وكمان كنت عايز اشوفك بتحبي مراد ولا. لا . فقولت يا آدم يا عدوي .. شوف كده وجرب وشوف رد فعل البت فريحه . بنت اخوك هتعمل ايه …
فريحه : مسحت دموعها .. يعني ايه .. يعني مراد مكانش بيخوني ..
آدم : يخونك ..! خيانه ..! ايه الكلمه دي يا فريحه..
لا لا انا ازعل منك … مراد يخونك .. وكلمه خيانه يابنتي ما تتذكرش في بيت آدم العدوي ابدا ..
.مراد كان نايم فعلا … وانا كان بيني وبين مراد تار واخدته ..
فريحه : بفرحه .. يعني انت يا عمو ….
آدم : عسل .. انا صح…
فريحه : خافت …يا خرابي عليك يا عمو … ده مراد اخد منى كلام … هاعمل ايه دلوقتي..
آدم : لا دى مش مشكلتي .. وبعدين ده درس ليكي علشان تثقي ف مراد اكتر من كده … انا صدمتي فيكي كبيره يا فريحه ..
فريحه : بدهشه .. ايه اتصدمت فيا انا يا عمو … طب ليه ..
آدم : طبعا .. اقل حاجه كنتي فكرتي وقولتي اكيد مراد في مشوار مهم … مراد بيحبني وعمره ما يعمل كده .. او مثلا تتصلي على مريم تسألي مراد فين.. اتصلي علي زين .. أو على نور .. مش تشكي فيه .. وكمان يخونك .. لا يا فريحه …
فريحه : بزعل عندك حق يا عمو. بس والله لما حضرتك قولتلي انه مع بنات .. وان قالك انه معايا.. قلت اكيد هو بيعمل حاجه غلط .. لانه امبارح … وسكتت ..احم . وبعدين يا عمو …كنت فهمني انك بتهزر ..
آدم : انتي واخده غباء ابوكى ليه .. امال كنت هاشوف رد الفعل على مراد ازاي … المهم انا عايزك تتعلمي من الدرس ده وتثقى ف مراد بعد كده … مراد عمره ما يفكر في غيرك ابدا … انا متدايق لاني عملت كده .. بس بصراحه فرحت لما شوفته متغاظ.. علشان يحس بيا… بس ما كنتش اتوقع ان الموضوع يكبر كده .وانك هتتهميه بالخيانه. ولسه هيكبر اكتر مراد ابنى وانا عارفه. .انا كنت متوقع منك انك هتتخانقى معاه .. وانا اتدخل واهتم بيكى وهو يحس بالل يعمله فيا . لكن نسيت انك غبيه ..فريحه . انتى لازم تصلحى الموضوع..
فريحه : حاضر يا عمو .. بعد اذنك انا هانزل ل مراد
————-بقلمى Mariem Nasar
زين : وصل تحت العماره واخد رينو من عند رودي وراجعين في العربيه
.رينو قاعده مخنوقه في العربيه ..وبصه قدامها وكل شويه تتنهد …
زين : مالك يا رينو …
رينو : اتخنقت من كل اللي يشوفها يسالها مالك …
. مفيش يا ابيه زين .. انا بس تعبانه من امبارح .
زين : تعبانه حاسه بايه يا حبيبتي . وبعدين مش عوايدك انك تفضلي ساكته وسرحانه كده ..
رينو : صدقني يا ابيه زين انا كويسه .. انا بس زعلانه على فراق نور .. انها هتتجوز وتسيبنا وتمشي..
. غير كده الثانويه العامه صعبه جدا .. وعايزه اركز اكتر من كده ..
زين : فعلا انا كمان زعلان ان نور هتتجوز وتسيبنا..
. بس يا حبيبتي دي سنه الحياه .. وكمان انتي هيجي يوم وتتجوزي..
رينو : بغضب.. لا يا ابيه زين .. انا مش هتجوز أبدا.
زين : يا ساتر… ايه الكلام ده يا رينو .. في واحده مش عايزه تتجوز لما تكبر ..
رينو : انا . انا مش عايزه اتجوز لما اكبر .. انا هاهتم بدراستي وبس .. هي دي حاجه وحشه يا ابيه
زين : لا يا قلب ابيه زين .. انا اكون فخور بيكي طبعا.. وانك تتفوقي فى دراستك .. وتركزي فيها ..هو في اخ هيعوز من اخته ايه اكتر من كده …
ورينو بصت في الشباك وسرحانه. …
زين : تحبى تروحي فين . بابا طلب منى انى افسحك شويه .
رينو : لا . مش عايزه اروح فى مكان . انا عايزه اروح . انا بهدوم المدرسه من الصبح ..
زين : ماشى ياحبيبتي . بس ليكى عندي خروجه . تمام
رينو : بشبح ابتسامه .. اوكى . وربنا مايحرمنى منكو ابدا ..
زين : ولا يحرمنا منك ياقمر . ع رأى الحاج . يانوتليتى . هههههه
رينو : ابتسمت . ورجعت بصت للشباك . وسندت راسها على الشباك .. وسرحان ..
..يا ترى هستحمل الحياه من غيرك يا فهد . وبعدها بصت بجمود .. لانها كل شويه تفتكر هجومه عليها وهو بيبوسها .. وتحس انها بتكره نفسها و بتكرهه
ولازم تبقى اقوى . وانه لازم يتعلم أنه ميتجرأش . ولا يفكر . انها ممكن تكون سهله بالشكل ده
————
مراد قاعد في الجنينه وفريحه نزلت وراحت وقعدت جنبه ..مراد ..
مراد : …….
فريحه : مرادي حبيبي انا اسفه…
مراد : قام من مكانه وما ردش عليها ..
فريحه : قامت …. مراد حبيبي .. والله بجد انا اسفه.. انا اتصرفت غصب عني لما حسيت انك ممكن تروح مني .. ساعتها اتعميت يا مراد ..
مراد : اروح منك . انتي غبيه يا فريحه ..ولا بتمثلي الغباء .. وانا .. !!!؟ انا خاين يا فريحه ..
فريحه : بحرج ..انا غلطت يا مراد . بجد والله باعتذر انا لما عمو اتصل عليا وقالي .. اتصرفت بغباء ودلوقتى عمو آدم حكالي على كل حاجه وانه كان بيهزر .. ارجوك يا مراد سامحني والنبي .. والله كان غصب عني انا اسفه بقى ..
مراد : جواه مش عارف يتدايق من مين .. !؟ من ابوه اللي نفذ وعده وهو بياخد حقه .. ولا من فريحته حبيبته .. وصدقت كلام ابوه ….فريحه . يلا علشان اروحك دلوقتى ولما اهدا .. ابقى اكلمك
فريحه : صعب عليها نفسها ودموعها نزلت قربت اكتر مراد سامحني .
مراد : لف ليها واتنهد .. لا. يا فريحه لا .. انا لا يمكن اسامحك .. ولف ضهره ليها . انتي شكيتي فيا .. وعارفه اني لا يمكن ابص لغيرك .. انا اه ممكن اهزر. اضحك . اتريق . انا مافيش واحده تملي عيني . وكمل بتريقه . غير حضرتك .. وايه الل حصل بعد ماسمعتى كلمتين من حد.!؟ ..ان اول محطه تقابلك نزلتي فيها وصدقتي كلام آدم عليا .. مع انه ماقالكيش حاجه كبيره .. هو قالك ان مراد جمبه صوت بنات .. يعني مقالكيش انه فى شقه مع واحده .. يعنى ممكن اكون في مشوار .. او الكليه عندك .او . وارد اكون في اي مكان . او اي مصيبه .. لكن ما توصلش انك تفكري ان فى الوقت ده بكون بخون حضرتك . وتقوليلي انت خاين يا مراد .. وغشاش .وفتح فونه. وفتح الواتس .. اتفضلي ..ولا اقرالك انا .. اسمعي.. اسمعي ..انت قافل فونك ومقضي حياتك .. وعايش مع البنات بتخوني يا مراد رد عليا يا غشاش يا خاين يا بتاع البنات رد ..وقفل الفون .
.الله حلو قوي يا فريحه .. حلوه قوي .. انك تشكي فيا .. آدم ما عملش حاجه يا فريحه .. آدم قالك كلمتين ..وحتى لو مكنش بيهزر . انتي صدقتي.وانتى عارفه انى اكتر حاجه بكرها في حياتي .. هي الخيانه..
فريحه : جواها مش مصدق انها عملت مشكله كبيره من فراغ .. ولكن هي كانت ضحية هزار .. بس شافت انها غلطت لانها كدا مش بتثق في مرادها
آدم : واقف بعيد ومتابع ..
مريم : ليه كده يا آدم بس
آدم : مريم كويس ان ده حصل. . لازم فريحه يكون عندها ثقه في مراد اكتر من كده .. مراد بيحب فريحه من 18 سنه .. 18 سنه يا مريم .. مش مكالمه اللي هتهد الحب ده .. كويس ان حصل كده .. انا طبعا ماكنتش اقصد كل ده .. انا كنت عايز فريحه تزعل من مراد .. وانا اهتم بفريحه قدامه .. كان هيولع وساعتها يحس بالل هو بيعمله فيا .. لكن ما توقعتش ابدا .. ان فريحه هاتتهموا بالخيانه الكلمه في حد ذاتها كبيره ومش حلوه .. انا مانكرش اني زعلان من نفسي .. لكن (رب ضرة نافعه)
مريم : تفتكر مراد هيسمعها ويسامحها .
آدم : طبعا . ما دام اتخانقو وفتحوا مجال للكلام .. وكمان في طرف معترف بغلطه يبقى هيسامح . وإن مش سامحها انهردا .. بكره الفراق هيعلمو وهيسامحها باشتياق ..الحب اللي بينهم مش هش قوي كده .. بانه يتهدم في لحظه .. وبص قدامه بزعل …
مريم : ما لك يا آدم
آدم : مافيش يا حبيبتي . انا هدخل مكتبي ويا ريت ما حدش يدخل عليا.
مريم : شافت وعرفت كده ان آدم زعلان .. بس يا آدم
آدم : عن اذنك ومشي وهو متدايق .. ومريم كمان زعلانه على آدم ومراد …
……..لان الهزار الزايد . احيانا يقلب بجد…
مراد : اتفضلي علشان هاوصلك فريحه راحت وقفت قدامه ..مراد لو سمحت …
مراد. …..
فريحه . مراد ارجوك . انت بتعمل كده ليه .. انا ضحيه يامراد .. ارجوك سامحني انا بثق فيك .. في فرق بين الثقه . والغيره انت عارف اني عمري ما شكيت فيك .
مراد : بجد هي انك تتهمينى بالخيانه بتبرريها انك كنتي غيرانه .. هههههههه ..يعني مش شاكه فيا. لا واضح . انك مش شاكه فيا . اصل الل بتغير دى بتقول لحبيبها خاين وغشاش . لا وكمان كداب ..
فريحه : ارجوك يا مراد بقى . انا مش قادره اتكلم .. انا من الصبح في الشارع .. ارجوك والله انا من امبارح ما نمتش كويس .. ولفت ضهرها ليه .. انت امبارح لما حاولت وبوس…… ومكملتش الكلمه.. انا معرفتش انام . كنت في منافسه . مابين قلبى وعقلى . وما عرفتش اخد قرار ازعل منك .. ولا افرح ..وفي الاخر قلبي اللي فاز على عقلي . علشان بيحبك .. وقررت اني ماازعلش رغم انك ما اتصلتش زي كل يوم .. والصبح قومت مصدعه وكملت بعياط.. وانا رايحه الكليه عمو يتصل عليا ويقولى ان مراد جنبه بنات .. وانك كمان قلتله انك موجود معايا..
. وعمو آدم كلامه ثقه . انهي عقل يستوعب .ها . انا مادخلتش الكليه عندى . رجعت من نص الطريق . انا كنت بلف زي المجنونه.. لدرجه اني رحت الكليه الحربيه وما قدرتش ادخل .. انا عارفه انك فى اجازتك انت وفهد . بس سعات بتروح انت وفهد. ومعرفتش بردو انت موجود ولا لا !؟ وبعدها فهد قالي انك مش في الكليه..
. وعيطت اكتر .. وكل شويه فونك مقفول .. ولما فتحت فونك جاتلي الرساله كنت في الشارع ..وماهنش عليك تتصل عليا اول ما فتحت فونك .. وانا اتصلت عليك اكتر من مره وماردتش ..
.لا انت دخلت تاخد شاور الاول . وبعدها تكلمني وحاطه… ايديها على وشها وعيطت كتير .
مراد : قلب واجعه على فريحه وشاف انها ضحيه فعلا .. وكمان لما شاف آدم مهتم بيها كان عايز يولع في البيت كله.. وحاسس انه فعلا مزودها مع ابوه..
.لكن بردو كلمه خاين وجعاه قوي . وكمان كبرياؤه وكمان فريحه كل ده واجعه .ومدايقه . طيب اعمل ايه !؟ اصالحها ولا اسيبها .!؟ بس هي شافتنى ف لحظه خاين وغشاش وكداب
فريحه : حست ان كرامتها بتتهان . وانها اتأسفت كتير .. نزلت ايديها من ع وشها وقالت .. خلاص يا مراد انا قولت اللي حصل بالضبط ..ولفت ليه وعيونها حمرا من العياط .. وبصت في عينيه انت لما بوستنى انا ما زعلتش منك يا مراد . مع انك عارف انه حرام ..انا تخطيت مرحله الحب وتقبلت منك اي حاجه . والظاهر ده ضعف شخصيتي قدامك . لكن لا.. انا فريحه السيوفي .. بنت طارق السيوفي .. ورنا عزيز …
.و زي ما انت مش هتسامحنى و زعلان انى اتهمتك عن طريق الخطأ .. انا دلوقتى مش هسامحك من انك بوستنى عن طريق القصد لانك بوستنى برغبتك … عن اذنك وسابته ومشيت..
مراد : وصل لقمة غضبه من كلامها . هو باسها من عشقه ليها .. وكمان عمل كده لا اراديآ . وغصب عنه دى مشاعر جواه ناحيتها جت ف لحظه . ومتصلش لانه كان محرج منها . وفاق .. ومش عارف يروح وراها يوصلها ولكن فضل واقف مكانه ومخنوق جدا ..
زين : جه ونزل هو و لارين . وشافو فريحه وهي خارجه معيطه … لارين وقفتها وفضلت تتكلم معاها وتهديها .. وفريحه مصممه تمشي .. وزين شاور ل.مراد .. مراد . اداله اشاره انه يوصلها . وفعلا رينو وزين صمموا ان فريحه تركب مع زين .. وركبت في الاخر وزين هيوصلها….
ومراد فضل واقف مكانه ومش عارف يعمل ايه .. وايه المشكله اصلا .. وحصلت ازاي وليه .. وهي الغيره بتعمل كده .. واتحرك وهو مخنوق جدآ .. وراح على العربيه وركب ومشي ….
وآدم متابع كل ده من شباك مكتبه . وزعلان جدا .
لكن شاف ان في حاجه ايجابيه هتحصل .. وخطوه مهمه ..
. ومش عايز اللي حصل أيام عاصم يتكرر تاني..
————-بقلمى Mariem Nasar
رينو : دخلت الفيلا وقالت ل مريم انها اتغدت مع رودي .. ومريم اطمنت على رودي ..وكمان اتكلمت شويه مع رينو .. لانها حاسه ان بنتها متغيره وتعبانه وزعلانه ..
.. ورينو استاذنتها علشان تطلع تغير لبس المدرسه وتذاكر لان الامتحانات قربت .. وقالت لمريم ان المنهج اتجمع عليها .. ومافيش وقت وهتحاول تلم المنهج ف هتفضل اغلب الوقت في اوضتها تذاكر..
ومريم : شجعتها انها تذاكر وتهتم بمستقبلها…
ورينو طلعت اوضتها ..و غيرت هدومها وقاعده سرحانه .. في الكلام والاهانه اللي وجهتها ل فهد تعبت كتير من التفكير و حاسه انها اهانت فهد في رجولته . هي اتفاجأت بنفسها وهي بتقول الكلام ده . وكمان مسابتلوش فرصه يتكلم . وكمان مكنتش تقصد انها بتكرهه . لا . دى بتحبه جدا . وزعلت لما افتكرت انها قالتله ونعم الرجوله يا فهد.. وكمان اعترافك بحبك تبله وتشرب ميته … وانه يعاملها بحدود .. وأنه يبعد عنها …
ولكن اخيرا .قالت. ده الصح اني ابعد عنه
————-بقلمى Mariem Nasar
طارق : حبيبتي هي فريحه مالها .
رنا : مش عارفه بس باين كده انها متخانقه مع مراد.
طارق : طيب انا هدخللها ..
رنا : لا . انا كلمتها وقالتلي انها مخنوقه . ومش عايزه تتكلم مع حد .. هي هتهدى مع نفسها انت عارف ان المشاكل دي بتقيم العلاقه .
طارق : انا مش عارف بيتخانقوا ليه يعني ..
رنا : يا راجل . مش عارفه .. هو انا وانت عمرنا. ما تخانقنا… المهم فهد فين ..!؟
طارق : نعم هو مش موجود …
رنا : لا هو جه حوالى الساعه ٢ ودخل مش طايق نفسه .. ودخل الاوضه وبعدها الليفنج وطلع من غير ولا كلمه ..
طارق : ازاي . وطلع الفون يتصل على فهد.لكن فونه مغلق مره وعشره مغلق ..فتح واتس .. ابنك مافتحش واتس من امبارح .. وكمان فونه مغلق..
رنا : بقلق ابني فين يا طارق .!؟
فارس : خرج من أوضته ..ماما فهد انا بتصل عليه من الصبح ما بيردش ومن اكتر من ٣ ساعات مغلق طارق : بخوف متداري . يمكن فصل يا بني.
فارس : لا طبعا فهد معاه باور بانك .
رنا : هي إجازته خلصت . يمكن رجع الكليه انت عارف نظام الحربيه .
طارق : يارنا فهد لسه ف مخلصش إجازته هو ومراد . وكل حاجته موجوده .. اهدى كدا علشان اعرف افكر.
رنا : خافت طيب اتصل على مراد او آدم شوف اشرف اخويا اتصل يا طارق على اي حد شوفه فهد فين
طارق : بقلق حاضر . حاضر اهدي انتي بس..
طارق : نبه على فارس انه يسال بطريقه غير مباشره على فهد : علشان ما حدش يقلق .ومش عايز شوشره .. وطارق وفارس كل واحد يتصل على حد من العيله ويسال . وكلهم قالو إن فهد مش موجود ..
رنا : اتصلت على مريم .. وان مريم قالتلها ان فهد كان هنا الساعه ١ الضهر . ووصل رينو عند صاحبتها. وروح على بيت طارق ..
رنا : قفلت وقامت من مكانها .يعنى ايه . مش معقول يعني ابني من ،الساعه ١ عند مريم ووصل رينو ورجع الساعه ٢ على هنا وخرج .. ودلوقتى الساعه ٨ يعني ابني مش موجود ولا حد يعرف عنه حاجه ٦ ساعات.. وعيطت ابني .. ابني يا طارق هيروح فين..
طارق : اهدى يا رنا . هيكون فين يعني ..
فارس : ممكن يكون في الجيم يا ماما ثواني هاتصل.
ب الجيم وفارس اتصل وقاله انه الاستاذ فهد ما جاش امبارح ولا النهارده ..
.واتصل على صحابه قالوا ان كان في الكليه من بدرى واتمرن وخرج الساعه ١٢ الضهر . ..وكلهم في قلق ..
وفريحه : طلعت على صوت رنا وعياطها.. وعيطت كتير يا ترى انت فين يا فهد.
————
محمد : الو ..
نور : الو ..ازيك يا محمد ..
محمد : الحمد لله يا نورى عامله ايه يا قلبي .
نور : الحمد لله . انت فين كده ما اتصلتش من الصبح .
محمد : غصب عني يا حبيبتي طول اليوم في المستشفى ..وكان في حادثه على الطريق وجابوا المريض على المستشفى
وكان محتاج لنقل دم بسرعه و عمليه ..ولسه خارج ما فيش نص ساعه ..
نور : والحاله عامله ايه دلوقتي.
محمد : الحمد لله تمام.. بس لسه ساعات الخطر ما زالتش .. لكن متفائل خير ان شاء الله .. تعرفى وش المريض مش باين خالص من الازاز اللي كان في وشه .. الناس الل جابوه قالو إن ازاز عربيته كله طار ف وشه .. ووشه كله متبهدل … شاب صغير في العشرينات .ربنا يشفيه يارب .
نور : بزعل . ربنا معاه يا رب ويشفيه …
محمد : يارب .. المهم انا عايز اشوفك بكره.
نور : احم مش هينفع يا محمد ..
محمد : ليه بقى مش هينفع ..
نور : انا ما رحتش الجامعه من زمان . وغير كده مامي قالتلي من بكره هننزل علشان اشتري شويه حاجات لزوم الجهاز . ونخلص كل حاجه قبل شهر رمضان .. انت عارف بقى . مامي وبابي .و احنا بنستنى شهر رمضان بفارغ الصبر .. ومش عايزين نضيعه في الحاجات دي …
محمد : اممم اوكي .. خلاص انا بكره هاوصلك الجامعه ..
نور : بسعاده : اوكي هستناك يامحمد…
محمد : عارفه لما بتقولي محمد دي ..
نور : ايه ..
محمد : قلبي بيدق . وببقى عايز …. احم
نور : عايز ايه ..!؟
محمد : بعد رمضان هاقولك .. المهم دلوقتى هتعملي ايه .!؟
نور : ابدا هاقوم اصلي و احاول انام بدري علشان هصحى بدري .
محمد : هتنامي دلوقتى .
نور : ايوه الساعه ١٠ حلو قوي
محمد : خلاص صلي وكلميني ..
نور : ليه بقى فى حاجه ..
محمد : هكلمك لحد ما تنامي واقفل .
نور : اتكسفت وابتسمت . طيب وانت مش هتنام
محمد : لا لسه شويه .هاشوف الحاله واروح على ١٢ كده ..
نور : اوكي . وربنا معاك
محمد : هتكلميني ..
نور : حاضر . هصلي وهاكلمك ..
محمد : نور
نور : نعم يا محمد
محمد : انا بعشقك
————-بقلمى Mariem Nasar
العيله طبعا ملاحظتش حاجه من سؤال عيلة السيوفي على فهد .. لانه كان سؤال بطريقه غير مباشره .. والساعه دلوقتي عدت 11 بالليل وماحدش عارف فهد فين ….
رنا : بتعيط و قلبها واجعها وقلقانه …
وفريحه : بتعيط ونفسها تتصل بمراد يعمل حاجه لكن ما ينفعش لا ن طارق قبل ماينزل نبه عليهم ماحدش يتصل ومش عايز شوشره ..
طارق : نزل هو وفارس يدوروا على فهد من بدرى ..
ودورو في كل مكان وما فيش اثر الساعه 12 صباحا رنا اتصلت على طارق …
طارق : فرمل العربيه .. ورد بسرعه ايه يارنا فهد رجع ..
رنا : طارق مفتاح الشقه مش متعلق في الاوضه يا طارق ..
طارق : يعني ممكن فهد يكون ….. طيب اقفلي … وطارق لف بسرعه البرق .. وساق بسرعه جدا …واخيرا وصل تحت العماره .. وشاف عربية فهد موجوده.
(انتو فكرتو إن فهد هو الل عمل الحادثه صح .!؟ لا بعد الشر على فهد طبعا ..تعالو نكمل )
.وطارق ساعتها حس ان قلبه اتحرك من مكانه . واتنهد .. وسند بايديه على الدركسيون ونزل راسه عليها .. وحاول ينظم نفسه وضربات قلبه.. وطارق كان مرعوب .. واول مشاف عربية فهد دمعه نزلت منه …لان ١٠٠ فكره وفكره كانت فى دماغه
رنا : اتصلت تاني .. وطارق مش عارف يمسك الفون لان جسمه بيترعش .. فتح الاسبيكر .. وكانت ايديه فيها رعشه غريبه ..ايوه يا رنا …
رنا : طمن قلبي يا طارق ..
طارق : بلع ريقه.. ايوه يا رنا فهد في الشقه .. انا تحت العماره وشوفت عربيته موجوده..
رنا : بعياط . اطلع الشقه يا طارق . انت لسه ما طلعتش.. اطلع وطمني على ابني ..
طارق : حاضر. يا رنا اهدي وبطلي عياط .. انا هطلع وانتي اتصلي على فارس يروح .. لانه قلقان ..انا هطلع و هاتصل عليكي من فوق …
رنا : لا مش هقفل اطلع دلوقتى وانا معاك طمن قلبي يا طارق ابوس ايدك..
طارق : حاضر . حاضر يا رنا .بس متعيطيش بقى..
طارق : نزل وبيحاول يلم شتات اعصابه . وطلع في الاسانسير وطلع النسخه اللي معاه ..وخرج من الاسانسير وفتح الباب ودخل .. واول ما دخل اتصدم .. وشاف فون فهد متكسر على الارض . ونضارته ومفاتيحه كل حاجه مرميه على الارض ومتكسره ..
طارق : ضربات قلبه بتدق بخوف ..ولاول مره خاف يدخل .. مع انه دخل شقق كتير بحكم شغله .. بس طارق ده ابنه فهد وروحه .. ودخل واخيرا . شاف فهد قاعد على الارض وساند ضهره على الكرسي ..وباصص قدامه بجمود وعينيه حمرا زي الدم …
رنا : طارق سكت ليه طمني ابني عندك ..
طارق : اتصدم من شكل فهد .. لكن حاول يطمن رنا ايوه.. ايوه يا رنا فهد قاعد في الشقه وما تقلقيش هو كويس …
رنات : اتنهدت باريحيه .. الحمد لله .. الحمد لله طيب هو بيعمل ايه عندك ..اساله ..
طارق : رنا اقفلي دلوقتي ..
رنا : ليه ياطارق ..
طارق : غمض عينيه . وبنفاذ صبر رنا الحمد لله احنا اطمنا على فهد .وأنه موجود. اقفلي بقى واتصلي على فارس الل بيلف في الشوارع بيدور وخايف على اخوه.وطمنيه …وقفل
طارق : حط فونه ع التربيزه . وقرب خطوطين وشاف فهد .. وافتكر آدم يوم الحادثه ..لكنه طرد الفكره بسرعه ..وقرب من ابنه : فهد..
فهد : …………
طارق : فهد يابني ..
فهد : …………
طارق : راح قعد قدامه على الارض .ف..فهد.
فهد : باصص قدامه ونقط العرق على جبينه وعلى شعره وعينيه زي الدم .. وسرحان في كلام لارين عن الرجوله وانها بتكرهه .. وهي شايفه انه استغلها ..
طارق : قاعد فتره قدامه ومش عارف يعمل ايه …
فهد : افتكر كلمه لارين . انا صدمتي فيك كبيره .. انت استغلتني يا فهد ….
فهد : لا ارادي … لاااا .. انا ما استغلتكيش لااا..
طارق : ضم ابنه غصب عنه ….
فهد : اهدا .. اهدا يا فهد مالك يا حبيبي اهدا ..
فهد : كل مايفتكر كلام رينو . وخصوصا عن أنه استغل انشغال ابوها واخواتها وباسها .. وانها خيانه . جسمه يتشنج .. انا ما استغلتكيش وافتكر كلمه انا بكرهك .. لاااااا . وفهد سرحان . في حب ١٧ سنه وأنه بيحميها من اى حد . وف الاخر اكتشف انها بتكرهه..
طارق : حاول على قد ما يقدر يهدي فهد … وده اخد وقت طبعا ..واخيرا بعد فتره . فهد هدي نوعا ما .. ورفض يحكي لابوه اي حاجه …
. وبعد محاولات كتيره من طارق . يلا يافهد قوم علشان نروح …
فهد : قام مره واحده . بابا ..
طارق : ايوه يا فهد ..
فهد : انا هاعيش في الشقه هنا ولوحدي
طارق : اتصدم لانه شاف آدم تاني ..
طارق : انت بتقول ايه يا فهد ..
فهد : اتحرك لقدام خطوتين وقبض على ايديه .. بابا انا هاعيش في الشقه دي لوحدي يا اما ……
طارق : وقف بقلق .. يا اما ايه يا فهد ….
طارق : قلبه اتقبض وحاسس ان ممكن يخسر ابنه ..
فهد ايه الل انت بتقوله ده يبنى . استهدى بالله . انت لو تحكيلى انا أقدر اساعدك .
فهد : انا كويس . وكويس اوى . وفوقت . ولو حضرتك مش عايزنى اعيش هنا . انا هتصرف . وياريت متطغطش عليا اكتر من كدا . وده قرارى النهائى ..
طارق : أتأكد انه لو عاند مع ابنه فعلا هيخسرو ..وفكر انه يستسلم مؤقتا .. ووافق … وفعلا فهد هيعيش في الشقه لوحده … وبعد فتره طارق روح وحكى ليهم لكن مش حاجه . علشان رنا متقلقش ..
ورنا رفضت .. لكن طارق شرحلها ان فهد بيمر بظروف صعبه جدا .. هي ايه .. الله اعلم ..وهو رافض يحكي .
. لكن واضح من سكوته .وطلب من رنا انها متفتحش اى كلام مع فهد . لانه واخد قراره . وكمان خايف انه يبعد .وطارق بعت مع فارس هدوم وكتب فهد وكل حاجه تخصه …
وفارس كان زعلان جدا .. ورنا وفريحه يعيطوا كتير على القرار ده لكن استحملوا لان فهد هدد بالسفر ..
——-
عدي اسبوع كده على الابطال .. و يبقى الحال كما هو عليه وكل عيله ملتزمه بنفسها وما حدش بيروح لحد ولا حد بيتصل بحد … آدم زعلان من نفسه لكن شايف ان النتيجه هتبقى حلوه .. ومريم واقفه جمب آدم ومراد …
مراد .. طبعا زعلان من نفسه .. لانه عايز يصالح فريحه بس مش عارف .. واستغرب كمان ان فريحه عدي اسبوع بحاله ما فكرتش تكلمه ..ومراد اتحرج من نفسه وشايف انها زعلانه من موضوع البوسه ..
لكن هو كمان زعلانه من انها اتهمته بالخيانه ..وبيطلع غيظه في الجيم …وبيفكر أنه يقطع إجازته ويرجع للكليه والمهمات
وزين زعلان على اخوه وابوه لكن علاقته بريتال في تطور ..
اما نور كل يوم عايشه حاله حب مع محمد ..
ومحمد كل يوم يوصلها ويجيبها وعايش معها احلى ايام حياته ..وجهزت كل حاجه وكل طلباتها .. ومحمد بيظبط في الشقه ..
اما لارين ..شخصيتها تغيرت وركزت في دراستها واصبحت اقوى او هي بتمثل انها تكون اقوى .. ولكن فهد في تفكيرها .. وكمان هي مستغربه ان فهد ما ظهرش لمده …اسبوع . ولكنها قررت انها تبعد عن فهد نهائيا
اما : فهد . حابس نفسه في شقته يروح الجيم ويطلع كل الغل اللي جواه في التمرين .وأنه هيقطع إجازته ويرجع للكليه والتدريبات .. وقرر أنه يفوق ويبعد عن لارين نهائيا ——
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشقتها منذ نعومة اظافرها ) اسم الرواية