رواية احببت عنيدة كاملة بقلم الاء عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت عنيدة الفصل الاول 1
شاب قاعد علي كرسي متحرك وبصص للشباك اللي بيطل علي جنينه…
امل… حبيب ماما صباح الخير
سليم ..
امل بحزن…منه لله اللي كان السبب
سليم…
امل…يبني انت بقالك سنه علي الحال دا
سليم…
امل… مكانتش تستاهلك وانا ما كنتش راضيه
قطع كلامها بهدوء… ماما لو سمحتي سيبيني
امل… لحد امتا
سليم…ارجوكي
امل بيأس طلعت
ـــــــــ
عز بغضب…هو ايه الهبل ده انا طلبت الملفات كلها
السكرتير… يافندم منقدرش نجمع كله في يوم واحد
عز بسخريه… ايه حبين اديكم اسبوع ولا اتنين ولا شهر وبزعيق ولا اقوم انا الم فيهم
السكرتير.. مقصدش حضرتك
عز قطع كلامه… انا فضل يومين واسافر عايز اخلص انت فاهم
الملفات كلها تظهر حالا
السكرتير.. حاضر
ــــــ
امل… بصراحه انا مش شايفه اي تحسن علي ابني بالعكس دا بقا ساكت اكتر من الاول
نور بتاكل … ولا انا لزم دكتور نفسي
امل بستغراب…نعم اومال انتي ايه
نور بصتلها…اها اها
امل… هنعمل ايه طيب
نور بتفكير…بصي يا ست الكل انتي بعد البشامل العسل دي اعملي كيكه و نسكافيه نحبس بي
امل…. كيكه ايه ونسكافيه ايه انا بقولك علي ابني انتي همك في الاكل
نور والاكل في بوقها… في ايه يا امول انتي بصه ليا في الاكل
امل… يبنتي بالف هنا وشفا بس نفسي ابني يرجع زي الاول
نور… يعني دكاتره الدنيا سبتوها وجيلي انا وبعدين دا انا وابنك اصلا مش بطيق بعض وبنا خناقه من سنتن اعالجه ازاي بس
امل … واللهي يابنتي لفينا برا مصر وجو مصر ومافيش فايده ولما سالنا ولما سالنا شكروافيكي انتي تخيلي بقا
نور تنحت… دا في استهزء في كلامك دا ولا ايه
امل بضيق…مقصدش
نور بهمس… ولا تقصدي انا بس نفسي اعرف مين دوله عشان اشكرهم بطريقتي منهم لله
امل… بتقولي ايه
نور… احم ولا حاجه
ــــــــــ
مكرم والد سليم… واللهي يا عاصم بقيت فقد الامل
عاصم والد نور وصديق مكرم… اهدا يا مكرم وان شاء الله خيروصدقني نور بنتي مسكت حالات اصعب من ابنك ونجحت
مكرم… مسكت ايه بنتك من ساعه مشرفتنا هنا وهي مسك الاكل بس هو انت مكنتش بتاكلها ولا ايه
عاصم بحراج وبهمس… بنت الكلب دايما كسفني
مكرم …ايه عالي صوتك يا عاصم مش سامعه ولا اقف في حته فيها شبكه
عاصم…بقولك مادام بتاكل كتير هيبقا في نتيجه كده بتفكر في علاجه
مكرم… اتمنا وربنا لان مش شايف اي تحسن خالص
ـــــــــــ
امل… يبنتي سيبي الاكل وروحي شوفي سليم
نور وهي بتاكل…حاضر اخر معلقه
مكرم دخل بصلها بياس…نفسي اشوف بوقك مقفول
نور بصتله …في اجدعان انتم بصين ليا في لقمه ولا ايه وسابت الاكل
امل… ابدا يا بنتي .منقصدش
نور بتمثيل الزعل… واللهي عيب كده تتكلموا علي الاكل لا حقيقي عيب وورجعت تاكل
مكرم…يبنتي بالف هنا بس سليم حالته متحسنتش
نور… تمام خد معاك سوال بقا هل حالته تدهورت ولا زي ما هي
مكرم بستغراب…زي ما هو
نور..اهو دا في ذات حد هذا لحظه ذات مبداء تحسن
امل تنحت…في ايه معلش
مكرم…واللهي ما انا عارف
نور… يعني مدام مافيش تقدم يبقى ما فيش تاخر
مكرم… مدام مين يا انسه اسمها مادام
نور… مفيش مشكله يا كيمو
مكرم…يعني معنى كده ابني ما تعالجش وما تحسنش فين دورك بقا كا دكتوره
نور…. لا حولا ولاقوة الا بالله مش عارفه مستعجلين على ايه وبعدين ابنك بقىله كم سنه بتحاولوا معاه
امل بحسره وحزن…سنه
نور..جه علي قرموطي في الاسبوعين دوله عايزينه يتحسن واخليه يمشي ليه مصباح علي الدين والنبي اتلهوا
امل تنحت …علاء الدين جبتي علي منين
مكرم بحده…نور مش معني انك بنت صديقي وبعتبرك بنتي تتعدي حدودك معايا
نور بصتله وغمزة…. هو في برضو حدود بين الحبايب يا كيمو يا عسل انت
مكرم عنيه ضحكت..احم صحيح انا كلمت ابوكي وقولتله انك تعيشي معانا بدل ما كل يوم تفضلي رايح جايه كده لحد.ما يتعالج
نور…اكيد بابا رفض
مكرم بضحك…بالعكس قالنا هتصدو علي اكلها
نور بصت بنص عين…حتي انت يا بابا الفون رن هرد واجي طبق سلطه فواكه من ايدك بقا يا اموله ومشيت
امل ضحكت…اللي شوف اكلها مايشوفش رفعها
مكرم ضحك… كان نفسي تبقا بنتي بجد بس من ناحيه الاكل لا .
ــــــــــــــ
سلمي بنت خالتها وصاحبتها الوحيده…ايه يا جمر فينك وازاي الموز اللي عندك
نور… موز ايه يا مهزقه دا عليه تكشيرها توديكي الجزيره
سلمي بضحك…بس متنكريش انه موز دا انا شوفته مره بس وبصلي كنت هيغمى عليا
نور تنحت… دا بصلك بستحقر يومها يا سلمي
سلمي بهيام…بس بصلي انا مش حد تاني
نور…اين الكرامه انا لا ارها في ايه يعديمت الدم
سلمي ضحكت… كله يهون للي ابو العيون زورق
نور بنرفزه…قفلي يا مهزقه
سلمي ضحكت… خلاص خلاص متتعصبيش
نور…عايزه ايه
سلمي… عايزه ايه في ايه هو مش هنخرج النهارده
نور… لا عمو مكرم .كلم بابا وقالي هبات النهارده عندهم فا هتكسف بصراحه اخرج ورجع وكده
سلمي بشك…ولا عملين اكل حلو
نور ضحكت…بشامل
سلمي…الله متعزميني
نور…. اعزمك ايه هو بيت اهلي
مكرم من وراها بضحك… خليها تيجي البيت بتها
سلمي سمعته بضحك…الله كيمو سلميلي عليه ورحمه امك
نور ضحكت…بتسلم عليك
مكرم… الله يسلمك ويسلهما قوللها مستنيها وطلع
نور.. اظن سمعتي وهاتي وانتي جايه شيبسي كتير بقا باي
سلمي…باي
نور قفلت وبصت علي اوضة سليم… استعن بالله ودخلت
سليم بص بضيق…مش في باب بيتخطب عليه
نور بضحكت ببلهاء … يا عم احنا ما بقاش في بنا كده
سليم جز علي اسنانه ودير وشه…
نور ببرود… يعني كله بيقول طريقتك في تعامل معاهم بتبقا بارد ورخم ليه معايا بتبقا رخم اها بس مش بارد بتبقا نظرات عصبيه بسيطه
سليم بصلها بغضب ودير وشه…
نور…مش هتتكلم برضو
سليم…
نور… ما تصلي علي النبي كده هنفضل علي الحال دا هنطول كتير وانتو لا بتطقني ولا انا بصراحه فا ننجز
سليم… لو منك اخد بعدي وامشي احسن قبلك يا حلوه جرب ومشي
نور ابتسمت ببرود… هما مش انا بقا
سليم بصلها…تاخدي كام وتمشي
نور… اممم
سليم… ولا انتي بتحبي الرجاله اكتر لو كده عندي ناس كويسين
نور بصتله بصدمه ومكانتش متوقعه كلامه يوصل للدرجه اها هو علطول ساكت ولو رد بيبقا كلامه بطريقه تخليها تمشي زي اللي قبلها بس مش للدرجه دي
سليم ابتسم…شكلك عجبك العرض
نور ابتسمت… مش بالظبط بس مستغربه انك سبت البزنس وشتغلت قرني علي كده بتكسب ولا بتاخد ذنوب علي الفاضي
سليم لي اول مره بغضب …انتي يازباله تقوليلي انا كده
نور… واللهي انت اللي زباله وقولت كلام يدول علي انك راجل بس قرني يعع برضو مقولتليش بتكسب حلو علي كده
سليم وشه اتحاول وبقا عباره عن عروق واحمر بزعيق لي اول مره يهز القصر …برااا برا يا حيوانه بدل مقسمن بربي ادفنك بالحياه
نور اول مره تشوفه كده وخافة بس حاولت تداري دا لانها ضد ان حد يشوف ضعفها اوخايفه
مكرم وامل بصدمه لي اول مره صوت سليم يبقا كده بعد الحدثه جريو
امل بخضه…ابني في ايه وتصدمه اول ما شفت منظرو ومكرم ميقلش عن صدمتها
سليم بغضب…طلعوها برا الزباله دي وربنا لا هتندمي علي كلامك دا يا حيوانه
نور… براح ليطق ليك عرق انا اصلا طلع كتك البلاه في شكلك وطلعت
امل جي تقرب منه… اهدا
قطع كلامها بزعيق…برا انتي كمان سبوني
مكرم شد امل وطلع وقفل الباب
مكرم…في ايه حصل ايه دا من ساعة الحدثه وهو هادي عملتي ايه
امل بعياط.. ابني عمره ما كان بشكل دا عملتي ايه احنا جايبينك تعالجي مش تعجزي
نور …لا لمواخذه بقا انا حيت وهو كان مشلول برا عني وبعدين مش عاجبكم امشي كفايه بستحمل قلتة ادبه
مكرم بهدو…متقصدش يا بنتي بس فهمينا حصل ايه
نور …قل ادبه قمت رديت عليه
مكرم تنح…هو مش المفروض تهدي
نور رفعت شفتها…ليه كنت امه
امل…الله يسمحك يا نور ومشيت وسابتها
نور بضيق…علي فكره قسمن بربي انا علي اخري همشي
مكرم…دي ام يا نور يا بنتي معلش وانتي عارفه بتحبك قد ايه
نور بتنهد… ماشي عشان بس الواحد نفسه اتسدت هي عملت سلطه ولا لا
مكرم بصله بللا مبالاه وسابها ومشي
نور..يبقا لا
ــــــــــــ
بعد وقت سلمي جت لقت نور قاعد مكشره
سلمي…مالك
نور بصتلها.. مافيش
سلمي…لا في حاجه
نور بضيق… مش عايزه اتكلم هنا
سلمي… خلاص يبقا نخرج يلا يلا معاش ولا كان اللي يزعل نوارت علتنا
نور ضحكت…عليتنا ايه دا مافيش غيري انا وانتي وبابا في العياله دي وامك مسافره
سلمي ابتسمت بحزن.. مع جوزها ورمتني عليكم مظنش انها من العيله
نور…احم لا انتي جايه تنكدي عليا اكتر وانتي اصلا نكد
سلمي ضحكت.. فشر دا انا فرفوشه يلا مغاش ولا كان اللي ينكد علينا
واخدتها وخرجو
ـــــــ
سليم شافهم وهما خارجين فكرها مشيت
سليم…. مفكره هتعند معايا انا وابتسم
ـــــــــــ
نتعرف علي البطال
(المهندس سليم مكرم 30سنه شاب وسيم وعيونه زورق وطويل جدااا وجسمه رياضي محبوب من اللي حواليه وطيب بس عصبي جدا ومعندوش نقاش في اي غلطه في شغله لان اهم حاجه عنده وناجح جدا فيه والكل رغم بيحبه لكن بيخاف منه وبيعمل له الف حساب وصديقه الوحيد عز الحديدي)
( الدكتوره نور عاصم26سنه احصائيه الطبي النفسي عيونه عسلي وشعرها اسود وطويل وطولها مظبوط مع جسمها شاطره جدا في شغلهاومعروفه في مجالها بس رغم كده هي برضو شاطره في مجال باباها لانه مكنش راضي عن مجالها بس هي صممت وكانت في الاجازه بتدرس هندسه وبزنس وبتحاول تساعدو ومامتها توفت وهي بتولدها)
(عز الحديد 30سنه شاب وسيم وجسمه رياضي نص حياته برا اهلو كلهم متوفين اللي رباه مكرم ورغم كده انه عكس سليم فرفوش بس ما يمنعش ان هو عصبي وقت الشغل)
( الدكتوره سلمي 25بنت خالت نور وصحبتها وفي نفس مجال بتاعها عيونها رومادي وشعرها اسود وطولها متوسط وجسمه مظبوط فرفوشه وواخد الدنيا ببساطه بس رغم مش جوها حزن لان مامتها سابتعا وهي صغير وتجوزت بعد وفاه باباها ومفكرتش تكلمها وهي بتعتبر توفت واهلها هما جوز خالتها عاصم ونور اختها مش بنت خالتها بس)
(عاصم راجل عمال مشهور جدا وشريك مكرم في معظم الشركات ماتجوزش بعد وفاه مراته لان دي كانت حب عمره ومقدرش يحب بعدها وبقا اكبر اهتماماته نور والشغل وربه معاها سلمي وبيعتبر انه عندو بنتين مش واحده وكانت مامتها بتسال عن سلمي فين وفين عن طريق عاصم )
(مكرم راجل عمال معروف جدا وابنه سليم طلع له في شاطرته بس سليم شديد عنه وعز الحديد .دا يبقا ابن صديق عشان كده رباه مع سليم بس بعد فتر عز قرار يشتغل برا مصر وهو فضل معاها برضو لان بيعتبرو زي سليم )
(امل والده سليم طيبه جدا وبتحب الكل وبتتمنا ربنا يعفي عن ابنها ويرجع زي الاول واحسن)
ــــــــــــ
عند نور وسلمي
نور حكيتلها اللي حصل معاها وبعدها واكلوا وسلمى قالتلها على حاجه تعملها مع سليم ومكرم كلم نور انها اتاخرت بعد وقت كانت وصلت
ــــــــــ
مكرم…كده تقلقيني عليكي
نور ضحكت… يبقا اها هو المحروس فين
مكرم بضحك… هيكون فين في اوضه بس بلاش تدخلي خاليها بكره
نور بخبث.. ابدا انا هطمن عليه ودخلت لي سليم
نور …ايه دا انت لسه صاحي
سليم ضم خواجبه بستغراب انها رجعت…
نور استغربت نظرته لبها بس طنشت… مش هترد برضو حطت شنطتها وقاعدت قصاده تصدق وتؤمن بالله اول ما جيت فكرتك اخرس قولت يادي نيله اهرس ومشلول بس طلعت بتتقل علينا
سليم .دير وشه…
نور. علي فكر هانا زعلت منك من كلامك الصبح
سليم بصلها بسخريه…
نور … بس قولت يابنتي لا عتاب علي الحمير برضو
سليم …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت عنيدة ) اسم الرواية