رواية للخلود كاملة بقلم نورهان جمال عبر مدونة دليل الروايات
رواية للخلود الفصل الاول 1
_جميعنا ندرك بأن هذه الحياة تحتوي على كل شئ وعكسه
السماء والأرض ،الليل والنهار
أما الفناء .أما الفناء الذي جميعنا نندرك أسفله أيوچد عسكه في حياتنا ؟ أي هناك ما هو مُخلد حقاً في عالمنا ؟
سنترك إجابة هذا السؤال لأبطال روايتنا للإجابة عليه ؟
البارت الأول من ♕للخلود♕
*الأم*: أيه يا بنتي هتفضلي نايمة كدة كتير
*أمنية*: أعمل أيه يعني يا امي هو انا وراية حاجة غير كدة
*الأم*: فيه ترويق شقة غسيل هدوم ومواعين.. فيه اكل عايز يطبخ ... أيه ده كله مش مالي عينك
*أمنية*: البركة فيكي يا ماميتوووو انتي اللي هتعملي ده كله
*الأم*: يووووه ما تتعلميلك حاجة بقى بدل ما ترجعيلنا من تاني يوم
*أمنية*: طب وليه هو ميتعلمش.. اشمعنا انا يعني اللي لازم اتعلم شغل البيت نورهان جمال
*الام*: والله امه داعية عليه اللي هياخدك
*امنية*: قصدك داعياله وكمان في ليلة القدر
*الأم*: يا بااااااي عارفة إني مش هاخد معاكي لا حق ولا باطل... قومي يلا عشان نفطر
*أمنية*: ههههههه حاضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*أمنية*: صباح الخير يا حاج
*الأب*: صباح الخير يا اختي... اقعدي يلا افطري ، أومال الواد احمد فين
*الام*: راح الشغل بدري النهاردة
*الأب*: ربنا يوفقه وأنتي يا هانم لسة ملقتيش شغل
*أمنية*: لسة يا حاج أدعيلي والنبي
*الأب*: يارب تلاقي شغل... نفسي اشوف البيت هادي
*أمنية*: بتقول حاجة يا بابا
*الأب*: لا ده انا بقول عايز أشرب
*أمنية*: بحسب
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
فـــــــي الــــمـسـاء
*أحمد*: أيه يا عم العاطل عامل أيه
*أمنية*: أحسن منك... قاعدة في البيت مرتاحة بنام براحتي باكل بشرب بلبس بتفسح مش زيك الشغل واخد كل وقتك ومش عارف تتهنى بحياتك
نورهان جمال
*أحمد*: تصدقي إنك باردة
*أمنية*: عارفة قول حاجة جديدة
*أحمد بغضب*: غوري يا بت يا مستفذة من وشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
تــــانـي يــــوم
*أمنية بفرحة وهي تُحدث نفسها*: اوبااا أبعتلها مسچ وأشوف
🗨🗨🗨🗨
*أمنية*: بكلم حضرتك بخصوص بوست الشغل اللي حضرتك كنتي منزلاه
_تمام يا فندم ممكن تبعتيلي بياناتك كاملة وصورة شخصية ليكي لو سمحتي
*أمنية*: طبعا يا فندم اسمي أمنية محمد خالد... 23 سنة... دبلوم تجارة... أنسة... من القاهرة
_تمام شغلك هيتحدد هو أيه بعد المقابلة الشخصية
____
فـــــــي الــــمـسـاء
*أمنية*: شوفتي يا أمي اللي حصل
*الأم*: أيه
*أمنية*: النهاردة الصبح لاقيت بوست ع الفيس بيقول إنهم محتاجين موظفين في شركة سياحة
*الأم*: وقدمتي
*أمنية*: آه
*الأم بفرحة*: وأتقبلتي
*أمنية*: لأ هههه
*الأم بغضب*: غوري يا بت يا مستفذة من وشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
فـــي الــــيـوم الـــتـالـي
🗨🗨🗨🗨
_أهلاً وسهلاً..حضرتك تم إختيارك كسكرتيرة خاصة لمدير الشركة
*أستغربت أمنية*:مش حضرتك قولتيلي الوظيفة هتتحدد بعد المقابلة وبعدين أنا معنديش اي خبرة في شغل السكرتارية
_أنا قولت كدة فعلاً...بس لما المدير شاف صورة حضرتك أختارك سكرتيرة خاصة ليه وبخصوص الخبرة ف لما تيجي الشركة وتبدأي شغلك هعلمك وهعرفك على كل حاجة...المرتب هيبقى 10 ألاف جنيه شهرياً وهيبقى في عربية خاص ليكي بسواق والشغل 9 ساعات وفي يومين أجازة في الأسبوع...بس انتي لازم تحضري معاه كل الإجتماعات سواء كانت في الشركة أو في البيت الخاص بيه
*أمنية*:البيت 🤨
_بُصي صاحب الشركة ده شاب وكويس هو آه هيبقى في شوية تجاوزات...بس هو أُعجب بيكي جداً لدرجة إنه قالي إنه هيديني بونص 2000 لو وافقتي ع الشغل
*امنية*: نعم! أُعجب بيا إزاي وهو أصلاً ميعرفنيش... وبعدين قصدك ايه بالتجاوزات دي مش فاهمة
_نصيحة مني وافقي ع الشغل ده فرصة متتعوضش وفي خلال سنتين هيبقى معاكي شقة وعربية خاصة بيكي وهتلبسي أحسن لبس وهيبقى في حساب خاص ليكي ف البنك... لأنه مع الوقت مرتبك هيزيد
🗨️🗨️🗨️🗨️
أغـــلـقـت أمـــنــيـة هـــاتـفـهـا و ذهـــبـت لـــوالــدتـهـا كــي تُـــخـبـرهـا بــــكـل مـــا حــــدث
*أمنية*: فاكرة الشغل اللي قولتلك قدمت عليه ع النت
*الأم*: آه فاكراه .. ردوا عليكي
*أمنية*: ردوا عليا وقبلوني بس .........................
*الام*: وأنتي رديتي بأيه
*أمنية*: لأ أنا لسة مردتش
*الأم*: وناوية على ايه يا بنت بطني
*امنية*: احم... امي انا لازم ألبس دلوقتي عشان عندي معاد مع أية صاحبتي
*الأم*: ماشي يا أختي قومي عشان تلحقي معادك
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*أية*: ايه يا هانم كل ده
*أمنية*: محسساني إنها اول مرة أتأخر عليكي
*أية*: عملتي ايه في الشغل اللي قدمتي عليه
*أمنية*:........................
*أية*: اوعي توافقي محدش ضامن ممكن يعملوا فيكي أيه..ده ممكن يكونوا تجار اعضاء ولا حاجة
*أمنية*: والنبي انا ما ناقصة انا خايفة لوحدي...وخاصةً إني لسة كنت بقرأ رواية بطلتها قدمت على شغل زيي كدة وفي الأخر طلعوا تجار أعضاء فعلاً
*أية*: هههههههه والله الروايات دي هتجننك...انزلي على ارض الواقع شوية يا اوختشي
*امنية*: مش عارفه يا اوختشي
*أية*: المهم هتشربي ايه ولا اقولك ناكل أحسن اصلي جعانة اوي
*أمنية*: أمشي يا بت يا ام كرش من قدامي
*أية*: خلاص براحتك أطلب لنفسي...لو سمحت واحد شاورما
*أمنية*: واحد! ليه هنشمه...لو سمحت 4 شاورما وظبط الدنيا كدة
*أية*: مش قولتي مش هاكل
*أمنية*: بس دي شاورما...ألحقي دي هَنَا بتتصل .........🙄
*أية*: ايه مالك بَلْمتي كدة ليه بعد ما خلصتي المكالمة مع هَنَا
*امنية*: هقولك...قاطعتها أية
*أية*: اخخخ نسيت عندي ليكي خبر حلو
*أمنية*: ايه
*أية*: لما تقوليلي هَنَا قالتلك ايه الأول
_ يا ترى ماذا قالت صديقتهم هَنَا جعل أمنية تصمت ويتغير لونها هكذا وما هي مفاجأة أية السَّارة القادرة ع تغيير مودها للأفضل .....
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية للخلود ) اسم الرواية