رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر (عشق الالفي) الجزء (2) الفصل الحادي عشر 11
ضحك فارس اكتر: دا بجد طيب هي فين
رد يوسف قبل ان يخرج: في قنا عند خالتها انا ماشي هجبها و اجي
طلع فارس وهو الإبتسامة لم تفارق وجهه، دخل الاوضه كانت حور نايمه، جلس بجانبها و بدأ يصحيها براحه: حور حور قومي حور
فاقت حور و شدت الملايه عليها و قالت بخوف: اي يا فارس في اي
اضايق فارس من خوفها: اي يا حور انا جوزك علي فكره
قالت حور بهدوء: معلش اصل اتخضيت بس
زفر فارس بهدوء و قال: ماشي انا عاملك مفاجأة
قامت حور و بان انها لبسه شورت جينز و توب بينك: مفاجاه اي يا فارس
حدق فارس بها باعجاب و قال: ااااااا احم انا قدمتلك في معهد نظم و معلومات عشان انا عارف انك كان نفسك تكملي تعليمك بعد الدبلوم
مسكت حور يديه و حضنته و قالت: بجد انا مش مصدقه نفسي شكرا، خرجت حور بسرعه من حضنه و قالت وهي تنظر في الارض: انا آسفه
فارس: حور انا جوزك والله انتي مش مصدقه لي
حور ابتسمت بحزن
فارس: طيب حور انا الاول عاوز اننا نكون اصدقاء هو انا اه ممكن اكون مش بحبك بس من زمان وانا حاسس انك تخصيني و تهميني انا عاوز نبقي اصدقاء اوي و قريبين من بعض
نظره حور في الارض و قالت بحزن: اصدقاء
رفع فارس وجهها و هو نظر في عيونها: مع الوقت هكتشف اني بحبك
______________________________________
عند حلم
حلم معرفتش تنام طول الليل لانها بتخاف تنام لوحدها في مكان و عند طلوع النهار نامت حلم
______________________________________
فاقت حنه و خرجت من الاوضه، كان وليد بيفطر جلست بجانبه و قالت: اي يسطا الوطينه دي مش تستناني نفطر سوه
وليد وهو يضحك علي شعرها الهايش: لا مهو حضرتك الساعه اربعه العصر مش واخده بالك ولا اي
بصت حنه في الساعه و قالت وهي تاخد سندويتش منه: لا مختش بالي اصل انا بقالي كتير مانمتش كده
ابتسم وليد و قال بحب: ممكن عشان اول مره تحسي انك مرتاحه بجد و انك مطمنه
ضحكت حنه: وليد انت صديقي بقالك حبه انت اه كنت شبه ميت بس صديقي
اتصدم وليد: ميت ماشي يا حنه و اي كمان بعد الكلام دا
ضحكت حنه: انا فعلا امبارح اول يوم احسن اني مطمنه هو انا اه قلبي بيوجعني بس مبسوطه اني حلم مبسوطه
مسك وليد يديها: انا من حسن حظي اني عرضت عليكي الجواز انتي مفيش زيك يا حنه بجد
اتوترت حنه و سحبت يديها من يديه بسرعه و دخلت المطبخ
______________________________________
وصل يوسف قنا و دخل بسرعه بيت خالة مليكه
يوسف: السلام عليكم حضرتك الحاجه ناديه
نظرة له الست و قالت: اه خير في حاجه
جلس يوسف و قال لها بابتسامة: انا جوز مليكه بنت اختك
ضحكت الست: اهلا يا حبيبي مالك لي مزعل مليكه كده
عبث وجه يوسف: هي قالتلك
_ اه قالتلي و كانت حزينه اوي
_ والله انا مستعد اتأسف بدل المره الف بس هي تسامحني بس
ضخكت الست: اسمع يا ولدي الست جواها طفله ممكن تكون بتزعق تصرخ بس سهل انك ترضيها ب لعبه الست قلبها كبير و طيبه و رومانسيه و لما بتحب شخص بتحبه من قلبها و تديلوا حب و حنان و تكون مستعده تقيد صوابعها العشره شمع و لما بتحب حد و تثق في عمرها ما تتخيل انه يخون ثقتها دي وانت خونت ثقتها فيك يا ابني و هي اتكسرت اوي و صعب انها انها ترجع زي الاول تاني
قال يوسف بحزن: انا عارف اني غلطان بس والله كان غصب عني والله
قالت الست بحزن عليه: مش هيفيد بحاجه الحزن يا ولدي انت جاي تدور عليها و هي مشيت و مقالتش راحت فين
قام يوسف وهو مصدوم و قال: مشيت مشيت امتي و ازاي مقالتش راحت فين
الست: زي مبقولك كده مشيت حست انك عرفت مكانها و قررت تمشي
خرج يوسف و بدا يدور في البلد زي المجنون فتش في كل حته لكن منغير فايده و رجع القصر تاني
______________________________________
عند غيث
وصل غيث شقه ريان و رن الجرس
فتح ريان الباب و دخل جلس علي الكنبه، استغرب غيث انه حتي متكلمش معاه و دخل و و قفل الباب: اي يبني مالك كده مش ظاهر
ريان بسخريه: مالي انا تعبان يا غيث تعبان نفذنه الخطه و كانت خطه فاشله لان في الاخر كلنا تعبانين المفروض كنا نحسب الحصل دا نحسب الخساره كمان مش الفايده بس
ابتسم غيث و قال: تصدق ميسون قالتلي نفس الكلام
رد ريان بحزن: لان دي الحقيقه الانت و يوسف راقضين تصدقوها انا اسف يا باشا بس فعلاً الخطه فاشله
زعق غيث: كنت عاوزني اعمل اي يعني هو كان بايدي انا مقصدتش اني ندي ولا ميسون ولا مليكه حتي تدخل الخطه بس حصل و دخلوا انا مش حمل كل واحد يجي و يلوم عليا انت تعبان علي حبك ل ندي و اصلا ندي كمان بتحبك انا تعبي اكبر منك لان ميسون رافضة حبي ليها و مليكه سابت يوسف انت حظك يا ريان احسن مننا لان حبك معاك
ريان بعصبيه: معايا ازاي ندي مخطوبه و اخر مره كنت عندها خطبها شافني و سمعها وهي بتقولي انها بتحبني و انا و هو ضربنا بعض و ابوها نزل و طردني من البيت و زعق ليها و منعها تخرج
غيث قام و مسكه من كتفه: انت لي بتتهمني بحاجه زي مهي مقصره فيك مقصره قيا اكتر منك بكتير و مدام انا كنت السبب في خراب حياتك مش شغلنا هرجعلك حياتك تاني عن اذنك
مسكه ريان: انا اسف يا غيث بس انا صعبان عليا الاحنا في كلنا
غيث بهدوء: عشان كلنا تعبانين لازم نقف مع بعض متقلقش يا ريان كل حاجه هتبقي تمام
خرج غيث من عند ريان و رجع البيت
كانت ميسون قاعده بتتفرج علي التليفزيون هي و انجي، نظرة لها ميسون من اعلها الي اسفلها و قالت: احم هو انتي متجوزه غيث و عارفه انه متجوز
ردت انجي ببرود: اه طبعاً غيث حبيبي مش بيخبي عني حاجه خالص و اصلا كان هيتجوزني انا بس غلط وانا مسمحاه
ابتسمت ميسون بسخريه: بس دي غلطه كبيره اوي ازاي مسمحاه عليها
ضحكت انجي: عشان بحبه و البيحب حد مش بيشوف غلطاته
شردت ميسون و قالت بحزن: مش كل الغلطات بتتغفر للحبيب
انجي بثقه: لا لو كنتي بتحبي بجد مهما كان غلطه حبيبك هتغفريها
دخل غيث و قال: حلو دا شكلكم بقيتوا صحاب
قامت انجي و حضنت غيث: حمدالله على السلامة يا حبيبي احضرلك العشا
بادلها غيث الحضن: اه يا روحي هموت من الجوع
كانت ميسون تنظر لهم: هطلقني امتي
جلس غيث و قال بتعب: ميسون والله انا مش فايق
ردت ميسون ب اهتمام: لي مالك ما انت كويس اهو و عاوز تاكل
غيث قام و قال بزهق: يوووو انت مستكتره عليا الاكل كمان انا قايم
خرجت انجي من المطبخ علي زعيق غيث: اي يا حبيبي في اي بس
قامت ميسون و قالت بجمود: متزعلقيش كده انت فاهم و متتكلمش معايا بالطريقة دي تاني و خليك انا الهطلع
طلعت ميسون و هو فضل ينظر لها
مر الحال علي ما هو عليه اسبوعين
فارس كان مهتم بالكليه بتعته و حور كمان خلاص دخلت المعهد، و وليد و حنه اصدقاء زي مهما، مراد كان قاعد في شقه بعيد عن حلم خالص وهي كانت قاعده لوحدها، يوسف مبقاش يروح شغله خالص، سراج و قمر عاشوا حياتهم زي اي اتنين متجوزين
______________________________________
عند وليد
كانوا قاعدين بيلعبوا كوتشينا
حنه: اوووووووو لبست الشايب
وليد: علي فكره انا سبته بمزاجي
حنه ضحكت: اقسم بالله كداب و عيوطه كمان
_ انا عيوطه لسانك بينقط عسل
* طيب اممممم هحكم عليك انك تقوم دلوقتي تخرج تجبلي ايس كريم بالبلح يلا
_ ماشي بس تيجي معايا يلا
فعلا قاموا الاتنين و خرجوا مع بعض و كانوا بيضحكوا جامد اوي في الشارع و كانت حنه بتجري وهو بيجري وراها
_ عادي يا وليد فيها اي يعني لما بوظتلك وشك بالايس كريم يعني
* والله مش هسيبك غير لما ابهدلك شعرك دا
فعلا مسكها وليد من وسطها و بقي شبه حضنها و بهدل وشها و هي كمان و فضلوا يضحكوا علي بعض
كل دا و انظار مراد ترلقبهم في سيارته و مشي بسرعه وصل عند حلم وقف قدام البيت و كان يفتكر ضحكهم و لعبهم سوه و حنه وهي في حضن وليد
اما حلم كانت قاعده كالعاده لانها بتخاف تنام بليل لوحدها وكانت ترتدي بيجامه ستان شورت و حمالات سمعت حلم صوت عند المطبخ قامت وهي خايفه تشوف و وقفت وهي متكلبشه، كان شاب داخل يسرق و لما شافها فتح عليها مطوه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية