رواية قلب من حجر كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية قلب من حجر (عشق الالفي) الجزء (2) الفصل التاسع 9
في بيت انعام
كانت واقفه في البلكونه و تنظر الي السماء و نزلت منها دمعه لكن في ايد مسحت تلك الدمعه من علي خدها، اتخضت حنه و لفت لقت سراج واقف قدامها
سراج: متخافيش دا انا
ابتسمت له حنه: في اي يا سراج عاوز حاجه
جلس سراج و نظر في عيونها و قال ب اهتمام: عاوز اتكلم معاكي شويه في موضوع مهم
حست حنه انه هيتكلم في موضوع الجواز و اتوترت: ااااا طيب اي هو
نظر لها سراج بشك: الموضوع الجه في دماغك ازاي حلم هي الهتتجوز مراد مش انتي
حنه ردت بسرعه: لانه هو بيحبها وهي بتحبه
سراج اتعصب: حنه مراد اخويا و صاحبي و انا عارف انه بيحبك انتي و الكان باين يوم الحفله يوم ما شوفتك اول مره انك انتي كمان بتحبي اي مكنش انتي
افتكرت حنه فعلا لما شافت سراج اول مره في قصر يوسف
فلاش باك
في الحفله وقف يوسف يتكلم مع مراد، حنه سبتهم واقفين مع بعض و مشيت لكنها اصتدمت بشخص و وقعت علي الارض: ااااه مهي نقصه
سراج: انا اسف جدا والله مش قصدي قومي اسعدك
مد سراج يديه لها وهي نظرة له و قامت و قالت: انت انت اسمك اي
عقد سراج حاجبيه و قال: سراج الالفي
اومت حنه له براسها و مشيت من قدامه
باك
ردت حنه بجمود: كان انا يا سراج و انا القالك عليا مراد انه بيحبني بس مينفعش نكون مع بعض
سراج بحزن: لي يا حنه لي تكسري كده
حنه بكت: عشان حلم بتحبه و مش هقدر اكسر اختي
سراج استغرب من كلامها: مش قادره تكسري حلم لمجرد انها بتحبه و هو مش بيحبها لكن عادي قادره تكسري نفسك و تكسري راجل انتي عارف وجع كسرة الراجل اي
حنه مسحت دموعها و قالت بجمود: انا قررت خلاص يا سراج
سبها سراج و قال لها قبل ما يدخل: براحتك يا حنه بس انتي كده بتكسري حلم و بتكسري نفسك و بتكسري مراد و ليد كمان
بعد ما دخل سراج قالت حنه لنفسها: عارفه اني كلنا هنتعب في الأول بس في الاخر كلنا هنرتاح
______________________________________
في قصر الألفيّ
طلعت حور لقته واقف في البلكونه، قربت منه و حطت يديها علي كتفه: فارس
لف فارس و هو بيعيط و ارتمي في حضنها ، حور متوقعتش عملته و طبطبت علي ضهره بخفه و قالت بهدوء: مالك يا فارس اتكلم و اخرج من الانت في اي الحصل
كان فارس بيعيط بصوت زي الاطفال و قال وسط عياطه: انا مش عارف عملت اي في حياتي عشان اتعاقب العقاب دا انا انا شوفتها وهي بتتجوز انا كنت شاهد علي عقد جوازها
نزلت دموع حور و قالت له بهدوء: ربنا مش بيعقبك يا فارس ربنا عارف اني ميسون مش خير ليك و انك مش خير ليها و الحصل دا ابتلاء ارضا و ربنا هيراضيك
شدد فارس علي حضنها وهي فضلت تطبطب عليه
______________________________________
عند العقرب
طلعت ميسون الاوضه و غيرت فستانها و لبست بيجامه بينك وخرجت من الحمام لقت غيث قاعد علي السرير رفعت حاجبها و عقده يديها امام صدرها و قالت: هو الباشا بيعمل اي هنا إن شاءالله
رد غيث بنفس نبره صوتها: الباشا هيبات هنا إن شاءالله
اتكلمت ميسون بصرامه: نعم و دا من امتي دا
رد غيث بزعيق: من انهارده انا جوزك مينفعش انام بعيد عن هنا ولا هتمنعيني انام في سريرك متعرفيش اني دا حرم
اتكلمت ميسون بستهزاق: وانت بقي تعرف اي هو الحرام صح
قرب منها غيث وهي رجعت للخلف بخوف: مدام بتخافي كده مطوله لسانك لي
بصت ميسون في عيونه و قالت بجمود : مين قالك اني بخاف انا بس بكره قربك مني دا و احنا كان في بينا اتفاق رجاله ياريت تطلع راجل مره في حياتك و تنفذه
احمرة عيون غيث و صوت نفسه بدأ يعلي و رفع يديه و ضرب الحيطه بقوه مما ادي الي نزيف في يديه، اتخضت ميسون و غمضت عيونهت بسرعه و صرخت: انت مجنون
فتحت ميسون عيونها بهدوء وجدت انه ضرب الحيطه و يديه بتنزف، مسكت يديه بلهفه: ايدك بتنزف يا غيث
شد غيث يديه منها و قال لها بغضب: متعمليش فيها انسانه و بتحس زي الناس انتي مش بتحسي و انا اه هطلع راجل المره دي و هنفذ كلامي معاكي متقلقيش بس بمزاجي انتي هتقعدي هنا شويه و اوعدك اني مش هدخل اوضتك خالص
خرج غيث و الغضب و النار الفي قلبه يشعل بركان و ميسون قفلت علي نفسها الباب و قعدت تعيط
______________________________________
مر اليوم و جه اليوم التاني
في الصباح كانت حنه و حلم في الكوافير و وليد و مراد عند يوسف في القصر
دخل يوسف عليهم الاوضه: مش مصدق انك هتتجوز يا مراد
رد مراد بحزن: هتجوز اه تصدق ولا انا كمان مصدق
نظر له وليد بحزن و لاحظ فارس حزن وليد: اي يا ليدو زعلان لي كده
وليد: لا أبداً مفيش حاجه
فارس ب اصرار: لا أكيد في حاجه انا متأكد
وليد قام خرج و فارس خرج وراه: لا انا كده متأكد اني في حاجه في اي
وليد بزهق: بص هو في بس مش هقولك دلوقتي
فارس بمشاكسه: كده كده هتخبي علي شقك يا فواز دا احنا نزلين من حزجه واحده
وليد: لا بص يا عم محمد هنيدي انا مش فايقلك افوق بس و هبقي اقولك
فارس: ماشي يا عريس بس مش هحلك علي فكره
ضربه وليد في كتفه: يلا ياض امشي من هنا يلا
______________________________________
رجع سراج شقته لقي قمر في المطبخ دخل لها و وقف علي باب المطبخ: اي يا قمري عامله اي
ردت قمر بهدوء: كويسه
قرب منها سراج و لف وشها لي: بصي انا اسف اني غبت عنك امبارح بس حصل الكنت نفسي يحصل من زمان
بصت له قمر بفرحه و قالت: بجد
ضحك سراج و قال بسعاده: اه يا قمر انا لقيت امي و اخواتي
ابتسمت قمر و حضنت سراج: حقيقي انا فرحت اووي
فرح سراج بحضن قمر لي و شدد هو الاخر علي حضنها، لحظت هي ما فعلته و خرجت من حضنه و قالت بكسوف وهي تنظر في الارض: انا اسفه
مسك سراج دقنها و رفعها لي و قال: انا جوزك متتاسفيش
سابته قمر و لفت تكمل الاكل حمحم هو و قال بحرج: قمر في حاجه كنت عاوز اقولك عليها بس متزعليش
لف له مره تانيه و قالت: حاجه اي
ابتسم سراج و قال: طيب هتيجي معايا
هزت قمر راسها بالموافقه
______________________________________
جه الليل و اتحركوا العرسان علي مكان البيوتي سنتر و نزل كل عريس عروسة و ركبها العربيه كان حنه و وليد مع سراج و قمر في العربيه و مراد و حلم مع فارس و حور في العربيه و ناصر و انعام مع يوسف في العربيه
وصلوا مكان السيشن و نزلوا كان المأذون قاعد مستنيهم
نزلوا كلهم من العربيه و طلبت حنه من وليد انه يسبقها لانها دخلت الحمام
خرجت حنه من الحمام و كانت هتمشي بس ايد مراد وقفتها و لف وشها في اتجاهه و قال: حنه يلا نهرب انا جهزت كل حاجه هنهرب و نتجوز
فتحت حنه عيونها بصدمه و اتصدمت اكتر من الكان واقف وراء مراد
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب من حجر ) اسم الرواية