رواية قلب بريئ (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم لوريتا يونس
رواية قلب بريئ الفصل الثاني 2
وقرب منها لفت وشها بخَضه
نيرة بخوف : هوا ..هوا حضرتك بتعمل اي يا استاذ عادل
عادل بتوتر : احم لا ولا حاجه كنت عايز اساعدك بس ..براحتك
..جه مُنتصف الليل ونيره تعبت خالص من كتر الشغل
نيرة بتعب : لو سمحت يا استاذ عادل ممكن اروح انا بشتغل بقالي خمس ساعات ...انا نضفت الشركه كلها ..والموظفين مشيو ..عايزه اروح ونبي
عادل بغضب : قولتلك لا كملي تنضيف لو عايزه تاخدي فلوس ...يا اما كدا تغوري
نيرة بدموع : حاضر ..انا اسفة
عادل بخبث وهوا بيقرب عليها : بس لو عايزه متشتغليش وتاخدي مرتب اكتر من كدا ...انا موافق ..بس تبسطيني
نيرة بخوف وعياط : لا لا ابعد عني خلاص مش عايزه اشتغل ...ابعد
..عادل زقها على الارض وقرب منها ..وهيا بتحاول تزقه بس مش قادره لانه كان اقوى منها
وفِ نفسي اللحظه كان عمر ماشي وسمع صوت من جوا الشركه وفضل يخبط على الباب جامد
عمر بزعيق : افتح الباب ...بقولك افتح الباب بدل ما اكسره على دماغك
..نجحت في انها تزقه بعيد عنها وجريت فتحت الباب واستخبت ورا عمر
نيرة بخوف وعياط وهيا ماسكه في هدومه : انقذني ونبي ..ع ..عايز يغتص.بني ..عشان خاطري ساعدني
...طلع مسد.سه وحطه على راس عادل واتكلم بنبره ارعبته : احسنلك تمشي من وشي دلوقتي بدل ما اقسم بالله أفرغ المسد.دس ده كل في دماغك
...خاف منه عادل وطلع يجري ...عمر شاف نيرة بتعيط وجسمها بيترعش
عمر : اهدي اهدي انتي كويسه ..متخافيش انتي في امان
نيرة بعياط : انت لو كُنت مجتش كنت هروح فيها ...شكرا بجد ليك
عمر : هوا انتي كنتي بتعملي اي جوا واي يلي يدخلك هناك وليه لبسك متبهدل كدا
نيرة بدموع : انا ابويا مريض ..ونزلت اشتغل عشان اساعده ملقتش شغل غيره هنا ..وخلاني انضف الشركه كلها ولما قلتله عايزه امشي ...حاول انه يت.حرش بيا
...زعل عمر جداً على حالتها وقرر انو يساعدها
عمر : طب تشتغلي عندي
نيره وهيا بتمسح دموعها : بجد ..طب هتشغلني فين
عمر : ديسكو ...انتي هتشتغلي هناك جرسونة ..وبمرتب ٤الاف جنيه في الشهر قولتي اي
..حست نيرة بخيبه امل وقالتله
: حضرتك مش هينفع اشتغل في مكان زي ده انا اسفه
..كانت هتمشي لكنه مسك ايديها
عمر : في قسمين القسم الاول للعصاير.والاكل والقسم التاني المشروب.. هخليكِ تجبيلهم عصير ..وتغسلي الكوبايات ..والاطباق وكدا...هبعدك تماما عن اي حاجه فيها شبهة ..وكمان ساعات مش طويلة ..قولتي اي
...فكرت شويه ملقيتش قدامها حل عشان تصرف على اهلها وقررت انها توافق
نيره : تمام ماشي ...طب ابدأ الشغل من امتى ؟ او قصدي يعني اوصل المكان ازاي م عارفه
عمر : طب انتي ساكنه فين
نيره : ساكنة في....
عمر : تمام ماشي انا قريب من بيتك هقفلك هنا ...ده رقمي سجليه عندك وبكره على الساعه ٧ بليل هاخدك ماشي..
نيرة : ماشي ...شكرا اوي بجد مكنتش عارفه هعمل اي من غير حضرتك بجد ممنونه ليك
..ابتسم لها عمر : ولا يهمك ...صح انتي اسمك اي
نيرة بابتسامه : نيرة ..اسمي نيرة
..مد ايده عمر ليها وقالها : وانا عمر
...حطت ايديها في ايده وابتسمو لبعض بعدين سابته نيرة ومشيت ..ورجعت بيتها وهيا مبسوطه لانها اخيرا هتشتغل بس قررت انها مش هتعرف اهلها .
...رن عليها وبالفعل نزلتله وركبت معاه العربيه ووصلوا المكان
..اترددت شوية تدخل ..بس بعدين دخلت ولقت بنات عماله ترقص مع ولاد وشرب ..اشمئزت جدا من شكلهم بس قررت متركزش معاهم
عمر : روحي غيري لبسك وشوفي طلبات الناس اي ومتخافيش انا هتابعك من بعيد
نيرة : حاضر
عند اهل نيرة
ابو نيرة : هيا بنتك مقالتلكيش لقت شغل فين
ام نيرة : هيا قالتلي هشتغل جرسونه في مطعم اكل
ابو نيرة بزعل : انا زعلان اوي يا ام نيرة حاسس نفسي عاجز ..مشيل بنتي حمل البيت كله
ام نيرة : ليه بس بتقول كدا يا ابو نيرة يلي انت فيه ده مش بايدك احمد ربنا على يلي انت فيه ..فيه ناس غيرك سليمة وبتشحت ..انما انت عاجز وبتعافر وبتشقى عشانا ..وبنتك بتحاول تساعدك مفيهاش حاجه لا عيب ولا حرام ..متزعلش نفسك يا اخويا بكره كل حاجه تتحل
عند عمر ونيرة
...كان باصص على نيره ماتبعها وهيا بتشتغل محسش بنفسه الا وهوا بيبستم بس بسرعه ابتسامته اختفى لما شاف قدامه
يتبع ..
..تتوقعه عمر شاف اي ؟
قلب بريء بارت ٢
•تابع الفصل التالي "رواية قلب بريئ" اضغط على اسم الرواية