رواية احببت عنيدة كاملة بقلم الاء عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت عنيدة الفصل الثاني 2
نور :بس قولت يابنتي لا عتاب علي الحمير برضو
سليم جز علي اسنانه وبغضب :قسمن بربي
نور ببردقطعته: اقسم بالله ما تقدر تعملي حاجه المهم انا هروح اعمل نسكافيه عشان عايزاك في موضوع سابت شنطتها وطلعت
سليم بص علي شنطها وابتسم:
بعد وقت نور دخلت بصدمه:نهار ابوك اسود ايه دا
سليم ابتسم بنتصار:
نور لقيته مفضي كل اللي في الشنطه علي الارض وكسر لها الفاونديشن بتاعها
نور : ليه كده دا من برا مصر دا غالي
سليم بسخريه: مظنش واحده زيك تجيب حاجه غاليه معروف الرخيص للرخيص
نور بصتله: بجد
سليم :…
نور بصت حواليها وبعدها ابتسمت وقامت وراحت ناحيه الجوائز بتاعته
نور بخبث:مش ندمان خالص على اللي انت عملته
سليم بصله بسخريه:
نور ابتسمت:يعني انت كده بتزعلني طيب
نور رفعت ايديها وبتغني: ياه حقيقي زعلت وراحت وقعت جايزه ياه انا اتقصرت ووقعت واحده تاني
سليم بعضب مكتوم: انتي مجنونه بتعملي ايه بطلي لا احسن اعرفك انا مين
نور رقصت حواجبه:ابوس ايديك كفايه
سليم:كفايه بقولك
نور :منديلي مش معايا
سليم: صدقيني هندمك
نور ضحكت: والنبي لا تتلهي بص بقا يا عسل نلم الدور كده هتكسر وتعمل نفسك عيل صايع . هتلاقيني .قدمك بلطجيه هتبقا محترم هتلاقيني بتعامل بكل ود اما جو العيال دا فا انا اعيل منك اشطا يلا تصبح علي خيرات وكملت الاغنبه ياااه حقيقي زعلت يااه انا اتقصرت
سليم بقا يكسر كل اللي حواليه: انا هعرفك انا مين
ـــــــــــــــ
تاني يوم
مكرم بص لقه نور نزله:صباح النور
نورابتسمت:صباحوا
امل ابتسمت: منزلتيش ليه تفطري معانا
نور: اكلت قبلكم
امل ابتسمت بحزن: متزعليش مني عارفه كلامي مكنتش اقصد ازعلك
نور: صدقيني انا مزعلتش واكلت قبلكم المهم هو الباشا لسه في الاوضه
امل حضنتها… ربنا يحفظك
نور ضحكت… يا حجه وربنا ما زعلت
امل بحماس..ايه رايك اعملك كيك بشكولاته
نور ضحكت.. هو دا الكلام صح
بعد وقت نور دخلت لي سليم لقته وشه مليان غضب
سليم.. بت انتي اطلعي برا
نور قاعدت قصاده.. مش عيب كده مفروض تقول صباح الخير
سليم.. برا انا مش طيقك طبعا انتي مبسوطه وانتي شايفني عاجز
نور.. واللهي ابدا ايه اللي هيبسطني مادام شايفه خلقتك دي
سليم… الزمي حدودك
نور.. حدود سيناء نيهاهاهاهاها
سليم بعصبيه…برا بقولك
نور اتنهدت…ياعم فرفش كده ماتخدش كل حاجه علي اعصابك
سليم … انتي انسانه بارده
نور…حبيبي تسلم من بعد ما عندكم
سليم.. كام وتمشي
نور.. قامت وفضلت رايحه جايه وبصتله…بمشي مش محتاجه فلوس انت اللي محتاج
سليم بغضب وزعيق يهز القصر….برا برا
نور قربت منه…ايه جيت علي الجرح صح
امل دخلت…في ايه
نور… معلش يا طنط اطلعي وسيبينا
سليم بغضب. طلعواها برا انتم جايبنها عشان تموتني
امل بصدمه…ايه
مكرم دخل…في ايه
نور…يووه يا جماعه مش كده سيبونا لي وحدنا
سليم …بابا انا مش عايزها ارجوك
نور بغضب ووشها احمر وصوته تخن …بقولك ايه يلاه متنشف كده وانتم برا يلا اومال عايزين يخف ازاي وانتم بطبطبه كده
مكرم .بلع ريقه وشد امل وقفل الباب
نور بصتله… نرجع لي كلامنا .انا ضغط علي الجرح
سليم بص جمبه لقه فازه حدفها بيها بس هي تفادتها
نور برقه…يا ابن ال انت مجنون يلاه
سليم… هوريكي الجنان اللي علي حق لو مطلعتيش برا
نور… طز فيك وفي جنانك يلاه وبعدين لما انت الموضوع مضايقك كده ليه مسلم نفسك للوضع دا ما تقوم وترجع زي الاول واحسن
سليم…شئ ميخصكيش
نور… مظنش انا دكتوره بتاعتك
سليم…انا مش عايزك
نور… يعني انا اللي بموت فيك بلا وكسه
سليم… انتي ايه معنديش دم
نور.. عندي بس انت معاك بسيبه برا قبل ما ادخلك
سيلم… انتي انسانه مقرفه
نور .. فعلا عشان بتعامل معاك
سليم لسه هيتكلم قطعته…
نور بعصبيه…ما خلاص بقا هنفضل نغلط في بعض .خلصنا .خليني اقول ام جملتين اللي عايزه اقولهم
سليم بعصبيه…برا
نور بصتله وضيقت عنيها وقربت منه وسندت ايديها الاتنين علي الكرسي بتاعه…
نور..بص بقا انا .جبت اخري منك ومن ام الشغلنا اللي جيبلنا الكلام من ناس متسواش وجو انك تقول كلام يزعل ورخيص وتكسر دا مش انا اللي هخسر بالعكس انت واديك شوفت انا هطلع دلوقتي عشان عندي اجتماع مهم في المستشفي . تكون هديت علشان مظنش انا ولا انت هنكون عندنا طاقه نسمع بعض . .باليل نتكلم وتعدلت وبصتله انا لحد دلوقتي معرفش ايه مالك وحصلك كده ليه .بالظبط
سليم بسخريه… علي اساس معرفتيش من الاعلام بلاش كده بابا محكاش
نور.. الاعلام بيقول اللي هو عايزو وانا متاكده كدب اما عمو كان هيقولي وانا رفض لان .اكيد برضو مهما قال اكيد مش دي اللي توصلك لي كده انا عايزك انت اللي تقولي .
سليم .الفون بتاعه رن.
نور … فكر في كلامي وسبته ومشيت
ـــــ
سليم بضيق.. الو
عز بضحك…هي برضو
سليم …عز حقيقي مش طيق نفسي
عز ..اهدا طيب حصل ايه
سليم قال لي اللي حصل …
عز ضحك.. قطه وفار وربنا يبني طيب ما تتكلم
سليم بغضب… انت هتستعبط
عز…لا انت اللي بتستعبط الاول كنت مفكر انك كر*هت صنفهم قولت لي عمي يجيبلك رجاله دكاتره بس برضو من تاني يوم مشيوا بسبب اسلوبك دي الوحيده اللي فضلت معاك ومحدش اساسا كان قابل يجي مين اللي سامعه ومين اللي جربه حاول يا سليم . انت عمرك ما كنت ضعيف وبصراحه دي الواحيده اللي رجعت نص شخصيتك
سليم…ايه
عز…ايوا انت رجعت يبقا ليك رد فعل وتبطل البرود اللي كنت في حاول يا سليم كفايه استسلام انا هقفل معاك دلوقتي عشان عندي اجتماع سلام
ـــــــــــــــ
في المستشفي
سلمي…ايه يا قلبي عملتي ايه مع الموز
نور بصتلها بضيق…مافيش فايده مهزقه
سلمي بضحك…طيب في ايه
نور حكتلها…بس
سلمي… طيب كويس اهو زي ما قولنا واهو بقا بيتكلم عكس الاول كنتي مفكره انه اخرس
نور.. ما اتكلم بس مافيش اي خطوه ايه اللي وصله لي كده
سلمي .. احنا كنا فين يا نور كويس وبعدين الاول كان بارد علي كلام عمو دلوقتي بقا في رد فعل انا شايفه ان في تحسن كبير كمان
نور. اتمنا لان حقيقي بفكر اسيبه ومش مهم مين يزعل ومين لا
سلمي. لا يا روح امك بقا دا عمو عاصم قال لو اتعالج هيعملنا مستشفي هو وعمو مكرم
نور بضيق…ما دا اللي مضايقني حسه اني بعالجه عشان مصلحتي
سلمي…كدابه انتي وخدها تحدي وبعدين من امتا الدكتوره نور بتستسلم
نور …بجد
سلمي …اكيد انتي لو كنتي حسه ب ان الموضوع لمصلحتك ما كنتش كملتي انت كملتي عشان عمو مكرم وحالته اللي فيها بسبب زعلوا على ابنه
نور… بيضحك ويهزر بس هو مش كده
سلمي…يبقا تكملي عشانه المهم يلا عشان الدكتور عايزنا عشان الاجتماع
ــــــــــ
عده الوقت
ونور وصلت سلمت عليهم ودخلت لي سليم
نور…احم فكرت
سليم…
نور… اممم السكوت علامه الرضا
سليم..
نور… اها يعني هنرجع زي الاول
سليم…
نور.. طيب سوال بقا انت شايف هتبقا كده مبسوط
سليم…
نور.. مافيش فايده فيك سبحان .الله من شخص قوي وكان عايش كله يخاف منه لي شخص ضعيف ومهزوم
سليم بضيق..انا مش ضعيف.
نور.. اومال تسمي دا ايه
سليم.. مش عايز مساعده من حد
نور… ومين قالك اني بساعدك هو انا بطيقك اصلا
سليم.. لسانك دا صدقيني هقطعو
نور.. ياشيخ اتوكس وبعدين المفروض انت اللي تساعد نفسك ب انك تتكلم . بلاش الكلام .خد خطوه للعلاج
سليم…
نور… برضو هتسكت .صدقني لو زي ما سمعت ان شخص السبب في كده يبقا هو فعلا نجح في انه يكسبك ويهزمك وشاطر انه وصلك لي كده
سليم بعصبيه وسخريه… دا فاشل اصلا وميعرفش حاجه وحرامي
نور..هو مين اصلا ولو فعلا هو سبب .مكانش ينفع تستسلم كده وبتعاند مين نفسك ولا اللي حواليك
سليم.. مش عايز مش عايزه اشوف حد اصلا مش عايز اتعامل مع حد
نور… ليه وعشان ايه انت مشهور واسمك رغم اللي حصل لسه زي ما هو
سليم بسخريه.. قصدك بقا هو اشهر مني
نور… انا معرفش هو مين ومش معني كده عايزك تحكيلي .بس عايزه انك تساعد نفسك وتبطل تفكير دا اللي هيضيعك
سليم مسك دماغه…
نور بضيق.. انا هسيبك دلوقتي وهطلع انام
ـــــــــــ
عده يومين ونور بتحاول معا شويه يتعاركه وشويه يتكلموا بس من غير فايده
ــــــــــ
امل بحزن …يعني ايه هتمشي
مكرم… اهدي يا امل نفهم
نور… حقيقي انا تعبت عايزه اروح وبابا وحشني وصدقوني هرجع بس ارتاح انا بني ادمه برده
مكرم.. ماشي يا بنتي السوق هيوصلك
نور… لا معايا عربيتي باي ومشيت
امل بضيق.. ازاي تسبها اكيد طفشت
مكرم…اولا متبقيش انانيه البنت فعلا تعبت وغير كده مش كنتي شايفها مافيش تحسن
امل بحراج…بالعكس بقا بيتكلم
مكرم…يبقا نسبها تاخد راحتها انا هروح الشركه سلام
ـــــــــــ
عند عاصم… تمام سلام لقه نور دخله
عاصم بفرح …نور
نور جريت عليه … وحشتني اوووي
سلمي نزلت…دا بجد وجريت حضنته حصل ايه
نور بتعب. حصل اني .خلاص عايزه انام بس
عاصم…طيب استني ناكل
نور.. لا لا تعبانه حقيقي تصبحو علي خير وطلعت
عاصم وسلمي بصوا لي بعض بستغراب
عاصم…ايه دا
سلمي… مش عارفه
عاصم… ربنا يستر هكلم مكرم افاهم في ايه
ـــــــــــ
تاني يوم
في قصر مكرم
… السلام عليكم
امل ومكرم بصوا لي مصدر الصوت بعدم تصديق
امل…. روح قلبي وجريت عليه يا حبيبي
عز حضنها … قلبه وربنا وحشتيني
امل بدموع…كداب كنت جيت من زمان
عز…غصب عني صدقني
مكرم ابتسم.. عاش من شافك
عز … عمي وحضنه وحشتني والله
مكرم…وانت كمان
عز…هي فين
مكرم بحزن…مشيت
عز…ايه هو عمل اللي في دماغه
مكرم… المره دي مش عارفين
امل .. ادخلوا اكيد هيفرح
ــــــ
نور بتاكل..
عاصم… مش هتروحي عند عمك مكرم
نور … لا يومين كده
عاصم…حصل حاجه
نور …بت سلمي نوليني الطبق دا لا يا بابا بس باخد راحه بس
سلمي. اتفضلي طيب ما كنتي اخديها هناك ليه جيتي.
نور بصتله…كنت قاعده علي قلبك في ايه
سلني.. مقصديش بس
نور…مبسش هاتي العصير
عاصم ضحك. بالراحه يا بنتي مش كده
نور ضحكت.. في ايه يا حج دا انا حتي كنت غيبه ايه الطبق دا هاتوه
عاصم بضحك وداها …بالف هنا
ـــــــــــ
سليم بضيق…يعني مشيت بجد
عز…مش عارف انا جيت اسالك
سليم جز علي اسنانه…تمام
عز…مالك
سليم..المفروض تقول انها هتمشي
عز بستغراب… عادي لو كده هنعرف اكيد عمي هيجيب بدلها
سليم بعضب …يعني مشيت.
عزضحك…انا مش فاهم انت مبسوط ولا زعلان
سليم… برا
عز …يخربيتك دبش انا اساس طلع كتك البلاه وسابه وطلع ومن جوه
عز… في حاجه غلط
ــــــــــ
عده يومين وسليم مخنوق ورفض الكلام زي ما كان
امل.. سليم رجع زي ما هو
مكرم. انا كلمتها وقالت جايه
عز… بجد انا متحمس اشوف الدكتوره نور
نور دخلت…جيبين في سرتي ليه مش كده عيب
عز بص عليها وابتسم…بجد دي نور
نور بستغراب…مين
عز ابتسم…اهلا انا عز صديق سليم
نور ابتسمت… اهلا
امل حضنتها… وحشتيني كده كل الغيبه دي
نور ضحكت…ايه يا امول دا هما تالت ايام
امل…برده
نور بهمس.. طيب .ايه
امل ضحكت…بشامل طبعا
نور غمزة…هو دا الكلام بس دلوقتي قهوة الله يستركم
عز ضحك… الله دي جميله
نور..بنورك يا كيمو هو فين
مكرم…علطول كده
نور.الشغل شغل .
مكرم ضحك…. الطبيعي في الاوضه
نور.. اشطا ودخلت اكيد.وحشتك
سليم بص علطول …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت عنيدة ) اسم الرواية