رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
حازم وقف قدام بيته…
بص لماما سمرا بأبتسامه : يلا…….سمرا جوه…
ماما سمرا هزت رسها بدموع وأبتسامه صغيره…
حازم فتح ودخل هو وماما سمرا وناده : سمراا
ولاكن… أتصدم من منظر البيت المكركب….كل حاجه وقعه على الارض….أكن في زلزال حصل في البيت…
حازم الرعب دخل قلبه…دخل بسرعه وبقا يفتح في الاوض وبينادي على سمرا : ياسمراااااا……سمراااااا..
ولاكن ملهاش أثر….
حازم بقا يلف حولين نفسه في البيت وبصوت عالي : سمرااااااااااااا
ماما سمرا بزعيق ورعب : بنتي فين….أنطق…فين بنتي…عملت فيهاا أي…
حازم حط أيده على راسه وبيلف حولين نفسه…..بص على أوضته ودخلها تاني…ووقف فيها ثواني….
سمرا فتحت عيونها واحده واحده بدموع وألم…
هي وقعه على الارض… السرير مدريها…وحازم مش شيفها…
سمرا بدموع وألم رفعت أديها بصعوبه..
وأديها غرقانه دم…
حازم لاحظ الايد اللى أترفعت…أتصدم من الايد اللى غرقانه دم….بص في الارض…لقا الدم على الارض…خارج من جنب السرير….
حازم جري للمكان ده…
وقف بصدمه لما شاف سمرا وقعه على الارض… وغرقانه في دمها…وسكينه مغروزه في بطنها…..
حازم بصدمه وخضه : سمرااااا…
حازم جري لسمرا..ونزل على ركبته…وجاب رسها على رجله وبقا يمسح وشها…. ويبص على السكينه بصدمه…والدم اللى مغرق المكان…
حازم دموعه نزلت بخوف : سمرا….
سمرا فتحت عيونها بألم ودموع : حا..حا..زم….
ماما سمرا دخلت بسرعه….وأتصدمت من منظر بنتها…وصرخت جامد وفضلت تصرخ بصوتها كله : بنتييي…سمرااااااا
حازم دماغه وقفت…ودموعه بتنزل جامد….وباصص لسمرا بصدمه….
سمرا دموعها بتنزل بألم..وبتفتح عيونها بلعافيه : با..با..بابا…حا..حازم…بابا..
حازم دموعه نزلا مطر : أهدي ياسمرا أرجوكي…متتكلميش خالص…
حازم بص على السكينه اللى مغروزه في بطنها…..مسك السكينه…ودموعه بتنزل جامد بخوف….غمض عيونه جامد…وشد السكينه مرا واحده….
سمرا صرخت بألم : اااااااااااااااااااااااه
حازم شال سمرا بسرعه….وخرج من الاوضه…ومامتها بتجري وراه…
حازم خرج من البيت..وركب سمرا على الكنبه…
لف وركب وساق بسرعته كلها…بقا يطير على الارض…حتي مامت سمرا ملحقتش تركب….
حازم دموعه بتنزل مطر…وكل شويه يبص على سمرا : سمرا…. أرجوكي فوقي معايا….سمرااا فتحي عيونك…متغمضيش يا سمرااااا….متسبنيش…أبوس أيدك…
سمرا فتحت عيونها بصعوبه : ح..حا..زم..
سمرا رسها نزلت جنبها..وغمضت عيونها…
حازم بيسوق بسرعه.. وبيبص على سمرا بعياط : لااااء يا سمرا أرجوووكي….سمررااااا….
حازم بقا بيسوق بسرعه كبيرا جدآ….بقا يتفاده العربيات بصعوبه…وبقا كوتش عربيته يعمل زي صوت الفرامل كده..
عدى ٥ دقايق…
حازم وقف قدام المستشفي….
شال سمرا ودخل المستشفي جري : يا دكتور…ألحقوهااااااا….بتمووووت…. حد يساااااعدني….
الممرضين جابو السرير المتحرك ده….
حازم نيم سمرا على السرير….
الدكتور بسرعه بقا يقيس ضعط سمرا وهما بيجرو بسرير متجهين على أوضة العمليات : حصلها أي…
حازم بدموع : معرفش.. لقيت سكينه مغروزه في بطنها..غير كدا معرفش….
الممرضين والدكتور دخلو أوضة العمليات…
حازم لسه هيدخل…
ولاكن الممرضين منعوه…
أوضة العمليات أتقفلت…واللمبه الحمرا نورت….
حازم باصص على أوضة العمليات بحزن كبير أووي….سند ضهره على الحيطه..وأعد على الارض….ودموعه بتنزل جامد : يارب أشفهالي يارب…يااارب….انا بحبها يارب…متحرمنيش منها…
قاطع كلامه رنت تلفونه…
حازم أهمل تلفونه… وبقا بيدعي ربنا بدموع وترجي…
ولاكن تلفونه بيرن كتير..
حازم طلع تلفونه لقا رقم غريب..مسح دموعه ورد…
حازم بصوت مهزوز بسبب عياطه : ألو..
وائل بيشرب في كاسه بأبتسامه جانبيه : دي مجرد قرصت ودن…عشان تعرف مش أي حد تقدر تلعب معاه…مش أي طير يتاكل لحمه… ولا أي….
حازم بصدمه ودموع : وائل؟!!!!!!
وائل بأبتسامه جانبيه : بظبط….أوعي تفتكر أنك خدت أمها غصب عني….توء توء…كل حاجه بتحصل بمزاجي…
حازم بصدمه….مش مستوعب اللى وائل بيقوله : أنت…أنت اللى عملت كده في سمرا!!!….دي بنتك…
وائل بسخريه : بنتي!!..توء توء سمرا مش بنتي…سمرا تبقا بنت مراتي…سمرا تبقا بنت حرام…وأشفقت عليها وعلى أمها..وكتبتها بأسمي…
حازم بيسمع كلام وائل..والصدمه مرسومه على ملامحه
وائل كمل بغضب : قصره….دي مجرد قرصت ودن…متلعبش معايا تاني يا حازم…عشان متخسرش…والخساره هتكون غاليه اووي….
…………………………………..
عند قاسم..
البنوته جريت في حضن قاسم بفرحه : وحشتني أووي يابابا…
وعد بصت للبنت بصدمه : بابا؟!!!!!!
قاسم شال البنوته بأبتسامه : وأنتي كمان…عامله أي يا حبيبة بابا…
البنوته بزعل : لاء سهر زعلانه منك…بقالك قد أي مجتش هنا…لاء أكيد انا زعلانه…
قاسم باس سهر من خدها : معلش يا حبيبة بابا…شغل بقا وأنتي عارفه…
سهر كشرت كدا…وبعدها بصت لوعد المصدوم….
سهر بصت لقاسم : بابا.. مين دي…
قاسم بص لوعد…
علامات الصدمه مرسومه على ملامحها….وعيونها لمعو بدموع..
قاسم خد نافسه بضيق….وبعدها بص للبنوته بأبتسامه : دي تبقا مرات بابا….
سهر بستغراب : مراتك…
وعد مسحت دموعها اللى نزلت…وقالت بثبات مزيف : لاء مش مرات بابا….
قاسم حرك رقبته حاجه بسيطه…وبص لوعد…
سهر بصت لوعد : أمال؟؟..
وعد بتفكير : تقدري تقولي…انا وبابا صحاب…لاكن مش مراته…بابا أكيد مش هيجبلك مرات أب يعني…
قاسم نزل سهر من على أيده…وأبتسم : يلا ياسهر..أطلعي فوق…زمان الداده مستنياكي…
سهر هزت رسها بأبتسامه : طيب…بس هنام في حضنك النهارده…
قاسم أبتسم : أكيد…
سهر بصت لوعد : سلام يا مرات يا صاحبة بابا…
سهر طلعت بسرعه على السلالم…
قاسم بص لوعد.. وعلامات الضيق مرسومه على ملامحه : صاحبة بابا؟؟!!!.
وعد دموعها نزلو زي المطر : انا ما شوفتش كدا…..أنت أزاي بلقسوه دي…انت بجد أزااااي كدا….
قااسم حط أيده في جيوبه وبصصلها بضيق…
وعد بعياط وصوت شبه ما عالي : شوفتك أول مرا سايح في دمك…واحد معرفوش لقته محتاج مساعده..وألا هيموت…ساعدتك بكل نيه صافيه… أنت رديت جميلي بلعقاب والأهانه..والحبس….والضرب…..
المرا التانيه لقيتك بردو داخل عليا المطبخ وأنت غرقان في دمك…وواخد كذا طعنه في بطنك وصدرك…بردو ساعدتك…وهربت ونزلت على القاهره… انت رديت الجميل بأنك نزلت ورايا….وشغلتني غصب في شركتك…ولما رفضت..كنت هتموت أبن خالي….و ذياده على كدا حطتني قدام أهلي في موقف وحش جامد أوووي…يوم فرحي وقدام كل الناس…خلتني بنت وحشه وحطت راس أهلها في الطين….وكنت بردو هتحبس بسببك…لو مكنتش كسرت قلب أدهم مكنش عمل كدا…ودلوقتي…دلوقتي أنت عندك بنت….بعد ماحسيت أني بحب…..
وعد سكتت مرا واحده ودموعها بتنزل زي المطر….مسكت لسانها على أخر لحظه….كانت هتعترف بحبها ليه…ولاكن قدرت تمسك لسنها…
قاسم دايس على سنانه بغضب وبيحاول يتمالك أعصابه…وده مش من طبع قاسم أنه يتمالك أعصابه خالص.. : أوضتك فوق…تاني أوضه على طول…يلا على فوق…..
وعد بصتله بصدمه..رد فعله على كلامها صدمها…للدرجه دي مشاعرها مش مهمه عنده…..
وعد جريت بعياط عليه وبقت تضربه بكل قوتها في صدره ودراعه وبتعيط جامد : أنت ازاي كدا…أرحمنى بقا…أرحمني بقااا….انا بكرهك يا قاسم…بكرهك….بكرهك….وههرب منك تاني وتالت ورابع…مستحيل أعيش مع واحد ذيك….
قاسم بغضب مسك وعد من طرحتها وقبضة أيده وصله لشعرها…وشدها…ولاكن بعنف بسيط…
وعد حطت أديها على أيده بعياط.. وبصتله بألم….
قاسم باصص في عيونها….والغضب مرسوم على وشه : مش بمزاجك…مش بمزاجك ياوعد…..قولتك مليون مرا أنتى بتاعتي…وحكاية تهربي مني تنسيها خالص….وغصب عنك او برضاكي أنت مرات قاسم المنياوي….
قاسم ساب طرحتها.. ومسكها من درعها..وبقا ممشيها وراه وهو طالع على السلم….
وعد طلعه معاه بستسلام ودموعها بتنزل…
قاسم دخل أوضتها..وزقها على السرير بضيق : وجهزي نفسك…أنتى مراتي قانونآ….بكرا هتبقي مراتي شرعآ وقانونآ…..
قاسم ساب وعد وخرج…رزع الباب وراه ونزل…..
وعد نامت على السرير…وعيطت جامد أووي…بقهر وحزن وألم….
………………………..
في أوضة سهر..
سهر بصت للداده بتعتها بحزن : دي بتعيط….ياترا بابا كان بيزعقلها لي…
الداده بتسرح شعر سهر : ملناش دعوه يا رورو…
سهر قامت ببرائه : انا هروح أطبطب عليها وأحكلها حدوته….
الداده مسكت سهر وأعدتها تاني : أنتي عارفه الساعه كام…أحنا أتأخرنا في الوقت خالص النهارده….بكرا أبقي أعدي معاها….
سهر كشرت…
الداده شالت سهر ونيمتها على السرير..وبستها من خدها : يلا نامي ياقلبي…
سهر بزعل : بابا قالي أني هنام في حضنه النهارده….
الداده بأبتسامه : معلش…أنتى شايفه هو مخنوق أزاي…بكرا هتنامي في حضنه….خلاص…
سهر هزت رسها بأبتسامه ونامت….
……………………………..
عدي ساعه….والفجر أذن…
قاسم فتح باب أوضة وعد واحده واحده وبهدوء….
لقاها نايمه…
قرب منها ووقف قدمها…فرد اللحاف..وغطاها..وملس على شعرها وخدها…
وبتردد..قرب منها وطبع بوسه خفيفه على خدها….غمض عيونه…وصوت دقات قلبه بيعلا…طبع كام بوسه على خدها وعيونها….وبقا يشم رحتها…
وعد أتحركت حاجه بسيطه كدا..
قاسم أتعدل وخد نفس عميق..وخرجه بهدوء…وسبها وخرج….
وعد أتقلبت كام مرا..وفتحت عيونها بنعاس…
أعدت بسرعه وبقت تبص حوليها : أنا لي حسيت ان قاسم هنا….ريحته مليا الوضه…حسيته واقف جنبي…
وعد أتنهدت بيأس : فوقي ياوعد…هو أي اللى هيخليه يجيلك هنا….أكيد كنتي بتحلمي…
وعد نامت تاني على السرير وتفكرها كله في قاسم وبنته….
………………………….
قاسم دخل لسهر….
نام جنبها وخدها في حضنه…
……………………………..
في المستشفي…
الدكتور خرج من أوضة العماليات..وهو بيمسح في عرقه…وبيتنهد…
حازم أول ما شافه…راحله بسرعه : طمني يادكتور…أرجوك قول أنها كويسه…أبوس أيدك طمني عليها…
الدكتور خد نفسه : أعترف أنها كانت في خطر…وعامليتها كانت صعبه…بس الحمد لله…عدت مرحلة الخطر…ودلوقتي هتتنقل لأوضة عاديه…
حازم خد نفس عميق براحه : الحمد لله..الحمد لله يارب…
الدكتور : بس انا لازم أبلغ البوليس..
حازم بهدوء : تبلغ البوليس ولا تاخد ٧٠ ألف جنيه…
الدكتور أبتسم : أخد ٧٠ ألف طبعآ…
حازم هز راسه : تمام…كمان كام ساعه المبلغ هيكون في أيدك…
الدكتور بأبتسامه : شكرآ
سمرا خرجت من أوضة العماليات…وأتنقلت لأوضه عاديه…
حازم أعد على الكرسي قدام سمرا…وبيفتكر كلام وائل…كلامه ضايقه أووي…
مسك أيد سمرا..وطبع بوسه عليها بهدوء : سامحيني ياسمرا…انا السبب..لو مكنتش سبتك لوحدك مكنش ده كله حصل….
حازم بثبات : بس انا خلاص..خدت قراري…مستحيل أشتغل في حاجه ممكن تكون خطر عليكي….خلاص شغلي مع المافيا أنتهى….
………………………………
سهر صحيت من نومها…لقت نفسها في حضن قاسم…
سهر بصريخ وضحك : باااابااااا…
قاسم صحي بخضه : في أي…
سهر ضحكت وحضنته : لاء بصحيك بس..
قاسم بغيظ : يابنت المجنونه…
سهر ربعت أديها بزعل : انا مش بنت مجنونه يا أستاذ…انا ماما كانت عقله أوووي…
قاسم قرص خد سهر بأبتسامه : وعرفتي منين يالمضه…
سهر ضحكت : أنت اللى حاكتلي…مش أنت قولتلي ان ماما كانت كويسه أووي….وكانت جميله…وكمان كانت بتحبني أووي..
قاسم هز راسه بهدوء وأبتسامه : حصل
قاسم عيونه جت على الباب من تحت كدا…شاف خيال رجلين….يعني حد بيسمع كلامهم….وهيكون مين غيرها…
قاسم خد نافسه بيأس منها…
وعد حطت أديها على بؤها تمنع صوت شاهقتها..ودموعها بتنزل جامد…والغيره بتاكل في قلبها…
سهر كملت : كان نفسي أشوف بابا وماما….ياترا لو هما لسه عايشين كانو هيحبوني…
قاسم أبتسم : هما لغايط دلوقتي بيحبوكي….متفكريش قدام باباكي ومامتك ماتو يبقي هما مش حاسين بيكي…لاء هما حاسين بيكي وعارفين أنك بتحبيهم…وبيزعلو لما بتزعلي..وبيفرحو لما بتفرحي….
وعد مسحت دموعها بستغراب…ومش فاهمه من كلام قاسم حاجه…
سهر بصت لقاسم : بس انا بحبك أووي يابابا….بحبك أكتر من بابا عز…
قاسم حضن سهر بأبتسامه…وعيونه على باب الاوضه…. وباصص علي خيال رجلين وعد : وانا كمان بحبك أووي….ولو أبوكي الحقيقي كان عايش..كنت هحبك أكتر من حبه ليكي…
وعد مسحت دموعها بأبتسامه وصدمه : قاسم مش باباها الحقيقي…
………..: أنتي بتعملي أي هنا…
وعد لفت بخضه….لقت ست غريبه متعرفهاش….
وعد بتوتر وأحراج : أنا…
قاسم فتح باب الاوضه وبص لوعد…
وعد بصت لقاسم بأحراج أكبر…
قاسم بص للداده : أدخلي شوفي سهر…
الداده : حاضر ياقاسم بيه…
قاسم مسك أيد وعد ومشي… ودخل أوضتها…
وقف قدمها…وبصلها بضيق : كنتى بتعملي أي قدام باب الاوضه…
وعد بتفرك في أديها بأحراج : انا…انا…
قطع كلام وعد رنت تلفون قاسم….
قاسم طلع تلفونه…ورد وهو باصص لوعد…
قاسم : الو..
وعد سمعت محمود بصدمه…ودموعها بتنزل : انا معملتش حاجه…
قاسم بضيق : تمام…
قاسم قفل وبص لوعد…
وعد بعياط : انا معملتش حاجه ياقاسم…صدقني…انا مليش دعوه بأي حاجه…
قاسم قرب من وعد..ومسح دموعها…وحط أيده على خدها : متخفيش…
وعد حضنت قاسم جامد بعياط : متخلهمش ياخدوني يا قاسم…ارجوك متسبنيش…انا بخاف وأنتى بعيد عني…..أنت الوحيد اللى بحس معاك بلأمان رغم خوفي منك….متسبنيش ياقاسم…
قاسم حضنها جامد…ومغمض عيونه براحه وحب…. : متخفيش…محدش هيقدر ياخدك مني…ولا القانون نفسه… على جثتي ياوعد…على جثتي حد يخدك منى..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية