رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
القمر بيحاول ينور ضلمة الليل…
قاسم نزل من عربيته…وأتجه لبيته…وهو مخنوق متضايق…وشبه سكران…ولاكن واعي…
دخل بيته ورزع الباب وراه…وراح أعد على الانتريه…ورجع شعره لورا بخنقه…
وعد وسهر كانو بيعملو أكل وبيهزرو…وبيضحكو….فاجئه سمعو رزعة الباب….
الاتنين بصو لبعض بستغراب…ومشيو على طرطيف صوابعهم…وبصو على قاسم من بعيد…
سهر بلعت رقها بخوف…وبتهمس لوعد : هو ده بقا قصدي…المفروض دلوقتي نبعد خالص من وش بابا…
وعد بلعت رقها بتوتر…وبتهمس : طيب طيب…يلا نطلع فوق…بس من غير صوت…
سهر هزت رسها بتوتر…
وعد وسهر مشيو ورا بعض على طرطيف صوابعهم…وهما متجهين للسلم….
قاسم بصوت شبه عالي: وووعد…
وعد وسهر صرخو بخضه ووقعو…..
سهر وقفت بسرعه : عايزك أنت…بسلامات انا….
سهر سابت وعد..وطلعت على السلالم بسرعه…
وعد بصتلها وهي بتجري على السلالم بخوف.. وهمست: وطيه…
وعد أتعدلت..وبصت لقاسم…وراحتله وهى بتفرك في أديها بتوتر….
قاسم بصلها بضيق : أعمليلي قهوه ساده…
وعد هزت رسها…ودخلت المطبخ بسرعه..
وعد بقت تعمل القهوه بتوتر…وبتدعي ربنا يستر….
دقيقتين…وخرجت…لاكن ملقتهوش…
فضلت تبص حوليها…بس مش موجود…
وعد بصت فوق : أكيد هو في أوضته….
وعد طلعت…وبقت تبص على الاوض….وهى مش عرفه أضته فين…
فاجئه سمعت…
………: بسسسس..بسسسسس..
وعد بصت وراها…
سهر شورتلها على أوضته..
وعد بصت على أوضته بتوتر…خبطت خبطتين ودخلت…
بس بردو ملقتهوش في الاوضه….
وعد أستغربت أكتر…حطت الفنجان على الكمودينو..
وبتلف….أتفجئت بقاسم في وشها…
وعد صرخت بخضه…وكانت هتقع…
قاسم لف أيده حولين وسطها ومسكها…
وعد حطت أديها الاتنين على أكتافه…وبصتله.. بخوف وبتوتر…
قاسم فضل باصص على ملامحها شويه…وعيونه بتتنقل من عيونها لخدودها..لمناخيرها..لشفايفها…
قاسم حضنها جامد…لدرجه..مبقتش رجليها لمسه الارض….وبقا بتنفس رحتها..
وعد مستغربه حالته…بس قلبها بيدق من قربه…غمضت عيونها..وحضنته..من رقبته…
قاسم غمض عيونه : لو كانت وعد لسه عايشه….كانت هتكون في عمرك…. ١٩ سنه…
وعد فتحت عيونها حاجه بسيطه….وفهمت أنه قصده على أخته…
قاسم أتنهد وحضنها أكتر…
لدرجه ان وعد حست بألم حاجه بسيطه..في عضمها…
وعد بألم وخفوت : قا..قاسم…
قاسم فتح عيونه…وخفف ضمه ليها…وبعد عنها….أعد على سريره..واعدها جنبه..
قاسم بضيق : انا معرفتش أحميهم…كنت معاهم…ومعرفتش أحميهم..
وعد هزت رسها لاء بحزن : هما كانو ربطينك جامد….أنت حولت…لاكن ده نصيبهم…
قاسم بضيق..وخنقه: انا كنت ضعيف أووي…انا مقدرتش أحميهم…حاسس أنهم مش مسمحني…حاسس أنهم زعلنين مني…
وعد بتردد..وبتوتر…مدت أديها تحطها على خدود قاسم…..بس قبل ما تلمسهم…أترددت وتوترت شويه….ولاكن اتشجعت…وحطتهم…
قاسم بخنقه : خايف مقدرش أحميكي زيهم…مش قادر أتخطى اللى حصل زمان….خايف مقدرش أحافظ عليكم…
وعد بخفوت…رجعت شعر قاسم لورا : بلعكس…أنت كل مرا..بتحميني من شر الناس دي…ديمآ كنت بنديلك وبدعي ربنا..انك تيجي تلحقني….وتنقذني منهم….وكنت كل مرا بلقيك في ضهري….
قاسم شد وعد لحضنه بتملك : مش هخلي أي حد يأذيني فيكي….مستحيل حد يأذي حاجه ملكي…
وعد غمضت عيونها…وهزت رسها بأبتسامه وثقه…
وحضنته أكتر……بس أديها جت على العلامات اللى في ضهره…
قاسم فتح عيونه….وداس على سنانه بغضب…..بعد عنها بعنف…وبصلها بغضب….
وعد بصتله بقلق وخوف من تغيره المفاجئ….
قاسم قبض أيده…وداس على سنانه بغضب : أطلعي برا ياوعد…
وعد بتوتر : في أي….
قاسم بغضب : أطلعي براااا ياااوعد…
وعد قامت بسرعه وبخوف….وجريت قدام الباب…ولسه هتفتح وتخرج…
لاكن وقفت على أخر لحظه وبصتله : مش هقدر أسيبك كدا…
قاسم وقف بغضب…وقرب منها بضيق…
وعد غمضت عيونها جامد بخوف…
قاسم وقف قدمها بخنقه…وفضل بصصلها شويه…..
وعد فتحت عيونها وبصتله…
قاسم مسك أديها…وراح لسريره…
ونام وخدها في حضنه….
وعد بصتله بكسوف وبتوتر…لقته محاصرها بأيده….ووخدها في حضنه… ومغمض عيونه…بس ملامحه مشدوده…
وعد أبتسمت بكسوف…وغمضت عيونها….
………………………………..
الشمس نورت دنيت أبطلنا…
وعد فتحت عيونها بنعاس…بتبص جنبها…ملقتش قاسم….
وعد أعدت وبتبص حوليها….لاكن قاسم مش موجود…
وعد خرجت من الاوضه وراحت لسهر…
سهر أعده في أوضتها على السرير….وبتلعب بألعبها…
وعد خبطت ودخلت : صباح الخير ياسهر…
سهر أبتسمت : صباح النور…
وعد بتردد : هممم…أنت متعرفيش قاسم فين….
سهر هزت رسها وهى بتلون في رسمتها : لسه ماشي على شغله…أعد معايا شويه…ولون معايا…وبعد كدا مشي….
وعد هزت رسها بأبتسامه…وأعدت مع سهر…..
عدى الوقت…
والقمر ظهر في السما….
وعد وسهر وقفين في البلكونه…والنجوم والقمر شكلهم جميل…
ووعد وسهر بيضحكو ويهزرو مع بعض…
فاجئه…٣ عربيات…وقفو على الطريق….ونزل اكتر من ١٠ رجاله…وكلهم لبسين أقنعه….وبيجرو متجهين على البيت
وعد قلبها دق بخوف…دخلت بسرعه…وبصت لسهر برعب…
سهر بخوف : مين دول…
فاجئه سمعو صوت ضرب نار..تحت..
وعد جريت على البلكونه تاني…شافتهم…بيموتو في الرجالة قاسم……
وعد دخلت بسرعه…ودموعها نزلو برعب…
سهر عيطت جامد : انا عايزه بابا…بااابااا…
وعد برعب ودموع… حطت أديها على بوء سهر : هوشش أسكتي….
وعد بتبص حوليها برعب..ودموعها بتنزل : تعالي ياقاسم…ألحقنا….
وعد عيونها جت على السرير….لقته مقفول من الأجناب
وعد بسرعه بقت تشيل المرتبه : تعالي ساعديني…
سهر ووعد شالو المرتبه حاجه بسيطه كدا….
وعد بصت لسهر برعب : أدخلي جوه يلا…
سهر بعياط : وانت…
وعد برعب…سامعه صوت ضرب النار :متخفيش هتصرف…
سهر دخلت جوه السرير…
وعد حطت المرتبه تاني بصعوبه…وسابت فتحه صغيره للنفس…وظبطت السرير كويس…ولا أكن حصله حاجه…
وعد قربت من السرير برعب : أوعي تخرجي من هنا…انا او قاسم هنبقا نخرجك…غير كدا لاء…
سهر برعب وعياط : حاضر…
وعد خرجت بسرعه من الوضه…وقفلت الباب…ولسه هتجري…وقفها ضرب النار..
………………………………..
عاصم بتمثيل : زي ما بقولك كدا…الزعيم نزل القاهره من الصبح…..وهو على أخره منك….وبيقول هيندمك…
قاسم ببرود : تمام…سلام دلوقتي….
قاسم قفل وأبتسم بسخريه….
بس تلفونه رن تاني…
قاسم بص على الاسم بزهق…لقا واحد من رجالته اللى وقفين على بيته…
قاسم رد بقلق : في حاجه…
ولاكن لا رد…
قاسم بسرعه..نزل وركب عربيته…وطار على بيته….
١٠ دقايق…ووقف قدام بيته…ونزل بسرعه…
وبقا يجري وهو متجه للبيت…وشايف جثث رجالته على الارض…
دخل البيت بسرعه : وووووعد….سهرررر….
وعد..خرجت من المطبخ…وبصتله بدموع…
قاسم بص لوعد….وأتنهد براحه….
وعد بقت تقرب منه بخطوات بطيئه وبدموع…
وقاسم بقا يقرب منها بنفس الخطوات
وعد وقفت قصاد قاسم بضعف ودموع…
قاسم حضنها جامد…وغمض عيونه براحه…
وعد بخفوت وألم ودموع : اااه
قاسم فاجئه فتح عيونه بصدمه…وهو حاطت أيده على السكينه اللى مغروزه في ضهر وعد…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية