Ads by Google X

رواية بنت العدو الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

  رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الفصل الخامس و الثلاثون 35

  
” بدأت الايام تمر ومر 4 شهور علي ابطالنا اليوم الحلو واليوم النكد بس زي ما الكل عنده مشاكل في حياته عنده حاجه جميله بيحمد ربنا عليها ، مصطفي بدء يبني في بيت لوحده ومهدود ما بين شغله وما بين العمال اللي بيبنو ، ليلي اللي مقدره ظروف جوزها ووقفه معاه لحظه بالحظه ، بسمله وغالب اللي تممو جوازهم ومبسوطين مع بعض جدا ، صفوان واسراء اللي الكل عرف انهم لبعض خلاص ، جمال اللي مسك شغله من تاني واصبح جمال تاني خالص مبقاش يسيب فرض وحياته اتصلحت بس علشان هو عاوز يصلحها مش علشان حد صلحه ”
” صباح تاني يوم في شقة مصطفي الجبراني ”
” المنبه رن ودقت الساعه 7 صباحاً اول حد قام ليلي بصت علي مصطفي وسلمي اللي في حضن بعض ومفيش عليهم غطي ابتسمت ”
ليلي ببتسامه : مصطفي …. حبيبي …. ابو سلمي
مصطفي وهو مغمض : يا تتكلمي يا تسبيني انام انا مهدود خلقه وطالع ديني ؟
ليلي : انا لو عليا والله العظيم مش عوزاك تخرج من الشقه حتي عوزاك ديما مرتاح وقاعد معانا بس العمال زمانهم وصلو عند المباني دلوقتي قوم يلا روح شوفهم وتعالي نام تاني براحتك
مصطفي جاب فونه من جنبه وبص فيه : اممم زمانهم راحو من شويه المهم حاولي تشيلي سلمي من حضني بس متصحهاش علشان اعرف امشي من غير ما تعيط
ليلي : امبارح بليل كل ما تجوع تيجي تتقلب جنبي ترضع وتخلص وتيجي جنبك تاني النصابه
مصطفي باس خد سلمي وهي نايمه : عمر ابوها وحياته دي
ليلي بغيره : ولما هي عمرك وحياتك انا اييه ؟
مصطفي بضحك وهو بيقلع هدومه : انتي ام العيال ويسلام لو تقومي تعمليلي فذار من ايدك القمر دي تبقي حبيبة قلبي بقا ؟
ليلي بصتله وهو ماشي رايح علي الحمام بغيظ : يغني سلمي بنت الفرحه البيضه وانا بنت الفرخه السودا مصطفي يا جبراني اعدل بينااا هاااا
مصطفي بضحك : اعدل بينكم ازاااي بقا حولت كتير ومش عارف حاسس ان متجوز اتنين مش عارف امسك ايدك حتي تقوم معيطه وانا بضعف قدام بنتي ؟!
ليلي بغيظ : الصبح اخدت الدلع كله بليل اخدت حضنك وبتنام مكاني ايدك ممنوع امسكها ممنوع ابوسك ممنوع احضنك كله من الحقوده الصغيره دي
” مصطفي ضحك وراح علي الحمام وليلي راحت علي المطبخ تحهز الفطار بس كالعاده صحت سلمي تعيط ليلي راحت عندها واشتالتها “
ليلي : انتي ايه اللي مصحيكي يا ضرتي دلوقتي حسيتي ان جوزك قام من جنبك قومتي تدوري عليه ” وفضلت تبوس في وشها وسلمي تضحك ” تعالي معايا المطبخ يلا تعااالي
مصطفي من الحمام : ليلي هاتيلي فوطه نسيت اخدها ؟
ليلي فتحت الدولاب وجابت فوطه : مصطفي هدخل ؟!
مصطفي : ادخلي ادخلي “ليلي دخلت واديته الفوطه ومصطفي باس سلمي ” حياة بابا وعمر بابا صحت يا عمري علي الجميله
” سلمي ضحكت لأبوها ورفعت ايدها انه يشتالها ”
ليلي : اااه من لقي احبابه نسي اصحابه يا غداره بس هو مش هيشتالك ارتاحي بقااا هو بيستحمي
مصطفي برفع حاجب : من دا اللي مش هيشتالها دا انا افضي نفسي ليها من العالم كله ” ونشف نفسه واخد سلمي وطلع وليلي راحت علي المطبخ تجهز الاكل ”
” فون مصطفي رن وكان المهندس رضا اللي ماسك شغل المبني ”
مصطفي : اييه يا هندسه ؟
رضا : ايه يا ابو سلمي صباحك فل يا غالي فينك كدا اتأخرت علينا النهارده
مصطفي : ولا اتأخرت ولا حاجه يا جدع مش الصنايعيه شغالين والامور فل
رضا : كله تمام بس تعالي علشان عوزين مِون رمل واسمنت
مصطفي : ساعة زمن ويكونو عندك يا ريس غالب عندك ولا فين ؟
رضا : انا جيت وعملت الشاي وفرشت حصيره علي الارض استني حد منكم يجي مفيش قولت اطمن
مصطفي : هاكل لقمه بس وجاي اهو يا هندسه ” وقفل ” انجزي نفسك شويه يا ليلي علشان جعان ومتأخر
ليلي من المطبخ : حاضر خلصت اهووو ” وراحت بسرعه عليه ومعاها الرضعه بتاعت سلمي ” هد رضعها علي ما اخلص
” مصطفي اخد الرضعه وفضل يأكل سلمي اللي مبتسمه وفرحانه انها مع مصطفي صدق اللي قال الحب الاول في حياة كل بنت هو ابوهااا ”
………………………………..
” في شقة غالب ”
” غالب واقف بيلبس قدام المرايه ومن ساعة ما صحي بيصحي في بسمله اللي غرقانه في النووم ”
غالب بضيق : عليا الحلال من ديني يا بسمله لو ما قومتي عملتيلي فطار اطفح لزعلك
بسمله بنوم : افتح التلاجه طلع منها الاكل وكل اما ان هقوم اعملك اكل دا عليا النعمه ما يحصل ابدا
” غالب راح عندها وشال الغطي وشالها وبسمله صرخت ”
بسمله وهي ماسكه في رقابته بخوف : هعملك فطار وشاي لو عاوزني احميك هحميك عادي بس نزلني والنبي ؟
غالب بخبث : يخساره استحميت خلاص انا بس عاوز اطفح علشان جعان قومي بقا زي النسوان الشاطره اعمليلي فطار
بسمله : طيب نزلني علشان اعرف اروح علي المطبخ ؟
غالب باسها من شفايفها بقوه : اوديكي علي المطبخ مش هنخسر حاجه
بسمله ضربته في صدره وايدها علي شفايفها بضيق : بطل تبوس فيا جامد كدا علشان المره الجايا هعضك والله
غالب بغمزه : طب ابوسك ازاي ؟!
بسمله بخجل : متبوسنيش خالص يبقي احسن يا غالب
غالب : شوفتي خدودك احمرت وبقيتي قمر تخليني عاوز اوسك واكلك اكل كدا ” ونزلها علي رخامة المطبخ ” ما انا من الصبح بدادي يا حبيبتي قومي يا عمري قومي مفيش فاايده
بسمله شديته عليها : بدلع عليك لو مدلعتش عليك هدلع علي مين يا غالب
غالب برفع حاجب: والدلع دا مبجيش غير بليل وانا متأخر ورايح الشغل ؟!
بسمله حطت ايدها علي رقابته : اممم وانت عارز الدلع دا امتي كدا ؟
غالب : بليل واحنا قعدين مثلا يعني بدل ما اجي اكل فراخ اكلك انتي مثلا
” بسمله ضحكت بدلع ”
غالب : ما هو لو اللي انتي اللي بتعمليه دا علشان تهربي من الفطار انا مش هسكت ولو بتعمليه علشان تأخريني علي الشغل يبقي مفيش فلوس نجيب الايفون اللي سيدتك عوزاه ؟
بسمله بعدت عنه : بص ثووواني والفطار يتعمل ويتروق عليك كله علشان خاطر الايفون … اقصد علشان خاطر عيونك يا حبيبي
غالب وهو بيصقف علي ايده وهو ماشي : انا معرفش كنت مقتول علي الجواز ليه انااا في ايه الجواز
بسمله : مش عجبك الجواز يا روحي اقولك الحلو اللي فيه ايه ولا اسكت ؟
غالب : لاء يا حبيبتي اخرسي ” وفتح باب الشقه ” مصطفيييييي ابو سلميييييي
مصطفي فتح الباب وهو بياكل : ايهه ياااض في ايه ؟
غالب : يلااا يبااا انجز عوزين نمشي الصنايعيه وصلو من بدري وعاوز اروح المستشفي
” سلمي عماله تصوت علي اساس بتتكلم ”
مصطفي : انتي بتقولي ايه يا حبيبي زعلانه من غالب تفي عليه يا حبيبي
غالب : مش يمكن عوزه تتف عليك انت بس مش عرفه تعبر يا درش ؟
مصطفي : هطلعلك يا ******
غالب ضحك : انجز علشان نمشي ” وقفل الباب ودخل ومصطفي قفل وكمل فطار ”
……………………………
” في بيت عيلة الجبراني ”
زينب : يعني افهم بس انتو دلوقتي خليتو مصطفي وغالب مينزلوس يكلو تحت ليه قسمتوهم ليه ؟
اميمه : يابنتي نسوانهم مبنزلوش غير الساعه 12 الضهر هنفطر امتي ونتغدي امتي ونضف الدار دي امتي
انصاف وهي بتغسل المواعين : وليه العيشه دي ينزلو يلاقو الفطار جاهز يفطرو وكل واحده تعد علي محمول مستنين مين يغسل ويكنس كل وحده تعتمد علي نفسها وتأكل جوزها
فاطمه دخلت عليهم المطبخ : الفطار خلص ولا لسه ؟
اميمه : خلاص يما خلصنا اهو مصطفي راح عند البيت ولا لسه ؟
فاطمه : لسه منزلش رضا اتصل بخالد وراح ليه هناك هو وغالي راح الارض وفؤاد قاعد مستني ياخد الاكل ويروح الارض
” مصطفي نزل هو وغالب وليلي عدت سلمي علي بسمله ونزلت ورا مصطفي وهي معاها شنطة اكل للعمال ”
ليلي دخلت ليهم المطبخ : صباح الخير يا جماعه
اميمه : صباح النور عملتي اكل للعمال ولا ايه ؟
ليلي رفعت الشنطه : ايوا عملت اهو وعملت شاي وكل حاجه
مصطفي دخل اخد الشنطه : يلا علشان اتأخرنا عوزين حاجه يا جماعه
اميمه : ترجع بسلامه يبا ابوك هناك من بدري
مصطفي : ايوا رضا عرفني يما ” واخد الشنطه ومشي هو وغالب ”
فاطمه : بنتك فين يا ليلي ؟!
ليلي : وديتها لبسمله مش عوزه اخليها تشوف مصطفي وهو ماشي بتفضح الدنيا وتعيط ومبترضاش تسكت خالص
فاطمه : طيب يا حبيبتي اطلعي بقا شوفي هتعملي اكل ايه ؟
ليلي : ماشي يا ماما فاطمه ” وطلعت علي شقة بسمله خبطت ”
بسمله فتحت وهي شايله سلمي اللي بتعيط اول ما شافت امها فرحت ورفعت ايدها ليها وليلي اخدتها : ادخلي يا ليلي
ليلي : لاء هطلع انام شويه واصحي اجهز الغدا هتطبخي ايه النهارده ؟

بسمله : والله معرف يا ليلي مش عرفه عندي فراخ في الفريزر عوزه اطلعها واطبخها النهارده ؟
ليلي : امال انا اطبخ ايه يولاد ولا عوزه فراخ ولا لحمه ولا اي لحوم شكلها هتمشي نواشف النهارده
بسمله : طيب شوفي هتعملي ايه وخلصي طبيخ وتعالي ننزل نعد في اي كافيه كدا ؟
ليلي : لو قولت لمصطفي هروح كافيه شويه هيقولي انتي مش مقدره ان متمرمط في الشغل مع الصنايعيه وهيقولي موااال
بسمله : ياستي فكك وايه اللي هيعرفهم اننا هنروح ؟
ليلي : نروح يعني من غير ما نقول ؟
بسمله : ايوا خلصي وهناخد بعضنا ونروح نفرح شويه وسيبك منهم محدش هيعرفهم ؟
ليلي : خلاص ماشي ” وطلعت علي شقتها وبدأت تجهز حجات الغدا وطبخت وخلصت وبعتت لبسمله انها خلصت طبيخ وبسمله قالتلها البسي ”
ليلي : طيب اعمل ايه لو خرجت من غير ما اقول لمصطفي هيطلقني فيها بس هو ايه اللي هيعرفه يعني ” وقامت لبست ولبست سلمي ونزلت لبسمله وخلصو ومشيو ”
انصاف : علي فين كدا يا بنات ؟
بسمله : هنروح عند بيت بابا شويه كدا ونيجي انا قولت لغالب وليلي قالت لمصطفي ؟
فاطمه : خلاص روحو يا حبايب قلبي ومتتأخروش
” بسمله وليلي وقفو تاكسي وراحو علي الكافيه في الوقت اللي هنا بيركبو فيه التاكسي كان مصطفي رجع تاني علشان نسي ياخد الفلوس اللي هيحاسب بيهم الرمل ”
مصطفي بستغراب : ريحين فين دول ليلي مبتهرجش من غير ما بتقولي ؟
مصطفي طلع فونه ورن علي ليلي : الووو ايه يا ليلي انتي فين يا حبيبتي ؟
ليلي بتوتر : هكون فين يا مصطفي انا في البيت اهو
مصطفي بغضب مخفي : خلاص يا حبيبتي ماشي ” وقفل ومشي ورا السواق بتاع التاكسي ” الصبر جميل
” مصطفي فضل وراهم لحد ما هما وصلو الكافيه وليلي وبسمله نزلو وطلعو الكافيه ”
مصطفي بستغراب : يتري مستنين حد ولا اييه ؟
” ليلي وبسمله طلبو حاجه يشربوها ”
بسمله : ايه يابنتي التوتر دا كله ماالك ؟
ليلي : انا عمري ما خرجت من غير ما اعرف مصطفي ولو عرف وربي لنبات في حضن جدك النهارده
بسمله : وهيعرفو منين بقااا احنا هنشرب حاجه ونفك علي نفسنا وقبل ما يروحو نكون في البيت
ليلي بصت لسلمي اللي قعده علي الطربيزه : روح ماما وعمر مبسوطه
” سلمي ضحكت ليها وفضلت تلعب بمفتاح الشقه ”
ليلي : هااا غالب عامل ايه معاكي بقاا
بسمله : والله يا ليلي كويس اووي يعني انا حسه ان اول مره في حياتي اكون مبسوطه وانا معاه بحب تقديره وبصي هو كل حاجه فيه بحبها بصراحه
ليلي ضحكت : فينك يا عم غالب تسمع الكلام دااا
بسمله بصت علي باب الكافيه بصدمه والاتنين دخلين : مصطفي جووووزك ايييه اللي جابه دا ؟!
” سلمي اول ما شافت مصطفي ضحكت وعيطت علشان ياخدها ”
ليلي بخوف شديد : بسمله دا مش مصطفي صح والنبي قووولي ان مش هوا ؟
مصطفي شال سلمي بغضب : قومي يا ام سلمي اقفي بدل ما اكسر رجلك
بسمله : ابو سلمي والله هفهمك ؟
مصطفي بغضب : بصي يا بسمله انتي اختي الصغيره ومرات اخويا انا حاليا بكلم مراتي اتفضلو علي العربيه ” وبص لليلي بزعيق ” مش بقولك اقفي يلاااا
” بسمله راخت علي العربيه بخوف احسن يقول لغالب “
ليلي بخوف : مش قادره والله ؟
مصطفي شدها : لاء زي ما جيتي تمشي يلااا” وراح علي العربيه ”
ليلي : استني هفهمك يا مصطفي ؟
” مصطفي بصله نظره خليتها سكتت طوول الطريق لحد ما روحهم البيت ورجع شغله من غير ولا كلمه ”
ليلي بخوف : بسمله اطلع الم هدومي بحترام ولا نعمل ايه ؟
بسمله بخوف : انا خايفه يقول لغالب مش عرفه اقولك ايه بس انا عندي فكره دلعيه ؟
ليلي : مصطفي الكلام دا مبمشيش عليه دا هيجي هيخلي يومي مش معدي النهارده تعالي نطلع فوق من سكات ؟
” وكل وحده طلعت علي شقتها بعد ما قالو ليهم تحت ملناش مزاج نروح رجعنا تاني ”
” مصطفي اليوم كله بقا عباره عن زعيق وشتيمه في اي حد يقابله هيتجنن هي ليه مقالتش ليه انها خرجه ومتوعد ليها لما يرجع ”
غالب بستغراب : مالك يابني نازل زعيق وطايح في الكل لييه ؟
مصطفي فكر يقوله لكن سكت : مفيش يا غالب بس عاوز ننجز علي كدا مش هنخلص
غالب : انشاء الله هنخلص رضا مع الصنايعيه اهو تعالي معانا بقا نروح علي المستشفي ونرجع تاني
مصطفي : طيب تمام هكلم رضا كدا واجيلك ” وراح عند رضا فتح فونه لقي ليلي بترن تاني ”
مصطفي رد بغضب شديد ونرفزه : عليا الحلال من ديني لو لقيت رقمك رن تاني لجيلك اكسرك وارجع تاني ” وقفل في وشها ”
ليلي : يسوااادي يسوااادي انا عرفه ان مش هنام في البيت النهارده ” وقامت نتضف الشقه ”
” اليوم عدي والساعه بقت 7 المغرب ومصطفي وغالب كل واحد وصل بعربيته اول ما ليلي سمعت صوت عربية مصطفي الدم هرب من عروقها ”
ليلي وهي وقفه في البلكونه : استرررررر ياااارب ؟!

google-playkhamsatmostaqltradent