رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
وعد وقفت قصاد قاسم بضعف…ودموعها بتنزل بألم…
قاسم حضنها جامد…وغمض عيونه براحه…
فاجئه فتح عيونه بصدمه…وهو حاطت أيده على السكينه اللى مغروزه في ضهر وعد…..
قاسم قلبه بقا يدق جامد أووي برعب….حاسس أن العالم كله سامع دقات قلبه…
بِعد حاجه بسيطه عن وعد وبصلها بصدمه…
وعد سنده بأديها على قاسم…وبصاله بتوهان…ودموعها بتنزل جامد بألم..
وقالت بصوت شبه مسموع : قا..سم…وراك…قا..سم…ور..وراك..
فاجئه شومه نزلت على راس قاسم بكل قوه…لدرجه ان الشومه أتكسرت…
قاسم حط أيده الاتنين على راسه بألم فظيع : اااااااااااه…
وعد وقعت على بطنها على الارض….
قاسم نزل على ركبته بألم كبير..وبص لوعد بتوهان….داس على سنانه جامد بألم…وبيحاول ميفقدش الوعي….
رجالة الزعيم…شدو قاسم… وسندوه.. وأعدوه على الكرسي…وربطوه جامد بلحبل…
الزعيم وقف قصاد قاسم بأبتسامه جانبيه : أذيك ياقاسم..
قاسم بقا يفتح عيونه ويقفلها بتوهان…والدم نازل من راسه على جبهته وخدوده ومناخيره وشفايفه..وعلى رقبته….
قاسم فتح عيونه..وبص على وعد..اللى وقعه على بطنها كده…والسكينه مغروزه في ضهرها..
قاسم بألم وبزعيق : وووووووووعد….لاااااااء….
الزعيم قرب من قاسم بغضب… وشد شعر قاسم بعنف…وخلاه يبصله : مش انا اللى تتكلم معايا بلأسلوب ده…مش انا اللى تتحداني بطريقه دي….هتكون العواقب كبيره اووي يا قاسم…
قاسم مش مركز معاه أصلآ وعيونه على وعد…بقا يتهز جامد على الكرسي..وبيشد أيده ورجله بعنف : لااااء…مش هيحصل تاني…مش هيحصل تاااااااني….
وعد فتحت عيونها…وبصت لقاسم بألم..وبقت تحاول تسحف بأديها ليه : قا..قاسم…
عاصم دخل..وطبطب على كتف الزعيم : مش قولتلك…لازم قاسم يتعلم عليه عشان يتظبط معاك….
عاصم كمل بشر : وانا هقولك هيتعلم عليه أزاي….
قاسم مش سامع حد وبيشد في أيده ورجله جامد….وهو باصص لوعد ودموعه بتنزل…
عاصم راح لوعد…
وعد كل شويه..تفتح عيونها بتوهان…تبص على قاسم…وتقفلهم تاني…وهى بتحاول تسحف ورحله بألم
عاصم حط أيده على السكينه…وسحبها مرا وحده…
صريخ وعد هز البيت كله من الألم : ااااااااااااااااااااااااااااه
قاسم دموعه بتنزل… بقا يتهز جامد بعنف وبيشد رجله وأيده جامد : لااااااااااااااااء……لاااااء….هقتلك يا عااااااصم…..هندمكو كلكو…
الزعيم بقا يضحك بسخريه…
وعاصم أبتسم بجانبيه….قوم وعد بعنف…ورفع رقبتها على أخرها وهو شادد شعرها بعنف…وحط السكينه على رقبتها…
وعد بألم فوق المحتمل بصه لقاسم بتوهان ووشها مكرمش بعياط كده : قاا..سم..قاا…سم…
قاسم بيتهز جامد بعنف…وأيده ورجله أنجرحو جامد…والدم بقا ينزف بغزاره من أيده ورجله…وباصص لوعد…وشايف أخته الصغيره…قدامه..
بس ألم قاسم بقا أضعاف مضاعفه….وعد حبيبته ومراته…وأغلي من الدنيا كلها….بتتعرض لنفس الموقف اللى حصل من ١٥ سنه…..
عاصم..بص لوعد…وهو حاطت السكينه على رقبتها….ولسه هيسحبها….
قاسم من حركته العنيفه…الكرسي أتكسر في أيده….وبقا أيد الكرسي متعلقه في أيده… وجري على عاصم بكل غضب…
عاصم كان بيسحب السكينه على رقبة وعد بكل قوه….
ولاكن قبل ما يسحبها…خبطه عنيفه جت على راسه…خلت سحبة السكينه خفيفه….
وعد وقعت على الارض…وهى رقبتها مدبوحه…والدم غرق المكان….
عاصم وقع على الارض..بألم كبير..وبيصرخ من الوجع…
وقاسم جري على وعد بعياط : لااااااااااء…لاااااااء ياوعد..
الزعيم أتفاجئ من اللى حصل في الثواني المعدوده….رفع مسدسه ولسه هيضرب على قاسم بنار…
لقا اللى ضربه على أيده وقع منه المسدس….
محمود ورجالة قاسم وحازم..وبقو حولين رجالة الزعيم…
حازم حط المسدس على دماغ الزعيم بغضب : بقا ده كله ييجي منك…..
ومحمود مسك عاصم…وحط المسدس على دماغه بغضب…
قاسم مش شايف غير وعد…ودموعه بتنزل جامد…قلع قميصه وقطعه…ولفه على رقبة وعد يكتم النزيف…شلها وبقا يجري بيها برا البيت بكل سرعته….
وركبها على الكنبه بسرعه..ولف وركب…وأتجه على المستشفي بكل سرعة العربيه…
قاااسم بعياط وصريخ : مش هقدرررر أخسرهاااااااا….لاااااااء يااااوعد….ياااااااارب…مش هقدر أخسرهااااااااا…….يااااااااااااارب… متخدهاش بذنبي….متعقبنيش فيهااا ياااارب….
فاجئه الطريق بيقف…والعربيات بتتزاحم…
قاسم بعياط وصوت عالي : وسعولي الطريق….مرااااتي بتمووووت…
ولاكن الطريق بيتزاحم أكتر…
قاسم نزل من عربيته بسرعه…فتح الباب وشال وعد…وهي دمها بينقط على الارض…
قاسم بقا يجري بيها على الطريق…وهو منهار حرفيآ…
بعد ٥ دقايق جري…وصل المستشفي…ودخلها بسرعه وبصوت عالي وعياط وهو بيجري : مراااااتي بتمووووت….ألحقووووني….
الدكاترا والممرضين بقو حولين قاسم…
الممرضين جابو السرير المتحرك : حطها هنا…
قاسم مبيسمعش لحد…وبقا يجري بيها..وهو متجه للعمليات…لدرجة ان الدكاترا فهمو هو رايح بها فين…
وبقو يجرو وراه…وهما متجهين على أوضة العمليات…
الدكتور بصوت عالي :دخلها هنا….
قاسم دخل الاوضه ونيمها على سرير العمليات….
الدكتور دخل بسرعه وبقا يشيل القميص اللى على رقبتها…ويحطلها أجهزه..ومحاليل…
الممرضين بقو يشدو قاسم لبرا…ومش قدرين عليه…
قاسم بصلهم بغضب وبدموع : مش هسبها لوحدها…مش هسبها لوحدها…
الدكتور بصله بعصبيه : أنت كده بتعرض حياتها لخطر أكبر…..كده هتموت بسببك…أتفضل أطلع برا….
قاسم بص لوعد بدموع : لاء لاء….حاضر…انا خارج….
وخرج بألم وضعف..وكسره…
أوضة العمليات أتقفلت..واللمبه الحمرا نورت…….
قاسم نزل على الارض بضعف..وكسره وهده…
وبقا يعيط جامد…وهو حاطت أيده على وشه…وكل اللى بيقوله : مش هقدر تاني يارب….مش هقدر تاني…يااارب أرحمني…
الممرضين كلهم بقو يبصو على قاسم…ودموعهم بتنزل بتأثر كبير….
وحده منهم..قربت من قاسم بتأثر وبدموع : حضرتك بتنزف جامد من راسك…لازم تتعالج…
قاسم مش معاها أصلآ…وبيكرر : مش هقدر تاني…
الممرضه بدموع وبتردد..حطت أديها على كتف قاسم : أرجوك يا أستاذ…لازم تتعالج…
قاسم زقها بعنف : أاابعدي عني…مكليش دعوه بيا….
الممرضه وقعت بخضه….وأتعدلت تاني وبصتله بخوف : طيب فكر فيها…أتعالج علشنها…عشان أن شاء الله تفوق وتلقيك جنبها….
قاسم بص في الارض…وسكت…ودموعه بتنزل…
الممرضه بسرعه….جابت علبة الاسعافات…وأعدت جنب قاسم…وبقت تطهر الجرح…وخيطته….ولفته بشاش….
………………………………..
محمود ورجالته…موتو معظم رجالة الزعيم….
ودخلو الزعيم وعاصم المخزن…وربطوهم كويس…وقفلو عليهم المخزن…
حازم بقا يفتش في البيت…ليكون حد من رجالة الزعيم مستخبي….
دخل أوضة وعد…وبص فيها….بس ملقاش حد….
لسه هيخرج….سمع صوت حد بيعيط….
بص في الارضه تاني بستغراب….بس مش قادر يحدد الصوت جاي منين…
دخل الاوضه أكتر ووقف في النص….
صوت العياط عالي…من جنب السرير كده…
حازم بص على السرير بستغراب….
قرب من السرير…وبقا يحاول يسمع…وكل ما يقرب من السرير الصوت يعلى…
حازم شال المرتبه…وأتفاجئ بسهر وهى بتعيط جامد…
حازم بستغراب : أنتي مين…
سهر بعياط : انا عايزه بابا…انا عايزه بابا…بااابااا….
حازم أستغرب أكتر : مين أبوكي..
سهر بدموع : بابا قاسم…
حازم أتصدم : قاسم؟!!!!!
……………………………..
ساعه ورا ساعه بتعدي…
الساعه بقت ٣ الفجر…
ووعد بقالها أكتر من ٥ ساعات في العماليات…
قاسم واقف قدام اوضة العمليات..ودموعه بتنزل…وبيفتكر كل اللى حصل…….كل حاجه حصلت بسببي…انا السبب الاول وألاخير…انا كنت واثق في نفسي ذياده…كنت بتحدي الكل وانا مش خايف من حد…ولا خايف على حد…معملتش حسابي انهم ممكن يأذوني فيكي….خطرت بحياتك في كل مرا أتحداهم فيها….الزمن عاد نفسه من تاني…وفي كل مرا مبقدرش أحميهم….أنتى دلوقتي مابين الحياه والموت بسببي….
قاسم دموعه نزلت….والكسره والضعف أترسم في عيونه….
فاجئه سمع…
الله اكبر الله أكبر…..أشهد ان لا اله الا الله…أشهد ان محمد رسول الله…حي على الصلاه…حي على الفلاح…الصلاة خير من النوم…الله أكبر الله أكبر…لا اله الا الله….
أذان الفجر أذن….
قاسم بلع ريقه…ونزل من المستشفي…ووقف قدام الجامع أللى جنب المستشفي….دموعه نزلت جامد…وقال بصوت مسموع نسبيآ : انا محروج يارب…محروج منك…بقالي كتير أوووي مدخلتش بيتك….مش عارف أدخل أزاي…وأقول أي….هتسمع منى ولا هترفضني….مش عارف هتسامحني ولا لاء…
واحد طبطب على كتفه وهو داخل يصلي : أن الله هو التواب الرحيم… أدخل وأتوسل لربنا يرضى عنك ويغفر ذنوبك…أدخل أطهر وأتوضى.. وصلي بنيه صافيه…
الحاج خد أيد قاسم اللى مستسلم ليه تمامآ..ودخلو الجامع…..
ودخلو حمام الجامع..
الحاج بص لقاسم : يلى أتوضا…
قاسم بقا باصص للحاج وهو بيتوضا…وبيقلد وضوئه
الحاج أبتسم هو بيتوضا…هو كان نازل متوضي من بيته….بس حس ان قاسم مس هيعرف يتوضا…وأتوضا قدامه من جديد..عشان يقلده…
خلصو وضوء….والشيخ أقام الصلاه…
قاسم بقا يصلي معاهم جماعه….ودموعه بتنزل على خده…وبيشكي لربنا همه…وبيتوسل لربنا يسمحه…ويشفيله مراته…
الصلاه خلصت….والناس خرجت….
والحاج أعد بعيد..وباصص لقاسم..
قاسم أعد على جنب…وبقا يعيط بصوت : يااارب..سامحنى…ياارب انا بستغيث برحمتك..أفرغها عليا يااارب…انا مش هقدر أعيش من غيرها…هموووت…يارب…مش هقدر أستحمل ذنبها…مش هقدر أستحمل فُرقها…مش هقدر أكمل وأعيش تاني…
قاسم كمل ودموعه بتنزل جامد.. وبتعلم على خده : توبت أليك يارب….يارب انا أتوب أليك….مش هعمل حاجه تغضبك تاني….هبعد عن المافيا والدم…هبعد عن أي حاجه تغضبك يارب….خلاص…انا أستكفيت…تعبت من الدم…ومن أكل الحرام…تعبت من جبروتي…تعبت من خوف الناس من شري….أرجوك يارب سامحني…سامحنى يا غفور يارحيم يا ألله….
الحاج قرب من قاسم..وطبطب على كتفه…
قاسم بص جنبه…وعيونه مليانه دموع…وأتفاجئ بألحاج…
الحاج بأبتسامه خفيفه وبسيطه : مش انا بقولك ان الله هو التواب الرحيم….يعني ربنا بيستني العبد يتوب ويرجع ليه…وتكون توبه مخلصه بنيه صافيه…ربنا قال أنه بيقبل التوبه…وكمان بيرحم عباده….الله عز وجل وصف نفسه بتواب…يعني هيتوب عن أخطأنا……ووصف نفسه بلرحيم…يعني كمان هيرحمنا…..وصدقني أي حاجه ربنا بيكتبها..بتكون الاصلح…حتى لو أنت ياعبد شايفها شر….(عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئآ وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون)….صدق الله العظيم..
قاسم أتنهد ومسح دموعه : صدق الله العظيم…ونعمه بالله..
قاسم وقف…وخرج من الجامع..وهو تايه…وبيكرر الأيه في دماغه…دخل المستشفي…وراح لأوضة العمليات….
دقايق..ولقا الدكتور خرج….
قاسم جري للدكتور بترجي : أرجوك طمنى….قولي أنها بخير….أبوس أيدك طمنى….هتبرع للمستشفي دي..بلرقم اللى تقول عليه…بس طمن قلبي…
الدكتور بص في الارض بأسف : البقاء الله…
قاسم ساب أيد الدكتور بصدمه… يحلف أنه سمع صوت كسر في قلبه… يحلف انه حاسس بنزيف قلبه…ورجع كام خطوه بهده : أي؟!!!!!!!!…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية