رواية للخلود كاملة بقلم نورهان جمال عبر مدونة دليل الروايات
رواية للخلود الفصل الثالث 3
كــــانــت أمــــنـيـة تـــنــتـــظــر أيــــة أســـفـل مــــنـزلــهـــا كـــي يــــذهــبـوا ســــويــاً لـــحـفـل مـــيـلاد صـــديــقـتـهـم ســــلــمـــى
*أمنية*:أيه يا بنتي أتأخرتي كدة ليه
*أية بنرفزة*: الچيب أتقطعت وفضلت ساعة لحد ما لاقتلي حاجة البسها
*أمنية*: هههههه دي البداية
*أية *: طب يلا يا اختي
وحـــيـن وصـــلـوا مـــنـزل ســــلــمـــى كــــانــت الأنــــوار مُـــطـفـأة
*أمنية*: أيه ده هما طفوا الشمع من غيرنا ولا ايه
*أية*: باين كدة... أهي سلمى أهي
*أمنية*: بقى كدة يا نادلة مش تستنينا عشان نطفي الشمع سوا
*سلمى*: أنا لسة مطفتش الشمع
*أمنية*: يعني طافية النور عشان لسة هطفيه
*سلمى*: وأنتي الصادقة ده النور قاطع
*أمنية*: ههههههههه
*سلمى بضيق*: تصدقي إنك رخمة
*أية*: متزعليش يا حبيبتي... طب تعالي نطفي الشمع على ما النور ييجي
*سلمى بضيق*: ما هو انا بقالي ساعة عمالة ادور على مكان اجيب منه شمع والكل قافل مش لاقية
*أمنية*: أحم... طب العيال فين
*سلمى*: هنا رجليها اتجزعت و ساندي عندها حالة وفاة
*أية*: لا حول ولا قوة إلا بالله.. أعععع ايه الصوت ده
*أمنية بضحك هستيري*: دي البلالين بتفرقع هههههههههه نورهان جمال
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
وبـــــعـد مــــــرور ثـــــلاثـة أسبوع كــــانــوا الـــــخـمـس أصـــــدقـــاء مُـــــجــتــمـعـيـن (أمنية ـ أية ـ سلمى ـ هنا ـ ساندي)
*أمنية*: هههههههههههههههههه
*سلمى*: أيه انتي لسة بتضحكي من ساعتها
*أمنية*: بصراحة كل ما افتكر يوم عيد ميلادك مقدرش امسك نفسي
*سلمى*: ليه انتي نسيتي يوم عيد ميلادك
*هنا بضحك*: ايوة فاكراه لما السماعة فرقعت هههههه
*أمنية*: أنتي ناسية التورتة اللي لاقيناها سايحة يوم عيد ميلادك م الحر
*أية*: ولا يوم خطوبة ساندي لما العريس البدلة بتاعته أتحرقت والميكب بتاعها باظ هههههههه
*ساندي*: أيه يا أية أنتي بالذات تسكتي خالص ياللي كل ما تروحي شغل يا إما صاحب المكان يموت او يعلن إفلاسه ويبيع ممتلكاته هههه
*امنية*: بنات مهما حصل هنفضل على يقين بإننا أيه
رددوا الخمس سوياً إننا مش نحس أبداً
*أية*: عملتي ايه صح يا هنا بخصوص الشغل في شركة السياحة
*هَنَا*: هروح بعد يومين أبدأ الشغل بإذن الله
*أمنية*: يا بنتي بلاش الشغل ده انا مش مستريحة ليه
*هنا*: خليني أجرب
*أمنية*: طب خلي بالك من نفسك
*هنا*: متقلقيش اخوكي راجل ومحدش يقدر عليه
*أية*: وانتي يا ساندي لاقيتي شغل ولا لسة
*ساندي*: آه الحمد لله لاقيت... شغلانة لذيذة كدة من البيت وع النت
*أية*: بالتوفيق يا قلبي
*ساندي*: وانتي وامنية عملتوا ايه في شركة الحاوي بتاعتكم دي
*امنية*: لسة منتظرين الفرج... وانتي يا سلمى
*سلمى*: لسة يا اوختشي مش لاقية
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
و مــــرَّ يـــــومــان
و بـــدأت هـــنـا عـــمـلـــهـا فــــي شـــركـة الــــسـياحـة
و چــــاء هــــاتـف لأمـــــنـيـة وأيـــة لإخــبـارهـم بــأنــهـم ســــيـبـدأون الـــعـمـل فــــي شـــركـة الـــحـاوي مـــن الــــغـد
جـــــمـيـعـهـم بــــــدأوا فــــــي عـــــمـلـهـم مــــا عـــــدا ســــلـمـى الــــــتـي لــــم تــــــجـد عــــمـل
ذات يـــــوم
*رائد*: يعني أيه الإجتماع هيبدأ دلوقتي وأمنية لسة مسلمتش الورق
*سكرتيرته بإرتباك*: أصلها مجتش النهاردة يا فندم
*رائد بغضب*: أيه... إزاي مجتش... ماشي بعد الإجتماع أبقى اشوف الموضوع ده
ــــــــــ
كــــانــت هـَــنـَا ذاهـــبـة مـــع هــــادي صــــاحـب شـــركـة الــــسـياحـة لـــتـحـضـر مـــــعـه إجـــتـمـاع بـــحـكـم إنـــهـا ســــكـرتــيـرتـه الــخــاصـة
وأنزلقت قدم هَنَا فأسندها هادي كي لا تقع
*هادي*: أبقي قصري هدومك شوية... أحسن المرة الجاية رجلك تتكسر
*هنا*: بس انا لابسة خمار ومينفعش أقصر لبسي
*هادي*: هو انا بقولك اقلعيه ولا بقولك ألبسي للركبة أنا بقولك قصري لبسك سنة عشان متقعيش نورهان جمال
*هنا*: حاضر
_______
في شركة الحاوي
بــــعـد إنـــهــاء الإجـــتـمــاع قــــام رائــــــد بـــــإحـــضـار أيـــــة فــــي مـــــكــتـبـه كــــي يــــسـألـــهـا عـــن أمـــــنـيـة وهـــو فــي غـــضـب شـــديــد
*أية*: عرفتي اللي حصل يا اختي
*أمنية*: أيه في أيه خضتيني
*أية*: إزاي انتي جيتي النهاردة وسكرتيرة مستر رائد قالتله إنك مجتيش
*أمنية*: أخخخخ أصلي نسيت أسجل حضوري النهاردة
ما انتي عارفة يا يويو كنت مشغولة طول الليل
أوبسسس يا نهاري... الإجتماع! ... ده انا نسيته
*أية*: و دي فيها نسيان أستلقى وعدك بقى يا معلم أنا مليش دعوة
*أمنية*: أية أنا خايفة 🥺
*أية*: وانا مش بإيدي حاجة أعملها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهــــبـت أمـــنـيـة لــــمـكـتـب رائـــــد و تـــــحــدثـت مـــعـه كــــي يــــــسـامـحـهـا عــلـى هـــذا الــــفـعل
*رائد*: تمام المرة دي هكتفي بخصم من مرتبك... بس لو أتكررت مرة تاني هتبقى رفد
*أمنية*: حاضر
*رائد*: وكل يوم أول ما تيجي الشركة تعدي على مكتبي عشان أضمن إن اللي حصل ده ميتكررش تاني
*أمنية*: حاضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ألـــتـزمـــت أمـــــنـيـة بـــكـلامــهـا مع رائــــد وأعـــتـادت عــلـى الــــذهـــاب لـــمـكـتـبـه يــــومـيا نورهان جمال
وذات يوم أتفقوا الخمس فتيات على الإلتقاء بعد الغياب الذي طال بسبب إنشغالهم بالعمل
*أمنية*:أيه يا عم العاطل عامل ايه
*سلمى*:بتعايريني عشان مش لاقية شغل...الله يرحم
*ساندي*:بنات هي دي هَنَا ولا أنا متهيألي
*سلمى*:لا يا شيخة هَنَا مين أكيد لأ
*أية*:لأ أيه دي بتشاور لينا وجيالنا أهي
*هَنَا بإبتسامة*:هاااي... عاملين أيه يا بنات...بجد وحشتوني اوي
وعــــمَّ الــــصـمـت عــلـيـهـم مــــن صــدمـة مــــا رأووه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية للخلود ) اسم الرواية