رواية الظلال المحترقة كاملة بقلم اسماعيل موسى عبر مدونة دليل الروايات
رواية الظلال المحترقة الفصل الرابع 4
سمع اردا صرخت تولا، ابعد عنى، نهض راكضآ نحو سيفر وبرهام الذى كان يمسك يد تولا
خلص اردا تولا من يد مهرات وامرها ان ترجع للقصر فورآ، اطاعة تولا اردا
اردا وقف قصاد الشابين المتحفزين، انت متعرفش احنا مين يا خدام؟
ثبت اردا نظره عليهم
مش لازم اعرف انتم مين عشان اعلمكم الأدب
ضحك سيفر، دا انت مجنون خالص، انت مش عارف انا ممكن اعمل فيك ايه؟
لا معرفش وصوب اردا لكمه لوجه سيفر اسقطته أرضآ
مهرات صرخ على الحراس، لكن قبل ما يوصلو كان اردا ضرب مهرات وسيفر ضرب مبرح
وصل الحراس المرتعبين فورآ، احاطو باردا وقيدوه وساعدو الأميرين على الوقوف
الخادم ده لازم يموت صرخ سيفر دلوقتى
كبير الحراس قال طيب ننتظر أوامر الملك لان دا مش خادم عادى
دا اكيد ابن أمير او ملك
صفع سيفر كبير الحرس على وشه، انا قلت دلوقتى
وسحب سوط من يد احد الحراس وراح يجلد اردا بكل قوته
تمزقت ملابس اردا وكان شعر بحجم الورطه التى أوقع فيها نفسه لكنه لم يكن نادم ابدا
سحب مهرات السيف ووضعه على رأس اردا فى اللحظه إلى وصل فيها الملك مع بريشه وبقية حراسه
الملك عرف إلى حصل وعرف ان دا ابن سندان الد أعدائه إلى تجراء على ضرب أولاده
قيدوه بالسلاسل وابعتوه على المناجم وهاتولى البنت إلى كانت معاه
ثم عنف بريشه لعدم قدرتها على تمرير القواعد وفرضها والفصل بين الاميرات والامراء
مهرات صرخ دا لازم يموت يا والدى، لازم يموت نظر الملك برهام لابنه نظره قاسيه جعلته يصمت
بعد ما اختلى برهام بسيفر انت مش هتتعلم ابدا أصول الحكم؟
الولد دا هيموت لكن بصوره طبيعيه داخل المناجم
احنا مش عايزين مشاكل ملهاش لازمه مع سندان
مهرات بغضب انت اقوى ملوك الأرض يا والدى وعامل حساب لواحد أمير من خدمك؟
سكت برهام لحظه، كيف يشرح لهؤلاء الأغبياء ان اذا كنت تستطيع أن تكسب حليف قوى فلا داعى لخسارته لسبب تافه؟
أمرهم الملك بالانصراف بغضب من مجلسه وطلب كبير المستشارين
وأمره ان يشرف بنفسه على نقل اردا للمناجم وان يدبر حادثه لقتله
ثم طلب من تريشه ان تحضر الجاريه سبب المشكله كان ينتوى نفيها او تزويجها لاحد اتباعه
لكن لما شاف الملك برهام تولا أعجب بيها جدا وضمها لوصيافاته إلى كان بيطوف بهم كل أسبوع
بعد ما خرج سيفر ومهرات من عند والدهم الملك كانو بيتحدثو لبعضهم بغضب
عاجبك إلى حصل دا يا سيفر!؟
مهرات لا مش عجبنى يا سيفر لكن والدك أصدر اوامره
سيفر بغضب انا هقتل الكلب ده بأيدى
سيفر قال محدش هيعرف اننا احنا إلى عملناها
اجمع فرقة الصيد احنا هنخرج نصطاد غزلان وخنازير وسيب الباقى عليا
جمع مهرات الفرقه وتسلح هو وأخوه وانطلقو نحو البرارى وكان قد عرف من احد اتباعه الطريق الذى سيمر منه الحرس الذين سينقلون اردا للمناجم
هناك وسط الغابه قبل الوصول للمناجم نصبو كمين، اخفو وجوههم وهجمو على الحراس واخذو منهم اردا مقيد فى سلاسله
انطلقو بيه لمكان بعيد قبل ما يكشفو وشهم
صرخ سيفر ان كنت فاكر اننا هنسيب كلب زيك ينتصر علينا؟
احنا هناخد انتقامنا بأيدينا
وبدأو يجرحو اردا بسيوفهم كأنه لعبه ويتراهنون على من يستطيع إصابته بضربه واحده من بعد عن طريق السهام
اصيب اردا بجروح كثيره وكانت السلاسل تمنعه من المقاومه رغم ذلك لم يصرخ او يتألم
لما تعبو من ضربه قررو قتله
وسط الغابه كانت الاميره سيليا بتركض بجوادها، كانت اميره متمرده تخرج للصيد بمفردها بعيد عن أرض مملكتها
شافت فارسين بيعذبو أثير ويتناوبو على ضربه بالسيوف
وكانت على وشك ان تتركهم وشأنهم
لكن السجين لم يصرخ ولم يتألم، اعجبها صموده وكبريائه وقررت تنقذه
هجمت عليهم واشتبكت معاهم لكن مهرات وسيفر حاصروها
همس لها اردا اقطعى قيودى
ضربت سيليا قيود اردا وخلصته منها، استل منها اردا السيف وحارب الأميرين بمفرده
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الظلال المحترقة) اسم الرواية