رواية وجع الندى (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم همس كاتبه
رواية وجع الندى الفصل الرابع 4
4
قولت بصدمة : اسيييل
وجريت عليها احضنها
طنط ندى بدموع : يا بنتي منتي كونتي كويسة جرالك ايه
قولت : اسيل عايشة يا طنط اهي قدامي
ايسل : انا ايسل يمامي ، اسيل راحت عند ربنا
بصيت لهيا بصدمة
قولت بدموع و خيبة : ايسل ، يعني اسيل ما.تت بجد
شريف : محنا كنا كويسين مالك يا ندى تقبلي الواقع ارجوكي
قولت بعياط : مش قادرة و الله العظيم مش قادرة
و ارتميت بحضنه بدون وعي
طنط ندى و محمد بصو لبعض بصدمة و شريف اتجمد مش عارف يعمل ايه
وانا معرفتش ازاي عملت كدة
اول ما حسيت على نفسي بعدت عنه فورا
جيه محمد و حضني
محمد : معلش يا شريف مش قصدها هي تعبانة شوية
شريف : لا ابدا مفيش مشكلة ، المهم ترتاح و تبقى كويسة
طنط ندى كانت حاملة قمر
خدت قمر منها و مسكت ايد ايسل و دخلت اوضتي
ايسل : مامي انتي ليه مش بتلعبي معايا انا و قمر
قولت : حببتي انا كنت تعبانة شوية
ايسل : تيتة ندى كل يوم بتودينا عند طنط عبير نلعب مع ابنها
قولت : حلو اوي يا حببتي تعالي نغير هدومنا و ننام
ايسل بفرحة : هنام عندك يا مامي
قولت بابتسامة و.جع : اه يا حببتي
كل ما ابص بوشها بفتكر اسيل هي الخالق الناطق منها ، كل يوم بلوم نفسي اكتر من الي قبله ، انا ام فاشلة ما قدرتش احافظ على بنتي ، كان لازم اهتم بيها اكتر ، بس بسبب ضعف شخصيتي و تحكم سعيد بيا ضيعتها من ايدي
قطعت عهد على نفسي هعمل المستحيل عشان ايسل و قمر يبقو بأحسن حال و اعيشهم احسن عيشة و هخليهم فخورين بيا
نيمت قمر بحضني من جهة و ايسل بحضني من الجهة التانية
ببص لايسل و بتخيل اسيل جنبها
ببص ليها و بشوف اختها
مش قادرة استحمل فكرة فراق قطعة من قلبي
مش قادرة اتخيل انه اسيل بنتي المشاغبة الي كل يوم تد.مر حاجة بالبيت و صوتها ماليه خلاص ما بقتش موجودة معايا
مش هزعق ليها تاني
مش هقول كفاية يا اسيل اعقلي زي اختك
مش جري وراها عشان اديها لقمة اكل
نمت و انا دموعي على خدي و صحيت على صوت ايسل
ايسل : صباح الخير مامي يلا قومي صلي الفجر
قولت بابتسامة : انتي ايه الي صحاكي
ايسل : لازم اروح. الحضانة
قولت : ماشي بس مش الفجر يعني ، خلاص هقوم اصلي
قومت و صليت
وقفت عند الشباك و سرحت
الشهور الي فاتت. بعدت فيها عن بناتي و ما بقتش اهتم فيهم لازم اكون قوية و اساعد بناتي و اعلمهم و اربيهم احسن تربية ، و اسيل ربنا هيجمعني بيها بالاخرة ، اكيد هيا بمكان احسن من هنا ، مفيش قهر ولا زعل اكيد هتكون مرتاحة ، احسن ما تعيش من غير اب هنا
بعد وقت
لبست البنات و بعت ايسل على الحضانة
وماما جات تودعني عشان هتسافر تركيا
ومحمد رجع من بدري للصعيد لمراته و عياله و كمان اشغاله كلها هناك
بعد شوية
قومت افتح الباب لاقيت. شريف
شريف : ازيك يا ندى
قولت : كويسة وانت عامل ايه
شويف : الحمدلله ، بصي انا جبتلك الكتب دول تذاكريهم كويس قبل ما الامتحنات تبتدي ، لازم تفهمي المنهج صح ، و ان احتجني حاجة كلميني ، و اه كمان انا كلمت اكتر من مدرس خصوصي عشانك
لما سمعت مدرس خصوصي افتكرت سعيد ، نفضت الفكرة من دماغي بسرعة
وقولت : لا ارجوك بلاش مدرسين ، انا ان احتجت حاجة هفتح على اليوتيوب
شريف باستغراب : تمام ، اروح انا بقا
حملت الكتب و اخدت نظرة سريعة
طنط ندى : ايه ده
قولت ؛ كتب ثانوية عامة
طنط ندى بابتسامة : اه من شريف و هتدرسي ثانوية منزلي
قولت : اه يطنط
طنط ندى : شريف شاب محترم و كويس صعب تلاقي زيه اليومين دول
قولت : اه ، انا هروح اخد فكرة عن المنهج
طنط ندى : يا بت ما تتهربيش ، الواد حلو و محترم و باين عليه معجب بيكي و مهتم بأمرك
قولت ببرود : طنط ارجوكي بلاش تفتحي معايا المواضيع دي ، انا عايزة افضى لبناتي و اربيهم و عايزة ادرس ، مش عايزة راجل بحياتي
طنط ندى : يا بنتي
قاطعتها وقولت : ارجوكي يطنط كفاية
طنط ندى : ماشي يا حببتي ، ركزي بدروسك دلوقتي
قعدت اذاكر بالكتب و احاول افهم على قد ما اقدر و كل شوية كنت اقوم اطمن على قمر ، و اكلتها و نيمتها و بعدين رجعت اذاكر تاني
حسيت اني مبسوطة بالمذاكرة و فرحت بوجود قمر على السرير جنبي كنت كل ما اوقف مذاكرة ابص ليها ملامحها بريئة اوي ، نايمة زي الملايكة
تلفوني رن ، قومت مسكته و فتحت الخط
قولت : الو
المتصل : ايه مش فاكراني
قولت باستغراب : مين حضرتك
المتصل : انا هبة يا ندى
قولت ببرود : عايزة ايه ، بتتصلي ليه ها ، مش خر.بتي بيتي ، روحي بقا دوري على بيت تاني تخربي و فكك مني
هبة : الكلام ده مش مهم حاليا ، المهم اني عايزة اعز.يكي بمو.ت بنتك و كمان بطلاقك
قولت بتريقة : سعيكم مشكور يا عنيا ، واه كمان عايزة اباركلك بطلاقك ، ان شاء الله اخر الافراح عليكي
هبة : ندى ما تتريقيش ارجوكي ، انا عندي كلام مهم عايزة اقولهولك
قولت ؛ ما فيش بيني و بينك كلام يا هبة ، و الماضي انا قفلته
هبة : يا ندى والله انا كنت ضحية ، والله مرات عمي هد.دتني هتفضحني لو ما اتجوزتش سعيد ، انتي عارفة حكايتي ومع كدة ما فضحتينيش ، بس مرات عمي بتكرهك اوي وعملت كده عشان تخرجك من حياة ابنها ، و بعد ما وصلت للي هي عايزاه قالت لسعيد كل حاجة عني و هو ما قصرش فيا و طلقني بعدها
قولت : مهما قولتي و عملتي يا هبة ، انا لا يمكن اصدقك و الكلام ده روحي اضحكي فيه على حد تاني
هبة بعياط : ارجوكي يا ندى ، انا محتاجاكي جنبي عايزة ترجعي صاحبتي ، ارجوكي صدقيني انا مليش ذنب
قولت : اسفة يا هبة انتي بعتيني بالاول ، وانا دلوقتي مش عايزاكي بحياتي حتى لو كان كلامك صح انتي خونتي ثقتي فيكي
هبة قعدت تعيط
انا حسيت ببرود رهيب جوايا و قفلت السكة بوشها ، حاسة انه ما بقتش ازعل على حد بسرعة
اصل انا عارفة هبة و عمايلها و عارفة انها ممكن تكدب و تخلق الف عذر عشان توصل للي هيا عاوزاه
هنا حسيت اني فعلا بدأت اتغير ، كنت مبسوطة اني ما ضعفتش تاني ، كدة احسن هبقى قوية
بعد شوية رجعت ايسل من الحضانة
كانت مبسوطة اوي لانها بتخرج و بتشوف الناس
قولت : ايسل حببتي اليوم نفسها بايه
ايسل : نروح الملاهي
قولت : بس الملاهي زحمة اوي
ايسل : مامي ارجوكي خلينا نروح الملاهي
طنط ندى : خلاص هقول لجدو كلنا نروح مع بعض
ايسل : هييييييي
فرحت من قلبي لما شوفت قد ايه هي سعيدة ، تمنيت لو كانت اسيل موجودة كان فرحت هي كمان
دموعي خانتي ونزلت على خدى
طنط ندى عرفت الي جوايا
طنط ندى : معلش يا بنتي ، هي عند ربنا هتكون مرتاحة اكتر من هنا
دخلت اوضتي و فضلت اذاكر على قد ما اقدر و كانت ايسل و قمر بيلعبو بالالوان مع بعض و ايسل بتحاول تعلم قمر اسماء الحيوانات
انا بجد بستمد القوة و السعادة منهم دول احلا حاجة بحياتي
المغرب
بابا : يلا يا ندى جهزي البنات هتروحو الملاهي
ايسل : هييي هتروح معنا يا جدو
بابا : لا يا حببتي هخلي عمو شريف ياخدكم انا تعبان و مش قادر اروح
اتصدمت و عرفت انه ده مخطط طنط ندى عشان اقضي وقت مع شريف
روحنا انا و شريف و البنات للملاهي
كانت شبه فاضية عشان كده كنت مرتاحة
كنت ببص على ايسل و شريف و هو بيلعبها على المراجيح
كانت مبسوطة معاه اوي
حسيت انه حنون عليها اكتر من باباها الحقيقي
منا حسيت الاحساس ده ، طنط ندى على طول كانت احن عليا من امي الحقيقية
كنت نايمة و حواليا بناتي
شوفت حجات غريبة اول مرة اشوفها بالمنام
قومت مفزوعة
روحت بصيت لوشي بالمراية
شوفت نفسي مع اسيل و هي بالمستشفى بتتعالج
بصيت للمراية باستغراب و خو.ف
مسكت دماغي كان بيوجعني اوي
طلعت من الاوضة روحت على البلكونة
بصيت للشارع
شوفت اسيل بالكفن بقيت ببص حواليا
لاقيت نفسي بفتكر يوم وفاة بنتي و ازاي عشت من غيرها ست شهور
فجأة افتكرت كل الي حصل
كل دي ذكريات انا مكنتش واعية ليها
قربت من سور البلكونة و مسكت فيه جامد كنت ببص لتحت
فجأة ايد مسكتني من ورا
بابا : بتعملي ايه يا ندى
طنط ندى : يا مصيبتي انتي ناوية تنت.حري يا بت
بابا : انتي بجد كنتي ناوية تعملي كدة ؟
قولت بهدوء ودموع : لا يا بابا انا مش مجنونة ، انا افتكرت ، افتكرت كل حاجة حصلت لبنتي من يوم ما عرفنا بمر.ضها لغاية النهاردة
بابا بص لطنط ندى بصدمة و قال : يعني انتي دلوقتي تقبلتي الواقع
قولت و انا دموعي في عنيا : ده قدري يا بابا و انا راضية بأمر ربنا ، مش هزعل تاني و هرجع بنتك الي انت عارفها
بابا بفرحة : بجد يا ندى ، هترجعي طبيعية
قولت و انا بحضنه : طبعا يا بابا ، الشدة بتعلم ، وانا تعلمت ابقى قوية
مرت ايام واسابيع
وانا و بناتي حالنا بيتصلح اكتر
ركزت على مذاكرتي و قدرت اخلص مواد كتير
بابا كان بيذاكرلي المواد الصعبة
و علاقتي بشريف بقت قوية ، و بقينا صحاب و بنخرج مع بعض كتير
في يوم
كنت قاعدة على البلكونة مع شريف
و ايسل و قمر بيلعبو مع بعض
شريف : ندى هو …
وسكت
استغربت وقولت : ايه
شريف : بصي انا متوتر مش عارف اتكلم
قولت : مالك يا ابني في ايه
شريف : بصي من الاخر انا بحبك و عايز اتجوزك
فتحت بوقي بصدمة و معرفتش اقول ايه
شريف : بصي انا هديكي مهلة تفكري ، احنا نعمل خطوبة الاول فترة كدة و بعد ما تمتحني و تنجحي باذن الله نتجوز قولتي ايه
قولت وانا برضو مصدومة : ………… يتبع
( وجع الندى)
همس كاتبة
•تابع الفصل التالي "رواية وجع الندى" اضغط على اسم الرواية