Ads by Google X

رواية وجع الندى الفصل الخامس 5 - بقلم همس كاتبه

الصفحة الرئيسية

 رواية وجع الندى (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم همس كاتبه

رواية وجع الندى الفصل الخامس 5 


شريف : بصي انا هديكي مهلة تفكري ، احنا نعمل خطوبة الاول فترة كدة و بعد ما تمتحني و تنجحي باذن الله نتجوز قولتي ايه 
قولت وانا برضو مصدومة : شريف مش معنى اننا قربنا من بعض و بقينا صحاب يعني خلاص نتجوز ، انا مش مستعدة اكرر نفس الغلط تاني ، انا دلوقتي حياتي لبناتي و لدراستي و بس 
شريف  : يا ندى هتفضلي قافلة على نفسك يعني ؟ و ان كان على البنات انا حهطهم بعنيا ، و وانك تكملي تعليمك شرطي قبل ما يكون شرطك انتي 
قولت : خلاص سيبني افكر 
شريف : ماشي يا ندى ، فكري ، وعلى فكرة عمي عارف بالموضوع انا كلمته قبل كدة 

خدت البنات و روحت للأوضة انا حرفيا مصدومة و متدايقة اوي ، طول الفترة الي فاتت انا وشريف قربنا من بعض كأصحاب و انا مش متقبلة فكرة الجواز تاني ، مش حاسة باي حاجة تجاه شريف 

مرت ايام 
و طنط ندى فضلت تزن و تزن عليا عشان اوافق على الخطوبة ، و بابا كان مقتنع بشريف اوي و كان بيحاول يقنعني 

بعد تفكير عميق ، قررت اوافق بس بشروطي ، اول مرة اتجوزت عن حب طبعا حب مراهقة و كدا و بابا ما كانش مقتنع بيه و فشلت ، لكن يمكن لو سمعت كلام بابا و طنط ندى تبقى حياتي احسن ، ع الاقل هما عارفين مصلحتي و مش ناوين يأذ.وني 

روحت قعدت مع بابا 
بابا : ها نقول مبروك ؟ 
قولت : الي انت شايفه يا بابا ، بس انا عندي شروط 
بابا : ما تشيلش الهم ، شريف موافق على كل شروطك و البنات هيبقو معاكم و هتتعلمي احسن تعليم 
قولت : بس انا عندي شرط اهم 
بابا باستغراب : ايه هو يبنتي 
قولت : انا مش هعمل لا خطوبة و لا فرح و كمان الخطوبة هتكون بعد الامتحانات و هتكون بينا و بسيطةاوي و كمان كتب الكتاب بعد سنوية بنتي
بابا : ليه كدة يا بنتي ، ما تخلي الخطوبة اليومين دول على الاقل ، و بعدين الحي ابقى من المي.ت ، يعني افرحي وعيشي شبابك 
قولت : بابا انا قولت الي عندي، بعدين انا معرفش حاجة عن حياة.  شريف الخاصة ابدا ، لا اهله و لا ان كان متجوز ولا مطلق 
بابا : يا بنتي شريف لا متجوز ولا مطلق ، هو اعزب يا بنتي و انتي اول ست بحياته ، و اهله ناس محترمين انا سألت عليه 
قولت بصدمة : مدام هو اعزب ليه ، ليه يتجوز ست مطلقة و معاها عيال 
بابا بعصبية : ما تبطلي تخل.ف انتي كمان ، و ايه يعني اطلقتي ، خلاص ملكيش مستقبل ؟ اعقلي و فكري كويس انتي تستاهلي تكوني سعيدة مع راجل يقدرك و يحترمك 
قولت : بابا بلغ شريف شروطي و ان كان موافق كان به و ان ما وافقش هو حر 

روحت لاوضتي و قعدت مع البنات قامت ايسل حضنتني 
على طول بفكر مش قادرة اوقف التفكير ، حاسة في حاجة غلط ، حاسة انه قراري غلط ، بس كنت بصبر نفسي و بقول اهلي ادرى بمصلحتي 

بابا بلغ شريف الشروط بتاعتي و شريف وافق من غير نقاش و ده خلاني احس قد ايه هو مهتم بيا و بصراحة اتبسطت لان الاهتمام حلو اوي حتى لو مش الشخص الي انت عايزه 

شوية وموبايلي رن 
قومت ورديت 
لقيت المتصل اروى 
اروى كانت بتعيط و خايفة اوي : ندى يا ندى الحقي 
قولت بفزع : ايه في ايه مالك 
اروى بعياط : هبة يا ندى هبة 
قولت بخوف : مالها 
اروى بانهيار : لاقوها منت..حرة بشقتها ، لفت على ر. قبتها حبل و شن.قت نفسها 
قولت بخو.ف و صدمة : انتي بتقولي ايه 
اروى : و يا لهوي على فضيحتها 
قولت بخوف : فضيحة ايه انطقي 
اروى : في صور منتشرة ليها في كل مكان و هي عر…يانة ، و اهلها كانو عايزين يق..تلوها 
قولت برعب : انتي بتقولي ايه مين عمل كدة مين الي فضحها 
اروى : مش عارفة ، البوليس جم و قفلو شقتها علشان التحقيقات ، انا خايفة اوي
قولت : طب فهميني هي ما..تت يعني 
اروى : بقولك شن.قت نفسها يعني اكيد ماتت ، و دلوقتي جثم.انها بالمشر.حة 
قولت و انا مش قادرة اوقف من الصدمة : فين فين العزا 
اروى : في بيت عمها ، اهل سعيد 
قولت : طب يلا البسي و تعالي نروح نعزيهم 
اروى : دي كانت ضرتك يا ندى 
قولت : و كانت صاحبتي قبل كدة
اوى : يلا هلبس و جاية على طول 

روحت قولت لبابا و طنط ندى بسرعة 
طنط ندى : يا مصيبتي دي ما.تت كا.فرة 
قولت و انا بعيط : انا ليه بيحصلي كده 
بابا : احنا قولنا هنكون اقوى من كدة يا ندى 
قولت و انا بعيط : يا بابا هبة خسرت الدنيا بعمايلها و خسرت الاخرة ربنا يسامحها 
بابا : ادعيلها بالرحمة و قومي نعزي  اهل سعيد ، ده واحب برضو يا بنتي 
قولت : يلا يا بابا 

روحت وسبت البنات عند طنط ندى 
طول الوقت بفكر ما فيش حد يعرف سر هبة غيري  ، جايز تكون قالت لحد تاني ، زعلت اوي مش مسدقة انه هبة تعمل كدة 

  دخلت بيت اهل سعيد و حسيت كاني ببيتي ، روحت و عزيت الستات ، سمعت كلام بالطالع و بالنازل بس ما اهتمتش خالص ، روحت لمامت سعيد اعزيها ، كانت عاملة نفسها مش واعية لحاجة و مغمى عليها و بتعيط ، بس انا عشان بقالي سنين عارفاها ، كنت عارفة انها بتمثل و كل ده كدب بكدب 

حضنتني وعد اخت سعيد الكبيرة و عيطت بحضني جامد و بقت تقول بصوت عالي ، حقك رجعلك و الله الي حصل ده بسبب الي عملته بيكي 
و انا كنت بغمزلها تسكت و حاولت كتير 
لكن كل الستات القاعدة بدأو يتكلمو  على هبة 

و انا بسمع كلامهم و الستات عمالين يعلو بصوتهم 
جات وحدة وقفت جنبي وقالت : ربنا قادر على كل شيء اهو خلصلك حقك 
بصيت بيها بصدمة 
وقولت بصراخ : بس بس اسكتو خالص ، لا الحي بترحموه و لا المي.ت بتترحمو عليه ، انتو ايه ؟؟؟قلبكم ده ايه ؟؟؟ حجر ، ما بتحسوش ، البنت بقت بايدين ربنا بدل ما تدعولها ربنا يرحما و يغفر لها  عمالين تتكلمو عليها يا ناس حرا.م عليكم 

و بدأت اعيط بهستيريا بحضن وعد  اخت سعيد الي هية كانت زي اختي بالزبط 

مرت الايام الثلاثة كنت تعبانة و زعلانة على هبة 
بس انا اقتنعت انه الزعل عمره ما هيفيد 
قولت اركز على مذاكرتي الفترة دي 

في يوم جالي اتصال من وعد اخت سعيد و قالت انه نفسها اوي تشوف البنات 
لبست البنات و وديتهم مع السواق و بقيو يوم كامل هناك 
و انا كل شوية كنت اطمن عليهم من وعد  
كانت الامتحانات قربت خلاص 
و شريف كان مهتم بيا اوي و على طول بياخد البنات يخرجهم عشان اقدر اذاكر براحتي 

مرت الايام و خلصت امتحانات و النهاردة اليوم الي هتطلع بيه نتيجة تعبي الفترة الي فاتت 
كنت قاعدة مع بابا و طنط ندى و شريف 
شوية و لاقينا فارس و عياله جايين 
فتري : عاملةايه  يا ندوشة 
قولت : وحشتني اوي يا حبيبي 
مرفت  مراته : بقولك يا بت يا ندى ان نجحتي احنا نروح الصعيد هنعملك احلا حفله هناك و نجوزك الجدع الي ابوكي قال عليه 
بصيت ليها و عيوني مفتوحة و بصيت لشريف و ابتسمت بفتور و قولت ؛ ميرفت حبيبتي انا مش هعمل حفلات و مش هتجوز الا بعد سنوية بنتي و على فكرة انا لسا ما اتخطبتش 
مرفت : ايهي ليه كدا بس ده الجواز حلو اوي حتى اسألي اخوكي 
فارس : ما خلاص بقا يا مرفت قصري لسانك 
انا ضحكت من قلبي على هزارهم 
فارس : ندوشة انتي انجحي بالاول و بعدها  اعملك الي انتي عايزاه 

بعد شوية 
كنت قاعدة و بستنا على نار 
خايفة اوي ما انجحش خايفة اهز ثقتهم بيا  بس شريف كان مطمني اوي 

شريف بصراخ : ندى ظهرت ظهرت النتيجة 
قولت و انا قلبي مقبوض : ايه 
شريف بفرحة : نجحتي 
انا من فرحتي حضنته و هو حضني المرة دي 
بعد شوية اتكسفت اوي و بابا ضحك و حضني وقال : عيب كدا يا ندى ما انتو لو اتجوزتو من ساعتها كان قولنا ماشي 
قولت بكسوف : اسفة يا بابا
فرحت اوي اوي و شوفت الفرحة و الفخر بعيون اهلي 
قررنا نروح كلنا للصعيد عشان اهلي هناك يباركولي 
روحت الصعيد و خدت البنات معايا  و قعدنا كام يوم هناك اتبسطنا اوي  و  بعدها روحنا 

بعد  ايام 
كانت خطوبتي انا و شريف 
انا طول الوقت قلبي مش مرتاح ، حاسة اني مش مبسوطة ، خوفت اكون لسا بفكر بسعيد ، لكن لا سعيد ما عادش ليه اثر بحياتي ، لبست لبس حلو و قعدت بالصالة 

مامت شريف بتريقة : نورتي يا عروسة ، مش العروسة برضو 
بصيت ليها و قلبت عنيا عنها و قولت : ايوة انا العروسة 
قالت اخته اسمها ايمان : هي دي الي حار.ب الدنيا عشانها 
و بدأت تتوشوش هيا ومامتها و انا كنت سامعة كلامهم بس ما اهتمتش خالص 

بعد شوية لبسنا الدبل شريف كان مبسوط اوي و طاير عقله ، عكسي تماما كنت مرعو.بة و خايفة و حاسة اني مش مرتاحة خالص 

مامت شريف : مش شايفاها صعبة يا مدام ندى انك تربي بنتين صغار لوحدك 
طنط ندى : مش فاهمة 
مامت شريف : قصدي بعد ما يتجوز ابني الباش مهندس شريف من ندى بنت جوزك انتي هتربي بناتها لوحدك 

بصيت ليها باستغراب كانت بتتك على الكلام و كأنها بتعلي  ابنها عليا و كمان مش عايزاني اخد بناتي معايا 
قولت بغرور واضح و بدون ما ابصلها : ابنك يا طنط عارف شروطي كويس قبل ما يطلبني و انا هاخد بناتي معايا و هربيهم 
مامت شريف  بزعيق : انتي بتقولي ايه انا لا يمكن اسمح بكدا 

جيه شريف و بابا على صوتها 
شريف : في ايه يا ماما
مامته : انا مش هقبل بالمهزلة دي خالص 
و حملت نفسها وراحت و كذلك ايمان و باقي عيلته 

شريف : انا اسف يا عمي انا اسف يا ندى انا هتكلم معاهم 
قولت بعصبية : انا شروطي كانت واضحة يا شريف 
شريف قرب مني و مسك ايدي و قال بابتسامة : معلش يا حبيبتي اهلي ما فهموش عليا ، كل حاجة هتبقى كويسة 
بصيت ليه و ابتسمت 
و بعدها روحت نيمت البنات و نمت انا كمان 

مرت ايام و شهور 
 
انا وشريف على طول مع بعض بنخرج و قدملي على كلية قررت ادرس تجميل و العناية بالبشرة ، حسيت مناسب ليا اوي 

و قضية هبة اتقفلت عند القانون لكن عند الناس ما تقفلتش ، فضلو يتلكلمو عليها كتير اوي و دي اكتر حاجة كانت مدايقاني 

النهاردة هو الذكرى السنوية لوفاه اسيل بنتي 
روحت على قبرها وزرتها  
و خدت البنات معايا 
ايسل عيطت كتير اوي و انا عيطت معاها 
بعد وقت شريف روحنا البيت و انا ما كنتش قادرة افتح عنيا من الدموع 
طنط ندى حضنتني و قعدت تطبط عليا و حتى ماما الفترة الي فاتت بقت تكلمني كتير و تطمن عليا 
كل اهلي وقفو معايا سواء الي هنا او الي بالصعيد  و حتى ماما 
و من هنا تعلمت ان الاهل هم العزوة و السند و الي مالوش خير في اهله مالوش خير بالدنيا كلها 
كنت بتمنى انه بناتي بيقا في حد بضهرهم و يقف جنبهم ، لكن سعيد واهله مش سائلين فيهم يعني بناتي مالهمش غيري 

بعد فترة 
شريف : ندى انا  عايز اقول حاجة 
قولت : قول يا شريف 
شريف : بصي انا من فترة طويلة جيت مصر عشان مشاريعي كلها هنا بس دلوقتي لازم اسافر سفرية شغل هطول فيها شوية 
قولت بصدمة : طيب وانا يا شريف و جوازنا 
قال : معلش هنأجل شوية لكن مش هقعد كتير  هناك 
قولت بابتسامة : ده مستقبلك يا شريف و التعليم و الشغل بتاعك اهم من اي حاجة حاليا 
بص ليا و ابتسم و قال : بقيتي قلودة اوي 
بعد شوية روحنا البيت 
و شريف بدأ يلم كل حاجته و يجهز للسفر 

في اليوم التالي جيه شريف و ودعني انا واهلي و سافر 

انا ركزت على المذاكرة و بدأت اتعلم اكتر عن تخصصي و كنت واخدة بالي من البنات كويس خصوصا ايسل لانها بقت انطوائية الفترة الي فاتت ، خوفت عليها اوي عشان كدة كنت بخصص وقت ليها عشان اقعد واتكلم معاها 

مر شهر كامل و انا معرفش عن شريف حاجة و لا  اتصل و لا كلمني خالص قلقت عليه اوي و بابا كلم باباه عشان يطمن عليه و باباه قال انه مسافر و مشغول اوي 

بعد يومين 
روحت افتح الباب اشوف مين  
قولت : انتي ………. يتبع 

( وجع الندى ) 
همس كاتبة

  •تابع الفصل التالي "رواية وجع الندى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent