Ads by Google X

رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الخامس 5 - بقلم رحيق الورود

الصفحة الرئيسية

  رواية عشقت عالمها الصغير كاملة بقلم رحيق الورود عبر مدونة  دليل الروايات 


 رواية عشقت عالمها الصغير الفصل الخامس 5

 

مراد ..ممكن ادخل

داليدا بتمسح دموعه…اتفضل

مراد ..هو انتي بتعيطي ليه دلوقتي

داليدا ..علشان اول مرة تزعقلي وهي زعلانه مني بجد

مراد ..انا اسف

داليدا قامت فجاه وجرت مراد من أيده..تعالي معايا ..وقفها مرااد .

مراد بعدم فهم ..علي فين

داليدا بجديه مصطنعه..لازم تصلح غلطتك

مراد باستغراب..اصلح غلطتي ..هو انتي هتجوزيني جدتك والا ايه

داليدا بضحك..ههههههههههههه ههههههه يلا هنعتزرلها

___________________

الجدة قاعدة بضيق جات داليدا من وراه حضنتها وباستها

داليدا بأسف ..انا اسف والله ما اخدت بالي من الوقت وعرفته علي صحابي..خلاص بقا قلبك ابيض ها ها سمحتيني مش كده

الجدة ..لا رد

داليدا بإلحاح..ها ها سمحتيني هااا مش كده هاا

الجدة بحده مصطنعه ..خلاص دوشتيني الله …ابتسمت داليدا وحضنتها كل ده تحت أنظار مراد اللي فرحان بعلاقتهم وجمالها وبساطتها وهو واقف بعيد انتبه على صوت الجدة وهي بتقول

الجده بحدة خفيف..انت هتفضل واقف عندك كده كتير

مراد بتوتر ..اومااال اعمل ايه حضرتك

الجده بأمر..يلا هنحضر الاكل ..والا اقولك روح استحمي انت ريحتك واصله لي من وانت هناك وانا وداليدا هنحضر الاكل

مراد شم ريحته وباحراج.. احم بس انا مش معايا ملابس هلبس ايه …..ردت داليدا بحماس

داليدا ..انا هدبرلك اي حاجه من عندي لحد ما تيتا تخيطلك ملابس هي بتعرف تخيط حلو اووي وبعدين لاحظت وجود جدتها

داليدا بحرج….احم انا اسفه ……..الجدة سكتت شويه وبعدين قامت اتجهت للمطبخ وقالت

الجدة بحدة ..يلا يا داليدا دبريله اي حاجه يلبسها يكون جهزت الاكل مش عايزه تأخير

داليدا بحماس..حاااضر

____________________

بعد بعض من الوقت علي سفرة الاكل

داليدا بتحط الاطباق علي السفره وهي ماسكه الخيار بتاكل فيه وفجأة

داليدا بصوتها كله….هههههههه ههههههههههههه اعااهههههههههههه همووووووت اااه ههههههههه الجدة بصت واتصدمت

مراد كان واقف بغيظ ويقلد صوت داليدا…..هو ده …اللي هدبرلك حاجه تلبسها…..فهو كان يرتدي فستان أشبه بالقميص يصل لتحت ركبتيه وبنص كم

الجدة ببعض من الحدة..داليدا عيب كده ..وانت تعالي كل معلش بعد الاكل هقوم اخيطلك ملابس رجالي بس بعد الاكل

قعد مراد علي الاكل وهو مش مرتاح اعمال بيفرك….وداليدا تضع يديها علي فمها لتكتم الضحكه ولاكنها فشلت

داليدا .ههههههه هههه انا اسفه بس بجد مش قادره هههههههه همووت اااه هههههه

مراد بغيظ ..ممكن تبطلي ضحك شويه

الجدة وهي تحاول كتم ضحكتها كي لا تروح هيبتها التي ترسمها أمامهم..داليداااا خلاااص

داليدا ….هههههه انا اسفه والله ياتيتا بس بجد مش قاادره هههه ااه بطني شكله يموت من الضحك بجد حلوه اوي عليه

مراد بغيظ وغضب ..هى هى هى مافيش حاجه تضحك علي فكرة .

الجدة ..بس يا داليدا عيب وغصب عنها خانها فمها وأطلق ضحكه فهو حقا منظره كان مضحك جدا بالفستان لانه طويله وعريض و الفستان قصير نسبيا يصل الي ركبتيه بالكاد.

مرااد بصدمه ..حتي حضرتك …بعد لحظات كلهم ضحكو حتي مرااد لما الثلاثه يضحكون كثير جدا حتي انتهو من الطعام وجاء الليل

_______

كان مراد بدل ملابسه وا ارتدي ملابس رجوليه قامت بتخيطها الجدة ..

مراد ..واخيرا اوووف ..كانت داليدا مازالت تضحك

مراد ..خلاص كفايه يابنتي هتفرقعي

داليدا..هههههه لا بس كان شكلك مسخره هههه ….

مراد بغيظ ..نى نى نى نى😬😬😬

أحضرت الجدة كوبين قهوة لها ولمراد وداليدا كوب لبن وظلو يتحدثون الي منتصف الليل

الجدة ..داليدااا

داليدا بانتباه…نعم ياتيتا

الجدة ..الصبح تاخدي مراد و تروحو لمكان العربيه اللي كان فيها اكيد هتلاقو اي خيط أو إثبات شخصيه ونعرف اسمه الحقيقي أو يفتكر اي حاجه

مراد بحماس ..اوباااا انا ازاي تاهت عني الفكرة دي اكيد هعرف انا مين ومن فين أو هلقي اي حاجه تدلني بجد شكرا انك افتكرتي

داليدا بتوتر ..هااا ااه بس بس يعني ااه اصل انا مش فاكره المكان بالظبط يعني انتي عارفه ياتيتا المكان هنا واسع ازاي انا كنت راكبه الحصان ومش واخده بالي يعني مش فكراه بظبط

مراد برجاء ..لا لو سمحتي حاولي تفتكري وانبي احنا الصبح هنفضل ندور حتي لو قعدنا يوم كامل المهم الاقي العربيه واعرف انا مين أو افتكر اي حاجه لاني بجد حاسس اني تايه ..

الجدة بحنان ..ماتقلقش ان شاء الله هترجع لاهلك اكيد قلقانين عليك وفي برشام هتلاقيه جمب السرير دا يساعد علي تنشيط الذاكره وهيساعدك تفتكر اسرع

مراد بامتنان…بجد انا بشكرك و.. قاطعته قاطعتهم داليدا

داليدا ..طب انا داخله هقراباقي الكتاب النهارده ماقرتش خالص وانتو كملو القعده ودخلت ..

راحت الصيدلية وفضلت تدور علي برشام لحد ما لقت شريط معين دخلت تتسحب علي اوضتها اللي هي بينام فيها مراد ودخلت بدلت شريط البرشام اللي بياخد منه مراد بالشريط اللي جابته..وخرجت بسرعه راحت المكتبه…………………………… .فضلت مشغوله في التفكير وماقرتش اصلا.

____ الصباح مع تكرار الصبح الجميل بعد الفطار اخدت داليدا مراد زي ما قالت الجده وفضلو يمشو ويدورو ..لا يوجد أي أثر للعربيه رجع مراد حزين ومحبط كان عنده امل انه ممكن يفتكر هو مين أو أي حاجه بس مافيش

مراد باستذكار ولهفه….موبااااااايل

داليدا باستغراب…ايه

مراد .. تليفوون ايوه انا ممكن انزل صورتي علي الانتر نت واي حد يتعرف عليا انا فاكر انه ممكن يحصل مش كده

داليدا هزت رأسها باسف..مافيش هنا تلفون تيتا مارضيتش يكون عندنا تليفون.

مراد ..ليه

رجع مراد لياسه تاني ..يعني ايه اتحكم عليا اعيش في السجن هنا اكيد ليا اهل وصحاب انا متاكد ….

داليدا حست بالذنب للحظه..معلش اكيد هترجعلك ازاكره وهما هيدورو عليك ويلاقوك

______

عدت الايام ومراد التأقلم علي المكان والعيشه وداليدا كانت طايره من الفرحه وكل يوم تعلقها بمراد يزيد اكتر و جدة داليدا بدأت تحب مراد وتثق فيه وكانو مبسوطين جدا ومراد اتعلم حاجات كتير جدا بعد ما كنش بيعرف يعمل حاجه

_______

من جهة اخري مكان ضخم مثل القصر أو البيت الكبير في المدينة

امل هانم..انا عايزه ابني يعني ايه بقاله شهر ماحدش يعرف عنه حاجه

محمد الصياد ( رجل أعمال كبير ) .. ماتصدعنيش انتي عارفه ابنك وجنانه بيغطس بالشهر والاتنين وبعد كده يرجع

حمزه الصياد (ابن محمد الصياد الصغير ) ..والله ابنك ده برنس في نفسه

امل ..انتو هتجنينوني انا عايزه اعرف ابني فين انا قلبي مش مطمن

محمد بيه ..هو ابنك صغير يا امل ما خلااص بقا انتي عارفه انه كان مضغوط وهو بيحب يريح دماغه بعيد عن الزن …

امل ..وحياتي عندك شوفه فين انا قلبي مقبوض

_حاضر من عيوني بس انتي اهدي

google-playkhamsatmostaqltradent