رواية خدعتني بحبها كاملة بقلم سلمي تامر عبر مدونة دليل الروايات
رواية خدعتني بحبها الفصل السادس 6
_سهيلة بقيت مراتي يابيبة وهتعيش معانا هنا
اخص عليكي مش تباركي لجوزك حبيبك
بصتله بصدمه وغضب
_انت اتجوزت عليا يوم فرحنا!
اتجوزت عليا يوم فرحنا يا كرم!
بصلها من بإستحقار وهز دماغه بتأكيد
_اه اتجوزت عليكي
هتعملي ايه بقا يا حبيبة الرشيدي
ابتسم بسخريه عليها وكمل كلام
_ولا أي حاجه صح..عارفه ليه بقا
علشان انتِ ضعيفه ومتسويش حاجه من غير ابوكي وفلوسه اللي بسببها دايرة تدوسي على قلوب الناس وتهيني كل اللي ييجي في وشك واخرتها ضحكتي عليا ووهمتيني انك بتحبيني وعرفت من شوية انك متجوزاني قال ايه علشان تغيظي حبيبك
دموعها نزلت واتكلمت بسخريه
_طب وانت تفرق ايه عني يا حبيبي
ما انت اتجوزت اللي جنبك دي علشان تنتقم مني
بتلومني على حاجه وروحت عملت زيها!
انت متفرقش عني اصلا
سهيلة نظراتها اتغيرت وبصيت لكرم بقلق لكن كرم مأثرش كلامها فيه واتكلم بسخريه
_وانتِ مفكراني شبهك !
سهيلة بقيت مراتي على سنة الله ورسوله وقبل ما تكون مراتي هي بنت خالتي يعني عمري ما هقدر استخدمها وسيلة علشان اغيظك بيها زي ما انتِ عملتي معايا
كل الحكاية اني فهمت ان الوحيده اللي تستاهل تبقى في بيتي وشايلة اسمي وبتحبني من قلبها هي سهيلة علشان كده اتجوزتها وبقيت مراتي
وانتِ بقا ياروح قلبي مكانك في البيت مش هيبقى اكتر من خدامه ليا ولمراتي
وبعد ما يعدي شوية وقت على جوازنا هرميكي بره وهكمل معاها
بس اكون خدت حقي منك
مسحت دموعها بغيظ من كلامه واتكلمت بحدة
_وانت مفكرني هفضل قاعدة هنا مستحمله كل ده…انا راجعه بيت بابا وقولتلك قبل كده عشرين الف مره انا حبيبة حسان الرشيدي ومش انا اللي يحصل فيا كده من واحد نكرة وملوش لازمة زيك وعايش في خير ابوكي
حس انه عايز يهجم عليها يضر.بها لكن مسك نفسه واتكلم بثقة
_خير ابوكي!
علشان بشتغل عنده يبقى عايش في خيره!
لأ يا سكر انا عايش بالفلوس اللي بكسبها من تعبي وشقايا وسهري طول الليالي على المشاريع اللي بشتغل عليها
الكلام ده مبيفهموش الناس اللي شبهك
ولو عايزة تطلقي النهاردة براحتك…بس استحملي بقا كلام الناس اللي شبهك واللي هيقطعوا في فروتك ويقولوا بنت حسان الرشيدي اتطلقت في يوم دخلتها…ياترى بقى ايه السبب ياترى!
وسمعتك هتبقى في الارض وانا ميرضنيش كده ابدا يابيبة..هو انا اه هخليها في الارض بس مش بسبب السبب ده يعني
مسك ايد مراته وبصلها بإبتسامه
_يلا ياسوسو ندخل اوضتنا علشان لسه الليل طويل
سهيلة بصتله بخجل مصطنع ورجعت بصيت لحبيبة بشماته وابتسامه منتصرة ودخلوا مع بعض اوضتهم
حبيبة صرخت بغيظ وكسرت فازة قدامه وقعدت على الارض وعيطت بحسرة وقهر
وهي بتلوم نفسها على كل حاجه
____________________
في اوضة كرم وسهيلة
_كرم…اوعى اكون اتجوزتني علشان تغيظها فعلا..انا اقنعت عيلتي بالعافيه على جوازنا ياكرم وكنت هخسرهم لولا انك اتدخلت.. متخليش حد يشمت فيا
_سهيلة انا مستحيل اعمل كده قولتلك
احنا جوازنا طبيعي جدا ومش علشان حاجه زي ماقولتلك بره متقلقيش
_____________________
تاني يوم حبيبة صحيت وغيرت هدومها وطلعت من الاوضه اللي كانت فيها لقيت سهيلة في وشها اللي بتبتسملها بسماجه
_خشي على المطبخ يلا حضريلي انا وجوزي الفطار
_نعم يختي!
_اللي سمعتيه ياقلبي..وبعد ما تحضري الفطار ادخلي وضبي الاوض
ابتسمت بسخريه
_واضح انك هبلة ومش عارفه بتكلمي مين
يابت ده انتِ متسويش حاجه ومتحصليش خدامه حتى في قصرنا
وبعدين مش مكسوفه من نفسك وانتِ عارفه ان كرم بيعشقني حرفيا ومتجوزك علشان ينتقم مني
سهيلة بصتلها بشر و…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خدعتني بحبها ) اسم الرواية