رواية حبي الغامض كاملة بقلم سلسبيل احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية حبي الغامض الفصل السادس 6
= عيل قلود صحيح بيسافر زي ليه!
– زيك مين انتي حد قدك انتي في ألمانيا
= قر عليا يابن الحلوة لحد ما هتشل هنا
ضحك: بعد الشر عليكي يا لولو
– طب تفتكر الواد ادهم ده سافر فين و ليه
= مش عارفه اكيد مخرجش بره مصر يعني
– امممممم طيب هاروح انام بقي عشان اصحي بدري لحسن ف ألمانيا لازم اوصل معادي بالدقيقة والثانيه.
= ماشي يلا سلام هبقي ارن عليكي تاني برضو انا و فوفا عشان مش عارفه تكلمك من عندها
– خلاص اشطا طمنها انت
___________________________
” عند ادهم بينزل من طيارة و بيوصل ألمانيا في غموض و هو شبه متنكر وبعدين بيجيلة موبايل ”
– ايوه
= انت وصلت؟
– اها يا اسر وصلت
___________________________
استغفرالله 🩷🫶
* تاني يوم الصبح ليلي بتوصل المستشفي*
” من حظي انهم جابولي واحد بيتكلم عربي مكسر عشان يعرفني على المستشفي ويفهمني هعمل اية. ”
– ده قسم فى آليات لسه بنشتغل عليها
= انا فعلا اول مره اشوف الاجهزه دي ؟
– اكيد العلماء لسه مخترعاها وبنكمل دراسة ليها يعني مثلا احنا شغالين على جهاز بيعرفنا الشخص ده ممكن يجيله مرض ايه فالمستقبل ونقدر نعالجه قبلها
= ازاي! يعني ازاي بتعرفوا قبلها
– من تشخيص حالة المريض بالجهاز
” كنت مندهشه كملنا في بقيت المستشفي الى كل اجهزتها جديده و متطورة جدا يمكن معرفش اغلبها بيشتغل ازاي اصلا لكن عندي فكره عنهم وكان في عمليه جراحيه دخلت فيها مع دكتور شاطر جدا فالمستشفي كنت مساعده له و استدفت من خبرته كتير ”
قابلت الشخص الى اقترح عليا اجي المستشفي اسمه
” مرشال ديجيو ”
– Dr. Lily, was your tour helpful?
الترجمه: الجولة كانت مفيده ليكي
= Yes it was great
الترجمه: ايوه كانت كويسة جدا
– If you get more training with us, you can work in the hospital in the name of Germany
الترجمه: لو اتمرنتي اكتر ممكن تشتغلي فالمستشفي معانا بأسم ألمانيا
= Well, I’ll think about it well, thanks
الترجمه: هفكر فالموضوع كويس ، شكرا
___________________________
صلي على محمد 🩷🦋
” نزلت من المستشفي وانا مدايقة يعني اية بعد مجهودي ده فمصر اشتغل هنا بأسم ألمانيا! ، دي حاجه تقر**ف صحيح استغلال خبرات اية زي الحدايه اوف ماهو الحلو ميكملش طبعا ”
* تن تن تن تن *
– الو !
= اية يابت بتجعري كده ليه؟
– قرفانه يا امير اصبر اروح واحكيلك
= هما رفضوكي ولا اية!
– رفضوا اية بس ده انا قبلت وكنت هبيض واشتغل هناك دول متطورين اوي والدكتور الى كنت مساعده معاه شاطر جدا! وخلص فوقت قياسي بسبب الأدوات والمعدات بتاعتهم
= امال في اية!
– عاوزني اتدرب فتره وبعدين هشتغل بأسم ألمانيا مش مصر فاهم؟
= وحد يطول!
– مش عارفه بقي حاسه انهم بيستغلوني
= ليلي انتي ممكن تشتغلي هناك كام سنه وترجعي تفيدي بلدك برضو كتير بيعملوا كده
– طيب بص هروح واكلمك عشان شكلي سرحت واحنا بنتكلم وتوهت
= طب ها…
” مكملش كلامه ولقيت موبايلي فصل اهي كملت “
” فضلت امشي اسأل لكن محدش فاهمني اغلب الناس بتتكلم ألماني بس وانا بدأت اخاف الدنيا كلها والبيوت شبه بعض فجأه لقيت عربية جاية بسرعه وانا شيفاها من على بعد ركنت ونزل منها تلت رجالة و بنت واشكالهم غريبة البنت وقعت بتعب وكانت بتنز**ف من بطنها جريت بدون تفكير وهما فثانيه رفعوا عليا سلا*ح ”
– I’M a Doctor!!!!
الترجمه: انا دكتورة
حسيت انهم مفهوش قعدت افتكر كلمه دكتور بالأماني لإني قريتها قبل ما اسافر فا زعقت بسرعه
– Ich bin Arzt ، Ich bin Arzt !!!
الترجمه: انا دكتورة!!!
” تقريبا فهموا نزلوا الاسل**حه وانا طلعت شطنتي بسرعه كان فيها اسعافات كتمت الدم و حطيت ايدها عالجرح وخلتها تضغط عليه جامد وربطه بكن فجأة الدنيا قلبت جحيم ”
” جه عليهم عربيتن وبدء ضر*ب النار يشتغل وحسيت اني فمكان مهجور مش لاقيه حد يلحقني كنت خايفة استخبيت وشديت البنت جمبي وراه العربية بتاعتهم و الرجاله الى معاها فضلوا يضربوا عليهم لحد ما قتلوهم كلهم !!! خلصوا عليهم وهي اغم عليها قومت بخوف وانا همو**ت من منظر الدم والناس الى اتقتلت حاولت اجري بسرعه لكن واحد منهم مسك ايدي و رش حاجه في وشي وبعدها محستش بنفسي! ”
____________________________
” عند ادهم فالاوضة بتاعت الأوتيل الى نزل فيه كان رايح جاي بتوتر وعمل مكالمه”
– الو اسر ؟
= معاك في اية مال صوتك
– انا مش لاقي ليلي
= رجعت مصر ولا اية ؟
– لاء! سألت عليها الدكاترة الى جت معاهم بيقولوا نزلت المستشفي الصبح ومرجعتش والساعه 1 !
= يعني اية!!! هتكون فين رن عليها
– موبايلها مقفول
= تفتكر تاهت ولا حصل اية
– مش عارف اسر كده انا هضطر اكشف نفسي
= ادهم اوعي تعمل كده
– بزعيق يعني انت عاوزاني اقعد واسبهاا!!
= ازاي ده حصل خليهم يدورا عليهم
– عملت كده و بيدورا
= طيب اصبر يا ادهم واهدي متتصرفش تصرف تندم عليه انت مش فمصر يا ادهم
خد نفس بخنقه و قفل الموبايل عيونه كانت بتدمع وايده بتترعش مكنش قادر يسيطر على نفسه وحاسس بوجع فقلبه ومش عارف هيقول لفاطمه اية!!
____________________________
“في مصر عند فاطمه ”
– شوفت يا امير البت مكلمتش خالص؟ انا مش مرتاحه
= تلاقي موبايلها فصل هتكلمنا دلوقتي
– كان يوم مش فايت لما وافقت تسافر
= دي مبسوطه جدا يا فوفا سبيها بقي تعيش حياتها
– اها واحنا نقلق هنا ، وبعدين مش بتذاكر ليه هكلم ادهم لو مذاكرتش
= هو فاضيلي ده مشغول اوي لدرجه مكلمنيش
– ربنا يصلح حاله هو و ليلي
___________________________
” في ألمانيا ”
عند دكتور محمد الى مسؤل عن الدكاتره الى سافروا المؤتمر: خليهم يراجعوا الكاميرات يعملوا اي حاجه!!!
دكتورة فريده: ليلي اكيد حصلها حاجه
سمع جملة ادهم وهو داخل اوضة المكتب فالفندق: ليلي لو مظهرتش انا ههد الفندق ده على دماغهم
فريده: لو سمحت اهدا احنا عاوزين نلاقيها
ادهم: اها طب خليهم يلاقوها بقالها اربع ساعات مفروض تبقي هنا
مدير الفندق: مش لاقيناها ناحية اية مكان فالفندق مظهرتش ف اية كاميرا كده مفروض تراجعوا كاميرات المستشفي الى كانت فيها..!!؟
” ادهم خرج برا لما حس انوه بدأ يضيق واحساس العجز مسيطر عليه ولأول مره قلبه يغلب عقله و بدأ يفتكر ليلي لما ضاعت منه “
فلاش باك #
– ادهم الحمد لله انك جيت
= كنتي فين كل ده !!!
رفعت كتافها ببساطه: امير ضيع الدبدوب وكنت بدور عليه عشان ميزعلش
– وبعدين
ضحكت ببلاهه: معرفتش ارجع كنت هنادي حد يرجعني
ادهم مسك كتافها: ليلي اوعي تطلبي مساعده من حد وتعرفيه انك تايهه لحسن يخ*طفك
= طيب خلاص انت لقتني اهو ، تعرف انا مستنياك اصلا ازاي بتعرف بتلاقيني دايما
ادهم ضحك: ههههه ايوه يلا بينا
مسكوا ايد بعض ومشيوا..
باك #
ادهم لنفسه: كان نفسي اعرف انتي فين دلوقتي زي زمان يمكن لو قدرت اللاقي الحاجه الى بتجبني ليكي لما تبعدي ساعتها اقدر اوصلك يا ليلي
قام وقف ومسح وشة وهو بيستعد وخد قراره انو هور عليها بطريقتها
– انا عارف اني هندم عالي هعمله لو اتكشفت فالبلد دي لكن مش هقدر اسيبك وانا معرفش انتي فين ولا حصلك اية وحاسة ب اية..
_____________________
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حبي الغامض ) اسم الرواية