رواية العشق الابدي كاملة بقلم لبنى دراز عبر مدونة دليل الروايات
رواية العشق الابدي الفصل التاسع 9
فـ ڤيلا المزرعة
فـ نفس وقت المهمة
نجوى قاعدة مع أمينة و ياسمين و عاليا بيتكلموا و يضحكوا و شافت
فارس::جاى جرى عليها بضحكته الصافية..أمى حبيبتى وحشتينى
نجوى:: بفرحة..ريزو يا نور عيني حمدالله ع سلامتك يا قلبى
فارس::يسلملى عمرك يا أجمل أم فـ الكون
نجوى::أخيرا رجعت انا كنت هموووو..ت عليك من الخوف
فارس::انا رجعت بس عشان أشوفك وأطمن عليكى و ماشى تانى
نجوى::بأندهاش ماشى تانى ليه يا حبيبى مش خلاص خلصت مهمتك ؟
فارس:: بأبتسامة ..خلصتها يا قلب فارس ..بس بابا مستنينى
أروحله
نجوى::بخضة.. ايييه أحمد مستنيك فين؟! وليه عايزك معاه؟!
فارس::بنفس بسمته الصافية.. مالك ياست الكل اتخضيتى ليه كدا.. كل الحكاية ان بابا تعب من الوحدة و عايزنى معاه ومستنينى عند البحر اللى هناك ده أهو بيشاور لى
نجوى::ما تروحش يا فارس خليك معايا يا حبيبى ماتسيبنيش انا محتاجالك أكتر منه
فارس:: سامحينى يا أمى لازم أمشى بابا مستنى
نجوى::ماشية وراه.. ماتروحش يا حبيبى بلاش البحر يا فارس انا بخاف منه
فارس:: أرجعى يا أمى أرجوكى و خدى بالك من نفسك ومن أخواتى
نجوى::أرجع يابنى البحر شكله غريب و مايطمنش أرجع يا ضنايا أرجع يا فارس أرجع ما تسيبنيش انا و أخواتك
فارس::نزل البحر بضهره و عينه عليها لغاية ما أختفى
نجوى::لااااااااااااااااااااااا حااااااسب يا فاااااااااااارس
ياسمين وعاليا وأمينة و ولادها الكل جرى ع نجوى
ياسمين:: بخضة مالك يا ماما بتصرخى ليه فيكى ايه يا حبيبتى
أمينة::أهدى يا نجوى ..ولـ عاليا هاتى كوباية ماية يابنتى بسرعة
عاليا::حاضر يا خالتو ونزلت جرى تجيب الماية
نجوى::كابوس فظيع ..فااارس مش بخير ابدا
أمينة::استعيذى بالله يا حبيبتى وانسى الكابوس و أدعى ربنا يطمنك عليه و يرجع بالسلامة
نجوى::بدموع الخوف..أعوذ بالله من الشيطان الرجيم..ياااررررررب طمن قلبي ع أبني يااااارب انا قلبى واجعنى عليه أوى ..يارب أستودعتك فارس أحفظه من كل شر و رده ليا بالسلامة يارب اللهم امين
____________________
فـ المستشفى..
حلم فـ مكتبها قاعدة سهرانة وقلبها واجعها وفجأة خبط الباب و فتح الأب الروحى
كمال::بأبتسامة..ممكن أدخل؟!
حلم:: بـ بسمة حزينة.. بابا كمال!! اتفضل
كمال::بحب أبوى..ممكن أعرف بنتى حبيبتى مالها وأيه اللى مسهرها النهاردة هنا
حلم:: أبدا يا بابا ..حضرتك عارف أن أدهم مسافر و انا قاعدة مكانه
كمال::عارف أنك قاعدة مكان أدهم ..بس انا بقول اللى مسهر بنتى حبيبتى هنا
حلم::مافيش حاجة يا بابا
كمال::لأ فيه حاجة و حاجة كبيرة كمان
حلم:: صدقنى يا بابا مافيش بس كل الحكاية قلبى واجعنى وخايفة حاسة ان فـ حاجة وحشة هتحصل
كمال::بتساؤل..الحاجّة أمينة كويسة؟! او فيه حد فـ البيت عندك تعبان
حلم:: اترسمت صورة فارس قصاد عينها و بشرود.. غايب وغيابه طال أوى
كمال::قطع شرودها بـ سؤاله.. هو مين ده اللى غايب يا حلم
حلم:: فاقت ع سؤال د/كمال ليها..هاااا حضرتك كنت بتقول حاجة
كمال:: بقول عندى عملية مهمة جدا أخلصها وأجى و بأبتسامة مكر اشوف حكاية الغايب اللى غيابه طال ده اييه.
وفعلا سابها و راح جهز نفسه عشان العملية وبعد حوالى 3 ساعات تقريبا وهى بتعمل مرور فـ المستشفى حصل هيصة و دوشة كبيرة وشافت
سيف::بصريخ ..دكتووووووور بسرررررررعة عااااااااااايز دكتوووررر و بيجرى صاحبى بيمووووت حد يلحقنيييييييي
حلم::قلبها اتقبض وطلعت تجرى ع سيف تشوف ماله وقبل ما تتكلم شافت فارس غرقان فـ د مه و بصوتها كله..فاااااااااااارس ..و بزعيق جهزوا العمليات حااااااالا و شوفوا دكتور كمال فيييين بسرررررعة يلاااااااااااا أتحركوووووووا
كمال::قطع كلامها بـ خروجه من العمليات ..ايه الدوشـ…… وقبل ما يكمل كلامه
حلم::جريت عليه بدموع الخوف.. بابا كمال أرجوك ألحق فارس عشان خاطرى .. فارس بيـ مـ وووت
فـ اوضة العمليات
كمال:: دخل بسرعة العمليات عقّم نفسه وقبل ما يبتدى دخلت معاه بعد ماعقّمت نفسها
حلم::بدموع..أرجوك سيبنى أكون معاه يا بابا
كمال::بجدية.. حلم ما ينفعش تكونى موجودة أرجوكى أخرجى عشان أعرف اشوف شغلى
حلم:: بنفس الجدية..انا مش هخرج يا دكتور و ياريت تبتدى حالا فـ العملية.. حياة المصاب أهم من اى نقاش
كمال::بالفعل ابتدا فـ العملية .. لـ أشرف الدكتور المساعد.. الـ ر صا صة قريبة جدا من القلب تقريبا بـ 1 سم ..و بتوتر..حلم ياريت تطلعى برة العملية هتطول وانتى مش هتتحملى
حلم::برفض.. مش هطلع يا دكتور وما تقلقش انا مش هعطلك و هتحمل بس ارجوك انقذه بسرعة
بعد حوالى ساعتين
كمال::بقلق..بص لـ أشرف.. نزف كتير و محتاج نقل دم ضرورى ..قبل حالته ما تدهور أكتر من كدا
حلم:: بسرعة..فصيلة د مه أيه
الممرضة::A+
حلم::انا فصيلة دمى A+ بسرعة خدوا الدم اللى محتاجينه مني
وبالفعل تحت إصراراها حلم أدت لـ فارس الدم اللى احتاجه ونبهت ع كل الموجودين ماحدش يقول نهائى انها أديتله دم و فعلا قدر د/كمال ينقذ فارس وطلع له الـ ر صا صة وكمان عالج جرحه القديم و الكسور اللى فـ ضلوعه
برة اوضة العمليات
سيف و اللوا حسين واقفين قلقانين ع فارس و فـ نفس الوقت مش فاهمين سبب وجود حلم الرشيدى فـ الوقت ده و كمان ليه دخلت العمليات مع فارس رغم اعتراض دكتور كمال فـ الاول
وأخيرا اتفتح باب أوضة العمليات بعد 6 ساعات
سيف::جرى ع د/ كمال.. أرجوك يا دكتور طمنى ع فارس
كمال::بتعب.. الحمدلله قدرنا ننقذه بصعوبة ..دلوقتى هيتنقل للعناية المركزة لان حالته حرجة بسبب الـ رصـ اصة اللى أخدها ونزف كتير ..أدعيله تعدى الـ 48 ساعة اللى جايين ع خير
حسين:: بقلق..طمنى يا كمال..فارس هيبقى كويس
كمال::لـ حسين أن شاء الله و صدقنى لولا فضل الله ثم حلم ماكنتش قدرت أنقذه
حسين::بتساؤل ..حلم ليه دخلت العمليات وهى مش دكتورة اصلا
كمال::بصدق.. حقيقى ما اعرفش هى عملت كدا ليه .. انا اتفاجئت بيها و حاولت اخليها تخرج رفضت
حسين::تفتكر فارس بالنسبة ليها اكتر من قريب
كمال::بصراحة مش عارف يا حسين بس أكيد هعرف منها لما تفوق لانها أغمى عليها من الضغط العصبى اللى كانت فيه ..و جواه.. شكلك كدا انت الغايب يا فارس
_______________________
قصاد العناية المركزة
قاعد اللوا حسين و سيف وهانى و ياسر مستنيين يطمنوا ع فارس وقال
سيف:: سيادة اللوا هو انا ممكن أسأل حضرتك سؤال
حسين::خير عايز تسأل عن ايه
سيف:: هو حضرتك تعرف حلم الرشيدي معرفة شخصية؟
حسين::انا أعرف حلم من 6 سنين من أيام ما كانت طالبة فـ الجامعة وقتها اخويا كمال اعتبرها بنته اللى مخلفهاش ولانه شافها طموحة أتبنّاها مهنياً و وقف جنبها لما ابتدت مشروع المزارع ومدها بالدعم المادى و عرفنى عليها و ساعتها انا دربتها ع ضـ ر ب النـ ار و رخّصت ليها سـ لا ح
سيف::طيب أسمحلى يافندم د/كمال عرفها ازاى..قصدى يعنى هى قريبتكم
حسين::بنفى..لأ مش قريبتنا بس هى كانت طالبة عند د/عفاف مرات أخويا وكانت بتحبها جدا ولانها ماخلفتش زى ماقولتلك اتعلقت بيها جدا هى وكمال وشافوها البنت اللي بيتمنوها وساعدوها انها تتخطى مشاكلها و دعموها نفسيا و ساعدوها بعلاقتهم و فلوسهم انها تاخد الارض ..بس هى بصراحة ذكية جدا و كبرت الارض عشر أضعاف لغاية ما وصلت للى هى فيه دلوقتي عشان كدا طلع عليها الاسطورة
سيف::طيب ممكن سؤال كمان يافندم
حسين::برفض..لأ مش ممكن
سيف:: أسف يافندم
حسين::انا مش قاصد أحرجك يا سيف بس الموقف والمكان غير مناسب لـ أسئلتك عن حلم.. المهم دلوقتي نطمن ع فارس ولا ايه
سيف:: أكيد يافندم
وشوية و شافوا د/كمال داخل عند فارس
فـ العناية
كمال::لـ مريم الممرضة.. ايه الاخبار
مريم::الضغط ابتدا ينتظم بس معدلات ضربات القلب سريعة
كمال::خليكى متابعة الاجهزة وشوفى ضربات القلب كل نص ساعة ما تغفليش ثانية مفهوم
مريم:: مفهوم يا دكتور
وخرج كمال بعد ما اطمن ع فارس و قرب عليه أخوه
حسين:: طمنى يا كمال
كمال::بأرتياح..هيبقى كويس ما تقلقش ..واضح انه شخص قوى و بيعافر عشان يعدى مرحلة الخطر.. شوية وقت صغيرين و هيتحسن بس أكيد هيفضل تحت الملاحظة شوية
حسين::و حلم أخبارها ايه
كمال:: ضغطها نزل فجأة من التوتر ومعلّق لها محاليل لو حابب تطمن عليها هى فـ مكتبها
حسين:: ازاى معلّقة محاليل و ازاى فـ مكتبها؟!
كمال:: عادى يا حسين مرتاحة ع كنبة موجودة فـ المكتب ..تحب اوصلك لـ مكتبها
حسين::لأ انا عايز أطمن ع فارس الأول
كمال:: ممنوع عنه الزيارة فـ الوقت الحالى ونصيحة مني ياريت تاخد رجالتك وتمشى مالهاش لازمة القاعدة لانكم مش هتقدروا تشوفوه دلوقتي خالص
حسين::بص لـ سيف و هانى و ياسر.. اعتقد سمعتوا الدكتور قال ايه اتفضلوا امشوا وتعالوا بكرة اطمنوا عليه يكون فاق
سيف:: انا أسف يافندم مش هقدر أسيب فارس لوحده وامشى
هانى و ياسر::و احنا كمان مش هنمشى
كمال:: يا شباب صدقونى قاعدتكم هنا مالهاش اى لزوم..فارس لسة حالته حرجة و الزيارة هتفضل ممنوعة عنه لغاية ما حالته تستقر
حسين::بأمر ..اتفضل يا سيادة الرائد خد فريقك و أرجع ع القطاع و قفل ملف القضية و أكتب تقريرك يلا
سيف:: أدى التحية ..تمام يافندم..
و فعلا مشى هو و هانى و ياسر رغم قلقه ع فارس
حسين::لـ كمال دلوقتي اقدر أطمن ع حلم و أمشى أرجع القطاع علشان نقفل القضية
كمال:: تمام أتفضل
فـ مكتب حلم
حلم موجودة فـ أوضتها الخاصة اللى جوة مكتبها بعد ما خلصت المحاليل اللى علقها ليها د/كمال و شوية و خبط الباب و كانت هنادى السكرتيرة
حلم::بتعب .. تعالى يا هنادى خير
هنادى:: د/كمال ومعاه اللوا حسين برة و عايزين يقابلوا حضرتك
حلم::تمام أطلعى و 5 دقايق و خليهم يدخلوا
هنادى:: تحت أمرك يا أنسة حلم
و خرجت حلم من اوضتها و فـ ثوانى رجع مكتبها كأن مافيش فيه اى اوضة خاصة وقعدت ع ورا مكتبها و فعلا بعد مرور دقايق دخل د/ كمال و اللوا حسين اخوه
كمال::عاملة ايه دلوقتي يا حلم
حلم::الحمدلله يا دكتور ..و بأعتذار..أسفة ع اسلوبى و طريقتى مع حضرتك فـ العمليات
كمال::لو بطلتى تقولى دكتور دى وترجعى تقولى بابا كمال هقبل أعتذارك غير كدا أسف
حلم::بدموع ..حاضر
حسين::الف سلامة عليكى يا حلم يا بنتى
حلم:: الله يسلم حضرتك يا سيادة اللوا
حسين::ممكن سؤال يا حلم
حلم::اتفضل تحت أمر حضرتك
حسين:: بمكر..انتى تعرفى فارس المنصورى منين
حلم:: انا قولت لحضرتك قبل كدا يا سيادة اللوا لما جيتلك القطاع..انه قريبى والدته تبقى بنت عم والدتى
كمال:: بمكر امممم و رد فعلك اللى حصل قصاد الكل ده لما شوفتيه كان عشان بس والدته بنت عم والدتك
حلم:: بخجل من اللى حصل ..لـ كمال ..أه عشان كدا بس. اومال هيكون عشان ايه يعنى
حسين:: بضحك..بس يا كمال اسكت و ماتكسفهاش ..و لـ حلم المهم حمد الله ع سلامتك مرة تانية ..انا مضطر امشى و اكيد هيكون لينا لقاء تاني
حلم:: كان الله فـ عون حضرتك وتحت أمرك اى وقت
كمال::تمام و انا كمان همشى و دكتور أشرف هيكون موجود بيتابع حالة فارس ..لو فيه اى حاجة اتصلى بيا فورا يا حلم
وفعلا استأذن اللوا حسين ومشى هو و دكتور كمال بعد ما خلى المساعد بتاعه يتابع فارس و قعدت حلم تكلم نفسها
حلم::مع أفكارها ولـ نفسها ..مالك يا حور ايه اللى فيكى وصلك لعدم السيطرة ع نفسك بالشكل ده ..معقول تكونى حبتيه
حور::لأ لأ مش ممكن هو بس عشان خاطر خالتو نجوى صعبانة عليا لانها قلقانة عليه..
حلم::بتضحكى ع نفسك ولا بتضحكى ع مين ..هى خالتو نجوى تعرف حاجة؟! هى اه حاسة بيه و قلقانة عليه ..بس مهما كان رد فعلك مش طبيعى يا حور
حور:: وبعدين بقى انتى عايزة ايه دلوقتي منى بس
حلم:: خليكى جريئة و أعترفى انك حبيتى فارس
حور::لأ ما حبيتهوش ..انا مش عندى استعداد أسلم قلبى لـ حد مرة تانية كفاية اللى حصل قبل كدا
حلم::بس فارس غير عابد يا حور فى فرق شاسع بينهم
حور::لأ لأ كلهم واحد كلهم زى بعض وقت ما بيتأكدوا انهم امتلكوا القلب بيجرحوه بسهولة
حلم::لأ يا حور انتى حبتيه..وإلا ليه أديتيله دمك وأنقذتيه وليه مش عايزاه يعرف مش لانك حبتيه برضوا
حور::قولتلك لأ ما حبيتهوش وأديتله دمى لانه قريبى وكان خلاص بيموووت وكان لازم انقذه عشان خاطر مامته و أخواته وحتى لو اى حد تانى غيره واحتاج د.م أكيد كنت هتبرع له
وفضلت حلم تكلم نفسها كتير
و فعلا فى جواها حاجة بتكبر رغم رفضها بالاعتراف بيها
___________________________
فـ العناية المركزة
خرجت حلم من مكتبها وراحت العناية المركزة و عقّمت نفسها ودخلت كان دكتور أشرف مساعد دكتور كمال موجود
حلم:: ايه الاخبار يا دكتور
أشرف:: الحمدلله الحالة بتستقر بالتدريج بس لسة مازال الخطر موجود
حلم::بعدم فهم..ازاى يعنى عايزة افهم
أشرف::حضرتك عارفة ان الـ ر صا صة كانت قريبة جدا من القلب و نزف كتير ده بالاضافة انه كان واخد طلـ قة قبل دى فـ دراعه و اتعالجت بطريقة غلط مع ضلوعه المكسورة كل ده أثر عليه
حلم:: بخوف..معنى كدا انه ممكن يدخل فـ غيبوبة؟؟؟
أشرف:: بصراحة ماقدرش أحكم قبل ما تعدى الساعات الجاية .. بس من الواضح انه شخص قوى و متمسك بالحياة ولكن محتاج شوية دعم عشان يتخطى مرحلة الخطر
حلم:: طيب ممكن تخرج و تسيبني معاه
أشرف:: ماشى ..بس ياريت ما تطوليش لو سمحتى دقيقتين و هرجعلك تانى
حلم::ما تقلقش ..اتفضل انت
وفعلا خرج الدكتور من الاوضة وهى قعدت قصاد فارس تبص له كتير اوى و دموعها نازلة زى المطر مش عارفة توقفها و فجأة
لاقت نفسها بتمشى أيدها ع شعره و بتلمس وشه ..فارس صدقنى انا مش عارفة انت سامعنى ولا لأ بس الدكاترة قالوا انك شخص قوى أرجوك حاول أكتر من كدا عشان خاطرى ..لأ لأ مش مهم انا.. و بأبتسامة حزينة..انا بالنسبة ليك المتخلفة اللى مش طايقها دايما ..بس أرجوك خليك متمسك بالدنيا عشان خاطر خالتو نجوى ..عارف هى هتتجنن عليك وكل يوم تدعى ربنا انك ترجعلها ..انا مارضيتش أقولها انك هنا عشان ماتتعبش..عارف كمان ياسمين و عاليا لما عرفوا انك مسافر فـ مهمة من كتر القلق عليك دِبلوا وخسوا ومش مبطلين عياط ..بس اقولك حاجة ماحدش يعرفها غيرى.. انا عرفت انك ماكنتش مسافر و كنت هنا فـ قلب البلد وعارفة هتقولى عرفتى ازاى دى اسرار شغل ..بس انا عرفت بقى بمصادرى الخاصة صحيح ماعرفتش كنت فين بالظبط ولا بتعمل ايه بس عرفت انك ماسافرتش بس ..فارس أرجوك فوق عشان أدهم وعشان البنات و خالتو كلهم بيحبوك اوى ..حاول ترجعلنا يا فارس
وبتردد..انا…… و دخل د/ أشرف و مريم الممرضة ..كفاية كدا يا انسة حلم أرجوكى حالته لسة حرجة ..و خرجت بسرعة قبل ما يلاحظوا دموعها..
و اتفاجئوا بعد خروجها ان كل المؤشرات ارتفعت و ابتدت فعلا ترجع لمعدلاتها الطبيعية الى حدٍ ما
أشرف:: بأندهاش..معقول اللى حصل ده
مريم:: فعلا يا دكتور انا مش مصدقة معدلاته كلها ارتفعت و رجعت لطبيعتها
أشرف:: كنت متأكد انه بيـ حا رب عشان حد مهم فـ حياته واضح ان حلم الرشيدي هى الـ حد ده
مريم:: تفتكر يا دكتور؟!
أشرف:: أكيد يا مريم انا قولت انه بيحاول يتخطى مرحلة الخطر بس محتاج دعم قوى علشان يقدر يعدى المرحلة دى وفعلا هو كدا عداها خلاص شوية وقت و هيفوق انا لازم ابلغ د/ كمال باللى حصل
وخرج فعلا أشرف علشان يتصل بـ دكتور كمال يبلغه
________________________
بعد ما حلم خرجت من عند فارس رجعت مكتبها واتصلت بـ مامتها تطمن عليها
حلم::الووو السلام عليكم و رحمة الله
أمينة::وعليكم السلام و رحمة الله..يا نور عينى
حلم::عاملة ايه يا حبيبتى طمنينى عنك و عن خالتو
أمينة::احنا كويسين يا حبيبتى.. بس انتى من امبارح فـ المستشفى يا حور وانا قلقانة عليكى
حلم::قلب حور من جوة ما تقلقيش انا زى الفل..بس المستشفى فيها شوية مشاكل ولازم تتحل
أمينة:: بنرفزة ..هو انتى دكتورة يعنى يا حور
حلم::بهدوء مصطنع..أمونة حبيبتى مش معنى انى مش دكتورة انى اسيب المستشفى بالمشاكل اللى فيها ماتنسيش انى صاحبتها وكمان دكتور كمال موجود معايا
أمينة:: يعنى هترجعى النهاردة ؟
حلم:: بتوتر ..لأ
أمينة:: نعم ازاى يعنى لأ
حلم::حبيبتى يومين بالكتير كمان اظبط الدنيا مع دكتور كمال وأشوف الحسابات الملخبطة و الكلام ده و هرجع ان شاء الله ..وبعدين يا قمر انتى معاكى خالتو نجوى وعاليا و ياسمين ..و بغيظ و أخواتى واخدين اجازة و قاعدين معاكى اهو عايزة ايه تانى
أمينة:: عايزة بنتى حبيبتى قصاد عينى
حلم:: حاضر يا قلبى اخلص شغلى و هرجع ..اه بالمناسبة لو حد سألك عنى ما تقوليش انى فـ المستشفى
أمينة:: حد زى مين يا حور
حلم:: اى حد يا ماما ..يعنى أخواتى او خالتو.. اى حد قولى عندها شغل فـ البلد او مسافرة اى حاجة من دى
أمينة::عايزانى اكدب يعنى ع أخر الزمن
حلم::لأ يا ماما انتى مش بتكدبى انا فعلا عندى شغل كتير فـ المستشفى ومضطرة افضل فـ السويس والمزرعة بعيدة شوية يعنى لو قولتى كدا يبقى فعلا بتقولى الحقيقة
أمينة::حاضر يا حور ما تقلقيش بس ما تتأخريش عليا..ربنا معاكى يا بنت قلبى
حلم:: يااااه أحلى كلمة وأحلى دعوة دايما بتقوليها ..ربنا ما يحرمنى منك ابدا يا قمر
وقفلت حلم المكالمة و شردت جواها سامحينى يا امى كان لازم اقول كدا عشان خاطر خالتو ممكن يجرالها حاجة لو عرفت حالة فارس ..يااارب يفوق وما يطولش اكتر من كدا
___________________________
تانى يوم فـ العناية
دكتور كمال دخل مع أشرف المساعد بتاعه و أتأكد فعلا ان فارس حالته بتستقر
أشرف::تفتكر ممكن يفوق ويخرج النهاردة اوضة عادية يا دكتور
كمال::ما اعتقدش ده متوقف ع حالته هو
أشرف:: بس الحالة مستقرة
كمال::هنشوف الساعات الجاية هيحصل ايه
وشوية و دخلت حلم اوضة العناية
حلم::السلام عليكم ورحمة الله
كمال::وعليكم السلام ورحمة الله
حلم:: اخباره ايه النهاردة
أشرف:: حالته استقرت و ان شاء الله هيعدى مرحلة الخطر و يفوق
حلم:: ان شاء الله
كمال:: لـ اشرف تعال يا دكتور عايزك فـ موضوع مهم. و لـ مريم روحى شوفى الحالة. اللى هتدخل قلب مفتوح جهزت للعملية و لا لسة و اتأكدى ان اوضة العمليات جاهزة
مريم:: حاضر يا دكتور
كمال:: لـ حلم انا عندى عملية كمان ربع ساعة هخلصها و امشى.. و انتى ممكن تطمنى ع فارس و تخرجى ع طول ما تطوليش
حلم:: حاضر يا بابا
وفعلا خرج كمال و اشرف و مريم
حلم::قعدت قصاد فارس و مسكت ايده و هى ع نفس حالتها و دموعها اللى مش بتقف..و بتتكلم معاه تعرف ان الدكتور قالى انك النهاردة احسن شوية.. بس انت ليه مش بتفتح عينك..انت عارف انا اول مرة أكدب ع ماما بسببك.. متخيلة وانت بترد عليا..سكتت شوية و بتبص له و بتحاول تقلده..هو انا قولتلك اكدبى يا متخلفة انتى..انا لو واحدة من اخواتى عملت كدا أقـ تـ لها.. وبضحكة مكسورة ههههههه..تفتكر عرفت اقلدك يا فارس؟ و بدموع أكتر..أنت عارف انا تانى مرة أخاف اوى كدا و انا مش بحب الخوف و دايما بدو س ع خوفى و أعديه..و جيت انت بكل بساطة خليتنى أخاف اوى..أرجوك لو سامعنى فوووق بقى و ماتستسلمش عشان خاطرى و سندت دراعتها ع السرير وحطت راسها عليهم
برة العناية
جه سيف ومعاه هانى و ياسر واقفين قصاد الشباك الازاز عشان يطمنوا ع فارس
ياسر::بيشاور لـ سيف..بص كدا فى واحدة قاعدة جوة
هانى:: بلا مبالاة ..يمكن الممرضة يابنى عادى يعنى
سيف::بنفى..لأ دى مش الممرضة..وبهمس لـ نفسه معقول تكون حلم
ياسر::بتكلم نفسك تقول ايه يا سيف
سيف::هاااا مابقولش حاجة ..المهم عايزين نسأل الدكتور عن فارس و نطمن .. وهو بيتكلم شاف مريم جاية تدخل العناية
هانى::برجاء ..لو سمحتى ممكن تطمنينا ع فارس باشا
مريم::بأبتسامة.. هو الحمدلله بيتحسن شوية بـ شوية.
سيف:: يعنى ممكن ندخل عنده
مريم:: لأ طبعا لسة د/ كمال ماسمحش بالزيارة
ياسر::بأندفاع..اومال مين اللى جوة دى
مريم::دى استاذة حلم صاحبة المستشفى
هانى::بخضة..بتقووولى مييين..حلم مين اوعى تكونى تقصدى حلم الرشيدي
مريم::بأندهاش من تصرف هانى ..أيوة هى واستأذنت ومشيت وهى مستغربة منهم ومن تصرفاتهم
فـ نفس الوقت جوة العناية
فارس ابتدا يفوق وحس بـ حلم و سامع كلامها بس فضل ساكت و فى أحساس بيكبر جواه مش عارف يحدده بس كل اللى هو عارفه انه مستمتع جدا بالاحساس ده شوية و دخلت مريم العناية
مريم::بشفقة ع حالها.. أستاذة حلم هوّنى ع نفسك انتى من امبارح وانتى كدا أرجوكى كفاية قومى اغسلى وشك و حاولى ترتاحى شوية
حلم:: ماتقلقيش عليا يا مريم .. المهم انا هخرج برة المستشفى شوية و راجعة شوفى حد من الممرضين الشباب و ابعتهولى مكتبى دلوقتى قبل ما امشى
مريم::حاضر يافندم حالا
حلم::ياريت بسرعة و ما تتأخريش عشان مستعجلة..
وخرجت حلم من العناية تحت انظار سيف و هانى وياسر اللى مش عارفين ايه علاقة حلم بـ فارس وطبعا مافيش حد يسألوه
نرجع تانى جوة العناية
مريم شافت ان فارس فاق وحست بيه بيحاول يفتح عينه و يحرك ايده واحدة واحدة
مريم::بأبتسامة ..حمدالله ع السلامة
فارس::بتعب ..انا فين و ايه اللى حصلّى
مريم:: أنت فـ المستشفى واللى حصل انك اتصبت و دكتور كمال عملك عملية والحمدلله انت كدا عديت مرحلة الخطر
فارس::هو كان فى حد هنا دلوقتى غيرك ولا انا كان بيتهيألى
مريم::ايوا يافندم ..بس ممكن ما تتعبش نفسك فـ الكلام لغاية ما ابلغ الدكتور ..وفعلا طلعت جرى عشان تبلغ د/ كمال اللى كان لسة طالع من العمليات ومعاه أشرف وراحوا ع العناية
كمال::بسعادة..حمدالله ع السلامة يا بطل
فارس:: الله يسلمك يا دكتور
أشرف:: تعرف انك رعبتنا و بسببك المستشفى كلها اتكـ هر بت
فارس:: ليه
أشرف::عشان استاذ……
كمال:: بمقاطعة .. لانك شخص مهم جدا..و رئيسك و زمايلك كلهم قلقانين عليك .. بص كدا ناحية الشباك
فارس:: بص ع الشباك شاف سيف و هانى و ياسر و هم بيشاوروله و فرحوا جدا لما عرفوا انه فاق
كمال:: لـ أشرف هو كدا خلاص فاق..بس هيفضل تحت الملاحظة يومين كمان قبل ما يتنقل أوضة عادية
أشرف:: تمام يا دكتور .. بأستفسار ..حضرتك هتسمح له بالزيارة ؟!
كمال::بص لـ فارس و رجع بص ع سيف اللى واقف برة ورا الشباك الأزاز ..وقال لـ أشرف ماشى بس مش اكتر من دقيقتين و واحد واحد
أشرف:: تمام يا دكتور..
وفعلا خرجوا كمال و أشرف و مريم بلغت سيف وهانى و ياسر ان الدكاترة سمحوا بالزيارة بس كل واحد لوحده و هما دقيقتين بس وهى بتتكلم معاهم شافت شريف الممرض وبلغته يروح لـ حلم مكتبها ضرورى
سيف:: هو انا ممكن ادخله طيب
مريم:: ممكن بس زى ما قولت لحضرتك هما دقيقتين بس
سيف::بفرحة.. حاضر حاضر مش هطول ..وفعلا دخل سيف و دموعه اصدق رد فعل ع احساسه بـ فارس
فارس::بتعب..بذمتك يعنى دى خلقة تدخلى بيها
سيف::كنت همو..ت من غيرك يا صاحبى.. وأخده بالحضن..حمدالله ع سلامتك
فارس:: الله يسلمك يا حبيبى
بس قولى ياض لحقت حبتنى امتى ده كل الحكاية كام شهر بس
سيف::ما تتكلمش كتير ولما تخرج من هنا هقولك..بس واضح ان مش انا لوحدى اللى حبيتك ..و بيقصد حلم
فارس::بعدم فهم..قصدك ايه ان مش انت لوحدك اللى حبيتنى يا سيف
سيف:: لما تخرج من هنا قولتلك وبطل رغى كتير لسة فى اتنين برة واقفين انا هطلع وأدخلك واحد فيهم
فارس:: بأهتمام..قفلت ملف القضية و كتبت تقريرك ولا لسة
سيف::أكيد حصل سلمت الاحراز والناس اللى اتقبض عليهم كلهم ..ايه يابنى ده. دول ناس تقيلة اوى وأخيرا اتقفلت القضية وطلع قرار من فوق اوى بهدم المدافن القديمة كلها.. و فى كمان خبر حلو هيبلغك بيه سيادة اللوا بنفسه
فارس::بحزن..و مازن
سيف::بحزن..اترقى لـ مقدم و اتعمل له جنازة عسكرية النهاردة ..ربنا يصبر قلب والدته ومراته
فارس::لما اطلع من هنا عايزك تودينى أعزى أهله
سيف:: رغيت كتير و كدا غلط يلا هطلع بقى عشان العيال اللى برة دى تدخل شوية بس ما تتكلمش و بهزار.. هز راسك بس ماشى ..
وفعلا طلع و دخل هانى
هانى:: فارس باشا قلقتنا عليك
فارس::حقكم عليا بس من الاول قولتلكم انا مابخافش من المو ت
هانى::بعد الشر عنك يا باشا حمدالله ع سلامتك
فارس:: الله يسلمك ..انتوا كويسين؟ حد منكم اتصاب ؟
هانى::لا يا باشا للاسف كلنا كويسين
فارس:: و زعلان ليه
هانى::كان نفسى أنول شرف الشهادة او حتى الاصابة اللى بتكون وسام ع صدر كل واحد بيدافع عن بلده
فارس:: خليك واثق حتى لو طلعت سليم من غير أصابة فأنت نولت شرف الدفاع عن بلدك برضوا
هانى:: أكيد يا باشا ..بس كان….
ياسر:: بمقاطعة دخل ايه ياعم هانى خدت اكتر من وقتك اطلع بقى
هانى::لـ ياسر تصدق انت رخم..انا طالع خلاص..وحضن فارس..ارجعلنا بسرعة يا باشا القطاع من غيرك وحش
فارس::ماتقلقش راجع ان شاء الله
ياسر::حضن فارس بفرحة حمدالله ع السلامة يا فارس باشا
فارس::حبيبى يا ياسر الله يسلمك
ياسر::يلا خف بقى بسرعة و ارجعلنا احنا عاملين زى اليتامى من غيرك يا باشا
فارس::ضحك بتعب.. يابنى هو انا خلفتكوا ونسيتكوا..ده انا حتى لسة منقول قريب يعنى
ياسر:: تصدق..هتصدق ان شاء الله الفترة الصغيرة دى فرقت معانا كلنا و معايا انا بالذات..انا اول مرة اشتغل مع حد بالتواضع والبساطة دى رغم انك صعب فـ شغلك وما تعرفش أبوك..بس بعيد عن الشغل بتعاملنا كأننا اخواتك او ولادك وده اللى كلنا لمسناه فيك
فارس::أتعلمت من أمى ..ان التواضع والبساطة اقصر طريق لتحقيق الهدف و حبكم ده بفضل ربنا ثم امى و دعواتها
ياسر::ربنا يخليهالك يا باشا..بس هى فين ما تعرفش ولا ايه
فارس:: تقريبا ما تعرفش و كويس ان ماحدش بلغها
دخلت مريم اعتقد كدا خلاص كفاية يافندم لغاية كدا
ياسر:: حاضر خارج وسلم تانى ع فارس و فعلا طلع و مشيوا التلاتة مبسوطين انهم اطمنوا ع فارس
فارس::لو سمحتى
مريم::نعم
فارس:: هو د/أدهم مايعرفش انى هنا
مريم::أدهم المنصورى ؟!
فارس:: ايوا
مريم::لا يافندم ده مسافر فـ مؤتمر طبى ليه كام يوم
فارس::طيب هو حد يعرف انى هنا
مريم::مافيش غير استاذة حلم واللى أعرفه انها طلبت من سيادة اللوا انه ما يبلغش أهل حضرتك ..اسيبك ترتاح بعد أذنك وفعلا خرجت مريم و سابت فارس لـ تفكيره فـ حلم اللى مش عارف يبطله
________________________
فـ مكتب حلم
بعد ما خرجت حلم من عند فارس و طلبت واحد من الممرضين الشباب
راحت مكتبها و شوية و استأذنت
هنادى::أستاذة حلم
حلم::تعالى يا هنادى خير
هنادى::شريف الممرض برة و بيقول حضرتك بعتيله
حلم::ايوا ..خليه يدخل و ابعتيلى قهوتى لو سمحتى
هنادى:: حاضر يافندم ..وبالفعل خرجت هنادى و سمحت لـ شريف يدخل
حلم::تعال يا شريف
شريف::خير يافندم مريم قالتلى ان حضرتك عايزانى هو انا صدر منى حاجة لا سمح الله
حلم::بنرفزة ..انت بترغى كتير ليه
شريف::ابدا والله بس انا عايز أفهم
حلم::بنفاذ صبر ..ما هو انت لو سكت شوية هتفهم انا عايزاك ليه
شريف::بس يا…
حلم::وبعدييين بقى.. انت ما تعرفش تقفل بوقك شوية وتسيب و دانك تشتغل .. لسة هتتكلم قاطعتها
هنادى:: القهوة يافندم
حلم::شكرا يا هنادى حطيها و روحى ..ولـ شريف ..اسمعنى كويس و افهم اللى هقوله انت من اللحظة دى كل مهمتك فـ المستشفى سيادة المقدم فارس المنصورى فاهم
شريف::بعدم فهم .. اسمحيلى مش فاهم مين سيادة المقدم فارس ده
حلم::بتوضيح ..أخو دكتور أدهم مدير المستشفى.. هتاخد بالك منه فـ كل حاجة هتكون زى ضله لغاية ما يتحسن و هو بنفسه يقولك متشكر خلاص انا مش محتاج لك تمام .. و حسك عينك حد يعرف حاجة جوة او برة المستشفى مفهوم
شريف :: مفهوم يافندم
حلم::تمام اتفضل شوف شغلك واه مش عايزة اى شكوى منه فـ اى وقت تمام
شريف::تمام يافندم حاضر ..عن أذنك
وبالفعل خرج شريف راح العناية المركزة عند فارس و قال لـ مريم اللى قالته حلم وان هو هيفضل مع فارس يساعده لغاية ما يتحسن
__________________________
بعد يومين
كانت حلم قاعدة فـ المستشفى مش بتروح المزرعة طول اليومين دول و بعد ما اتفقت مع شريف الممرض يهتم بـ فارس كويس طول ما هو فـ المستشفى.. راحت بيتها و بـ المفتاح الاحتياطى اللى معاها دخلت شقة فارس و جابت له هدوم و كمان جابت له موبايل
عشان يكلم مامته يطمنها عليه
وفعلا خرج فارس فـ اوضة عادية بعد ما حالته استقرت و شوية و دخل اللوا حسين و سيف وهانى و ياسر
حسين::حمدالله ع السلامة يا فارس
فارس::بتعب..الله يسلمك يافندم ..تعبتكم معايا
حسين:: ماتقولش كدا يا بطل..يلا شد حيلك عشان ترجع بسرعة
فارس:: ان شاء الله
حسين:: مبروك عليك الترقية والمكافأة المالية يا سيادة العقيد
فارس::حضرتك قولت ايه
حسين::حضرتى قولت انك احبطت أكبر عملية أسـ لـ حة و مخـ د ارات و قبضت ع ناس تقيلة و ليها وزنها فعلا و انقذت البلد من خطر حقيقى و تستحق تكون اصغر عقيد فـ القطاع
فارس::الله يبارك فيك يافندم .. بس مش هحس بالترقية دى ولا افرح بيها غير لما اوصل للشخص المُقنع وأجيبه وقتها بس احس انى استحقتها فعلا
حسين::بصدمة.. يعنى بترفض الترقية يا فارس
فارس::بتوضيح.. أكيد لأ مش برفضها بس هأجل فرحتى بيها لغاية ما أقـ طع أخر راس للجماعة دى وقتها بس هفرح بالترقية
حسين:: وانا متأكد انك هتـ قطـ عها قريب ان شاء الله
سيف:: بهزار ..الله الله اتنسينا كأن ماجينا
فارس::ليه بتقول كدا يا سيف
ياسر::عشان احنا كمان اترقينا وما حدش عبرنا بـ باكو لبان حتى ههههههههههههه
فارس::حاضر بس كدا من عينى و رن الجرس اللى جنبه استدعى الممرضة
مريم:: جت تشوفه.. تحت امرك
فارس:: الأمر لله ..بس كنت محتاج كانزات حاجة ساقعة بعدد الموجودين و باكو لبان ممكن؟ وبص لـ ياسر ولا تزعل يا سيدى هجيبلك اللبان
مريم::بضحك..ثوانى ويكون عندك اللبان والحاجة الساقعة
حلم::كانت رايحة لـ فارس خبطت و دخلت و ماتعرفش ان عنده حد و
اتفاجئت بوجود اللوا حسين ورجالة فارس.. اسفة كنت فاكراك لوحدك
حسين::وأفرض احنا موجودين فيها مشكلة يعنى
حلم::بأبتسامة..يا خبر يا سيادة اللوا.. لأ طبعا حضرتك ع راسى
حسين::و ده من زوقك يا حلم يابنتى
حلم::تسلم يارب يا سيادة اللوا ..و بصت لـ فارس عامل ايه دلوقتى
فارس:: الحمدلله كويس
حلم::طيب انا كنت جيبالك هدوم نضيفة غير اللى معاك وبعد ما لفت عشان تخرج رجعت تانى ..ع فكرة فى عندك موبايل تقدر تتصل منه بطنط تطمنها عليك.. بعد اذنكم
ياسر:: انسة حلم ممكن سؤال
حلم:: اتفضل
ياسر:: بتسرع و غباء.. هو حضرتك مرتبطة او بتفكرى فـ حد
حلم::بصت له بغيظ ..وحضرتك بتسأل ليه
فارس:: بـ غيرة ..حووووورررر اتفضلى شوفى رايحة فين يلا
حلم::استغربت رد فعل فارس وبغيظ.. قالت لـ ياسر انا مش مرتبطة ولا بفكر فـ حد ولا بفكر اتجوز اصلا عن أذنكم
سيف:: لاحظ غيرة فارس وبنرفزة..لـ ياسر انت ايه اللى هببته ده يا بنى أدم انت
ياسر:: مالك يا عم سيف ايه اللى انا هببته يعنى
حسين::بتوضيح مافيش حد يتكلم كدا يا ياسر حتى لو بتفكر بجد فـ الارتباط
ياسر:: انا بصراحة يا جماعة كنت بتمنى ارتبط بيها من زمان وقولت فرصة أكلمها
فارس::ضربات قلبه بتزيد ونفسه بيضيق ومش قادر يتكلم من غيرته و غضبه الشديد وهو مش فاهم ليه
حسين::لاحظ حالة فارس ..لـ ياسر خلاص بقى يا ياسر اتلم واسكت وحط لسانك ده جوة بوقك انت فاهم
سيف:: بص لـ فارس هو انت قولتلها حور ليه هى مش اسمها حلم
فارس:: بغيظ من ياسر .. لـ سيف نعم انت كمان
سيف::رفع ايده باستسلام..انا بس كنت بستفسر مش أكتر
فارس::بغيرة..وبعدييين
سيف::لا بعدين ولا قبلين يا عم خلاص مش عايز أعرف
حسين:: طيب يلا بينا منك له خلينا نسيبه يرتاح
هانى::بهزار عشان يهدى جو التوتر لاااااااا مش قبل الحاجة الساقعة و اللبان اه انا قـ تـ يل اللبان ههههههههههههه
كلهم ضحكوا وفعلا جات بعد شوية مريم بالطلبات اللى قال عليها فارس و شربوا الساقع و هانى و ياسر اتخانقوا ع اللبان زى الاطفال تحت ضحك اللوا حسين وفارس وسيف وبعدها كلهم مشيوا ورجع فارس لتفكيره فـ حلم من تانى
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
أدهم::اييييه ده يا دكتورة ؟؟؟
أمل::ده ده يبقى….
أدهم::انتى هتهتهى.. هنا مستشفى مش كباريه يا محترمة.. مفهووووم
امل::………….؟؟؟؟؟؟؟
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية العشق الابدي) اسم الرواية