رواية وجه في الذاكره (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نرمين قدري
رواية وجه في الذاكره الفصل العاشر 10
العاشر
زينب / تعرفي تنقطينا بسكاتك .. يعني تخرصي واترزعي هنا علي الكنبه جمب سليم
ثم التفتت تنادي
ناجي ناجي دخل المأذون ويلا العرايس جاهزين
قامت فريدة واقفه وقالت بحده
/ في اية . اية التخريف ده مين حيتجوز مين
زينب/ ولا كلمة اللي حقوله هو اللي حيتفز ولا صوت لحسن وايمنات المسلمين اقوملك بلشبشب وانتي عارفاني
سليم / اهدي يا فريده عدي الليلة وانا ليه كلام تاني معاكي
فريد،/ بس مبقاش مفروده عليك هما ..
قطع سليم كلامها / اوعي تقولي كده انتي في عنيا
دا انتي اللي كتير عليا هو انتي مش شايفة حالتي ازاي
زينب / في ااايه بلاش جو النحنحة ده يا نحنونح منك ليها اكتب ياشيخنا خلينا نخلص الله يسعدك
كتب المأذون الكتاب واطلقت زينب زغاريت الفرح
دخلت فريده وسليم غرفتها
سليم / فريده انا عارف اني ظلمتك بلجوزاة دي اتحكم عليكي تحبسي نفسك مع مسخ عاجز
فريده وضعت يدها علي فمها/
سليم اسكت اوعي تقول كده انا افديك بعمري انا بقيت اعشقك ملامحك سليم تصدق لو قلتلك اني اتعرفت علي الحب علي ايدك كاني محبتش قبل كده
سليم / اوعدك اول ما اقدر امشي حخيرك تفضلي معايا ولا اسيبك
سليم / علشان خاطري اوعي تتكلم كده ازعل منك واوعدك انك حتخف في اقرب وقت يلا بقي علشان ندخل الحمام حتاخد دش و نغير علشان اعشيك وتنام بس تساعدني ماشي ياسليم
سليم / ماشي يا عيون سليم ياقلب سليم بس اوعي اكون حمل تقيل عليكي بالله عليكي يا فريده ولو حسيتي مجرد احساس اني تقيل عليكي قوليلي وانا انسحب من حياتك
فريده/ هو سلق بيض يا استاذ ده جواز يعني دتبيسا مافيهاش بقي تقيل ولا خفيف هي شروا علي بعضيها.
سليم /انتي اصيلة قوي فريده
فريده/ وانت لكاك قوي يا سليم .. يلا بقي
سحبته فريدة للكرسي المتحركة علي الحمام و فتحتلو المياه ووقفته و تركته بلملابس الداخليه حضنته ووقفت به تحت الماء لحظات صمت عمت بينهما و نظرات رغبه قاتله وهما تحت الماء والماء يقطر من كلايهما. وبداءت فريده تحميه . وهو في أحضانها مستمتع بلهيب أنفاسها القاتله.. وبعد أن انتهت وضعت علية منشفه كبيرة لفت جسده بيها وبداءت في استبدال ملابسة من تحت المنشفة ..
دخلا فريده وسليم غرفتها .. ساندت فريده سليم في الصعود علي السرير .
سليم وهو ينظر لها نظرات عاشق انا ممكن اطلب منك طلب بس متفهمنبش غلط
فريده بضحكة خفيفة / انت تؤمر مش تطلب
سليم / انا ممكن ادقهم
فريده / بتعجب هما ايه اللي عاوز تدقهم
سليم / الكرزتين دول وشاور علي شفتيها
احمرت فريده من الخجل
سليم علشان خاطري نفسي اعرف طعمهم ايه
اشارت فريده برأسها موافقة
ا
ابتسم سليم وبداء يقرب من شفتيهاوببطيء وفور أن وصل التهم شفتيها في قبله طويله وكأنه يستمد قوته منها و وهي تبادله القبله بقبله أكثر حرارة .تدل علي اشتياق ورغبة . قبلة محت اي وجه في ذاكرة فريدة وبداءت بحفر وجه جديد . وجه منقوش ومحفور في ذاكرتها وجه متيم عاشق بيها وهي عاشقة بيه تأكدت فريدة وايقنت أنها تعشق للمرة الأولى .
ولكن ما مضي ليس إلا انبهار و بس ولكن لا تنكر أنها كانت تشعر بالأمان مع زياد
فلاش باااك
بعد أن أتم زياد زواجه بفريده بعدها بيوم واحد جاءت تليفون من ولده يطلب منه سرعة الحضور لامر هام وان يترك كل شيء لدية في مصر
ذهب زياد لفريده يخبرها بضرورة رجوعة الي بريطانيا انصدمت فريده
فريده / زياد احنا مبقلناش غير يوم بس متجوزين
زياد احنا ملحقناش نتجوز اساسا طايب لو انت مش عاوزني عملت معايا كده ليه
زياد / غصب عني يا هببي البابا قال لازم اجي وانا مس اقدر اقول للبابا لاء وغير كده انا انا مس .. ولا خلاص بكرو انت افهم .
فريده / هو ايه اللي حفهمو . وانا يا زياد مفكرتش فيا ،، مفكرتش ايه ممكن يجرالي من بعدك . انا مراتك يا زياد
زياد/ سوري غصب عني حسافر اشوف ايه عاوزة البابا وراجع وانت لسه مش بقيت مراتي قوي
فريده/ مش فاهمة قصدك ايه هو انت مش قلت انك اتجوزتي للورقة دي يعني مش مراتك قوي فهمني اوعي يكون ده مش جوزا .. مش جواز صح واناوغلط معاك
زياد / سوري فريدة بجد I don't have any time. (معنديش وقت) افهمك انت بكره اعرف
وانا بس حروح اشوف البابا وراجع . لازم والحق معاد طيارة انا لي
عاوز افهمك فريده انت روحي من جوا انا مس اقدر ابعد عن هضنك انا مصدقت لقيتك . اوعي نزعل مني لو سمهت
لـم أعـد أصـدق أي وعــد .. ولا أريــد الـتـعـود عـلـى أحــد .. مـهمــا كـان يـعـنــي لــي ♥ .. فـجـمـيـعـهــم عـنـدمـا نـخبـرهـم اننـا لا نـسـتطـيـع الــعيـش بـدونـهـم .......
مـَنْ يــغُــدر بـــِي ويــَـخُـونــنَي لا يــَسـتـَحــِق أنْ اذكـــُره ســأنــَـزعُــه مِــنَ صـَفـحــات حَـــيــاتــي
فَــهــُو أنـِسـان قــتـَـل نـَـفَـسـُه داخـٌــلي قـَـبـل أنْ يـَـقـُتـُلنٌــي
باااااااك
فاقت فريدة وابتعدت وعلي وجهها خجل وكأنها اول مرة شفتها تلامس أحد .
سليم / انتي حلوة قوي يا فريده . حلوة لدرجة اني مش قادر ابعد عنك . حلوة لدرجه اني خايف عليكي مني . خايف من اليوم اللي حتزهقي في مني نتحول الجميله و الوحش .
فريده سليم ممكن انام في حضنك عاوزة احس بالامان لو تعرف انا مفتقده الامان ده بقالي اد ايه ..
وذهبت فريده ورمت نفسها في احضان زوجها
وما الزوج ايه الا شعور بالامان و الراحة .
وفي صباح اليوم التالي استيقظ سليم وهو في قمة الخجل فهو يريد دخول الحمام ولا يريد أن يوقظ فريده . والكرسي بعيدة عنه .. سقطت دمعة عجز من عينية
فدموع الرجل ليست ضعف بل قله حيلة .
نزلت دمعة غافل. علي وجه فريده ايقظتها
انتبهت فريده إلي سليم ودموعه .. عملت نفسها كأنها لم تري اي شيء
فريده / صباح الورد والياسمين علي احلي سليم يلا بينا بقي علي الحمام
نظر لها سليم نظرة استعطاف وكسره
قطعة قلب فريده شعرت سعادتها أنه في أعلي قمة ضعفه
ساعدته في الجلوس على الكرسي . وسحبته الحمام
وفور أن انتهي
لقي فريده أمام الباب وفي يدها ماشاية و قد استبعدت الكرسي
فريده / يلا ياسليم من هنا ورايح مافيش كرسي حنستخدم المشاية
سليم / مش حقدر
فريده / لا حتقدر الدكتور قال مفكش حاجة يلا امشي
زينب/ صباح الخير يا ولاد صبحيه مباركة . ياالهوي يا فريده انتي عاملة اية في جوزك يا دي المصيبة السودا يخيبك بينت . من دون البنات
فريده / عمتي أنشله يخليكي وحيات ولدتك خليكي في حالك روحي حضرلنا احلي فطار من احلي ايد ورينا بقي فطار عرسان من تحت ايد زوزو هانم
زينب وهي بتمصمص شفتيها / عرسان قال عرسان قال بلا نيلا .. دول عوزاني وانا في عز شابي ياااه يا سلام عليكي يابت زوزو كنت خربها .. بس ايه زمان ليت الشباب يعود يوما .وياريت لو معها يعود عمكم الحاج ياسلام ياسلام .. كنا خربتها . مش شباب الومين دول بلا نيلا
ذهبت زوزو وتركت العرسان علي رايها وراحت تحضر الفطار
سليم / مش قادر اكمل يا فريدة تعبت
فريده بحماس / لا لسة شوية يلا ياسليم عاش يابطل عاش يلا
سليم وهو بينهج أنه خلاص تعب وفجاءة ظهر اياد ومسك ايد سليم .. يلا يا بابا انا حسعدك . ارتعش جسد سليم من هول المفجاءة و تمسك بيد اياد كأنه قشة نجاته. من الغرق .
وبداء يمشي سليم خطوتك بطيئه مع اياد لحد موصل الي مائدة الفطار
حضرت زينب الفطار يلا يا اولاد افطرو
فطر سليم في جو أسري دافئ وابتسامة هادءة علي وجه وبعد أن انتهو من الأفطار
سليم / فريده لو سمحتي عاوزك في الاوضة شوية
فريده / عيوني
ذهب سليم بصحبه فريده إلي غرفتها
و فور أن أغلق الباب ارتمي سليم في حضن فريده
سليم/ وحشتيني قوي قوي قوي معتش قادر ابعد عنك يا فريده انا ممكن اطلب حاجة
فريده/ عارفه اللي عاوزة من غير ما تقول يا سليم وراضية لأني أنا كمان محتاجة ده
سليم بفرحة بجد يافريدة وانتي محتاجة ده ومني انا مش من حد تاني
فريده / اه ياسليم ولو مكنتش حساها مكنتش حوافق بس انا عاوزاها وعوزاها منك انت
سليم بفرحة عارمة بس انا ينفع وانا بالمنظر ده
فريده هو عادي وانا ممكن اساعدك بس انا عاوزة اول ليله لينا مع بعض تكون مختلفه ... يلا بقي لو عاوز اللي في بالك خف بسرعة
سليم / دانا حجري مش حمشي
وقف سليم و مسك المشاية ونده علي اياد
سليم/ اياد اياد
اياد/ نعم بابا
سليم/ ياقلب بابا من جوا عاوزك أمسك ايدي علشان امشي ومتسبنيش غير لما امشي لوحدي
اياد ياسلام هو ده كلام يعيش بابا يعيش بابا
مسك اياد يد سليم و مشي سليم أكتر من ساعتين بلمشاية لا أن احس أن قدموا بدات تتحرك لوحدها
فرح سليم بشدة وشاور لاياد أن يسكت
وتسحب سليم لغرفه فريده و هي كانت مشغوله كانت لسه خارجه من الحمام لبسة برنس حمامةفقط
ذهب سليم ببطء وسحبها من وسطها وحملها في حضنه
شهقت فريده سليم وسليم انا مش مصدقة نفسي مش قلتلك انك قدها .. انا عارفة انك قوي انا مش مصدقة بجد انت بتمشي خضتني جامد بس بجد احلى مفجاءة يا الله شكرا يارب
ثم انتبهت أن سليم مازال حاملها .
فريده / سليم نزلتي . سليم
سليم / انزل مين انا مصدقت واتجه بيها علي السرير وأخذ يقبل فيها بلهفة عاشق متيم مشتاق لحضن حبيبته سنين .. أفرغ فيها كل شوقه لها ولهفته اخذها لجنه من الاحلام . جنة لايوجد فيها غيرهم .اخذها لعالم جديد و فريد من الحب والشوق عالم من الخيال حلقتة فيه فريده في جنته . ولكن صرخت صرخة عاليه من الالم صعق سليم مما راي لقد مازالت فريده بكر ولكن ازاي وفريده اتجوزت زياد وانجبت اياد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صعق
•تابع الفصل التالي "رواية وجه في الذاكره" اضغط على اسم الرواية