Ads by Google X

رواية انا مجنونه الفصل الثالث عشر والاخير 13 - بقلم الغنيمي

الصفحة الرئيسية

 رواية انا مجنونه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم الغنيمي

رواية انا مجنونه الفصل الثالث عشر والاخير 13

البارت الاخير من《انا مجنونه》 -اسيل:ص صعب ازي؟
-الدكتور:بصي انتي بتخدي ادويه عشان يبقي في استجابه من الأجزاء التالفه من المخ من ساعت الحادثه وفعلا انا لقت ان فيه استجابه ولازم تمشي علي العلاج عشان مراكز المخ ترجع زي الاول
-ياسين:ي يعني هتعالج
-الدكتور:ايوه بس
-ياسين:بس بس ايه
-الدكتور:لازم تمشي علي الادويه دي والادويه م هتكون كويسه فترت الحمل 
-اسيل:يعني الجنين هيتأذي
-الدكتور:لاء انتي الي هتتأذي جامد الجنين مش هيحصله حاجه بس انتي ممكن لاقدر الله ت تموتي
-ياسين بكسره:ط طب ننزل الجنين عبال م....
-اسيل:لاء مش هنزل حاجه 
وخرجت
باك
-ياسين بحزن:ا اسيل
-اسيل:....
-ياسين:ا اسمعي الكلام ربنا هيعوضنا غيره اهم حاجه انك تبقي كويسه
-اسيل بصوت مصحوب بل البكاء:اقفل الموضوع ده يا ياسين
-ياسين:اسم..
-اسيل بعياط:ياسين اسكت
فضل ساكت لحد ماوصله البيت  وهي طلعت فوق وغيرت هدومها ونامت علي طول
-ياسين وهو بيبص عليها:اسيل....ربنا يخلك ليا
دخل الحمام خد شور وغير وطلع لقها بتعط
-ياسين وهو يجلس بحورها:مالك بتعيطي ليه
-اسيل بعياط:عمر ابد مافرحتي بتكمل ديما لازم حاجه ناقصه
-ياسين:اهدي ا ان شاء الله خير
-اسيل بدموع:بل الله علكي خلي بالك منه لما يجي
-ياسين وهو يضمها:متقوليش كده هو هيجي باذن الله .....وهنربيه سوي 
فضل يهديها لحد مانامت
-ياسين بحزن:يارب يارب ا انا مش عيزها تبعد عني 
قام صلي قيام الليل
وبعد كده نام
__________
كانت اسيل تذهب كل اسبوع الي الدكتور ومانت تنتظم على الدواء وتأخذ مسبتتات للحمل لانها ضغيفه ......كانت بسمله بتجي تسعدها في شغل البيت .....وسعات حمتها ....كان ياسين محافظ علي قيام الليل ويخرج صداقات. ....كانت اسيل تعبت جدا وجسدها اصبح ضغيف ولم تكن تقوي كثير علي النهوض من السرير
__________
مرت الثماني شهور علي اسيل كل السنين
وفي احد الليل 
-اسيل بوجع شديد:آآ آآآآآآ ي ياسين آآآآآآ...ياااااسين
-ياسين بنوم:ا ايه مالك
-اسيل والوجع بيزيد:آآه آآآآآآه ب بولد الحقنيييييييييييي
قام بسرعه ولبسها وخدها المستشفي
-ياسين بغضب:يعني ايه الدكتور مش موجود
-الممرضه:ا الساعه اتنين ومفيش دكترا هنا ....احنا اتصلنا وقال عشر دقائق وهيكون...م موجود
-ياسين بغضب جامح:انتوا بتهزوا في مستشفي خاصا ميبقاش فيها دكترا.....هتشوفوا لو حصلها حاجه
كانت في الغرفه قد جهزها الممرضات للولاده لم يبقي سوي ان يأتي الطبيب
-اسيل بعياط:ي ياسين:خ خلي بالك منه ....ب ...بل الله علكي. .....ل لوحصلي حاجه ....خ خلي بالك منه....آآآآه ه ه
-ياسين:اهدي متقوليش كده ..... ه هتبقي ك كويسه ان شاء الله
جاء الدكتور وطلب ان يخرج
-اسيل بعياط شديد:ل لاء ا انا عيزه معيا ...ي ياسين متسبنيش
-ياسين:ا اهدي ا انا مش هسيبك
خرج وأعطاه الطبيب المخدر وبدء في عمله
_________
بره كان قاعده ومتوتر جامد 
-ياسين:يارب.....يارب متخدهاش مني
بعد نصف ساعه جاء مروان بعد ما اتصل به ياسين
-مروان:هي لسه جوه
اماء براسه
-مروان:متخفش ه هتبقي كويسه -ياسين:م مش عايز اخسرها .....ا انا بحبها م...مقدرش اعيش م من غيرها....مقدرش
-مروان وهو بيحط ايده علي كتفه:ان شاء الله خير متقلقش خير
_________
بعد ساعه خرج الدكتور.....ركض اليه ياسين بلهفه
-ياسين:ا اخبرها ايه ها
-الدكتور:مبروك جالك بنت قمر مشاء الله
اعطاه ايها.....حملها ياسين برفق ونظر لها ليصدم ....فهي نسخه من اسيل بشعرها الأسود ووجهها الحلبي 
قبلها برفق
-ياسين:ا امال ا اسيل....اسيل
-الدكتور بأسف:صدقني ا انا عملت الي عليا......هي دخلت في غيبوبه
نزل الخبره عليه كل الساعقه وجلس علي ركبتاه ....قدمه لم تستطع حمله.....بدء بيكي بغزاره ......وحرقه شديده
_____________
تمر الثواني والدقائق والسعات والأيام الأسابيع والشهور......حتي مر شهران ....كانت لاتزل في غيبوبه.....كان كل يوم يكون عندها يروي لها ما حدث في اليوم وكم اشتاق اليها بشده......كم يترجها ان تستيقظ .....ان تري طفلتها"فرحه"التي اسمها كما طلبت منه.....كم تم وجودها
ولكن لا يوجد اعتراض على القدر .....لم يكن له غير  الدعاء فقط
________
وفي احد المرات كان جاء لرؤيتها بعد ان اتصوا عليه ان يحضر  ترك طفلته عند ولدته وذهب بسرعه
دخل الغرفه ليصدم.....كانوا قد فصلوا الاجهزه ويرفعون الغطاء علي وجهها
-ياسين بصدمه:ا انت*وا ب بتع*موا *ايه
-الدكتور:البقاء لله.....المدام اتو....
-ياسين بزعيق:ل لاء متقولهاش متقولهاش اسيل مش هتسبني لاء مش هتسبني... بدء يبكي بشده:صح هترجعي معيا صح....قومي يا اسيل....بل الله علكي
خرج الدكتور وسمح له بعض الوقت يقضيه معها قبل الدفن
________
بدء يقترب من الفراش الذي تستلقي عليه ببطئ شديد ......وكأن قدمه عاجره عن الحركه ....جلس علي الفراش بطئ شديد.....رفع الغطاء من علي وجهها لينفجر في البكاء
-ياسين بدموع شلالات:لااااااااء...اسييييييييل.......متسبنيش بل الله علكي. ....قومي. ....قومي ف فرحه عيزاكي.....انا عيزك. ...يلا ياروحي قومي كدبيهم ا انتي م....م موتيش....يلا 
وضع جبهته علي جبهتها يبكي والدموع نتزل على وجهها. ...
-ياسين وهو مغمض يعناه وهو مزال في تلك الوضعيه:يلا قومي....
ظل يبكي....الا ان.....
بدئت تفتح عيونها ببطئ شديد......لنتظر له وهو يضع جبهته على جبهتها ويبكي وهو مغمض عيناه
-اسيل بتعب وصوت يجاد لا يسمع:ي ياسين
فتح عيونه واتسعت عينه بشده وابتعد عنها بزعر ......ك كيف نهضت وقلبها قد توقف ك كيف
-اسيل:ي ياسين
نظر لها بصدمه ه هل يحلم...لكنه لم يخلد الي النوم.....ماذا حدث اذا.....ه هل هو من مات...لم يكن يبدي إي حركه
-اسيل:ياسين م مالك
اقترب منها يتحسس وجهها بكفه
-ياسين بصدمه:ا انا....م مش.....بحلم
نفت برئسها
اقترب منها وضمنها بشده وظل يقبلها في كل مكان تطاله شفتاه ......غير مصدق ماحدث ....ظل يشتم رائحتها التي حرم منها ....كان يفققد حضنها بشده 
-اسيل بالم:ه هتكسر....عظمي
-ياسين :لو اقدر ادخلك بين ضلوعي اعملها....وحشتني
دخل الدكتور ليصدم 
-الدكتور:ا ازي. ...ازي ا انتي....اه
-اسيل:مقدرش اسيب ياسين
-ياسين:تعرف تخرج
-الدكتور:افحصها الاول
انتهي من الفحص......
-الدكتور:دي زي الفل الحمد لله. ...تقدر تخرج
-ياسين:يلا ياروحي نروح
-اسيل:ب بنتي ....ح حصلها ايه؟؟
-ياسين وهو بيبوس رسها: تشوفها لما تروحي
احضرها لها ملابس ......ثم اخذها وغادروا في العربيه
 -اسيل:بتعمل ايه
-ياسين:زي ما عملتي مفاجئ. ..لازم نفرح الكل
بدء يرن علي الجميع وطلب منهم التجمع في منزله لاخبارهم بشيء هام
_________
في منزل ياسين
-ساره:احنا هنا بنعمل ايه
-مروان:ياسين هو الي رن عليا وطلب مني اجي
-امه:خير ان شاء الله
بسمله:هو هيتأخر ولا ايه
-امه:ده يعني طار لما رونوا عليه من المستشفي
-بسمله:يارب يكون خير
سمعوا صوت سياره .......علموا انه قد وصل ...... فتح الباب ليسعوا جميعا كان يحمل اسيل علي يده....عجزت السنتهم عن الكلام...
-اسيل:ه هم كويسين
-ياسين:اه....زي ماسعقني الخبر سعقهم هما كمان
-مروان:ا اسيل...اسيل. ...ا انتي كويسه
-اسيل وياسين بنزلها:اه الحمد لله
-بسمله وهي تحتضنها:حمد الله على سلامتك
-امه:ربنا ما يحمنا منك ابدا
-ساره:حمد الله على سلامتك يا اسيل
-اسيل:الله يسلمكم
سمعوا صوت بكاء
-امه:اكيد فرحه صحيت
-اسيل بسعاده:ب بنتي
التفته الي ياسين
-اسيل:ا انت سمتها فرحه
-ياسين:مش انتي الي اخترتي الاسم ده
احضرتها امه وحملتها اسيل
-اسيل:ماشاء الله....حببتي انا جيت...ماما وحشتك
-ياسين:ماما وحشتنا كلنا
___________
بعد اربع سنوات تغيرت الاوضاع كثير تزوجه بسمله من احمد وتامر احب سحر وتزوجها وكان يأتي ليزور اسيل بستمرار و كانت قد خفت اسيل تمام واصبحت طبيعيه مره اخري..... وفي صبح اح الايام ......يستيقظ بسبب سقوط يد علي وجه ....يد صغيره ناعمه
-فرحه:يلا يا بابا قوم
-ياسين:يابنت المجنونه بتضربني
-اسيل وهي تدخل:انا مجنونه.....انا مجنونه يا ياسين
-ياسين:ل لاء طبعا
-اسيل:امال
-ياسين:احنا كلنا مجنين
-فرحه:يلا يا بابا عشان نخرج
-اسيل وهي تقبل خد ياسين:بابا هيقعد معيا مش هيخرج
-فرحه وهي تبعد اسيل عن ياسين وتجلس في حضنه وتخرج لسنها:لاء بابا هيخرجني
-اسيل:يابنت المجنونه..... بطلعلي لسانك انا هوركي
-ياسين بسخريه:انتي مجنونه
-اسيل:اه....انا مجنونه.....احب اروريك
______________________________
وتوتا توتا خلصت الحدوتة يارت تكون عجبتكم زي ما عجبنتي واشوفكم في حاجه تانيه ان شاء الله وقلولي رئيكم 
بقلم الغنمي الصغير

   •تابع الفصل التالي "رواية انا مجنونه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent