رواية هي ملتزمة هو منحرف كاملة بقلم عبير شوقي عبر مدونة دليل الروايات
رواية هي ملتزمة هو منحرف الفصل السابع عشر 17
_عدنان.. انا بالفعل بدئت صلاة
_افنان.. ماشاءالله ماشاءالله اللهم بارك من امته..؟
_عدنان.. رسالتك مع سجدة وصلت.
_افنان.. متوقعتش انها تكون بالتأثر ده اللهم بارك.
_عدنان ببعض الحزن.. ظنك فيا وحش اوى.
_افنان.. لا والله مش القصد انا اسفة.. بس بجد انا متفاجأة و مبسوطة جداً
_عدنان.. جداً
_افنان بفرحة غامرة.. جداً جداً بالله..
_عدنان.. بحارٍ وما غرقتُ يوماً مالي في عينيكِ اغرقُ
اقسمتُ الا اُدخِلَ لقلبي إمِرأة فجأتي لتملكين قلبي كُلِه ♡
_افناان و قد احمرت وجنتيها.. احمم طيب عن اذنك
_عدنان.. بتهربي..!
.. اكملت السير وهي تحاول الا تتعرقل من نظرات عدنان التي تكاد تخترقها
_افنان بعد ما دخلت البيت.. هااااه واخيرا وصلت بر الامااان يا إللهي.
_سعاد.. لا بس الولا عدنان طلع رومانسي ولا اي لتنهي جملته بضحكة
ــ افنان.. سيبك من الكلام ده واخبريني ماذا سنأكل اليوم
ــ سعاد..يابنتي بطلي طفاستك دي
ــ افنان..يرضيك يا امي الحبيبة و الوحيدة والغالية..
ــ سعاد ..قصري فالكلام يا آخرة صبري
ــ افنان..هل تقبلين أن تموت ابنتك من الجوع ،منذ الصباح الباكر لم أذق الطعام قط
ــ سعاد اقتربت منها و ضربتها بخفه على رأسها.. لغتي عربية مصرية عامية
ــ افنان بتزمر..مكلتش حاجة من الصبح
ــ سعاد بنظرة شك ..
ــ افنان.. تمام هما اتنين سنتوتش كبدة علي اتنين شورما و اتنين عصير قصب متقلتش عشان اكل برا مضر وكدة
ــ سعاد وهي بتمدلها دراعها ..كلي دراعي يا افنان
ــ افنان .. قلبي علي امي انفطر وقلب امي عليا حجر ،هعمل اكل لنفسي اصلا شفت أكلة ع اليوتيوب وهجربها
ــ سعاد.. ابقي احرقي المطبخ..هاا
ــ افنان..ماما دي كانت من خمستلاف سنة فاتوا ..اهٍ لو تفتكري محاسني اهه
ــ سعاد بضحك..طيب يا ام محاسن اعملي حسابنا ف الاكل
ــ افنان ..حاضر
….. في المساء
افنان..حمود حبيبي رايح فيين
ــ احمد بغرور..رايح السوبرماركت ارفه عن نفسي
ــ افنان..ما ترفهلي علي نفسي معاك دانا اختك بنت امك و ابوك والله
ــ احمد..امم ماشي
ــ افنان..أنا طول عمري بقول مليش غير ابو حميد حبيبي
ــ ليكمل احمد ..دا حتي التصدق علي الفقراء والمساكين واجب
ــ افنان..مااذاا
ــــــــــ عدي اسبوع بالفعل وجاء اليوم المنتظر ــــــــــ
كانت تجلس في الغرفة وهي ترتدي دريس بنفسجي اللون من التل وخمار ابيض يزيد من جمالها جمالاً، صحيح افنان بملامح عادية بسيطة ولكنه جمال العفة و الحياء،
عدى وقت مش كتير لتدخل عليها صديقاتها يشاركونها فرحتها
ــ اسماء بمجرد دخولها .الدور الدور الدور الدور مسكينة يالي عليكي الدور صعبانة عليا يا افنان
ــ افنان..أختاه أنا متوترة لوحدي
ــ رغدة بتذمر.. مين دي الي بتتكلم الحجة اسماء الي قرفانا ليل نهار بسبع البرمبة جوزها عالفيس جوزي حبيبي وعالوتس و انت عوض ربنا ليا و معرفش اي وجاية تعقدي البت اسكتي يا اسماء اسكتي يحبيبتي .
ــ اسماء ..يختااي اتفضحت ،خلاص يا رغودة دانا بهزر
_رغدة.. سوماح المر دي
ــ اسماء .. حبيبي تسلم
ــ رغدة ..والله وكبرتي وبقيتي عروسة يا افنون
_اسماء.. ده ع اساس انها كانت هتكبر وتبقى عريس، بس اي المزازة دي يا افنون
_افنان.. اي يابنات خجلتوني
_اسماء..مكسوفاااا
ــ افنان بضحك .. جدآ
ــ رغدة وهي تختلس النظر من فتحة الباب.. العتريس جه
ــ شاركتها اسماء ..واهو اهو اهوو بيمضي …مضااااا
ــجاءت سعاد وهي تحمل الدفتر ..امضي يا افنان
ــ افنان مسكت القلم ..بسم الله الرحمن الرحيم
ــ اسماء بهمس كي لا تسمعها رغدة ..راجعي نفسك يا افنان ده موضوع حياة أو مو.ت
ــ افنان..اعع متوترنيييش
ــ رغدة مسكتها من قفاها .مش قلتلك تسكتي
ــ اسفة
واخيرا مضت افنان وتم عقد القران
ــ سعاد..بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
بما أن المأذون برا قلتها اناا
ــ رغدة..مبارك يا حبيب وحضنتها
ــ اسماء..مبارك يعيوني وحضنتها..بس خليكي فاكرة اني نبهتك هههه
ــ سعاد ..والله يا اسماء صحيح الجواز مرار بس شئ لابد منه ذي ما ليه جوانب متعبه ليه جوانب كتير حلوة ،فكرة انك عندك عائلة خاصة بيكي دي بالدنيا فالحمد لله .
دخلت سجدة ورقية وهند وباركم لها
ــ سجدة بضحك..عدنان عايز يبارك لزوجته
ــ هند..قولوله يصبر
ــ رقية بضحك..صبر كتير يا ماما لغاية ما بقي صبار ههههههههه .
ــ سعاد بضحك..طيب يلا بينا ليشكناا بشوكه
خرج الجميع وبقيت افنان بمفردها
ــ عدنان..احضنك عادي دلوقتي صحيح ومستناش رد وغمرها بحضنه مبارك يا افناني
ــ افنان بكسوف..الله يبارك فيك تسلم
ــ عدنان ..هتجلطيني بردودك ديي
ــ افنان..طيب ما هو ده الرد الصحيح اقولك اي يعني ..؟
ــ عدنان بضحكة مكتومة..قولي كلام رومانسي
ــ افنان بضيق وقد لفت ظهرها .. عذراً لقد اتيت للشخص الخطاء
ــ عدنان ..ضحكت يعني قلبها مال
ــ افنان ..شوية ثغننين
……………………………………………………………………..
ــــــ خلص اليوم علي خير وغادر الجميع وهم سعداء ..
جاءت رقية لمقابلة افنان .. فرحبت بها افنان وجلستا تتحاوران
ــ رقية..افنان بصي أنا عندي سؤال تاعبني جدآ وسمعته كتير ..
ــ افنان .. الف سلامة عليكي يا حبيبتي اسألي وان شاء الله اقدر اجاوبك.
ــ رقية..هل دين الإسلام بيقيد حرية المرأة ،وانه بيدي السلطة للرجل وبيظلم المرأة..؟
ــ افنان..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية هي ملتزمة هو منحرف ) اسم الرواية