رواية ما بين الحب و الانتقام كاملة بقلم ليل مراد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ما بين الحب و الانتقام الفصل التاسع عشر و الاخير 19
ريم ببسمة : بص يا عمار انا طول عمري صريحة ومليش في الدرامى الفشلة بتاعت الافلام دي وده كان واحد من الاسباب اللي خليتك تحبني ف………طلاقني يا عمار
عمار : انتم ايه حكايتكم مع الطلاق انهاردة.. وسياتك بقي عايزة تتطلاقي ليه
ريم : لاني اكتشفت اني اذيت ناس كتير من غير سبب.. انا كنت فاكرة طول عمري انكم السبب في دمار علتي بس عرفت ان علتي هي اللي اذيتكم.. ومع ذلك انتم دوراتو عليا علشان تدوني حقي في الشركة اما انا بقي فكنت جاي انتقم لعلتي اللي هي اصل المزنبة.. فمهما قولت ياعمار انا مش هقدر اعيش معاكم وغير ده كله انت بتحب ملك وبصراحه انا مش عايزة افرق بيكم يا عمار.. انا هاخد حقي في الشركة وهبداء حياتي من جديد فمتقلقش
عمار وهو يعنقها : خلي بالك من نفسك ولو احتجتي حاجة في اي وقت كلمينا واحنا هنكون معكي
ريم : انت هتعمل ايه مع ملك
عمار ببسمة شيطانية : اطمني انا عارف انا هعمل ايه معها كويس
ريم ببسمة : لو كده يبقي الله يكون في عونك يا ملك
عمار ببسمة : انا بس محتاج مساعدتك شوية
ريم : انت هتعمل ايه بالظبط وانا معاك
عمار ببسمة خبيثة :……….
____________________في مكان اخر
نور : استني يا عمار انا عايزة اتكلم معاك
عمار ببسمة : عايزة ايه
نور : فاكر اللي انت قولتهولي.. انا موافقة
عمار ببسمة وهو يقبل راس : تمام.. بابا عارف بس لازم ادهم يجي يتقدم لك من تاني هبقي اكلم ادهم واخلي يجي.. ودلوقتي سلا علشان متاخرش
____________________.
ادهم في الهاتف : في ايه
عمار : عايزك تقبلي في الشركة.
ادهم : تمام
____________________.
في الشركة
دخل عمار المكتب ليجد احمد جالس
احمد : هي ملك عملة ايه
عمار : الحمد لله
خبط الباب ثم فتح الباب وكان ادهم
عمار ببسمة : ادخل
ادهم : في ايه
عمار : نور وافقت
ادهم بفرحة : بجد
عمار :تعالي باليل علشان تكلم بابا وتتفق معها
ادهم بعدم تصديق : تمام.. بعد اذنكم
__________________.
عندما عاد عمار وجد ماك وريم في الصالة ف ذهب وعانق وعانقته ريم ايضا بسعادة ثم ذهب ناحيت ملك ليتخطاها ويصل الي سارة.. صعدت ملك الي غرفتها وكانت تشعر بالغيرة من ريم
عمار ببسمة لسارة : العريس جاي بعد شوية وانت لسه مجهزتيش
شعرت سارة بالفرحة وذهبت لغرفتها لتبدل ملابسها
ريم : حرام عليك يا عمار ملك كانت فاكرة انك ريحلها
عمار ببسمة : طب يلا علشان جه وقت الجزء التاني من الخطة
ريم : تمام
صعد عمار ودخل غرفة ملك فوجدها تمسح دموعها بسرعة
ملك بحشرجة بسبب البكاء : انت بتعمل ايه هنا
عمار ببسمة : طب انت بتعيطي ليه مش ده اللي عيزها
ملك : انا مش بعيط
عمار : انت ليه بتحبي تكذبي كتير اوي كده
ملك : وانت مالك واتفضل اخرج برا
عمار : مش غلط ان الإنسان يعبر عن مشاعر بصدق علشان كده
جلس عمار علي ركبته ومد يده بعلبة بها خاتم لملك وقال : انت كنت كل شواية تقوليلي ان جوازنا ده غلط لانك كنت مكنتيش موافقة بي انا عايزه يكون صح علشان كده تقبلي تتجوزيني.. متفكريش في حد فكري في احساسك وشوفي انت موافقة ولا لاء
ملك وهي تبكي : مع انك رخم اوي بس انا موافقة
عمار ببسمة : ينفع تقولي علي جوزك حبيبك رخم
ملك بدموع : طب احنا كده بنظلم ريم
ابتسم عمار وفي هذه اللحظة دخلت ريم
ريم ببسمة : ومين قالك ان انا زعلانة.. الف مبروك يا ملك
ملك : بس مش انت بتحبي عمار وعملتي كل حاجة علشان يفضل معاكي
ريم بمزاح : ده كان زمان بس اكتشفت انه رخم اوي علشان كده انا متنزللك عنه وبعدين انا وعمار بنمشي في ورق الطلاق
ملك : يعني انت مش زعلانة
ريم ببسمة : طب بذمتك ده شكل واحده زعلانة
عنقت ريم ملك وقالت لها .. الف مبرك
____________________.
بعد مرور أكثر من شهرين وفي قاعة الزفاف كان يقف كلا من عمار و ادهم و احمد ويرتدون البدلات الرسمية وينتظرون العروسات
عمار في الهاتف : انتم فين واتاخرتو ليه
ملك : احنا قدامكم في العربية البيضة
وقفت عربة بيضاء امام الشباب ونزل منها ثلاث جنيات فئقات الجمال وكانت هذه الجنيات هي ملك و نور وسارة وقالو معا في نفس الوقت : احنا اسفين
ولاكن كان الشباب في عالم اخر بسبب هذا الجمال واخذ كل واحد عروسه ودخول القاعة معا وحضرت رهف الي الحفل برفقة خطيبها
____________________
بعد مرور ثلاث سنوات كانت ملك تقف في المطبخ وتصنع قالب من الكيك وبعد ان وضعت القالب في الفرن وجدت الذي يعنقها من الخلف يهمس في اذنها بحبك
ملك باحراج : انت بتعمل ايه.. سبني علشان اياد وملك برا
عمار ببسمة: بس انا مش عايز
شعر عمار بشخص يضربه علي ساقه فظر
عمار : هو انت.. انت عايز ايه
اياد بغضب : ابعد عن مامي
اياد بغضب شديد اقترب من عمار و عضه من ساقة فصرخ عمار من شدة العضة وضحك ملك علي عمار
اياد : انا قولتلك ابعد عن مامي.. مامي بتاعتي لوحدي
ضحكت ملك بسبب كلام اياد وحملته وبينما كان عمار ينظر له بغيظ شديد
ملك ببسمة وهي تقبل خد اياد : ايوه انت حبيب قلبي
خرج عمار وجلس في الخارج من ملك البالغة من العمر سنة ونصف وعندما نظرت له ظلت تضحك
عمار بسخرية : البخت حصلك انتي كمان وبقيتي بتضحكي عليا
وبعد قلق خرجت ملك مع اياد وطبق في القليل من الكيك
ملك : اياد عايز يقولك حاجة يا عمار
نظر عمار لي في اهتمام ليسمع ما الذي سيقوله فقال اياد : انا اسف يا بابي مش هعمل كده تاني
نظر له عمار وابتسم واخده في عناق
______________.
تمت
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ما بين الحب و الانتقام ) اسم الرواية