رواية احببتك بدون مقابل (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ايات قرآنيه
رواية احببتك بدون مقابل الفصل الخامس والعشرون 25
25
_احببتك_دون_مقابل
كانت اهلة تجلي الاواني و ازدهار تجلس علي كرسي الطاولة و بجانبهم نجوم تلعب
ازدهار بخبث و هي تعلق علي ملابس اهلة : الله بقينا نلبس حلو اهو
اهلة : قصدك لبسي كان وحش
ازدهار بصدمة مصطنعه : مين قال كدا بس علي طول يشوفك بالالبس الطويل ،تصدقي يا بت اشوفك يحي باقي عقله اطير
اهلة بخجل حدفتها بي قطعه كانت تنشف بها يديها : بكفي بقي علي فكرة انتي رخمة اوي
ازدهار : اممم ثم اكملت بجدية : تعرفي انا مبسوطة انو اديتي يحي فرصة ، هو بصراحة يستاهل و انا انبسطت اكتر ليك انتي شفته حبك ليه وعذابك طول السنين الفاتت ، اهلة يا حبيبتي انتي لسا صغيرة ، عيشي حياتك و لبنتك تستاهلي تعيشي سعيده
اهلة : بصراحة فكرت ، فكرت كتير اوي و لقيت انه الماضي ما بتغير بس في يدنا المستقبل ، نقدر نكون مبسوطين متل ما قلتي
ازدهار : ربنا اسعدك يا حبيبتي ، ثم قامت و هي تقول : استئذن بقي تلاقي محمد جاي نتلاقي بكرة ان شاء الله
اوصلتها الي باب الشقه و اطمئنت عليها و قفلت الباب خلفها
*****
انهي يحي عمله و خرج متوجها الي مكتب زياد ، طرق الباب و دخل بعد ان سمع السماح بالدخول جلس مقابل له .
زياد بعد فترة : اييه في ايه ؟
يحي بعد ان اخذ نفس و زفره : انا و ماريا اتطلقنا
زياد : بجد ؟ طب كويس ، كدا مافيش عائق بينك و بين اهلة
يحي يضع العقد بين حاجبيه : قصدك ايه ؟
زياد : يعني اهلة مش حترجعلك و حتحس انها بتظلم ماريا ، لما انت تكون معاها علي طول
يحي : اهلة ! اهلة دي حكاية ،ثم اكمل بسرحان: بتحسها كدا ملاك مافيش متله و قلب ابيض مافيش بقعه سوداء مدنساه ، كتلة براءة على طيبه علي اد ما انها واعية في قرارتها
زياد : احم الله الله عم يحي العاشق ،، اي صح ماريا قالت لك مين هو الشخص
يحي : لا وانا مش عايز اعرفه بالرغم من اني شاكي في حدا بس كله بوقته المهم انه اهلة معاي و في حضني حتي لوبتحتاج وقت و بحمد الله انها معاي و جمبي
******
كان يتصل مرارا و تكرار و الاجابة نفسها الهاتف مغلق
الشخص بعصبيه : ليه قفلتي ؟ ليييه و ظل يدور حول المكتب : و كمان ما طلعتش من البيت ، يا تري عاملة ايه يا ماريا ، بس الاقيك و قتها حا اعاقبك علي قفل تلفونك و غيابك
*****
دخلت ماريا غرفتها بعد ان صلت فرضها نامت علي سريرها ، تفكر في مستقبلها ، اخذت قرارها ان تبعد عنهم بعد ان تاءمن حياتها و لكن هل ستبعد فعلا ؟
*"*****
يحي بالسيارة مع زياد بعد ان اصر علي توصيله
زياد : عمر اتصل بي و عرفت انه في البلد من بدري
يحي بحيرة : ازاي في البلد وليه ماجاش عندنا
زياد بجهل : قال انه مضغوط بسبب الشغل
يحي: تمام بكرة تتصل فيه و نقعد زي ايامنا الزمان
زياد بضحك : غاب كتير اوي بس يلا بكرة تتعوض
*****
وصل يحي البيت و دخل دون ان يضيء الانوار والشقة لا تخلو من نور خافت و جلس علي اقرب اريكة بتعب
يحي بهمس وهو بتمني فعلا ان تكون هنا : اهلة قام واتجه ببطي اتجاه غرفته و كل خطوة يدعو قلبه : يا رب انا محتاجها اوي .
امسك مقبس الباب و فتحه ببطي شديد وهو ينظر الي الداخل ، انصدم و توقفت قدماه ، رقص قلبه فرحاً وطربا ، نعم انها امامه يا الله ، كانت ترتدي قميص قصير بعض الشي و تنام علي سريره بطريقة عشوائية .
تقدم نحوها جلس علي الارض امامها ، رفع يده واخذ يمشيها علي خدها ، ينظرها لها وكاءنه يريد حفر ملامحها اكتر بداخله
يحي بسعادة و دموع يهمس : اهلة انتي بجد ، بجد هنا جمبي و في غرفتنا ، بعشقك اوي ، كنت بتعذب وانتي بعيدة ، بس انتي دلوقتي جمبي ثم اكمل بضحكة خفيفه وسط دموعه : يعني خلاص اديتني فرصة وانو اوعدك ، اني ما افرطش فيها ، طبع قبل*ة علي شفايفها ثم خدها واخذ نفساً عميقا : اااخ منك و من نعومة خدك و ريحتك ، ثم قام اتجه الي الحمام و طلع بعد فترة نام علي السرير وادخلها با احضنه : بوعدك يا حبيبتي ما تبعديش عني ابدا
•تابع الفصل التالي "رواية احببتك بدون مقابل" اضغط على اسم الرواية