رواية احببت ملتزمة كاملة بقلم ملك احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية احببت ملتزمة الفصل السادس و العشرون 26
اميرة_بتعمل إيه عشان تخلي الدنيا حلوة ؟
زين_ ببصلك ᥫ᭡
اميرة _ينهار حلاوة اي الكلام اللي يدوخ ده!
زين_ محدش مدوخني غيرك ᥫ᭡
Flash back…
“”‘في منزل مهند محسن الصاوي””
تهاني_مهندددد قومم
مهند_سبيني انام كمان شوية بالله عليكي
تهاني_ماشي يعني انزل اقول لرحاب واهلها ده نايم
مهند اتنفض_ نايم اي انا فوقت اصلاا
تهاني ضحكت_ اومال في ثانية فوقتك
مهند_هما جم ولا بتهزري
تهاني_ بهزر طبعا اي اللي هيجيبهم على وش الليل
مهند بضيق_وعايزة اي؟.
تهاني_ هعوز اي منك يا معفن؟ تعالى كل يلا عشان الاكل ميبردش
مهند_حاضر روحي وانا جاي وراكي
___________________ᥫ᭡
في مطعم (MacDonal)
اميرة_بتعمل إيه عشان تخلي الدنيا حلوة ؟
زين_ ببصلك ᥫ᭡
اميرة _ينهار حلاوة اي الكلام اللي يدوخ ده!
زين_ محدش مدوخني غيرك ᥫ᭡
اميرة_ تعرف انا بحب العيون الزرقة ف بحب عيونك
زين_وانا بحبك
‘”اميرة مكسوفة وبتحاول تتوه من الموضوع”””
اميرة_ اكلهم حلو
زين_مفيش احلى منك
اميرة_ دي عيونك اللي حلوة عشان كده بتشوف كل حاجة حلوة
زين_ايووه بقى
اميرة ضحكت_ انت مجنون!
زين_بيكي
اميرة_ لا كده رومانسية مفرطة وانا بدأت اتكسف ومش هتلاقيني نطقت بعد كده
زين ضحك_ خلاص عيوني هنغير الموضوع ..انا حجزت القاعة اللي هنعمل فيها فرحنا
اميرة_حلو
زين_ اميرة بصراحة هيجرأ اي لو شغلنا اغاني يوم فرحنا ده يوم واحد في العمر!
اميرة_ دينا مبيتجزأش! يا زين بيه يعني مينفعش اعبد ربنا السنه كلها واجي يوم في السنه اقول دي يومي بقى لازم ادلع نفسي فيه واعصي ربنا وبكرا هكمل التزام !!هو انت ضامن تعيش تاني يوم ! وعشان هي ليلة في العمر زي ما بتقول مينفعش اقابل نعمة ربنا ادهاني بمعصية! دي نعمة من ربنا ان انت مقتدر وهنتجوز في غيرنا مش معاهم فلوس يتجوزوا! وحالتهم ضنك ! فا لازم نشكر ربنا على ده وبعدين مالها الاناشيد قصرت معااك في حاجة اه مفهاش موسيقى بس مبهجة وبالذات اناشيد الحب تجنن هتسمعها يوم الفرح بس بالله عليك بلاش اغاني .. مش انت عايز نكون مع بعض؟
زين_اكيد
اميرة_طيب بلاش نبدأ حياتنا بغضب ربنا عشان يوم واحددد بس نخسر اخرتنا ودنيتنا انت عارف لو عملناه باغاني هيبقى اي؟ البنات والشباب هيتقابلوا وهيحبوا في بعض وهيرقصوا على الاغاني ونبقى معلناه ملهى ليلي ! وكمان انا مش هقدر ارقص قدام حد ! واكيد انت مش هترضى تعرض مراتك قدام صحابك
زين بعصبية_اكيد لا
اميرة_يبقى خلاص اي لازمتها الاغاني …
زين_معاكي حق
اميرة_زبيين ممكن أسال سؤال؟
زين_أسألي
اميرة_ هو ليه انا متكتبليش قايمة ب١٨٠الف ج و١٠٠الف ج عشان امرمتك بيها لو فكرت تطلقني
زين _ عشان ببساطة انا اللي جايب اساسيات البيت كله والفيلا انتي يا دوب هتجيبي هدومك بس وعلى حسابي ! …يعني انسي يا حبيبتي لو فكرتي تخلعي انتي اللي هتتمرمتي !
اميرة_ هي هيبقى فيها مرمته لا لا طلقني يا استاذ زين لو سمحت حالا الحق نفسي قبل ما اتمرمت
زين ضحك_ معندناش بنات بتطلق يا اميرة هانم
اميرة بضحك_ لا ده على كده بقى نهارك ابيض وعايز تتخانق
زين _ لا انا عايز قربك
اميرة ابتسمت_ هربت منها يا زين بيه
زين _ يقلب زين بيه
اميرة_ زين انا بحبك
زين_ بقالي كثير مستنيها منك ياااا انا بحلم يا اميرة
اميرة_ لا انت صاحي يا حبيبي ولو مكلناش الفراخ هتبرد وهندفع حقها زور
زين_فراخخ فراخ اي يا اميرة منك لله بجد
___________________ᥫ᭡
“في منزل زين محمد”
هدى_هو زين اتأخر ليه
يوسف_ ده يبخت زين والله قاعد مع مراته المستقبلية وانا قاعد في وش اسمهان دياا
هدى ضحكت_وماله وش اسهان دي حتى ضحكتها سمحه
اسمهان_ ربنا يديمك يا هانم
يوسف_انا طالع انام جالي حموضة
____________________ᥫ᭡
“”امام مطعم MacDonal””
زين_ اركبي العربية
اميرة_لا حابة اتمشى شوية
زين_انت تؤمر يا جميل
اميرة_الامر لله وحده
_ايوه يا جامد انت بطل.
زين بعصبية_هو بيقول لمين ده
اميرة_مش علينا
زين_ لا بيقولك انا مش اهبل.
“”زين شد الشاب من ايديه “”
زين_ قلبك جايبك اوي وبتقولها بطل وانا معاها
_ما هي بصراحة بطل
زين_ لا الواد صريح عجبتني
“” زين لكم*ه في وجه*ه وض*ربه ض*رب لدرجة ان وجهه كله كان بين*زف”*
اميرة_ايدلو يا زين مترحم*وش متسبه*وش اديلوووا
“الناس اتلمت وبدأت تشيلهم زين ماسك فيه مش عايز يسيبه””
اميرة بضحك_مترحموشش
“زين ساب الشاب وبصلها”
زين_اميرة يا حبيبتي انا بت”خانق بتضحكي على اي؟
اميرة_ احم اسفة بحب الخناق”ات ! بس ده ميمنعش اني كنت هموت من خوفي عليك
زين_ما هو كان واضح بصراحة.
اميرة_زين وريني ايدك مالها
زين شد ايده_ سيبيني لو سمحتي ايدي هتبقى كويسة لوحدهة
اميرة مسكت ايده بالعافية_ زيين هندخل صيدلية تغير على ايدك حالا
زين_اميرة انا مش عايز
اميرة _مش بمزاجك انت جوزي ومن حقي اخاف عليك .
“”دخلوا صيدلية “”دكتور هالة'”
هنا_هيبقى كويس ان شاء الله
اميرة_ متأكدة؟
هنا_ يااه ده انتي بتحبيه حب دي خايفة عليك اوي
زين ابتسم_ اه شكرا تعبناكي معانا
هنا_العفو
زين_لو كنتي ركبتي العربية مكنش ده كله حصل
اميرة_لو مكنتش ضربته مكنش ده حصل
زين_يعني اسيبه يبصلك
اميرة_ موقف وعدى
زين_ لو شيفاني بقرون يبقى موقف وعدى
اميرة ابتسمت_ بس حبيت غيرتـك علـيا.
زين_ اميرة اركبي انا مش طايق نفسي.
“”بعد دقائق””
زين_ وصلنا!
اميرة باسته في خده_ انا فعلا اسفة لو ضايقتك اسفة
زين ابتسم_ انا عمري ما ازعل منك انا بس غيرت عليكيى
اميرة_ سلام يا زيني في رعاية الله
______________________ᥫ᭡
“في مـنـزل زيـن مـحـمد…”
اسمهان_زين بيه احطلك اكل؟
زين_ لا لا انا كلت تعالي يا اسمهان عايزك
اسمهان_نعم يا زين بيه؟
زين_بما انك زي والداتي وبنت وفاهمه البنات وكده اي اكثر هدية تسعد البنت
اسمهان_مفيش حاجة تسعد البنت غير تعامل الراجل معاها مش الهدايا ابدا
زين_ واي اكثر صفة بتحبها البنات في الرجالة؟.
اسمهان_الحنية يا زين بيه مفيش احلى من الراجل الحنين اللي بيخلي الست تحس ان وجودها خفيف وان الدنيا بتبقى في وجودها حلوه
زين_ تسلمي يا اسمهان
اسمهان_العفو يا زين بيه
زين_انتي هتصاحبيني قومي شوفي هتعملي اي
اسمهان ضحكت_ حاضر يا زين بيه.
____________________ᥫ᭡
في صباح يوم جديد
“”في مستشفى يوسف محمد الصاوي””
ملك_ انا جايا اشوف دكتور يوسف.
مريم_ دكتور يوسف في مكتبه
ملك_تسلمي
“وما ان فتحت الباب حتى صدمت من ما رأته…رأت يوسف يمسك بأيد فتاة ويجلس بجوارها”
يوسف_م ملك استني اوضحلك ملككك
“”ملك طلعت من المستشفى وهي بتبكي ومش شايفة قدامها “”
يوسف_ ملك استني اسمعيني
“ملك ركبت تاكسي ومشيت””
____________________ᥫ᭡
“”فـي مـنـزل اميـرة احـمـد”””
اميرة_ملك فهميني مالك؟
ملك بدموع_مفيش يا اميرة مفيششش
اميرة_ امم طب لو مكالتيش مش واكلة هاا
“”ملـك حـضنتـهـا وبـكـت””
اميرة_طب متعيطيش عشان هعيط هاا!
“”رنين جرس المنزل”
احمد_اتفضل يا بني !
يوسف_عمي انا عايز اقابل ملك
“”ملك طلعت من الاوضه اول ما سمعت صوته””.
“”ملك رمت الدبلة في وشه””
ملك بعصبية_خد دبلتك واطلع بـرا
يوسف_ يا ملك خليني ا….
ملك بصراخ_بقولك اطلع برا
احمد_عيب يا بنتي اللي بتعمليه طب فهميني في اي؟.
ملك_ بابا ده انسان ميستهالنيش … ولا عايزه يبقى في حياتي تااني انا كنت عايزة شريك حياتي ملتزم دينيا ويوسف مش الانسان ده
يوسف_بس انا..
ملك_مش عايزة اسمع صوتك لو لسه عندك كرامه لنفسك اتفضل امشييي
يوسف_يعني هو ده اخر قرار عندك
ملك بتصميم_ ايوه اتفضل امشيي
“يوسف خد الدبلة ومشي وملك دخلت اوضتها وحبست نفسها “””
____________________ᥫ᭡
فـي مـنـزل زين مـحُمد.
يوسف كان قاعد في اوضته ومشغل اغاني””
_الحقيقة ان الحياة ضحكت علينا لا الفراق ولا اللقا كانوا بأيدينا
“زين دخل وقفل الاغاني”
زين_عيلة ملك اتصلت وبيقولوا ان ملك مش عايزة تكمل معاااك
يوسف_عارف
زين_معرفش اي اللي حصل بينكم ومش حابب اضغط عليك بس الاغاني مش حل بالعكس الاغنية بتمشي مع الmood وبتحزنك اكثر لكن القرآن شفاء لروحك وعلاج حزنك اميرة كان معاها حق الاغاني بتقسي القلب وبتزود الزعل .
يوسف_طيب ممكن متعمليش واعظ ديني وتمشي عايز ابقى لوحدي شوية
زين_ براحتك يا يوسف بس لما تهدأ هعرف منك سبب اللي حصل
____________________ᥫ᭡
فـي مـنـزل اميـرة أحُمد ”
اميرة_تعالي كلي يا ملك .
ملك_مليش نفس
اميرة_لا بقى ده انا مش سيباكي غير لما تحكي فيه اي!
.”ملك قصت لها ما حدث واخبرتها عن ما قاله يوسف يوم قراية الفاتحه عن ماضيه””
اميرة_ازاي توافقي بعد ما قالك كده؟
ملك_ انا قلت تاب ومش هيرجع للمعاصي تاني .
اميرة_ يبقى مش من نصيبك والحمدلله ان ربنا عرفك حقيقته قبل ما تتجوزيه .
ملك_الحمدلله لعله خير
اميرة_ايوه لعله خير (( وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللهُ يَعْلَـمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَـمُونَ ))
من سورة البقرة- آية (216)
(( فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ))
من سورة النساء- آية (19)
قومي بقى ناكل يلا.
____________________ᥫ᭡
…. بعد مرور اسبوع…..
“في مـنزل زيـن محـمد”
زين_ مروان عازمنا على كتب كتابه هو ورضوى
هدى _هنروح اكيد
محمد_هنروح بأذن الله
يوسف_ انا قررت أخطب
هدى بفرحة_ بجد انا كنت بقول ملك مش لايقة لك
محمد_ هو ده ابني يوسف اللي اعرفه دي اشكال مش لايقة لنا
زين بعصبية_ يوسف انت مكملتش اسبوع سايب ملك ؟؟ وانت كنت هتموت وتاخدها ؟ اي اللي حصل بينك وبين ملك؟؟
يوسف_ملكش دعوة
زين بعصبية_ لا ليا ودلوقتي حالا هتقولي وقلة
يوسف_وقلة اي هااا انا بمزاجي اعمل اللي انا عايزه دي حياتي
“”زين لكم*ه في وجهه بكل عصبية “”
زين_ عارف لو عليت صوتك عليا تاني مش هيحصلك طيب ودلوقتي هتقولي اي اللي حصلللل وحالاً
يوسف_ صابرين جاتلي المستشفى اليوم ده
زين_صابرين مين؟
يوسف_صابرين كانت حبيبتي القديمة وحصل بينا تجاوزات فا كانت بتهددني انها هتقول لملك وتوريها صورنا وكنت براضيها وبطيب بخاطرها …ملك جات شافتني انا وقاعد مع صابرين وماسك ايدها
زين باستهزاء_ وبترموا اللوم على ملك وسايبين عمايل ابنكم الوس”خةة بس عارف احسن انت تستاهل دي عمايلك وبتتردلك … انت اصلا متستاهلش ملك و
يوسف بعصبية ض’رب زين وات:خانقواا
_____________________ᥫ᭡
“”في مـنـزل اميـرة أحُمد””
ملك_ يعني البس الدريس الابيض ولا الاصفر
اميرة_لا الابيض ويلا عشان منتأخرش على رضوى
ملك_حاضر يلا اهو
اميرة_البس بقى الخمار الكاشمير ولا الابيض
ملك ضحكت_ الابيض
اميرة_وماله الكاشمير ما انا شايفه حلو
ملك_شايفه حلو ولا عشان زين بيشوفه حلو فيكي
اميرة_يملك اخلصي بقى ده انا حتى فرحي بعد يومين
ملك_ متفكرنيش عشان هعيط هتوحشينيي جامدد بالله
اميرة_عشان تعرفي قيمتي بس!
ملك_اومال متتكلميش بس بثقة اوي كده
بسمة_ خدي يبت يملك البسي الدريس الاحمر ده وعليه الخمار السـكري ده.. خلي اللي سابك يتحسر عليكي
ملك ضحكـت_ لا والله هو كده كده هيتحسر عليا
اميـرة_طب يلا بس انتي وهي
_____________________ᥫ᭡
“”في مـنـزل مـروان هـاشـم””
رحـاب_ رضوى اي القمر ده
رضوى بابتسامة_ تسلميلي يا رحاب
رحاب_ لا بجد ده يبخت مروان بيكي
مروان_لا استنى انا مش هكتب الكتاب غير لما يوصلوا صحابي
رضوى_ ولا انا مستنية اميرة وملك
‘”بعد ربع ساعة'”
مروان_ نورتونا يجماعة زينن كل ده تأخير يجدع
زين_معلش يوسف هو اللي أخرني .
مروان_يلا حصل خير.
“”بعد مرور نصف ساعة””
رضوى_اي يا ملك كل ده تأخير
اميرة_معلش بقى اللي حصل بسبب المواصلات
ملك بضحك_ اي الجماال ده تتحسدي
“يوسف فور ان سمع ضحكة ملك انتفض قلبه مازال يحبها لكنه … يعرف ان رجوعهم مستحيل”
“ملك ما ان رأت يوسف… نظرت لهه بأشمئزاز ونظرت بعيد عنه”
_بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكما في الخير❤️.”
اميرة_ امتى هنبقى الزين والزينة … !
زين ضحك_ بعد يومين يجميلـة.
عمرو_مين اللي هناك دي؟
يوسف_انهي؟
عمرو_اللي لابسة احمر
“يوسف اضايق لما شافه بيشاور على ملك”
يوسف بضيق _ ليه؟
عمرو_تجنن جامدة بصراحة
يوسف بعصبية_ملكش دعوة بيها دي محترمة جدا
عمرو_احلف دي البنات اللي زيها قليلة ! جدا ده انا على كده ناوي اتقدملها
يوسف بعصبية_ تتقدم لمين يا ح”يوان؟
عمرو_ الله في اي ما تعدل الفاظك
يوسف_ ولو معدلتهاش
“””عمرو ضرب يوسف واتخان”قوا “”
زين_ بس يا بني… يووسف خلاص في اي
مروان زعق_ في اي يا عمرو في اي يا يوسف اي اللي جرالكم
زين_ احنا جايين كتب كتاب مش جايين نتخانق
عمرو_ والله يا زين أسال اخوك عمل اي
زين_ في اي يا يوسف
يوسف_مفيش يا زين
عمرو_ لا فيه هقوله انا … بكلم يوسف على البنت اللي لابسة دريس احمر هنااكدي اني عايز اتقدملها قام زعق واضايق عشان حاطط عينه عليها
زين _ عاجبك يا يوسف بيه الفضايح دي
“”ملك فرحت ان يوسف لسه بيحبهااا فحبت تستفزه “”
ملك_جرا اي يا يوسف واحد عايز يتقدملي!
يوسف بعصبية_ اسكتي انتي خالص …
ملك_ الله ملكش حق عشان تزعقلي
يوسف_ قسما بالله يا ملك ما هتاخدي حد غيري انتي سامعه
“زين ابتسم وهمس لأميرة”
زين_ده كان لسه عايز يخطب الصبح
اميرة ضحكت_ يخطب وهو من ساعة ما دخل مش عارف يشيل عينه من على ملك اخوك ده كلامانجي
اميرة_ بيتكلم كثير على الفاضي
زين ضحك_انا قولت كده برضوا
هدى_روح يا زين شوف اخوك يوسف راح فين عقبال ما نخلص من الابتلاء اللي اسمه ملك
بسمة بعصبية_ابتلاء ده من ساعة ما شوفت يوسف وامه وبنتي في ابتلاء
هدى_ والله انتي بس ابعدي عنا بلاويكي
بسمة_قصدك اي عينيا ان بناتي ابتلاء ده دولاك هما…
زين_بسس يجماعة بسس بوظنا كتب الكتاب للراجل يلا يا أمي يلا يا والدي مع السلامة يا عم احمد سلام يا مروان !..
“زين خد عيلته ومشي””واحمد خد عيلته ومشي””
______________________ᥫ᭡
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية احببت ملتزمة ) اسم الرواية