رواية عشق خالد كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية عشق خالد الفصل السابع و العشرون 27
من أمام فيلا المرشدي….
كانوا ينظرون ييمنا ويسارا خوفا من أحد يراهم وهم بذلك الشكل .
سيف بالم وغيظ /اه ضهري مفهوش حته سليمه منك لله ي ادهم اشوف فيك يوم .
ادهم بغيظ وتعب /الله وانا مالي انتوا مش اخواتي كان لازم تتصرفوا .
كريم بغيظ /اه ي دراعي نتصرف فيه ايه ي حيوان مش قبل ماتتخاتق تعرف هنتخانق مع مين ده بوكس منه واحد منه نيامنا علي الارض .
سليم وهو يكاد يبكي بغيظ /ده مسح بينا الأرض غسلنا كده غسلنا ي فضيحتك ي سليم اضربت ي اخويا .
كينان وهو ينظر إليهم بتسليه وضحك /هههه مرحبا سلاحف النينجا أراكم متعبين ماذا حدث اتركوني اتخيل بنفسي من الواضح أن السباعي قد توصوا بيكم كثيرا ههههه .
كريم بصدمه /سباعي وانت عرفت اسمه منين.
كينان بنظره خبيثه/من الأفضل أن تسمعوا بنفسكم من صاحب الشأن فهو ينتظركم في الداخل وجهزوا حالكم ستتلقون اكبر من ذلك بكثير ههه اتبعوني ايها الحمقاء .
سليم بغيظ /يقصد ايه المحقق كونان ده .
كريم بغيظ شديد/انا بقا فهمت مين الي وراء كل ده .
****************,.
في مكتب خالد .
كان يجلس بتوعد شديد لهم فهو دائما يغضب من استهتارهم بالامور في حياتهم بشكل عام لا تعجبه فهو لا يراهم احفاد المرشدي كما يتمنا لتقترب منه عشق بضيق.
/مكنش ينفع الي حصل ده ي خالد دول أحفادك وادهم ابنك ازي بس تسمح لواحد يمد أيده عليهم ويضربهم بالمنظر .
خالد بغضب /اديكي قولتي واحد وهما اربع شحوطه ومع ذلك خدوا العلقه التمام كل ماقول هيبقوا رجاله مسؤولين بيطلعوا اي كلام فاشلين في كل حاجه لا شغل ولا حياه اجتماعيه حتي نفعين فيها دول لازم يتربوا ي عشق ولا كده هيضيعوا منننا .
ليسيروا الاربعه الي الداخل وهم منكسين روسهم أرضا ليتحدث خالد بحده .
/اهلا اهلا وسهلا بالخلفه العار انا بجد مش عارف اعمل معاكم ايه عاملين زي درف الباب من غير فايده ي وكستك في أحفادك ي خالد .
كريم بغيظ /مانت عملت وخلاص ي جدي احنا عرفنا موضوع سباعي .
سليم بضيق /ليه عملت معانا كده ي جدو .
ادهم بضيق /محتاجين اجابه ي بابا .
سيف بجوع /انا جعان .
خالد بغضب /انا خالد المرشدي محدش يقولي اعمل ايه ومعملش ايه انا عايزه اعملكم رجاله تعتمد عليها حضراتكم ما شاء
الله فشله مش نافعين في حاجه غير الجري وراء البنات اللواء محمد اتصل بيا وخرب الدنيا علي مصايبك ي سي كريم وانت ي سي سليم شرحه قفلي الطياره ونايملي مع المضيفات ي حلوتك فكرلي نفسك شهريار وسعادتك ي سيف باشا بتنطلع بنات الليل براءه وتظبط معاهم انت والحمير دول وسعادتك ي سي ادهم ي خلفتي المره خدت الكليه بالعافيه حتي الملاكمه بتاعتك مش فالح فيها وخلتوا حته عيل ميسواش مليم يعمل فيكم كده اسمعوني بقا كويس لو متعدلوش يمين بالله هوريكم الي عمرمكم مشوفته ي أما هسيب عليكم مالك يقرفكم فاهمين ولا لا يلا اطلعوا علي فوق.
ليصعدوا الي الاعلي بغيظ شديد فلاول مره يحدثهم خالد بذلك الطريقه العنيفه.
****************.
في الصعيد ….
في بيت الحاج اسماعيل .
في غرفه ساره و ليلي ..
كانوا يجلسون بدموع ووجع فهم لايردون الزواج من هولاء الاثنان لتسير سحر والدتهم بغيظ شديد.
/نهار اسود عليكم انتوا لسه بتعيطوا قوموا ده الفرح بليل واحنا لسه معملناش حاجه ابوكم عيطين عيشاتنا .
ساره بدموع وصراخ/حرام عليكم ي أما حرام عليكم ترمونا الرميه دي احنا مش عايزين الجوازه دي .
اسماعيل بغضب شديد/ومن أمتي البنات عندينا بيقولوا رأيهم في أي حاجه اسمع ي بنت انتي وهي الجوازه دي مش اي جوازه ده خير لينا كلنا واخيرا الطار الي بينا وبين عائله الرفاعي عينتهي .
ليلي وهي تتوسل لولدها بدموع /ارجوك ي أبا ده الموت اهون دول عاملين زي الحمير هيبهدلونا معاهم ي أبا .
اسماعيل بغضب /اسمعي انتي وهي مش عايز حديد كتير لو واحده فيكم فتحت بوقها هيكون اخر يوم في عمرها فاهمين .
*********************.
في فيلا المرشدي.
غرفه عائشه ومالك ..
كانت تغفا عائشه في احضان مالك كالطفل الصغير لتقبله وهو نائم ليبتسم لها ابتسامته الساحره .
/ايه الصباح العسل ده .
عائشه بابتسامه وعشق /ده صباح مخصوص للحبيب قلبي .
مالك وهو يحتضنها بعشق/روح قلبي انتي مهما بتعدي السنين ي عائشه بتفضلي روحي الي ساكنه جوايا .
عائشه بعشق /وانت حبيبي واخويا وكل حاجه ليا في الدنيا ربنا يخليك ليا يا حبيبي .
مالك بابتسامه/ويخليكي ليا ي حبيبتي يلا علشان ننزل .
********************.
في جناح الشياطين ..
كانوا يجلسون بشرود ليقاطعهم ادهم بجديه .
/تصدقوا انا حسيت أن كلام بابا صح احنا فعلا ايه الي بنعمله حياتنا فاضيه اوي برغم أن احنا حوالين بعض .
كريم بانتباه /قصدك ايه ي ادهم .
ادهم بابتسامته/قصدي أن كل واحده فينا يكون له حبيبه تشاركه حياته مثلا تحفزه علي كل حاجه تكون جنبه تسمعوه .
سيف وهو يأكل بشراهه/تكون بتعرف تتطبخ دي اهم حاجه.
سليم بغيظ/ي ساتر مفيش في دماغك الا كده اووف .
كريم بابتسامه سخريه /مصيبه ي ادهم لتكون عايزنا نحب ونتجوز كمان .
ادهم بابتسامه /طب وايه المشكله صدقوني حياتنا هتتغير بصراحه بعد قصص عشق بابا وماما وأبيه مالك وطنط عائشه حسيت بجد أن العشق احسن حاجه في الدنيا .
كريم بغيظ /انت باين عليك بدأت تخرف الستات دول ميجيش من وراهم غير الهم انسا الموضوع ده نهائي احنا كفايه احنا جنب بعض .
سليم بجديه /انا بالنسبه الي الموضوع هيكون شبه المستحيل بعد الي بشوفه من البنات مفتكرش اني ممكن اثق في واحده تبقا مرائتي قصص العشق الي انت بتتكلم عنها كانت حاجه ندره يلا ننزل نأكل احسن بدل ماجدكم يقيم علينا الحد .
********************.
علي مائده الطعام…
كانوا يجلسون جميعا ليتحدث كينان كعادته باستفزاز لهم .
/لماذا نزلتوا كنا سنحضر لكم الاكل في الغرفه فأنتم متعابين للغايه .
سليم بغيظ/شايف اخوك .
كريم بتوعد /سيبه بس انا هظبطه بعدين .
نعمه بابتسامه/ست عشق الست فكيهه جارتنا عايزه تقابل حضرتك .
عشق بفزع /ي نهار اسود اطلعوا فوق يالا .
مالك بنظره خبيثه/هتحسدهم علي ايه ي امي دول مضربوين وحالتهم تصعب علي الكافر ههههه .
لينظروا الي بعضهم بغيظ شديد لتسير فكيهه بقلق .
/قلبي عندكم والله أنا شوفت الولاد من الشباك وهما ي عيني مضروبين علقه موت فجيت اطمن عليهم بس الصراحه كان شكلهم مسخره ههههه.
كريم بغيظ شديد/هي بتواسينا ولا بتعايرنا .
ادهم بغيظ /تواسينا دي مرقبانا من الشباك ليل ونهار وليه حقنه .
سليم بغيظ /دي مبتنزليش من زور .
خالد بجديه /جهزوا نفسكم علشان تيجوا معايا فرح بنات الحاج اسماعيل في الصعيد .
كريم بضيق /جدي حضرتك عارف أننا مبنحبش في الصعيد .
خالد بغضب /انا قولت هتيجوا ي هتيجوا احنا هنمشي دلوقتي وانتوا حصلونا بليل كلامي واضح .
********************.
في شقه بسيطه …
كانت تجلس تلك المسكينه أرضا بدموع والم من جسدها الذي يولمها اثر ذلك المريض الذي يضربها ليل ونهار .
حسن بحده /قومي ي روح امك اعمليلي اكل .
شهد بدموع ووجع/الاكل عندك في التلاجه .
حسن وهو يضربها بغل /وانا باكل من التلاجه ي بنت الكلب قومي سخنيلي الاكل وهات فلوس .
شهد بدموع وصراخ/فلوس ايه ها فلوس ايه انت مقشطني أول باول هو انا بشتغل رقاصه ده انا صحفيه بكام مليم .
حسن بغضب شديد/ماليش دعوه ي اختي اتصرفي انا كلمتلك الحاج شاهين هيشغلك في الكافيه الي عنده انا عايز فلوس بقالي كتير مجبتش صنف والا هخلص عليكي .
شهد وهي ترمي الفلوس أرضا بدموع /خود خود الزفت الفلوس اهم ربنا يرحمني منك .
*****************.
في فيلا المرشدي …
بعدما ذهب الجميع وتبقا هم كان يتحدث كريم في الهاتف بابتسامه .
/ايوه ي عسل تعالي احنا مستنينك سلام ي روحي.
ادهم باستغراب /بتكلم مين بالسعاده دي .
كريم بابتسامه /دي البت لولو جايلنا هنا وهنخرب الدنيا .
سليم بغمزه وخبث/ايوه كده هو ده الكلام .
سيف بمرحه المعتاد /المهم فيه اكل .
كريم بغيظ شديد/عارف لو جبت سيره الاكل هولع فيك اووف .
سليم بغمزه وخبث/دي باينها جات هروح افتح .
سيف بغمزه /اشطا دي شكلها ليله عنب .
كانت تسير لولو وهي ترتدي ملابس فاضحه وتقترب منهم .
/عاملين ايه ي حبايب قلبي والله وحشتوني .
كريم بغمزه /وانتي والله ي عسل بقولك ايه بقا محدش هنا عيزينك بقا تتدعلينا .
لولو بدلع ودلال/امرك ي كيكو .
لينزل كينان ليقترب منهم بصدمه .
/من هذه الفتاه ايها الحمقاء .
لولو بضحك /ههههه مين ده الي طالع من مسلسل تركي مدبلج ده .
سليم بغمزه وخبث/سيبك منه كنا بنقول ايه ي عسل .
لولو بضحكه عاليه/هههههه انسه ربنا يجبر بخاطرك بقالي كتير مسمعتهاش .
سيف بابتسامه وهمس /بقولك ايه ي عسل انتي مترقصيلنا رقصه كده من الجامد بتاعك .
لولو بضحكه ودلع /عنيا ي سيفو .
كينان بغيظ وتوعد /حسنا .
ليصعد الي الاعلي وهو يمسك هاتفه ليتحدث بغيظ شديد.
/مرحبا ايها الشرطي اريد أن أبلغ عن مجموعه شباب يمارسون أفعال منافيه للأدب …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق خالد ) اسم الرواية