رواية حلم ظننته حياة كاملة بقلم بسملة عبر مدونة دليل الروايات
رواية حلم ظننته حياة الفصل الثاني 2
ثناء: ي داده يلا ي حبيبتي انا جهزت الفطار تعالي يلا نطلعو
داده: حاضر ي بنتي
وطلعو الفطار واستنو سونه تيجي تبص علي الفطار عشان لو حاجه ناقصه
ثناء: ناقص حاجه ي ستي ولا كدا تمام
قامت سونه ماسكه الاكل ور’مياه ف الارض اي القر’ف الي انتي عملاه دا و انتي كل السنين دي ولسه متعلمتيش
ثناء بك’سرة نفس وح’سره طب اي الي مش عاجبك ي ستي وانا اغيرو
سونه: انجري علي المطبخ ووضبي فطار تاني زي الناس
ثناء: مشت بز’عل واضح جدا علي عينيها وراحت تجهز اكل تاني
الداده: ي ست سونه حر’ام عليكي لي تكس’ري بنفس البت الغلبانه دي ملهاش غيركو وبتحبكو ونفسها ان انتو تحبوها زي ما هيا ما بتحبكو
سونه: بعدم تركيز وقلة اهتمام ف كدام الداده
روحي ي داده الله يسهلك انتي اكبر مني مش عاوزه از’علك
عند ثناء ف المطبخ وواقفه وص’عبان عليها نفسها ودموعها ف عينيها
فجأه ايد حنينه تطبطب علي ثناء
ثناء بتمسح دموعها ي داده متقلقيش انا مش زع’لانه وبعدين هيا عندها حق تز’عق هو حد بردو ياكل اكل زي دا
بتبص لقت معلش ي عم حسن فكرتك الداده
حسن: لا ي بنتي ولا يهمك انا جيت بس عشان عرفت الي سونه عملتو وجاي اقولك متز’عليش منها وحقك عليا ي بنتي بس انتي عارفاها عص’بيه شويه بضحك كدا لا شويتين تلاته
ثناء: ربنا يجبر بخاطرك يارب ودايما حنين عليا وصدقني خلاص مش زع’لانه منها خلاص كفايه انك جيت لحد عندي
حسن: يلا ي بنتي معطلكيش هروح انا الشغل عشان متاخرش وعشان متزع’قلكيش
ثناء: طب هتمشي من غير ما تفطر طيب استني خد السندوتش دا كلو بدل ما تمشي كدا من غير اكل
حسن: حاضر ي بنتي ويطلع فلوس من جيبو ويحطها ف ايد ثناء
خليهم ف ايدك ي بنتي ولو احتجتي حاجه هتيها ومتحر’ميش، نفسك من حاجه
ثناء: كتر خيرك ي عم حسن
حسن: يلا سلام ي بنتي
عند سونه وبنتها صفيه ف الاوضه
صفيه: اي ي ماما هوا احنا مش هنخل’ص من البت دي بقا انا معنتش طايقاها
سونه: معلش ي بنتي استحملي بكره يجيلها عريس ونجهوزهالو ونخل’ص منها
صفيه: استحمل اي بس ي ماما دا انا اكبر منها وواقفه حالي واي عريس بيجي بيغير رايو فيا اول ما بيشوفها
ثناء علي الباب بتنده علي سونه وفجاه سمعت كلامهم وبتجري علي الاوضه بتاعها هيا والداده المكركبه الي كلها متحاوطه بالعفش القديم والكرا’كيب وبتترمي علي سجادة الصلاه بتاعتها وبتع’يط
ثناء: يارب مليش غيرك يارب انت الي حاسس بيا يارب انا مبتمناش منك حاجه غير انك تعوضني خير عن الي شوفتو من الست دي انا معملتش ف حد حاجه يارب يارب انا راضيه بقضاءك بس انا نفسي ارجع ف حضن اهلي يارب يارب انا تع’بت
وصوتها بدا يعلي وصوت عيا’طها ملي الاوضه وبتدخل الداده علي صوت عيا’ط ثناء
الداده: يارب هو’ن عليها يارب انا عارفه انها مش بتر’تاح غير لما بتترمي ف حضنك وتفضفضلك يارب انت احن عليها مني يارب
ثناء: ي داده واقفه عندك لي تعالي هنا
الداده: داانا راحه المطبخ ف قولت ابص علييكي
هو انتي كويسه؟
ثناء: ايوه ي. حبيبتي كويسه متقلقيش عليا وروحي وانا جايه وراكي اهو
الداده: خا’يفه تمشي وتسيب ثناء بسبب الحا’له النفسيه الي بتجيلها من يوم ما الحا’دثه
بعد شويه وقت وثناء غابت ف الاوضه ولسه مطلعتش
الداده: هبص علي ثناء واجي ي ست سونه
سونه: روحي الهي يكون جه خبر’ها
الداده مشت من غير ماترد علي سونه ومشت بقلق علي ثناء
الداده وصلت وقعدت تخبط محدش بيرد ومفيش استجابه من ثناء
الداده فتحت الباب وبتبص علي ثناء لقتها نايمه علي السجاده زي ما هيا متحركش
الداده: ثناء ي بنتي انتي نمتي ي ثناء الداده بز’عيق ي ست سونه ي ام صفيه الحقي’ني ي بنتي
سونه جت جري
سونه: ف اي ي داده
سونه بق’لق بتحاول تخفيه
وانا اعملها اي يعني هو قلق علي الفاضي
الداده: طب اتصلي علي حسسن بيه ي بنتي يجي وياخدنا للدكتو’ر
سونه: وتجيبه من الشغل مخصوص لي قومي تعالي وانا اوديكو
وفعلا خدت ثناء وراحت هيا والداده ووصلو بالسلامه للمستش’في
ف الاستقبال:
سونه: الدكتوور محمد. موجود ي بنتي
الممرضه: لا ي حاجه دا هو اتنقل بس هتلاقي مكانو دكتور خالد احمد
الداده: طب هو فين ي بنتي
الممرضه: اطلعي الدور التاني وامشي طوالي واول يمين هيقابلك ادخلي وهتلاقيه ف اول اوضه علي الشمال
الداده: كتر خيرك ي بنتي
وطلعو بالفعل للدكتور خالد وخبطو علي الباب
دكتور خالد: ايوه اتفضل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حلم ظننته حياة ) اسم الرواية