رواية عشق الاعمى (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ندى محمود
رواية عشق الاعمى الفصل الثالث 3
عشق نزلت تنام علي الأرض.
عشق في نفسها: ايه ده هو مخلوق من ايه أنا هتتلج، ايه هو معندهوش ذرة رجولة دا المفروض أنا بنت. بس سيبك منه، بس برضو حتي يديني بطانيه اتغطي بيها أو اي حاجة، أنا مش كلبة مشتريها.خلاص خلاص بطلي حتي تفكري في حاجة تخصه هو ميستاهلش. يلا نامي.....
نروح عند رعد: طب خالي قالي اتجوزها ومعملهاش كويس ليه وبرضه ايه السبب اللي خلاه يعمل فيا كده ويجوزني لوحده كانت سبب اني اعيش من غير أمي، بس مش مهم اهو بكره جاي وهيقولي السبب. وراح في نوم عميق.
تستيقظ عشق وظهرها متكسر علي الآخر.
عشق: اه ظهري حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا ابن عمي. هو مش في الأوضة لأ صوت نفسه واضح اهو، طب اصحيه هو قال انو المفروض نسافر بدري، لأ وأنا مالي بيه، بس حرام ويعني لو صحي متأخر هيتعصب وعصبيته كلها هيفضيها فيا، خلاص هصحيه «توكلت علي الله ولا حول ولا قوة إلا بالله ».
ركبت عشق علي السرير وفضلت تتحسس عليه لحد ما وصلت لوجه رعد.
عشق: اه وأخيرا وصلتله.
أستاذ رعد اصحي…يا استاذ رعد
رعد: امممم سيبيني دقيقه يا ماما.
عشق في نفسها: يلهوي ماما مره واحده، وأنا لحقت اخلفك امتي، ولا أكنش خلفتك في بطن أمي.
رعد: مين انتي يا بت.
عشق بسخرية: أنا عشق مراتك يا حضرة الدكتور.
رعد: اه انت البت اللي اتجوزتها امبارح، بنت عمي محمد، وانت بقا عايزة ايه.
عشق: والله لو عليا مش هكلمك، بس الساعة ثمانية وانت قولت اننا هنسافر انهاردة بدري.
رعد بص في الساعة ولقيها فعلا ثمانية
رعد: عرفتي منين انها ثمانية.
عشق: ماما كانت عملالي منبه علي الساعة ثمانية.
رعد: اه، تمام روحي اتزفتي البسي.
عشق بهس: ايه ده حتي مقلش شكراً.
رعد: بتقولي حاجة.
عشق: تؤ تؤ خالص انت سمعتني بقول حاجة، أنا بس بقول مش هنفطر قبل ما نروح.
رعد: لأ مش هنفطر، أنا بستحمل وانت أنا ملييش دخل بيكي.
عشق دخلت الحمام وهي بتلمس الحيطان زي ما متعودة، وهي حفظت الطريق اصلا اتوضأت وصلت، وبعدها راحت لبست دريس وامها كانت حطالها الدريس والطرحة مع بعض علشان متحترش ولبست كوتش ابيض وكانت قمر.
……………… هي كانت لابسه دريس زهري وطرحة بيضاء وكوتش ابيض.
وهي نازله رعد كان نازل قدامها.
رعد بسخرية: وانت هتعرفي تنزلي لوحدك بقا.
عشق: اه يا أستاذ رعد انا متعودة وربنا مش بياخد من عبد حاجه إلا ويعوضو ببديلها والحمد لله يعني النظر مش كل حاجة ومش لو فقدته هموت.
رعد: خلصتي محاضراتك، يلي انزلي.
نزلت وراحت للعربيه بتاعت رعد وركبت من قدام.
رعد: وهي بقي هتوصل امتي، يا ربي دي ملكه التأخير ولو رحت من غيرها خالي هيزعل.
: رعد الحمد لله انك مامشتش، آسفه خالص إني اتأخرت.
رعد: طيب بس كفاية تأخير، يلي اركبي.
وفتحلها باب العربية.
: رعد هي مين دي اللي قاعدة.
رعد: انت ايه اللي قعدك هنا، قومي اترزعي ورا يلي.
: يوه قولت مين دي.
رعد: دي بنت عمي.
عشق تنزل من العربية.
عشق: ومراته.
: اهلا تشرفنا اسمك ايه بقا يا جميل.
عشق: اسمي عشق وانت اسمك ايه بقا.
: أسمي سيدرا، وبعدين امدحك واقولك يا جميل وانت ولا تعبريني حتي قوليلي يا وحش اي حاجة.
عشق: آسفه بس أنا مش شيفاكي ومش هقدر احكم عليكي.
سيدرا: اوه آسفه والله مكنتش اقصد.
عشق: عادي ولا يهمك.
رعد: خلصتوا، ممكن حضرة الأستاذة سيدرا تتفضل تقعد.
سيدرا: لأ أنا هقعد من ورا مع عشق، عشان عايزة احكي معاها.
رعد: اتفضلي، بس يلي اصلاً متأخرين.
سيدرا وعشق قعدوا من ورا، وفضلوا طول الطريق يحكوا.
سيدرا: وانت بقا متجوزين امتا ده أنا ملييش غير أسبوع سيباك ورحت عند خالتي لحقت.
رعد: ما إحنا لسه متجوزين امبارح.
سيدرا: وبابا يعرف انكوا اتجوزتوا.
رعد: اه، مهو خالي اللي قالي اتجوزها.
سيدرا: بابا، وهو يقولك ليه.
رعد: ملكيش دخل انتي.
سيدرا: تصدق غلطانه اني هتكلم معاك، اروح اتكلم مع الجميل اللي جنبي.
سيدرا: اه وانتي بقا متجوزاه ليه.
عشق: تعالي قربي شوية، اصل صراحه بابا وماما اجبروني.
سيدرا: اه تمام، وبقا انت عمرك كام يا عشق.
عشق: أنا هكمل بعد بكرة واحد وعشرين سنة.
سيدرا: انت عيد ميلادك امتي
عشق: ما قولت بعد بكرة.
سيدرا: يعني تاريخ ميلادك امتي.
عشق: أنا 20/5/2002 بس ليه بتسألي.
سيدرا: اصل أنا اتولدت بعديكي بسنتين بالظبط.
عشق: يعني انت عيد ميلادك بعد بكره برضو، واو.
سيدرا: مرحا، ده هيبقي احلي يوم، ما أنا بقول حبيتك ليه بسرعة كده.
عشق: يعني اكيد مش دا السبب.
سيدرا: تؤ تؤ لأ هو ده السبب.
عشق: دوري بقا أسألك....
سيدرا: اتفضلي.
عشق: هو انت محجبه.
سيدرا: اه طبعاً.
عشق: طب هو أنا حلوة.
سيدرا: انت جميلة خالص بس طبعاً مش احلي مني.
عشق: طب ممكن توصفيلي شكلك.
سيدا: الأول العينين وفوقيهم حواجب وتحتيهم الأنف وتحتيه الفم.
عشق: هههههه لأ يعني قوليلي لون عيونك وشكلهم بس دول عند كل البشر.
سيدرا: أنا مش هتقدري تستحملي جمالي أنا جمالي لا يوصف.
رعد: اه اه انت أجمل انثي في الكون.
سيدرا: انت ملكش دخل في كلام البنات.
سيدرا: اه أنا عيوني مش واسعة قوي ولونهم أخضر، وقصيرة بس مش خالص، وكمان شعري أسود غامق خالص،وانفي صغير، و شفايفي مش رفاع قوي يعني وسط، و فمي مش واسع لأ ده ضيق إلا في الكلام.
عشق: اه والله دا انتي تنفعي ملكة جمال دا انتي أحلي من هيفاء وهبي .
سيدرا: شوفتي، هو ظالمني.
عشق: كفاية كلام أنا خلاص حاسه هيغمي علي.
سيدرا: ليه فيه ايه مالك.
عشق: لأ مفيش بس أنا مكلتش من امبارح.
سيدرا: خودي ساندوتش خالتي كانت مديهوني قبل ما امشي.
عشق: طب وانتي يمكن تجوعي.
سيدرا: لأ بس انتي اهم.
عشق: تؤ هنقسموه خلاص.
هما الاتنين اكلوا كل واحدة نص ساندوتش وناموا وبعد حوالي ساعتين أو تلاتة يمعوا صوت رعد بيصحيهم.
رعد: ما تقوموا كل ده نوم.
عشق: احنا وصلنا.
سيدرا: اه من الواضح كده.
عشق: الله حلو الهدوء ده أفضل من المدينه احنا وسط زرع مش كده.
سيدرا: اه واخيرا جيت تاني، اكتر مكان بحبه، يا علي الهدوء كنت محتجاه.
وبعد نص ساعة كانوا وصلوا الفيلا بتاعت جد رعد.
رعد: يلي انزلوا...
سيدرا ساعدت عشق ونزلوا.
سيدرا أول ما شافت أبوها جريت عليه وحضنته.
: وه يا بنيتي ليه كل التأخير ده ما انتي عارفة اني اتوحشتك چوي.
سيدرا طلعت من حضن ابوها: بس دقيقة وراحت عند عشق.
رعد: اهلاً يا خالي، والله كله بسبب بنتك هي اللي اخرتنا.
: رعد انتي اتجوزتها زي ما چولتلك صوح يا ولدي.
رعد: طبعاً يا خالي ما انت عارف معزتك في قلبي ومقدرش ارفضلك طلب.
: عفارم عليك يا ولدي والله وتمرت فيك الترباية.
رعد: بس انت ليه چولتلي اتجوزهي.
: تعالي معايا الأوضة واچولك.
عشقي الأعمى ❣️
بارت 3♕
•تابع الفصل التالي "رواية عشق الاعمى" اضغط على اسم الرواية