رواية ما بين الحب و الانتقام كاملة بقلم ليل مراد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ما بين الحب و الانتقام الفصل الثالث 3
احمد: انا عارف ان ادهم ازاك كتير بس انت كمان هتازي بنت ملهاش علاقه بكل اللي بيحصل ده
تذكر عمار عندما كان يعانق ملك وشعر بحزن فجأة ولم يعلم لماذا شعر بهذا الحزن ثم تحدث : طب اعمل ايه دلوقتي
احمد بتفكير عميق : اممم…. مش عارف
عمار بسخرية : تصدق انت كده حلتها
احمد : اه صح ممكن تجيب لها شوكولاته
عمار بتريقة : ايه رايك اجيب لها مصاصة بالمرة
احمد بمزاح : تصدق فكرة حلوة… انت جيب لها اللي اتنين
عمار بغضب : انت عبيط يا بني…. مصاصة ايه و شوكولاتة ايه اللي اجيبها لها هي عيلة صغيرة
احمد : اسمع مني المرة دي… صدقني هتحبها اوي… بس سيبك طبعا من المصاصة
كان عمار يفكر في كلام احمد
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في مكان اخر
……………….
نور بحماس : احكيلي قصة حبك انت وعمار
ملك في نفسها : ماتسالي اخوكي احسن… طب انا اقولها ايه دلوقتي… لو قولتلها ان اخوها خطفني وان انا اتجبرت علي الجوزة دي تحت التهديد ممكن تفتكرني مجنونة
نور : ملك!!! انت روحتي فين!!؟
ملك بغباء : انا هنا…. هكون روحت فين يعني
نور : خلاص يلا احكيلي بقي انتم اتقبلتم ازاي
ملك بخبث : بصي عمار كان بيحبني بي جنون وانا مكنتش اعرف بس هو اعترف ليا و انا رفضت لاني مكنتش اعرف اي حاجة عن عمار… بس عمار اتكلم معيا اكتر من مرة وحول لحد ما اقنعني وجه اتقدم ليا وبس ده كل اللي حصل
نور : حقيقي الكلام ده يا عمار
ملك بغباء : عمار مين يا بنتي… انا ملك
شعرت ملك باحد خلفها فقالت بخوف : في حد وريا صح
هزت نور رأسها بالاجاب استدارت ملك وهي تتمني ان لا يكون عمار… ما ان استدارت وجدت عمار في وجهها
ملك بقلق : انت هنا من امتي
عمار وهو يحدق بها : انت قلقانة ليه دلوقتي… مش انت قولتي ان انا جوزك حبيبك اللي قعد يقنعك علشان توافقي عليه…مش دي الحقيقة ايه اللي خلكي قلقانة بقي
ملك باستنكار : انا مش قلقانة وبعدين مين اللي قالك كده… انا مقولتش حاجة زي كده لو مش مصدقني ممكن اسالك نور… نور انت سمعتني بقول حاجة زي كده… شوفت حتي نور قالت اني مقولتش حاجة
عمار : انا مصدقك… بعد اذنك باقي يا نور انا عايز ملك شوية
ملك بغباء : ملك دي اللي هي انا صح
عمار : ايوه انت… هو في حد غيرك هنا اسمه ملك
ملك : لا نور كانت حجزاني الاول لانها كانت عايزاني اساعدها… مش كده يا نور
نور وهي لا تستطيع امساك ضحكها : انا نسيت انا كنت عايزكي في ايه تقدري تروحي مع عمار وانا هبقي اكلمك بعدين
ملك وهي تتوعد لي نور :هو اليوم باين من اوله…. شكرا يا نور حسابك معيا بعدين
عمار وهو يسحب ملك من يدها : انت لسه هترغي
ملك بغضب : لو سمحت… سيب ايدي…. انا بعرف امشي كويس
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في غرفة عمار و ملك
ملك وهي تحاول ان تبرر ما قالته : انا عارفة انت عايز تقول ايه…بس لازم تعرف ان نور هي اللي سالتني وانا معرفتش اقولها حاجة…. و بعدين انت خطفتني وهدتني علشان اوفق… ده معناه ان انت كنت مصمم على الجواز ده و انا بقي وصلت لي نور كده بس بطريقة تانية
عمار : انا مش جابيك علشان اتخانق معاكي…. ايه رايك نبدأ صفحة جديدة
ملك بصدمة : نعم !!؟
اخرج عمار بوكس مليئة بكل انواع الشكولاته و اعطاها لي نور
نور بعد فهم : دي لي مين ؟؟؟
عمار ببسمة : دي هدية علشانك
اقتربت نور من عمار و وضعت يدها علي جبهته و في تلك اللحظة شعر عمار بي شئ غريب
ملك : حرارتك عادية … عمار!! انت تعبان
عمار بستغراب : لأ!! هو في ايه
ملك ببسمة : معقول انت طلعت متواضع وبتعرف تعتذر لأ وكمان جايب هدية معاك
عمار بغضب وهو يسحب علبة الشكولاته منها : تقدري تنسي كل كلام اللي انا قولته
ملك بمزاح : انت بخيل اوي لو هتسحب كلامك ليه تاخد الشكولاته
عمار بغضب : خدي الشكولاته و غروري من وشي
ملك ببسمة : شكرا يا عمار…. وانا موافقة نبدأ صفحة جديدة
عمار ببسمة : انت بتعملي ده كله علشان الشوكولاته صح
ملك بمزاح : ايوه طبعا يعني هيكون علشان ايه
لم تكن تراي ملك عماره غير انه الشخص الذي اخذ حوريتها وقد اجبرها علي شئ لا ترده ولكن بعد ان رايت تعامل مع عائلته ورات انه يمتلك جانب لطيف لم تستطيع ان ترفض اعتذاره
……….
وبعد دقائق كان الجميع مجتمعين علي الطاولة و يستمتعون ويتحدثون وعندما بدأ عمار في الاكل بدأ يعطس وكانه يختنق
كان الجميع قلق علي عمار
اعطت ملك الماء لي عمار :عما انت كويس… اهدي وحاول تاخد نفسك براحة
ملك في نفسها : يانهار مش فايت انا نيست ابدل طبق عمار
ملك وسارة وهم يجهزون المائدة
ملك بخبث : هو عمار بيقد فين لما بيجي ياكل
اشارت سارة علي الكرسي الذي يجلس عليه عمار…ابتسمت ملك بخبث و وضعت الكثير من التوابل الحارة له في الطعام الخاص به و اخفت التوابل في الطعام
ملك في نفسها بخبث : علشان تبقي تتحداني كويس
ملك بخوف : انت كويس يا عمار
عمار بخبث : خدي دي من جوزك حبيبك
اخذ عمار بعض الطعام من طبقه علي الملعقة و هو يعطيها لي ملك
ملك بخوف : انا مش عايزة… كده كده في طبقي كتير
عماد : انت مكسوفة لا ايه…خديها منه ميصحش ترودي جوزك
هناء ببسمة : مفيش حاجة تكسف يا بنتي
نور بمزاح : اعتبري زي جوزك و خديها منه
ملك وهي تبكي في نفسها : انت متعرفوش ليه اللي فيها…. ما شي يا عمار ولهي لوريك
اكلتها ملك وشعرت بنفس شعور عمار ولكنها حولت ان تسيطر علي نفسها
عمار وهو يقلد ملك : ملك انت كويسة اهدي…. وحولي تاخدي نفسك براحة
لم تستطيع ملك ان تسيطر علي نفسها اكثر تحول وجهها الي اللون الاحمر…. ذهبت الي غرفتها وهي تبحث عن اي شئ للشرب
عماد : انت كسفت البنت يا عمار مينفعش كده… البنت قلبت وبقت زي الطماطم من كتر الكسوف.. اطلع شوف مراتك
عمار وهو يتنهد : حاضر يا حج
عمار في نفسه : انا متاكد انه مش من الكسوف بس اكيد الموضوع كان صعب… انا مكنتش لازم اعمل كده بس هي اللي بدات
صعد عمار الي الغرفة ليجد الغرفة مظلمة ويسمع صوت بكاء ملك….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ما بين الحب و الانتقام ) اسم الرواية