رواية بنت الاكابر كاملة بقلم ندا الشرقاوي عبر مدونة دليل الروايات
ضربت قمر عدة طلقات في الهواء انتبه لها الجميع وخرجا من السرايا، لتقول زهرة بقلق
_اي يابتي
لم تُجاوب زهرة واتجهت ناحية الرجُل الذي يتواجد على الأرض وفي وجهه أثر ضرب وكدمات على وجهه لتنحنى أمامه تمسكة من تلابيب ملابسة لتقول
_بقا ياراجل لما تيجي تضرب نار مش لاقي غير قمر
تباعد بخوف ليقول
_السماح ياكبيره
ردت بصوت جمهوري يهز الأرض
_السماح مش عند المحمديه ياولد *****مين اللي وزك ياواد
رد مصطفي بخوف
_مقدرش ياكبيره هيجتلوني
ردت بخبث وصوت كالافعى
_تمو*ت بالرصاص بتاعهم ولا تكون في حمي قمر المحمدي ولا تمو*ت علي يدي
تحدث جدها من الخلف
_قمر
ردت بإحترام
_أوامر ياجدي
محمد :
سيبي الواد مش هناخد منه عقاد نافع
قمر :
لا انا هاخد…… ثم استطردت…. معتززززززز
معتز :
تحت امرك ياكبيره
قمر
_خده علي المخزن وأنا جايه
وبالفعل أخد معتز مصطفي على المخزن ودلفت قمر خلفهم، لتتحدث :
_أنت عارف إن اخرك معايا عيارين وخسارة فيك تمنهم وهتاويك في اي دهيه ولا هتتكلم
رد بخوف من هيئتها
_كريم الراوي
كانت تعلم من الأساس لكن تريد أن تتسلى فقط :
_خدت كام تمن قمر المحمدي
مصطفي :
_50الف جنيه
ضحكت ضحكة رنانة لتقول
_بقا قمر يدفع فيها 50الف، لا لا انا كده ازعل المفروض كنتوا سالتوا الأول دا انا تمني غالي چوي چوي
مصطفي برعب :
_السماح والرحمه ياكبيره
قمر :
_السماح والرحمة مش مني يامصطفى دا من ربنا هو اللي بيسامح… ثم استطرت بصوت جمهوري بس أنا مبسامحش والكلمه اللي تطلع من لسانى عهد وأنت من دلوك في حمايه المحمديه…. معتزز
معتز :
_أوامر ياسنيوريتا
قمر
_جهز الرجاله هنطلع علي بيت الهواري وجهز الفرس
معتز
_في لمح البصر
قمر :
_وخلي مصطفي مع الرجالة
خرجت قمر من المخزن ثم صعدت إلى الجناح وهبطا وهى تردتي عبايه باللون الأسود فضفاضه
محمد :
_علي فين
قمر بشر:
_علي بيت الهواري
زهره :
_اوعي ترجعي من غير حجك
قمر :
_متقلقيش قمر كلمتها عهد وهاخد حقي
محمد :
_ملوش زوم اجي
قمر بغمزه :
_لا دا حوار هايف
خرجت قمر وكان معتز مجهز فرستين
فتحت قمر العبايه وظهر بدي وبنطلون وصعدت علي الفرسه
ومعتز علي فرسة تانية
تحركى ليقفى أمام أمام منزل الراوي لتُنادي بصوت عالِ بأسم
_كريم يا بن الراوي
خرج الحاج محمود وابنه سليمان واحفاده جميعًا ليقفى امامهم ليقول كبير عائلة الراوي :
_خير ياكبيره
قمر :
_هيجي منين الخير… معتزززز
هتف معتز
_امرك
قمر بشر :
_كيف ما تلاجيه هاته
معتز بشر :
_تمام وأمر الرجاله بدخول السرايا
محمود بعصبيه
_اي اللي بيحصل دا ياكبيره
قمر
_دلوك تعرف
مريم حفيده الرواي
_أنتِ كيف تدخلي اهنيه
قمر :
_اكتمي يامره مش نقصاكي عاد
مريم بسخريه :
_وأنتِ اللي هتكتميني ولا اى
قمر :
_حاج محمود سكت حفيدتك بدل ما اسكتها بيدي
سليمان :
_اكتمي يابت
خرج معتز ومعاه كريم والرجال وراه
معتز
_للأسف كان لابس جلبية
قمر
_ههههههه فلت مني كنت عاوزه ازفه بيدي
محمود :
_ايه اللي بيحصل ياكبيره وازاي تمسكوا حفيدي أكده
قمر بغضب :
_حفيدك كيف النسوان بيلعب من تحت الترابيزه عارف لو واجهني مكنش حوصل اللي حوصل بس اللي غلط لازم يتربي ولد ولدك بعت ناس يجتلوني
محمود بغضب
_انت عملت كده ياواد
رفع يده ليصفحه بقوة على وجنتة أمام الجميع
سليمان :
_ابوي
محمود :
_السماح ياكبيره عيل وغلط
قمر :
_يوووه السماح السماح مفيش سماح في قاموس المحمديه هاته يامعتز
قام معتز بربط كريم في الفرسة وبدأت قمر تجري بالفرسه بسرعه شديده وكريم يصرخ من التعب، وقفت قمر فاجاه :
_خده لأهله وقولهم ان قمر خدة حقها وبس
عادت قمر إلى السرايا لتقابلها زهرة قائلة
زهره :
_نورتي يابنتي سبع ولا ضبع
ضحكت ضحكة رنانة لتقول
_فهد يازهرتي
زهره بفخر
_هى دي بنت ولدي بصحيح قوليلي عملتي اي
محمد:
_ولا حاجه جرته بالفرسه
شهقه زهره قائلة
_ يا مري.. وجالك جلب
قمر:
_اي يازهرتي كبيرتي وخوفتي ولا اى الجلب في الشغل ملوش عازه.
زهره
_تسلم البطن اللي شالتك
هتفت بحذر
_ستي
زهره
_معلش ياضنايا
انوار …. اهلا اهلا
قمر …. مش فيجالك
معتز…. قمر قمر
معتز…. الشرطه عاوزاكي
قمر ضحكت بصوت عالٍ…. بتتكلم صح من ميتي والحكومه بتتدخل في مصلحه البلد
محمد…. نشوف عاوزين اي
دلف الظابط /مطلوب القبض علي قمر المحمدي
قمر بصوت عالي….. اسمي الكبيرة، قمر دي مبتلعبش في الشارع معاك
الظابط…. اتفضلي معايا
محمد…. بتهمه اي
الظابط…. بقتل والدتها كريمان مصطفي
قمر….. ايييييه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت الاكابر ) اسم الرواية