رواية قضية خلع كاملة بقلم عمرو راشد عبر مدونة دليل الروايات
رواية قضية خلع الجزء (4) الفصل الثالث 3
انا اسف يا نادية..دي الحاجة اللي مش هقدر اقبلها ، أنتي طالق
= لا يا حسام.. صدقني انا مكنتش اقصد ، اديني فرصة وانا هفهمك
تفهميني ايه هاا ، عايزة تقولي ايه تاني.. أنتي نايمة في حضني وبتناديني بإسم راجل تاني.. هستنا ايه تاني يا نادية ، يا خسارة كل حاجة حلوة عملتهالك.. أنتي متستاهليش اني ابقا معاكي.. أنتي بتحبي الزبالة اللي زي وائل و طارق.. انا ندمان اني عرفتك في يوم من الأيام.. اسمعي انا همشي دلوقتي ولما ارجع الصبح مش عايز الاقيكي
” قومت لبست ونزلت.. ركبت العربية ومشيت مكنتش عارف اروح فين دلوقتي ، الوقت متأخر ومش لاقي مكان اروحه.. ملقتش قدامي غيرها بس مش عارف هتكون صاحية ولا لا.. اتصلت بيها
ايوا يا فريدة
= ايه يا حسام في حاجة؟
لا مفيش.. أنتي صاحية؟
= ايوا صاحية.. في ايه
طب انا هعدي عليكي
= دلوقتي
أنتي معاكي حد ولا ايه
= لا لوحدي بس غريبة يعني.. دا انا لسة سايباك من كام ساعة
لما ااجي هفهمك
” بعد ساعة بالظبط كنت واقف قصاد باب شقتها ، رنيت الجرس وثواني والباب اتفتح.. دخلت وقعدت
في ايه يا حسام خضتني
= انا طلقت نادية
اووف ليه كدا بس
= وصلت بيها البجاحة وقلة الأدب انها تناديني بإسم راجل تاني.. بتغلط في اسمي وهي في حضني يبقا دا معناه ايه ، انا مش قادر اتخيل.. مش قادر انها كانت نايمة معايا وهي متخيلة راجل تاني
طب انت مسألتهاش مين الراجل التاني دا.. جايز تكون اتلخبطت يا حسام مش أكتر
= ماهي المشكلة اني عارف الراجل التاني دا
مين هو
= طارق
” حطت ايدها عليا وطبطبت على كتفي
شكلي فعلا لما ظهرت كل حاجة باظت ، انا مكنش ينفع أظهر يا فريدة ، بس انا أساسا اختفيت عشان احميها.. انا مش زعلان على فكرة.. اه والله ما زعلان ، انا متعود على كدا.. انا بس زعلان على عمري اللي كان بيضيع في المشاكل والهروب من بلد ل بلد وكل دا عشان هي تبقا في امان و بعد كل دا بتقولي انها مش حاسة ب امان.. انا لأول مرة احس نفسي خسرت.. خسرت كل حاجة
” رجعت ل ورا وسندت ضهري على الكنبة
انا تعبان اوي.. تعبان وعايز ارتاح ، نفسي ارتاح
= عشان خاطري خلاص يا حسام
” في نفس اللحظة خدتني في حضنها
” كنت لسة مش عارفة افوق من اثر صدمة الكلمة.. حسام طلقني خلاص حتى مفكرش يسمعني ، انا مكنتش اقصد والله
فلاش باك
” لما دخلت الأوضة مع حسام وهو خرج و سابني عشان يسلم على فريدة ، بدأت اغير هدومي بس لقيت تليفوني بيرن.. كان طارق
الو
= ايوا يا طارق.. خير بتتصل دلوقتي ليه
مفيش.. كنت بطمن عليكي
= انا كويسة
أنتي في البيت
= لسة راجعة من شوية
لقيتي حسام في البيت
= اه
طب هو صاحي ولا نايم؟
= صاحي
ايه رأيك لما ينام نتكلم شوية
= لا معلش مبقاش فيها كلام خلاص
ليه كدا
= انا وحسام رجعنا لبعض يعني اللي انت بتقوله دا مينفعش
رجعتو!! ، صدقتيه يا نادية.. ضحك عليكي تاني وانتي صدقتيه، يا بنتي دا كداب وبيضحك عليكي افهمي بقا
= لا يا طارق مبيضحكش عليا ، في حاجات انا مكنتش اعرفها
وهو اللي قالك عليها طبعا ، هو اللي رسم عليكي دور البطل زي كل مرة وأنتي صدقتيه
= طارق لو سمحت ملوش لازمه الكلام دا ، بعد اذنك بقا ياريت تنسا اي حاجة بينا و تسيبني ف حالي
بكرا تعرفي انه ملوش امان.. هتعرفي انه غدار زي التعابين وهتجيلي تاني.. و اوعدك انه هيحصل قريب
بااك
” انا مش عارفة ازاي الأمر اختلط عليا بالطريقة دي.. مش عارفة هروح فين دلوقتي ، الوقت متأخر ازاي هنزل دلوقتي.. اترددت كتير أوي قبل ما اعمل الخطوة اللي في دماغي دي ولكن كنت مضطرة وفعلا عملتها.. اتصلت بيه أكتر من مرة ولكن مردش ، رميت التليفون جنبي بس بعد دقيقة بالظبط لقيته هو بيتصل ، باين من صوته انه كان نايم
اسفة لو كنت صحيتك
= لا عادي ، هو في حاجة حصلت؟
حسام طلقني يا طارق
= بتقولي ايه.. طلقك، ليه ، ليه عمل كدا
هبقا احكيلك بعدين. دلوقتي بس انا مش عارفة اروح فين.. هو سابلي البيت ومشي وعايزني اسيب البيت
= تسيبي البيت يعني ايه.. دا بيتك وبيت ابنك، انتي ام حاضنة يعني الشقة دي من حقك
مش عارفة بقا يا طارق
= خلاص خليكي مكانك وانا هعدي عليكي حالا
قفلت معاه وقومت و لميت هدومي وجهزت نفسي ، وشيلت ابني و خرجنا من الشقة بعد ما طارق اتصل بيا وقالي انه مستني تحت البيت ، نزلت و ركبت معاه العربية ومشينا ، روحنا البيت عنده
بصي بقا دي اوضتك لوحدك ، وانا هنام في الأوضة اللي جنبك دي ، لو احتاجتي اي حاجة نادي عليا
= شكرا يا طارق
ولا يهمك أي حاجة وبكرا الصبح نتكلم
#بقلم : #عمرو راشد
” دخلت الأوضة وغيرت هدومي و سندت على السرير لكن معرفتش انام.. طول الليل كنت بحاول بس كلها محاولات فاشلة.. الصبح طلع ولقيت باب الأوضة بيخبط ، كانت الساعة 10 قومت لبست روب وفتحت الباب
ايه دا أنتي صاحية؟
= صاحية اه
طب يلا انا حضرت فطار
= معلش يا طارق مش قادرة.. مليش نفس
لا هزعل والله ، انا عامل الفطار دا عشانك
= طب انا جاية
” غيرت هدومي و خرجت لقيت الفطار فعلا جاهز وبصراحة شكله كان حلو أوي ، قعدت معاه على السفرة
يلا بقا ناكل
= لا انا مش مش هاكل ، انا جيت بس عشان متزعلش
ماهو أنتي لو مكلتيش انا مش هاكل
= انا مليش نفس صدقني
عشان تبقي تصدقيني يا نادية لما اقولك انه غدار ، والله ملوش امان وانتي صدقتيه عشان ضحك عليكي بكلمتين.. انا اللي بحبك وانا اللي كنت جنبك مش هو
= مكنش راضي يسمعني حتى
وهو من امتا بيسمع حد ، لازم هو اللي يكون الوقت صح.. اللي زي حسام دا لازم ميبقاش موجود في حياتك مش تروحي تتجوزيه ويبقا قاعد معاكي طول العمر
= انا مش عارفة هعمل ايه
ولا اي حاجة ، بس وحياتك ل هرفعلك عليه شوية قواضي تخليه يلف حوالين نفسه
= انا مش عايزة مشاكل ، هو بس يسيبلي الشقة اقعد فيها انا و يديني مبلغ كل اول شهر عشان اعرف اصرف ، لان اكيد المصاريف هتكون كتير عليا
ميهمكيش اي فلوس خالص ، شوفي اللي أنتي عايزاه كله وانا تحت امرك
= انت كفاية عليك أوي اللي انت عملته لحد دلوقتي يا طارق وبجد شكرا
بس أنا لسة معملتش اي حاجة ، انا لسة هعمل
” عدا أسبوع.. كنت كل يوم استنا منها مكالمة ولا حتى رسالة لكن مكنتش بلاقي ، كل يوم بكون سهرانة على امل انها تغلط وتكلمني بس دا مكنش بيحصل ، كنت مستني أنها تقولي اي حاجة.. اي حاجة وانا كنت هصدقها بس هي اللي اختارت.. قد ايه انا اتنسيت بسهولة كدا كأني مكنتش موجود ، جايز اكون غلطان ، جايز اكون اتسرعت ومخليتهاش تدافع عن نفسها ولو بكلمة ، شششش اسكت هو انا بقول ايه ، انا ببرر ايه أصلا.. تليفوني رن لما بصيت عليه لقيته..
اتأخرت يا طارق ، كنت مستنيك تتصل من بدري
= افهم من كدا انك سيبت المحاماه وبقيت تشم على ضهر ايدك
بنتعلم من الست امك ، هي مش كانت بتقرا الفنجان برضو
= امممم لسة لسانك قليل الادب يا حسام
مبتغيرش ماانت عارف
= عارف اه.. بس قولي بقا هو ازاي محامي كبير زيك كدا ومشهور ما شاء الله ينسا ان الست لما بتكون حاضنة يبقا الشقة من حقها
هي جاتلك؟
= ايوا ياعم جاتلي وبتشتكيلي.. هو ينفع برضو اللي حصل دا ، ليه يا حسام دا انت خبرة في النسوان برضو
صح عندك حق عشان كدا محدش فاهمك قدي
= طب انا هبقا محترم ومش هرد عليك.. انا متصل اسألك سؤال واحد بس
براحتك حتى لو هتسأل 100 سؤال ، كله من رصيدك
= رصيدي!! ، طيب تمام.. هي نادية تخصك؟
= تلزمك يعني؟
لا يا حبيبي بألف هنا وشفا ، متلزمنيش
= بصراحة كنا ناويين بعد ما العدة تخلص نتجوز انا وهي
الف الف مبروك يا حبيبي
= هحتاج منك بس تبعتلنا ورقة طلاقها رسمي عشان كل حاجة تمشي صح ، انت عارف بقا بحب امشي في السليم دايما ، مليش في الشمال
طبعا يا حبيبي متحبش تمشي في االشمال أبدا الا لما تاخد فلوسك كاملة ولا انت غيرت نظامك ، لسة بتاخدها مقدم ولا نص قبل و نص بعد ، غيرت صح
” قفلت المكالمة في وشه.. مكنتش مستحمل كلامه ، رميت التليفون وبصيتلها و ابتسمت
شوفتي بقا انك مش فارقة معاه ، انا سألته اهو قدامك عشان متقوليش اني بكدب عليكي
” بصت في الأرض و بدأت تعيط.. مسكت ايدها
دموعك غالية أوي يا نادية ، متعيطيش عشان خاطري ، دا ميستاهلكيش.. خليكي معايا انا ، انا اللي بحبك.. انا اللي عارف قيمتك لكن هو لا.. اسمعي كلامي و اول ما تخلصي عدتك نتجوز علطول ولا تحبي نشوف حل تاني
” مسحت دموعها وبصيتلي
حل تاني زي ايه
= نتجوز عرفي!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قضية خلع ) اسم الرواية