رواية ملك القاسي كاملة بقلم شمياء شاكر عبر مدونة دليل الروايات
الدكتور رد بأبتسامه : ليل كانت ممرضتك الخاصه..هي اللى كانت واخده بلها منك طول فترة الغيبوبه…
ليل بأبتسامه : حمدلله على السلامه يا سيادة المقدم…
قاسم مسح دموعه وبص لليل…
قاسم وقف..والصدمه أترسمت على ملامحه : وعد!!!!..
الدكتور أستغرب كلمته..
ليل بصه لقاسم بستغراب : نعم؟!…
قاسم رحلها بسرعه ووقف قدمها…حط أيده الاتنين على خدودها..وبيفحصها بعيونها : انت كويسه..حد أذاكي..في أي حد ضيقك..
قاسم حضن ليل جامد..ودموعه نزلو :كنت هموت من القلق عليكي
ليل بعدت عنه بصعوبه وبتوتر وخجل: أحم..سيادة المق…
قاسم قاطعها ولف للدكتور بغضب : كنتو عايزين تجننوني…مين قالك تعمل كده..
قاسم رحله ووقفه بغضب..ومسكه من هدومه : مين سلطك عليا بطريقه دي..
الدكتور بقلق وخوف : سيادة المقدم..
قاسم بزعيق وغضب : انا مش ظابط…
ليل بصه لقاسم بصدمه وتوتر..وخايفه تتدخل..
قاسم بيحاول يهدى : لولا انى أتغيرت..صدقني كان رد فعلي معجبش حد..
قاسم زقه على الكرسي وراح لليل ومسك أديها : يلا يا وعد..
قاسم بيقدم كام خطوه لبرا..لقا ليل مش بتتحرك..
ليل بتوتر وشبه خوف : أستاذ قاسم..انا مش وعد..انا أسمي ليل..
الدكتور بقا بيحضر حقنه مهدئه لقاسم..لأنه متأكد ان ثواتي وهيفقد هدوئه…
قاسم وقف وبصلها شويه..وبعدها حط أيد واحده على خدها : متخفيش من حد يا وعد..أكيد حد أجبرك تعملي كده…متخفيش من حد وانا معاكي…ولازم تفهميني أي اللى حصل بظبط..
قاسم لسه هياخدها ويخرج..
ليل وقفت بتوتر : ياسيادة المقدم…حقيقي انا مش فاهمه حضرتك بتتكلم على أي..
قاسم وقف وبص لليل بصدمه..وشبه توهان..
ليل حاسه بتوهانه..وزعلانه جدآ بسبب التوهان اللى هو فيه…
الدكتور متابع كل حاجه..وسايب قاسم يكتشف الواقع بنفسه..
قاسم وقف وبصلها بصدمه وبتوهان : وعد..أرجوكي متعمليش كده..كلامك ده هيجنني..
ليل بتوتر : حقيقي انا مش فاهمه حضرتك بتتكلم عن أي…
قاسم حط أيده على راسه.. وبقا يلف حولين نفسه….
فاجئه وقف قصادها..و زعق بأنفعال : لاااء… انا مش هصدق ان كل ده حلم…أزاااي؟!…أزاي كل اللى مريت بيه في حياتي طلع حلم…حياتي وحبي ودنيتي وانت…كل ده حلم…أزاااااي؟!…
قاسم مسك أيد وعد بتوهان و خلاص دموعها هتنزل : أرجوكي..قوليلي انك وعد..قوليلي انهم أجبروكي تقولي كده…قولي أي حاجه غير ان ده كله يطلع حلم…
الدكتور راح لقاسم وحط أيده على كتفه : سيادة المقدم…
قاسم زق أيده بغضب : أبعد عني…انتو عايزين تجننوني..مين مسلطكو….لي بتعملو فيااا كده…
الدكتور قرب من قاسم ومسكه جامد…
قاسم بقا بيحاول يبعده عنه : أبعد عني..انا مش هسمحلكو تلعبو في عقلي..مش هسمحلكو تجننوني..
قاسم مقومته ضعيفه جدآ بسبب تعبه..
الدكتور بص لليل بزعيق : انتى بتتفرجى عليا..أديله حقنه مهدئه…
ليل بقلق وبتوتر : هو خد كتير..وكده خطر عليه..
قاسم بيزعق بصوته كله وبيقاوم : أوعى..أاابعد عني….انا مش هسمح انكم تجننوني…ووووعد..قولي حاجه…قوليلي أنهم أجبروكي تعملي كده…
الدكتور بزعيق : أخلصي يااا ليل..
ليل دموعها نزلو..وجريت خدت الحقنه من على مكتب الدكتور..وراحت وقفت قدام قاسم…
قاسم بزعيق ومقاومه : لااااااء..مستحيل ده كله حلم…انتو بتكدبو علياااااا…
الدكتور بزعيق : أخلصي ياااا ليل..
ليل بسرعه أدت لقاسم الحقنه ودموعها بتنزل…
قاسم مقومته بقت تقل..وهو باصص ليل..ودموعه نزلو…وبخفوت : وعد..متعمليش فيا كده..مش حلم..لاء..
الدكتور بسرعه نيمه على الكنبه اللى في أوضة مكتبه…
فاجئه الباب أتفتح جامد..
حلا بعياط وزعيق : جوزي فين…جوزي مش في الاوضه..
الدكتور مسح عرقه بأرهاق : متقلقيش..سيادة المقدم هنا…
حلا بصت على قاسم..وجريت عليه..
نزلت على ركبته وحضنته بدموع : لي بتعمل في نفسك كده يا قاسم…أرجوك أرجعلي وأرجع لبنتك بقا..
حلا فضلت تعيط جامد بقهر…
ليل مسحت دموعها وبصت في الارض…
الدكتور بص لليل : نادي الممرضين..وهاتو السرير المتحرك..
ليل هزت رسها وخرجت…
٥ دقايق ودخل ممرضين والسرير المتحرك…
نقلو قاسم على السرير..وخدوه وخرجو..وحلا خرجت معاهم…
ليل لسه هتخرج..
الدكتور بهدوء : أستني يا ليل…
ليل وقفت وبصت للدكتور…
الدكتور أعد على كرسي مكتبه بهدوء : أقفلي الباب وتعالي…
ليل قفلت الباب وراحت وقفت قدام المكتب : نعم يا دكتور…
الدكتور بترقب : انت تعرفي سيادة المقدم…
ليل هزت رسها لاء : انا أول مرا أشوفه لما جه هنا من ٤ شهور…
الدكتور بستغراب : انت متأكده انك متعملتيش معاه قبل كده..ولا حصل ما بنكو أي كلام…
ليل هزت رسها لاء : صدقني..انا أول مرا أشوفه من أربع شهور..وعمري ما شوفته بصدفه حتي…
الدكتور أستغرب أكتر : أشمعنا أنتى…أشمعنا انت اللى شافها في حلمه…سيادة المقدم جه هنا على اوضة العماليات على طول..وبعد كده دخل في غيبوبه…المفروض انه أول مرا يشوفك النهارده…هو مشفكيش قبل كده على حسب كلامك…
الدكتور كمل بستغراب : أزاي بقا شافك في حلمه وهو مشفكيش قبل كده…
ليل بهدوء : حضرتك انا وضحت أني أول مرا أشوف سيادة المقدم من ٤ شهور…ومعنديش حاجه أقولها تاني…بعد أذنك…
ليل خرجت بضيق….
……………………………………..
حازم دخل اوضة قاسم بهدوء..وبص لحلا : لسه نايم من أمبارح…
حلا مسحت دموعها : انا صحيت لقيته مش في الاوضه..دورت عليه في المستشفي كلها..وكان هيجرالي حاجه..وأخيرآ ممرضه قالتلي انها شافته وهو داخل مكتب الدكتور أحمد…
حازم راح اعد على الكنبه : ان شاء الله هيكون كويس…
حلا بدموع : يارب…
عدي كام ساعه..
قاسم فتح عيونه واحده واحده..
سهر بفرحه : بابا صحي…
سهر جريت على قاسم بفرحه…
قاسم أبتسم بخفوت..وأعد بهدوء..وشال سهر وأعدها على رجله..
سهر بحزن : متنمش تاني يا بابا…وأرجع لينا بقا..انت وحشتني أووي يابابا…
قاسم طبطب عليها بهدوء…
حازم وقف : يلا يابطل قوم بقا..
قاسم مردش بضيق…
حلا قربت من قاسم بتوتر وقلق : قاسم..
قاسم بص لحلا….وبضيق بص الناحيه التانيه وهو دايس على سنانه بغضب..وهو شبه متأكد انهم بيكدبو عليه..وعايزين يجننوه…
حلا بحزن : انت مش فاكرني يا قاسم…انا حلا..مراتك..
قاسم بشبه أنفعال : بس متقوليش مراتي..وعد فين..وووعد..
الدكتور دخل الاوضه بأبتسامه..ومعاه دكتور تاني : انت صح…
قاسم بص للدكتور بستغراب : صح؟!…
الدكتور اللى مع الدكتور أحمد أتكلم : الدكتور أحمد حكالي كل حاجه عن حالتك…وانا بقولك أننا كلنا كدبين… ايوا..مدام حلا مش مراتك…ولا سهر بنتك…ووعد تبقا مراتك..
حلا بأستغراب وضيق : انت بتقول أي؟!…
الدكتور بص لحلا : متقلقيش يا مدام…
الدكتور بص لقاسم…
قاسم ببرود : ما انا عارف…وعد فين بقا..
الدكتور أبتسم..وبص للدكتور أحمد : ممكن تنادي على وعد…
الدكتور احمد هز راسه وخرج…
الدكتور بص لقاسم بأبتسامه : أعرفك بنفسي..انا الدكتور علاء هاشم..أخصائي نفسي…
قاسم داس على سنانه بغضب وأنفعال : وانا مش مجنون…ااانا مش مجنووون..
قاسم نزل من على السرير ووقف قدام الدكتور علاء بغضب : انتو لي عايزين تثبتولي أني أتجننت..
الدكتور علاء أبتسم : خالص على فكره..والدليل أني بقولك انك الصح…واحنا كلنا كدبين..
الدكتور أحمد دخل..وليل معاه…
قاسم بص لليل واتنهد براحه : تعالي ياوعد…انا عارف أنهم بيجبروكي تكدبي عليا..متخفيش من حد وانا معاكي…
ليل بلعت رقها بتوتر..وهي شايفه الغضب مرسوم على وش حلا…
قاسم كرر بضيق : تعالي ياوعد…
ليل راحت لقاسم بتوتر…
قاسم مسك أيد وعد جامد…اكنه خايف لتضيع او تهرب منه…
حلا بقا هيجرلها حاجه وهي شايفه قاسم ماسك أيد البت الممرضه دي..
الدكتور علاء كمل : زي ما قولت..أحنا كلنا كدبين..مهمتك بقا تكتشف كدبنا بنفسك…ممكن يكون حد مسلطهم..وضغطين على وعد انها تكدب عليك..أثبتلنا كلنا بقا الحقيقه…
قاسم بص لحلا بغضب : حلا تبقا مرات عاصم…
حلا لسه هترد بدموع..
الدكتور رفع أيده لحلا يمنعها تتكلم..وبص لقاسم : كمل..
قاسم بص لحازم بضيق : ومرات حازم أسمها سمرا..
حازم رد بسرعه : صح…مراتي أسمها سمرا..
الدكتور علاء أستغرب شويه : بس حضرتك اتفقت معانا في كدبه اهو…او نقدر نقول دي أول معلومه حقيقيه…
قاسم حط أيده على راسه بألم وهو بيفكر : و..و عاصم مات…
حازم لسه هيرد بأعتراض..
بس قاطع كلامه خبط الباب..
الدكتور احمد : أتفضل…
عاصم دخل…وبص لقاسم بأبتسامه : قاسم..حمدلله على السلامه…
قاسم بص لعاصم بصدمه…رجع كام خطوه بهده وبتوهان…
ليل سندته بسرعه : سيادة المقدم…
قاسم حط أيده على راسه بألم..وبعدم أستيعاب : أزاي؟!..مش معقول…مش معقول…
الدكتور علاء : طيب اهدي..ممكن يكونو كدبو عليك..وقالولك عاصم مات…
قاسم بتوهان وبص للدكتور : ايوا..أكيد..
قاسم بلع ريقه بصعوبه : أكيد محمود وحازم كدبو عليا…
الدكتور علاء هز راسه بيأس وحزن : انا مش عايز أضغط عليك أكتر من كده…
الدكتور علاء بص للكل : ممكن تسبوني مع أستاذ قاسم لوحدنا…
الكل هز راسه وخرج…
حلا بصت لقاسم ومتحركتش من مكانها..
ليل لسه بتسحب أديها من أيد قاسم…
قاسم مسك أديها أكتر : لاء..لاء مش هسيب وعد…
الدكتور علاء أبتسم : على رحتك خالص…
الدكتور بص لحلا : بعد أذنك يا مدام…١٠ دقايق بس وأدخلي تاني…
حلا بضيق : انا مش هسيب…
قاسم قاطعها بضيق : وانا مش عايزك معايا في أوضه واحده…
حلا بأعتراض وضيق : بس أنا..
الدكتور قاطعها : بعد أذنك..
حلا بصت لليل بغضب..وسبتهم وخرجت..
الدكتور بص لقاسم بهدوء : انا عايزك تكتشف لوحدك مين الصادق ومين اللى بيكدب….
الدكتور سكت وهو شايف التوهان في عيون قاسم…
الدكتور كمل : على فكرا..ممكن عقلك يخدعك..خلينا نتفق أننا مش عايزين حد يخدعك حتى لو كان عقلك انت…فلازم تكتشف الحقيقه بنفسك..خلاص…
قاسم بص لليل بتوهان : بس انا متأكد ان وعد مراتي..وانا وهى أتجوزنا… مستحيل يكون ده كله حلم…
ليل بصه في عيون قاسم…قد أي عيونه مليانه صدق..هى لو برا الموضوع..كانت صدقت أنهم كلهم بيخدعوه..وهو لوحده الصادق..من كمية الصدق اللى ظاهره في عيونه..
الدكتور بهدوء : لازم نتأكد من كل حاجه..وانا هسيبك انت تتأكد بنفسك….كده كده الحمد لله جسديآ انت كويس…يعني ممكن تخرج من المستشفي في أي لحظه…بس انا عايز منك طلب…
قاسم بصله بتواهان…
الدكتور كمل : مش بيقولو خليك مع الكداب لحد باب…خليك معاهم لغايط ما تثبتلهم انك الصح….وأول حاجه لازم تعملها..انك تسيب ليل وترجع مع مراتك البيت..
قاسم داس على سنانه بغضب : أنت عايزني أسيب مرااتي…
الدكتور أتنهد : يومين بس لغايط ما تتأكد..هما يومين…
ليل أتكلمت بهدوء : وانا بعد يومين هستناك في المستشفي دي..متقلقش انا بيتي في شارع المستشفي…ياتقول انا أتأكدت ان مدام حلا مراتك..وحضرتك ظابط..يتقول أنا أتأكدت أنى..
وعد كملت بأحراج : أحم..اني مراتك…
قاسم غمض عيونه..وبلع ريقه..وهز راسه بتعب…
الدكتور بهدوء : ممكن بقا..تسيب ليل…
قاسم بص لليل..ودموعه لمعه في عيونه…
ليل عيونها لمعو بدموع..قاسم صعبان عليها جامد..
قاسم بصوت مهزوز : أزاي عايزاني أصدق أنك مجرد وهم…أزاي عايزاني أصدق أنك مجرد حلم…اللى كان مابنا أكبر من كدا بكتير..وانا متاكد من الكلام ده…
ليل مش عارفه تقول أي…سحبت أديها من أيده بهدوء : بعد أذنك..
وسابته وخرجت بسرعه..
حلا جريت عليها ومسكتها من درعها بعنف : أنت عاملتي في جوزي أي…الدكتور لسه قايلي أنك كنتى المسؤوله عنه لما كان في الغيبوبه..عاملتيله اي..انتى عملاله عمل صح…أنتى سحراله صح..
ليل بألم بقت تحاول تشد درعها : انا معملتش حاجه…صدقيني معملتش حاجه…
حازم وعاصم قربو من حلا..
حازم بقا بيحاول ياخد منها ليل : مينفعش كده يا حلا…أتملكي أعصابك شويه…
حلا مش سامعه لحد ومسكت وعد من طرحتها بعنف : انا ممكن أوديكي في ستين دهيه..لو عرفت أنك أذيتي جوزي في حاجه…
ليل بدموع : انا معملتش حاجه…انا معرفش حاجه…صدقيني..
الدكتور وقاسم خرجو من الاوضه….
قاسم بسرعه رحلهم..وشد ليل ورا ضهره..وبص لحلا بشر : متلمسهاش..وأوعي تقربي منها او تضيقيها تأني..وعد عندي خط أحمر…
حلا بصدمه : أنت بتقول أي…انت بتنصر البت دي على مراتك..
قاسم بغضب : وانا لسه متأكدتش من الكلام ده…لما أتأكد يحلها ربنا…
ليل مسحت دموعها..وسابتهم وجريت…
قاسم لسه هيقدم خطوه ليها…بس وقف مرا واحده…لازم قاسم ميضيعش وقت..ويتأكد بسرعه..
ده كان تفكير قاسم..
الدكتور أحمد أبتسم : انا شايفك لبست وناوي تخرج من المستشفي..
قاسم بجمود : ايوا انا خارج…ورايا حاجات كتير برا…
الدكتور أبتسم : طيب تعالي معايا نخلص أجرائات الخروج…
قاسم سابهم ومشي مع الدكتور…
حلا بصدمه وعياط : يعني أي..جوزي راح مني…خلاص قاسم ضاع مني…
الدكتور علاء : ممكن تهدي…
حلا بعياط مسكت أيد الدكتور بترجي : طيب طمني..قاسم هيرجعلي تاني ولا لاء…
الدكتور أتنهد : بصراحه حالته صعبه أووي…شكل حياته مكنتش أحسن حاجه..عشان كده قرر يعيش الحلم وينسي الواقع…
حلا مسحت دموعها بحزن وأعدت على الكرسي بهده : مش فاهمه..مش فاهمه حاجه….
حازم بهدوء : معلش يا دكتور..فهمنا براحه…
الدكتور كمل : الانسان ميهربش من الواقع بطريق دي ألا ما يكون مش بيحبو…حياتو قبل الحدثه أكيد مكنتش كويسه على الاقل بنسباله…ومع أول خبطه على دماغه دخل في غيبوبه…وعقله ما صدق انه أنعزل عن الواقع…فدخل في حياه يقدر يتعامل معاها…او بلأصح يحبها…
الدكتور كمل وهو شايف علامات الصدمه مرسومه على ملامحهم : انا مقدرش أقول أن المقدم قاسم كان في حلم…الانسان وهو بيحلم مبيبقاش عارف أنه بيحلم… بس أول ما يفوق من حلمه بيعرف انه كان بيحلم…عكس المقدم قاسم…..نقدر نقول هو كان في حياته الخاصه وبقا ينفذ ويخطط بمزاجه في عالمه الخاص..اللى هو مقدرش يحققها في الواقع…
الدكتور : متتغيروش خالص في معملتكو معاه..اتعاملو معاه عادي بطبعتكم…هو لازم يكتشف كل حاجه بنفسه..
حلا بضيق : وأشمعنا البت الممرضه دي…
الدكتور : للأسف انا معرفش أشمعنا البنت دي بذات…عشان كده انا بتمنى تقربي منه..وتتكلمي معاه..خليه يحكيلك هو كان بيشوف أي..وانت تسمعيه بهدوء…
حلا هزت رسها..وضمت بنتها ليها بدموع…
…………………………..
قاسم ماشي مع الدكتور..وهو متأكد أنه هيثبت للكل أنهم كانو بيخدعوه…وأكيد هددو وعد أنها تقول وتتصرف بطريقه دي…
قاسم بيفكر مع نفسه : انا هرجع معاهم..وهسمع كل كلامهم..ومن الناحيه التانيه انا هتأكد وهدور وراهم..وهثبتلهم أنهم بيخدعونى..
قاسم أتنهد بضيق : أستحملي يومين ياوعد..هما يومين وهرجعك لحضني من تاني…………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملك القاسي ) اسم الرواية