رواية حبيبي الشبح كاملة بقلم سوس خليل عبر مدونة دليل الروايات
رواية حبيبي الشبح الفصل التاسع و الاربعون 49
بعد شويه وصل يونس وايمن بمنصور مكان اللي هيتحقق معاه فيه
داخلو منصور الاوضه وبعدين دخل يونس وايمن
يونس قعد قصاد منصور واتكلم وهو بيشمر كم قميصه : منور يا منص
منصور بعصبيه : ممكن أعرف أنا هنا ليه
ايمن قال : لااااا متعدش دانت هنا علشان حاجات كتير
منصور : حاجات ايه بقى انشالله انتو متعرفوش انا مين
يونس بجمود: هتكون مين يعني راجل مشيو كله شمال ومشارك في اعمال كلها زباله شبهو وغير كده بتاع ستات مشالله تاخد أللى عايزو منهم إذا كان فلوس أو حاجه تانيه وبعد كده ترميهم وتدور علي غيرهم
وبعدين يونس وطي قدامه وكمل : ومنهم كريمه الهواري
منصور بصدمه وبلع ريقه : كريمه الهواري إنا معرفش حد بالاسم ده
يونس لف حواليه : تؤ تؤ تؤ مش بحب الكدب الكدب اخرتو وحشه إنت كده كده اخرتك وحشه جدا بصرآحه علي حبل المشنقه يا عسل
منصور بلع ريقه وقال بتوتر : أنا مش عارف انت بتتكلم عن ايه
يونس بصله وهو بيدعك جبينه : تؤ قولتك الكدب مش بحبه ومع الكلمة دي ادالو بالبوكس في وشو جامد
وبعدين قال : وأنا هقولك نبذة علي إنت عملتو وإنت تكمل الباقي أولا طبعا أعمالك المشبوهه إللي عرفت إنك شغال فيها
ثانيا اقتلك لمراتك أللى بردو عرفتو من قريب علشان بس عرفت انك بتخونها قمت اقتلتها ثالثا بقي اتفاقك مع كريمه على قتل اخوها ومراته وخيانه جوزها معاك ودلوقتي بتخططو إنك تقتلو ياسمين وإنت عارف مين ياسمين فأنت تقولي كل حاجه كده زي الحلو لأن يا بابا إنت كده كده ميت علشان إنت جرايمك كتير
منصور : بس مش أنا إللي قتلتهم دي كريمه علشان كانت بتكره أم ياسمين
يونس بعصبيه : مليش دعوه انت شريك في كل ده ومتخفش كريمه هتحصلك اتقل ها هتقولي يا منص كل حاجه علشان إللي عايزين تقتلوها دي حبيبتي وهتبقي مراتي يا زبآله إنت وهي ها اخلللللص
منصور عرف كده انو خلاص مفيش مفر وإنه لابساها لابساها : أنا هقولك علي كل حاجه بس عايزك تقول لبنتي تسامحنى علي كل حاجه عملتها فيها هي وامها
يونس بأستغراب : بنتك بنتك مين
منصور بدموع اشتياق لبنتو : إسمها صبا صبا منصور الديميري
ايمن اتصدم : إيه مين
منصور : صبا هي الحاجه النضيفه اللي طلعت بيها من الدنيا هي وامها بس امها ست شريفه ومحترمه مكنتش تساهل واحد زي
يونس بصدمه : تقصد صبا إللي ساكنه في الهرم هي وامها
منصور : هو إنت تعرفهم هما آه ساكنين في الهرم ده إللي عرفتو وامها كانت متجوزه واحد وهي بنتي لسه حته لحمه حمرا بعد مانا سبتها وهربت اتجوزته وسميتو باسمه علشان البنت يبقي ليها اب انا كل يوم كنت بروح اشوفها وعرفت انها بقت دكتوره بقيت فخور آوي بيها آن أمها عرفت تربيها تربيه كويسه وشريفه خلوهم يسمحوني
يونس بصله هو وايمن وايمن أصلا لسه في صدمتو وبعدين يونس قال : طيب بس دلوقتي عايزك تقولي كل حاجه وتقولي كمان كريمه ناويه علي إيه غير بكره
منصور خد نفس وابتدا يحكي
بعد شويه منصور سكت
يونس بصدمه : دي إبليس مش معقول تكون بنادمه بجد
منصور : أنا كنت ناوي ابيعها اللي وراها واللي قدامها علشان انتقم منها علشان اتقتل كمان أخويا دي إبليس من زمان قتلت أخويا الكبير أيام الجامعة بس مش اتكشفت فأنا قررت انتقم منها وخليتها تخون جوزها معايا ولما جوزها عرف كان هيموتها بس هي اديتلو حقنه تشلو وفهمت عليتها إنه كان بخيل و بيضربها وكانت عايزه أهلها يطلقوها منه وفعلا عملو كده هي كدبت عليا أنا كمان بس أنا دورت وراها كويس وعرفت كده وجوزها حاليا قاعد في بيت في ******** الراجل ده طيب جدا ده اللى عرفتو وهي كانت مفهمه أهلها انو قاسي ووحش لكن لا دي كدابه ده الكدب بيجري في دمها
أنا معترف أنا غلطت كتير اوى وقتلت مراتي واشتركت في كل حاجه مش قانونيه وراضي باي حكم
بس متنساش تخلي بنتي تسامحني هي وامها
يونس يصله وبعدين هز دماغه بمعني ماشي
وبعدين ضرب الجرس ودخل واحد من اللي وقفين بره خدو منصور منصور خرج معاهم
يونس بص لايمن إللي لسه مصدوم انو إزاى صبا تبقي بنت منصور دماغه هتنفجر من التفكير
يونس بهدوء : ايمن
ايمن بصلو
يونس بصله : إنت كويس
ايمن ساكت
يونس : هي ملهاش ذنب يا ايمن هي زيها زيك مش عارفه حاجه
ايمن هز دماغه : معلش يا بونس أنا عايز أروح علي عايز أنام شويه تعبان
يونس كده عرف انو مش عايز يتكلم هز دماغه وخرجو هما آلأتنين ورايحين على البيت
بعد شويه وصلو البيت
ايمن طلع اوضته من غير كلمه
ياسمين استغربت سكوته وبعدين بصت ليونس : هو ايمن ماله
يونس بصلها وقال : إحنا عرفنا مكان ناصر
ياسمين بصدمه : إيه ده بجد كان فين و أللى حصل
يونس حكالها كل حاجة
ياسمين بصدمه : إيه صبا بنت منصور
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حبيبي الشبح ) اسم الرواية