رواية ما بين الحب و الانتقام كاملة بقلم ليل مراد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ما بين الحب و الانتقام الفصل الرابع 4
فتح عمار الضوء ليجد ملك تبكي فتحدث بقلق : انت كويسة؟؟
ملك : طلقني يا عمار
ذهب عمار لي ملك وكان سيتحدث معها ولكنه اشتم تلك الرائحة… ظل عمار ينظر حوله ليجد زجاجة ملقي علي الارض فتحدث بغضب : انت ايه اللي هامي تشربي من الزجاج
ملك بشمزاز :يع…المايه دي طعمها كان مقرف اوي
عمار بغضب : دي ماكنتش ماية دي كانت كحول
ملك بثمل وهي تضحك : يعني انا دلوقتي عملة دماغ
عمار بعصبية : انت لازم تنامي دلوقتي… الصبح نبقي نتكلم.. لانك اكيد مش في وعيك دلوقتي
نهضت ملك اتجه ناحيت عمار وكانت علي وشك الحدث لكنها سقطت علي الارض وكان هذا بسبب مفعول الكحول… حملها عمار ووضعها علي السرير
و كان سيذهب لتمسكه ملك من يده
اغمضت ملك عينها وهي ممسكه بيد عمار وقالت : علي فكرة يا عمار… انت كنت اكتر انسان انا بكره في حياتي بسبب كل اللي حصل… بس لما شفتك بتهتم بكل الناس اللي حوليك وان فيك جانب كويس مقدرتش اكرهك… انا كمان ممكن اكون حبي………..
نامت ملك ونظر عمار لها وظل يحدق في وجهه لان ملك كانت تبدو مثل الاطفال وهي نائمة…وبدون وعي قبل عمار جبهة ملك بكل حب.. ابتعد عمار بسرعة عنها
عمار في نفسه : انا عملت كده ليه ؟ اه انا مبقيتش قادر افهم نفسي
نهض عماره وكان سيذهب ولكن ملك كانت ممسكة بيده… فك عمار يد ليل وذهب الي الشرفة وكان يقف و يذكر زوجته الأولى وحب حياته… كان عمار يشعر باختناق ولم يكن يعلم لما هو منزعج هكذا
زوجت عمار ببسمة : عمار حبيبي… انت سرحان في ايه
عمار بصدمة : انت موجودة بجد
الفتاة : انا علي طول جنبك يا عمار
عمار بحزن والدموع في عينه : انا اسفة اني مقدرتش احميكي… كل اللي حصلك ده بسببي
الفتاة ببسمة وهي تعانق عمار : لا مش بسببك وبعدين ده حصل وخلاص،،، اشارت الفتاة علي ريم ،،، انت المفروض تركز علي مستقبلك والواقع اللي انت عايش فيه لان الحاضر اهم كتير من الماضي… حاول متخسرهاش.. سلام يا عمار
عمار : لأ استني…..
نظر عمار ف لم يجد زوجته وعلم انه كان يتخيل هذا لا اكثر… ظل عمار ينظر الي اللا مكان وكان شاردا وظل هكذا لبعض الوقت ثم نهض واتجه الي الأريكة وكان ينظر بتجاه ملك وهو لا يعمل ماالذي يحدث معه
……………………
في اليوم التالي .
ملك بتعب : اه يا دماغ اللي خلفوني… اه ده املا فين الولا الي اسمه عمار
خرج عمار من الحمام
ملك وهي ممسكة راسها : عمار مش ممكن الاقي معاك بنادول
اخذ عمار الجاكيت دون ان ينظر حتي لي ملك وكانه لم يسمعها
ملك في نفسها : استني عندك انت السبب في كل اللي حصلي امبارح وعايز تهرب.. ده علي جثتي
ذهبت ملك ناحيت عمار بغضب وقالت بصوت عالي : اقف مكان لا تتحرق
عمار بسرحان : ايه.. في ايه… انت كنت بتقولي حاجة
ملك وهي تعقد حاجبيها : اه… انت مالك انهاردة كده
عمار بعدم فهم : يعني ايه
ملك : مش عارفة بس حاسة ان انت مش انت
عمار بسخرية :طب لما انا مش انا…. انا مين دلوقتي
ملك ببسمة : ايوا انت كده عمار الرخم…. يا راجل قلقتني عليك
عمار : ايه لزمت قلقك عليا بعد الرخم
ملك : يا عم بهزر معاك… تصدق انك رخم بجد دلوقتي
عمار بغضب : انت عايزني اتخانق معاكي صح
ملك ببلاهة : هو مش كده بس خنقتنا بيبقي ليها طعم… تصدق انا اتعودت عليها
عمار : يابنتي قولي لو انت مجنونه وانا هعلجك عادي انا جوزك ستر وغطاء عليكي
ملك بعيون لامعة : بما انك جوزي ف مراتك عايزة منك حاجة
عمار : اه فهمت… قولي انك دخلة علي طمع… عايزة ايه
ملك : حد الله بيني وبين الطمع بس انا عايزة علبة شكولاتة زي بتاعت امبارح لان هي كانت حلوة اوي و كلتها و كنت عايزة ادوقها لي نور… شوفت انا طيبة ازاي
عمار بسخرية : كلتيها كلها لوحدك وعايزة علبة غرها علشان تدوقي نور… وكده انت مش طماعة
ملك بغضب : انا كنت عارفة انك بخيل و مش هتجبهالي
عمار بغضب شديد : معاكي حق انا بخيل ومش هجبهالك
ذهب عمار وهو غاضب ليستوقف صوت نور
نور ببسمة : سلام يا عمار
عمار ببرود : بردوك مش هجبلك الشوكولاته
نور بغضب : تصدق انا حيوانة اني ودعت عيل رخم و بخيل زيك
عمار بغضب شديد : ماشي يا ملك صبرك عليا
ذهب عمار الي الشركة وجاءت نور للتتحدث مع ملك
ملك ببسمة شريرة : اهلا بالي باعتني امبارح
نور بخوف : اهدي واعقلي لاني مفيش حيل اجري
ملك بخبث : انا عاقلة خالص انت شيفاني بشد في شعري
نور بقلق : بصتك دي مش مطمئناني
ملك بجدية : خلاص انا هتكلم بجد… نور كان في خاجة كنت عايزة اسالك عليها بس خايفه لا تزعلي
نور ببسمة رقيقة : انا مش هزعل منك ابدا انت بالنسبة ليا زي عمار اخويا
ملك : بغض النظر عن ده مدح ولا ذم بس انا هتخل في الموضوع علي طول… نور انت كنت متجوزة واحد اسمه ادهم وسابك
نور بحزن : ايوه وكنا احنا الاتنين بنحب بعض
ملك بحزن : هو فعلا سابك بعد ما استغلك واخد منك الفلوس بتعاتك
نور بحزن وعيونها مليئة بالدموع : عمار اللي قالك كده صح…انت عارفة يا ملك… ادهم عمره ابدا ما بص لي الفلوس بتاعتي لاني حولت اساعد ادهم كتير بس هو كان بيرفض كان علي طول بيقولي ان دي فلوسي وانا هو المشاكل اللي هو فيها هتتحل بس لما حب يبعد خلي الموضوع يبان بالطريقة دي… انا مش عارفة ايه اللي خلي ادهم يطلاقني بس انا متاكده انه بيحبني زي ما بحبه
ملك بغضب وهي تبكي : وانت ازاي لسه بتحبيه لما سابك في اشد وقت انت كنت محتاجه فيه ومشي هو ميستهلش حبك لانه لو كان بيحبك بجد كان هيقف جنبك مهما كانت الظروف
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ما بين الحب و الانتقام ) اسم الرواية