رواية حلم ظننته حياة كاملة بقلم بسملة عبر مدونة دليل الروايات
رواية حلم ظننته حياة الفصل الخامس 5
دكتور خالد: مقدرش اقول لا يعني بعد اذن ماما وداد
وداد: هي دي فيها كلام يعني ي ابني طبعا موافقه هو انا هشبع من بنتي يعني؟ ♡
الداده بدموع: ربنا مايحرمكو من بعض يارب
ثناء: اي دا ي داده انتي بتعيطي. طب بس بقا بطلي عياط مانا كويسه اهو ي حاجه🥹
الداده: دا دموع الفرحه بس ي بنتي
ثناء: ربنا يفرحك دايما ي حبيبة قلبي
ويدخلو كلهم غرفهم وثناء تروح مع وداد الاوضه وتنيمها علي سريرها وتقوم تتوضي وتصلي وبعدين تروح لوداد
ثناء: انا متمنتش حاجه من ربنا اد ما اتمنيت الحظه دي ودايما كنت بدعي ربنا والحمد لله ربنا مخيبش ظني وحب يفرحني
وداد: انتي طيبه ي بنتي وربنل محبش يزعلك وكفايه السنين دي كلها بعيد عن بعض
وينامو ويجي تاني يوم
ـــــــــــــــــــــــــــــ
دكتور خالد يصحي كالعاده علي آذان الفجر♡
ويطلع من غرفتو ويروح الحمام ولسه هيشغل النور حس بايد حد علي ايدو ويخبـ’طو
دكتور خالد بخضه؛: مين ويشغل النور
ثناء: هو انت داانا فكرت حرا’مي
دكتور خالد: ي شيخه حر’ام عليكي حرا’مي اي بس وهو حد بيروح بيت حد الفجر ساعة الصلاه
ثناء: ايوه صحيح امال اي الي مصحيك؟
دكتور خالد: قايم كالعاده اتوضي عشان اروح الجامع اصلي جماعه. وانتي؟
ثناء: قايمه بردو كالعاده اتوضي عشان اصلي الفجر
الاتنين ف نفس اللحظه: لو فضلنا واقفين هنتاخر علي الصلاه.
ثناء: اي ي عم دا مفيش حرف غلطه
ويضحكو شويه وبعدين ثناء تطلع الحمام الي ف الدور العلوي وخالد يدخل الحمام الي تحت
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد صلاة الفجر
ــــــــــــــــــــــــــــ
بتخلص ثناء صلاه وتقرا شويه قرآن وتقوم تجهز الفطار كعادتها
لكنها متعرفش حاجه ف البيت ف قعدت تلف شويه حوالين نفسها. وساعتها يجي خالد من الجامع ويشوف ثناء عماله تلف
دكتور خالد: اي بتدوري علي حاجه؟
ثناء: عاوزه اعرف فين المطبخ
دكتور خالد: بيشاور ورا ضهر ثناء
ثناء: هو دا 🫥
دكتور خالد: شكلك لسه نايمه ولا اي. لا لا انتي لسه مخدتيش علي البيت كويس
ثناء بكسوف: تدخل المطبخ وتجهز الفطار وكل تفكيرها ف دكتور خالد لدرجة انها حطت الملح بدل السكر ف الشاي
بيجي حد من وراها وينده بس هيا مش مركزه
وداد: ي بنتي ي ثناء ي بنتي سرحانه ف اي الحقي ي بنتي الاكل هيتحر’ق
وتفوق ثناء علي ريحة الاكل وهو محرو’ق حتي متنتبه لوجود وداد
وداد: ف اي ي بنتي انتي كويسه لو في حاجه ارتاحي وانا كدا كدا بعمل ي بنتي علي قدي
ثناء: لا معلش ي ماما سرحت شويه بس لكن مفيش حاجه
وداد: طب ي بنتي شوفي هتعملي اي ف الاكل الي اتحر’ق دا ويلا ي حبيبتي عشان خالد بيروح المستـ’شفي بدري
ثناء: حاضر ي ماما جايه اهو
وداد: قولتي اي؟
ثناء: ♡حاضر ي ماما ♡دا الي قولتو
وداد تاخد ثناء ف حضنها: يااه كان نفسي اسمع الكلمه دي منك من زمان وتعيـ’ط وداد من فرحتها.وثناء تقدر تتحكم ف دمو’عها
الداده تدخل المطبخ وهما واقفين: ي ثناء اسفه لو كنت ازعجتكو وتضير وشها وهتمشي
ثناء: استني ي داده ماشيه لي وهو ف ام بتتساف من بنتها بردو ويحضنو بعض التلاته
عند دكتور خالد ف غرفته بيلبس وبعد ما لبس بدلته يبص ف المرايه: يضحك ويقول ف اي ي بطل انت ميلت ولا اي لا ي عم اصحي وفوق لنفسك وركز لشغلك انت قايل مش هتخلي حاجه تشغلك عن شغلك ومر”ضاك صحصح كدا وفوق
*بعد ما الكل يتجمع علي السفره
ثناء: بتحمد ربنا وتشكرو انو استجاب ليها ومش مصدقه نفسها انها اتجمعت مع امها
وداد: سرحتي تاني ي بنتي ف اي كلي ي ضنايا عشان علاجك
ثناء: اممم حاضر ي امي
*والكل ياكل ويقومو عشان يشربو الشاي
دكتور خالد: يحح ف اي الشاي دا مين الي عاملو ويضحك
ثناء: انا الي عملاه حلو صح
دكتور خالد: شوفي ودوقي وانتي تعرفي عمايل ايدك؟
ثناء تشرب اول مره: يحح اي دا دا ملح صافي. وتضحك علي نفسها ي كسفتك ي حازم
وداد: عشان اقولك بطلي سرحان شويه ي هبله
دكتور خالد: لا ي حبيبتي متتعبيش نفسك انا هشرب ف الشغل هناك او اشرب علي الطريق
يلا سلام عاوزين حاجه
وداد والداده: سلام ي ابني ربنا يكفيك شـ’ر طريقك
ثناء: مع السلامه ♡
دكتور خالد: الله يسلمكو يلا ♡توكلت علي الله♡
ويروح شغلو
الداده: بقا دي عامله ي بت وتضحك هيا ووداد
وداد: باين ف حد شاغل تفكيرها ولا ي’سريه’الداده
سريه: باين كدا ي وداد ي اختي ويضحكو
ثناء بكثوف: حد حد زي مين يعني لا طبعا مش سرحانه ف حد وتخبي وشها
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حلم ظننته حياة ) اسم الرواية