Ads by Google X

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الخامس 5 - بقلم رنا احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية مهرة فارس الصعيدي كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الخامس 5

 
في الفيلا .
في الحفله .
كانوا يقفون احمد ومهره وهم ينظرون لبعضهم البعض بوجع وهم يتذكرون ذلك الماضي الأليم .
فلاش باك …
في بيت بسيط .
منذ سنوات ..
كان يجلس هاشم بكل قسوه وغرور ويرتمي تحت قدميه عواد والد مهره وعم احمد بدموع وتوسل وهو يترجاه أن يترك له أرضه وبيته .
عواد بدموع وتوسل/ابوس يدك ي سيد الناس سبلي ارضي وبيتي اروح فين بس دلوقتي ولا اصرف علي مرائتي وبنتي وابن اخويا اليتيم منين ابوس يدك .
هاشم بقسوه /وكان فين ده كله وانت عمال تعرضني كلمه بكلمه قدام حضره الظابط انت نسيت نفسك ولا ايه ي واد انت ده انا هشربك المر يلا لم حاجتك وغور انت وولادك ومرائتك من هنه .
سعديه يغضب ودموع /حسبنا الله ونعم الوكيل ليك يوم ي ظالم .
هاشم بحده /يلا ي مراة انتي وهو غوره في داهيه من هنه أرضكم وبينكم وكل حاجه بقيت ملكي يلا من هنه .
كانوا يقفون تلك الاطفال بدموع وكره لذلك الشخص الذي يدفعهم للغلب والشقاء كان يحتضن احمد بنت عمه واخته في الرضاعه بحنان كأنه يقول لها حتما سيأتي اليوم حتما مهره .
*********************.
في بيت صفيه اخت سعديه .
بعد سنه من موت عواد وهي اشتد عليها التعب والمرض كانت تتحدث بتعب شديد.
/صفيه ي اختي لو جرالي حاجه مهره بنتي أمانه في رقبتك .
صفيه بغيظ وهمس /بدل ماتسبلي فلوس ولا دهب سيبالي مصيبه احمم حاضر ي اختي من عنيا .
***************.
وماتت سعديه وسافر احمد القاهره علشان يشتغل برغم صغر سنه الا أنه كان دائما يعتمد علي نفسه ومفيش في دماغه غير حاجه واحده بس هو الانتقام من هاشم ومن عائله القناوي كلها وده مقلش ابدا عن شعور مهره الا كان كل علاقتها باحمد مكالمات من تليفون من وراء خالتها لحد ماقرر يرجع احمد وينفذ مخططه ويرتاح هو و مهره وأحمد بقا عنده 21 سنه ومهره 20 سنه .
******************.
بجانب شجره كبيره كان يقف احمد لتسرع اليه مهره وهي تحتضنه بسعاده واشتياق .
/احمد اتوحشتك جوي جوي.
احمد وهو يحتضنها بحب /وانتي ي قلب اخوكي عامله ايه ي حبيبتي اتوحشتك جوي ي مهره .
مهره بسعاده كبيره /فرحت دلوقتي واطمائنت وانت معايا ي احمد .
احمد بابتسامه /وانا معدتش اسيبك ي قلب اخوكي قوليلي طبعا خالتك صفيه ولا جوزهامتعرفش عني حاجه صوح .
مهره بجديه /صوح لو شافوك مش هيعرفوك اساسا .
احمد بنظره حاده/حلو جوي هو ده المطلوب .
مهره باستغراب /هو ايه المطلوب أنا مش فاهمه حاجه خالص ي احمد .
احمد بحده /جرا ايه عاد ي مهره نسيتي هاشم واتفقنا.
مهره بحده وكره ورغبتها في الانتقام /عمري منسيت ي احمد انسا كيف انسا المر الي شربته مع خالتي وجوزها ولا انسا ابويا وامي الي ماتوا من التعب والشقا بسبب هاشم القناوي ولا انت وخروجك من التعليم والمر الي شوفته أنا كل مبشوفه أو بشوف حد من ولاده والعز الي هما عايشين فيه والمر والفقر الي احنا شوفناهم ببقا عايزه أولع فيهم بجاز وسخ .
احمد بجديه /علشان كده لازم ننفذ بقا كفايه عليهم جوي كده اسمعي أنا هاخد شقه صغيره جنبيكم كده طبعا خالتك وجوزها ميعرفوش خلاص اني رجعت علشان أنا هبقا قدامهم واحد بيحبك مش احمد اخوكي بس قوليلي هي ام ربيع لساتها بتشتغل عندهم في السرايا .
مهره بجديه /ايوه لسه .
احمد بنظره خبيثه/حلو جوي كده يلا نروحولها.
*****************.
في بيت ام ربيع ..
كانت تحتضنهم بحب كبير فهي من ربتهم الي أن حدث ما حدث .
/ي اااه ي ولاد الغالين اتوحشتكم جوي جوي .
مهره بابتسامه ومرح /وانتي كمان ي ست س عجوزه .
ام ربيع بضحك/هههه طول عمرك لسانك طويل ي بن ي مهره بس لسانك عسل.
احمد بجديه /ام ربيع احنا عايزينك تساعدنا في الي قولنالك عليه.
ام ربيع بخوف شديد عليهم /ي ضنايا خلاص الي حصل حصل ليه عاد بتقلب في الماضي وبتوجع قلبك انا خايفه عليكم .
مهره بدموع وتوسل /ابوس ايدك ي جدتي ساعدينا احنا الي حصل فينا وفي اهلنا مش قليل العز الي هما فيه ده مالنا وحالنا وانتي شاهده علي كده .
احمد بحده /ام ربيع احنا عايزين مهره تشتغل خدامه اي حاجه في الفيلا علشان نعرف ننفذ الي في دماغنا .
ام ربيع بجديه /طب اسمعوني بقا طالما انتوا مصممين لو وفقتوا مهره هتكون الملكه من الخدامه .
مهره باستغراب /قصدك ايه ي ام ربيع .
ام ربيع بجديه /الراجل الشايب الي اسمه هاشم عايز يتجوز قال وشارط أنها بت صغيره أنا هرشحله مهره والراجل شويه ويغور في داهيه ومرائته واختك تبقا هي تبقا ست الكل .
احمد بحده /جرالك ايه ي ام ربيع أنا ارمي اختي الرميه دي في ايد الحيوان ده لا طبعا مش موافق.
مهره بجديه وقوه /بس أنا بقا موافقه .
احمد بغضب /انتي بتعرفي ولا ايه .
ام ربيع بجديه /اهدا ي احمد ي ولدي أنا فاهمه الي في دماغك زين بس متخافيش ده مبيقدرش ياخد نفسه اختك هتخرج زي مادخلت بس هتكون هي الكل في الكل اطمن ي ولدي ..
******************.
باك .
في حنينه الفيلا في الحفله ..
كانت تقف مهره بدموع وهي تتذكر ما حدث لتمسح دموعها سريعا ليقترب منها احمد بجديه .
/بس الايه انقلبت واتجوزتي ولده .
مهره بجديه /تفرق معاك.
احمدبجديه /اتمنا متفرقيش معاكي انتي وضيعي كل الي احنا عملناه .

ليقترب فارس بحده وغضب .
/انت ايه يالا الي جابك هنه ده انت مش همك بقا .
احمد بغرور وثقه /بالظبط كده .
فارس وهو يمسكه بغضب /طب أنا بقا هولع فيك .
احمد وهو يدفع يده بغيظ /اتكلم معايا زين وخالي بالك احنا في وسط ناس وصحافه اعلان فمن مصلحتك بلاش فضايح وبعدين أنا عازم نفسي علي الحفله الحلوه دي عن اذنك .
فارس بغضب وغيره /ايه الي جاب الحيوان ده هنا .
مهره بدموع مصتنعه /ايوه عاد عاقبني وحاسبني علي كل حاجه بتحصل بس الي انتي عايزاه ي مهره هعوضك عن الي شوفته ي مهره كله كلام في كلام مش كده .
ليمسكها فارس لياخذها الي وراء تلك الشجره الكبيره ليقبلها قبله أطاحت بيها الي عالم آخر عالم ملئ بالرومانسية والعشق ليبتعد عنها اخيرا وهو ياخذ أنفاسه بصعوبه ليبتسم وهو يراه تأثيره عليها ليتحدث بهمس .
/الفستان الي مبين جمالك ده لو شوفتك لبساه تاني هقتلك من غير مافكر والشفايف الي زي الكريز دي محدش يشوف حلاوتها غيري فاهمه .
مهره وهي تحرك راسها بلا وعي وكأنها مغيبه /فاهمه فاهمه ي سيد الناس .
فارس وهو يمسك يدها بتملك /طب تعالي بقا ارقصك زي الي بيرقصوا مع إجوازهم دول .
****************.
بجانب البوفيه .
كانت تقف رشا بضيق فهي لا تحب جو الحفلات لكنها مجبره .
احمد بنظره خبيثه/هو القمر قاعد لوحده كده ليه .
رشا بابتسامه مرتبكه /انت جيت هنا ليه تبع مين .
احمد بنظره حاده/أنا تبع نفسي ماليش دعوه بحد وجيت علشانك علشان اشوفك .
رشا بقلق بالغ/ابوس ايدك حد يشوفنا ممكن اعرف انت عايز مني ايه .
احمد بنظره خبيثه /عايزك .
رشا بفرحه وطفوله /روح اطلبني من ابويا .
احمد بنظره خبيثه/مش هيوافق لاني علي قد حالي قوليلي انتي عايزاني ولا لا .
رشا بخجل شديد /ايوه .
احمد بابتسامه مصتنعه /خلاص بكره بعد المدرسه نتقابل وهقولك نعمل ايه بالظبط .
*****************.
علي أحدا الطريبزات كانوا يجلسون ملك ورحمه .
ملك بغيظ شديد/شايفه اخوكي والمسخره الي عملهامع بنت المحروق دي ده عمره معمل معايا كده واصل .
رحمه وهي تنظر إلي سالم بحزن ووجع /مرائته وحلاله ايه المسخره في كده وبعدين انتي عمرك محبيتي فارس ي ملك .
ملك باستفزاز وسخريه /علي الاقل وقعته زمان واتجوزته مش زي المتعلقه في حبال دايبه ولا سال فيها صحيح شكل البت بنت الوزير دي كالت عقل سالم اخويا نسيت اقولك صح أن عمي عرض عليه يتجوزها علشان ابوها عنده شغل ي أما لتتحدث بهمس .

/متزعليش مني ي بنت عمي بس انتي سلمتيله نفسك هيتجوزك ليه عاد ما خلاص هههه سلام ي رحرح .
لتتدفع رحمه ما أمامها بدموع ووجع لتصعد الي الاعلي .
******************.
علي ساحه الرقص .
كانت ترقص مهره بين يديه كالعصفوره الطائره كان ينظر احمد الي وضعهم بغيظ شديد فمن الواضح أن مهره قد بدأت هي بالاستسلام .
فارس بابتسامه ساحره/مبسوطه ي مهره سعيد جوي للي حوصل والي خلاكي مرائتي .
مهره بارتباك شديد /بجد ي فارس انت شيافني حلوه .
فارس بابتسامه ساحره/انتي ست البنات كلهم ي مهره اوعدك اني اسعدك واعمل علشانك اي حاجه.
مهره وهي تحدث ذاتها بهمس وحزن /يرتني كنت اقدر ي فارس بس غصبن عني .
فارس بابتسامه وهو يخرج تلك السلسله التي تحمل اسمها /امسكي ي مهره.
مهره بسعاده كبيره/دي علشاني أنا بجد ي فارس دي حلوه اوي .
فارس بابتسامه/انتي احلا ي حبيبتي .
هاشم بحده /كفايه مسخره لحد كده وروح شوف رجال الأعمال الموجودين رحب بيهم .
فارس بضيق /حاضر ي ابوي .
هاشم وهو يقترب من مهره /عمله ايه ي بت ي مهره كان زمانك تحت يدي دلوقتي بذمتك مش انا احسن واصبا من فارس .
مهره بكره وغضب /ي راجل خلي عندك دم الي قدك ماتوا من زمان .
هاشم بغيظ وحده/اه ي بنت الكلب ماشي أنا هخليكي تقويلي حقي برقبتي .
*******************.
في غرفه رحمه …
كانت تجلس بدموع وغيظ وحرقه ليسير سالم بغيظ الي الداخل ..
/خير ي رحمه فيه ايه ايه الموضوع المهم الي عايزاني فيه اهم من الناس الي تحت .
رحمه بدموع وحرقه /طبعا خدتك من الست هانم الي عمال تتمايع معاها من ساعه الحفله مبدات عجباك مش كده .
سالم بحده /اوووف ده شغل ي هانم مش لازما أرحب بالضيوف .
رحمه بغضب /الضيوف دول متجمعين في بنت الوزير بس ناوي علي ايه ي سالم .
سالم ببساطه /هتجوزها ي رحمه .
******************.
في غرفه مهره وفارس ..
كانت تقف وهي تحدث ذاتها بعتاب وضيق .
/ايه ي مهره معقول ايه الي جرالك انتي ناسيه أن فارس ابن اكتر راجل بتكرهيه في حياتك انتي وفارس عمركم مهتكونوا مع بعض ي مهره .
فارس وهو يحتضنها من الخلف بحنان /حبيبه قلبي سرحانه في ايه اوعا يكون مش فيا .
ليقترب منها وهو يقبلها كانت مستمتعه معاه وفي لحظه قد اتا أمامها كل شي ماحدث بهم وفاه والدها ووالدتها لتتدفعه بحده ودموع /مش هيحصل ي فارس مش هتخليني ضعيفه بين ايديك بكرهك ي فارس بكرهك.يتتتتبع .
تفتكروا ايه هيكون رد فعل فارس 🤔🤔
مهره هتكمل انتقام من الكل بما فيهم فارس .
رحمه هتعمل ايه مع سالم .
احمد هيعمل ايه مع رشا .

google-playkhamsatmostaqltradent