Ads by Google X

رواية العشق المنتقم الفصل العاشر 10 - بقلم مي احمد

الصفحة الرئيسية

  رواية العشق المنتقم كاملة بقلم مي احمد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية العشق المنتقم الفصل العاشر 10

 

الكل بصوت واحد ايه هتتجوزها

واحد من الجيران اسمه وليد قال/طبعا لازم تتجوزها مش بقيت في بيتك اكيد بسطتك ما كملتش كلامه لقى بوكس

من قاسم على وشه و وقعواعلى الارض وراح ناحيته اتكلم بعصبيه شديده

قاسم بعصبيه/حسك عينك لسانك الوسخ ده يجيب سيرتها فاهم ولا افهمك بطريقتي يلا غوروا كلكم من وشي وفعلا كلهم هربوا من قدامه زي الفئران

راح ناحيتها لقها بتعيط ومريم واخدها في حضنها بتحاول تهديها قرب منها قاسم و مسح دموعها واتكلم بحنيه مفرطه

قاسم بحنيه/اهدي خلاص ما فيش حاجه هتحصل وانا موجود ما حدش هيقدر ياذيكي واخدها في حضنه وطبطب عليها لحد ما اتكلمت بصوت باكي/انا اسفه انا سببت لك احراج ما كانش قصدي والله انا وجودي هنا بسبب لك مشاكل كثير عشان كده انا هرجع بيت اهلي

قاسم بسرعه/ انت فعلا هتروحي بيت اهلك بس لحد ما انا اخدك الاسبوع الجاي علشان كده روحي كلمي مامتك وحاولي تقنعيها وقولي لها انك فرحك الاسبوع الجاي وانا هشوف مين اللي جمع جيران قدام بيتنا يلا انتم ندخل الفيلا

مريم اخذت قمر ودخلوا جوه البله عشان يكلموا مامتها ويقولوا لها ان الفرح الاسبوع الجاي عشان تحاول تقنع باباها

اما قاسم فمشي وهو بيفكر يا ترى مين اللي جمع الجيران قدام البيت ومين قال لهم ان في بنت معاها في البيت هنا متاكد ان هي عمته فراح عندها

في بيت عمت قاسم

قاسم وصل على فيله عمته ركن العربيه ونزل منها واتجه لبيت عمته وخبط على الباب عمته كانت فوق في الفيلا اول ما سمعت خبيت على الباب اتاكدت ان هو قاسم فراحت فتحت له بسرعه

تغريد بخبث/اتفضل يا ابني واقف ليه

دخل قاسم وقال لها انا عايز اسالك سؤال انت السبب في الناس اللي جمعت حوالين القصر بتاعي

تغريد بخبث/انت بتقول ايه يا ا قاسم وانا هستفيد ايه لما الناس تجمع حوالين قصرك

قاسم بعصبيه/انا متاكد ان انت علشان كده اعترفي انت ليه بتحاولي تدمري حياتي

تغريدانهيار/ايوه انا ارتحت كان نفسي يعملوا فيها زي ما بشوفهم في التلفزيون انا بكرهها وبكرهها امها اللي اخذت حبيبي بسببها اتحرمت من سالم ولا انت نسيت

قاسم /لا ما نسيتش بس هي ذنبها ان هو حبها هي ومحبكيش انت انت اتجوزتي وخلفتي وهو كمل حياته وهو ومرته وبنته عشان كده بقول لك انسيه انا مش هقدر اقول لك حاجه ثانيه غير ربنا يهديك بس انا برجوك انك ما تاذيهاش هي ملهاش ذنب

تغريد باصراخ هستري/ايوه ذنبها لما خطيبك يقول لك يوم خطوبتك انه مش هيقدر اكمل عشان حبيبته حامل يبقى ذنبها ولا مش ذنبها لو هي ما كانتش حامل ما كانش سابني ودلوقتي بنتها بتاخدك انت من بنتي يبقى ذنبها ولا مش ذنبها قول لي ذنبها ولا مش ذنبها

قاسم بحنيه/اهدي يا عمتي هي ما لهاش ذنب القلب مش بايدينا مش هقدر احب بنتك مش هقدر اشوفه غير اختي

زي ما هو ما قدرش يشوف غير بنت خالو افهمي يا عمتي

تغريد بهدوء مزيف/طيب انت جالي دلوقتي علشان تاخد لها حقها مني اتفضل عايز تضرب عمتك عشانها مش همنعك ومسكت ايده علشان يضربها بس قاسم رفض وقال لها ايدي يتقطع قبل ما تتمد عليك يا عمتي انت امي اللي ربتني اخذها في حضنه لغايه ما هديت

قاسم خرج من حضن عمته وقال لها انا همشي دلوقتي وهاجي لك وقت ثاني عايزك تبقى قويه يلا سلام وخرج قاسم وراحه الفيلا بتاعته علشان يشوف قمر قالت لعيلتها عن الفرح ولا لا

في نفس الوقت كانت قمر بتكلم مامتها

قمر /الو يا ماما عامله ايه اسفه ما قدرتش اكلمك ليه يومين

بصي في موضوع كنت عايزه اكلمك فيه انا وقاسم حددنا موعد الفرح وكنت عايزاك تتبلغي بابا وتحاولي تقنعيه انا مش هتجوز غير لما اطلع من بيتكم يا ماما انتم مهما كان عيلتي اكيد عايزين تشوفوني عروسه ولا ايه

الام بشوق وحنيه/خلاص يا حبيبتي انا هدخل اكلم باباك دلوقتي وبعدين ابقى اكلمك

الام قفلت مع بنتها وراحت وراحت لغرفه المكتب بتاعه جوزها لقيته بيراجع شويه ملفات وكان مركز جدا خبطت على الباب علشان ينتبه لها بص لها

سالم مستغربه عايزه ايه

مامه قمر/كنت عايزه اقول لك ان قمر حددت موعد جوازه هي و قاسم وكنت عايزاك توافق عشان تيجي تعمل الحفله هنا

الاب سالم بهدوء غريب/هو انا موافق بس بشروطي يجي هنا هو وقمر قولها انه موافق

الام فرحه جريت حضنت وقالت له شكرا كثير انك ما كسرتش خاطرها انا هروح ارن عليها واقول لها

الاب كان بيكلم نفسه انا لازم اوافق وخلي قاسم تحت عيني رجل اعمال الناجح يخلي عدوه قدام عينه قاعد يضحك وهو مفكر نفسه انه ما فيش حد زيه ما يعرفش ان اللي جاي دمار

الام رنت على قمر وبلغتها ان ابوها وافق

لام /الو يا قمر ابوك وافق يا حبيبتي وقال خليها تيجي هي وقاسم بالليل اخيرا هفرح بيكي يا حبيبتي ما تتاخريش

قمر بفرحه /شكرا كتير يا ماما مش عارفه اقول لك ايه انا فرحانه قوي طب ماشي هكلمك بعدين هروح اجهز شنطتي دلوقتي عايزه حاجه

الام الحنيه / يا حبيبتي سلام وقفلت قمر مع مامتها وراحت عند مريم وقالت لها بابا وافق يا مريم بابا وافق كان دخل قاسم في اللحظه دي و سمع كلام قمر وابتسم وروح عندهم

قاسم بحب/فعلاوافق يا حبيبتي انا مش مصدق نفسي اخيرا هتبقى ملكي وفي بيتي يلا روحي جهزي شنطتك انت ومريم تعالى ناخد شاور ونروح نشوف والدك

قمر بحب/ حاضر يا حبيبي هروح اخذ شاور و ارتب الشنطتي

مريم /وانا هروح معاكي

قمر بحب اخاوي/ انت اكثر من روحي اكيد مش هسيبك

كلهم راحوا على غرفهم علشان جهزوا نفسهم وبعد ساعه كلهم نزلوا واخذوا الشنط وركبوا العربيه ومشيوا وصلوا عند فيلا قمر

نزلوا وراحت قمر خبطت على الباب فتحت لها مامتها وقالت قاسم ان ابو قمر مستني في المكتب واخذت هي البنات عشان يعمل له عشاء قاسم راح على المكتب وخبطت واستاذن عشان يدخل سماح له فعلا بالدخول

سالم بغموض/اتفضل يا ابني طبعا انت عارف اني ما عنديش غيرها قمر انا كنت بس خايفه عليها منك عشان كده رفضتها لكن يوم لقيت ان انت دايما واقف معاها فقلت ليه يحرمكم من بعض وانتم بتحبوا بعض وانت الوحيد اللي عرفت تساعد بنتي علشان تتخطى كل مخوفها عشان كده انا واثق فيك

قاسم باحترام /ان شاء الله هكون عندي ثقتك يا فندم وقمر ده في عيوني هي قبل ما تكون بنتك فهي روحي عشان كده الفرح وكاتب الكتاب يوم الخميس وان شاء الله يروحوا ينقوا الفستان بكره وكل ملتزمات الفرح

سالم /تمام يلا بينا بقى نطلع نتعشى وفعلا خرج سالم وقاسم وهو بيضحكوا الاول ما شافتهم قمر استغربت قوي ان قاسم قدر يكسب ثقه ابوها بس هي واثقه اساسا ان هو يقدر على كل حاجه راحوا كلهم على السفره وابتدوا ياكلوا ويتكلموا في القاعه والفستان وكل حاجه و كل تخص الفرح وحفله الحنه بعد العشاء استاذن قاسم علشان دالوقت متاخر وقال لهم ان هو هيسيب مريم عندهم علشان تطلع مع قمر تنقي كل حاجه وشكرهم على العشا وخرج طلعت وراها قمر عشان تودعه

وقالت له هعد الاسبوع ده علي أحر من الجمر عشان ابقى معاك اعطاها بوسه في خدها وقال لها وانا كمان هستنى الاسبوع ده على حر على احر من الجمر وسيبها ومشي وهي حاطط ايديها على قلبها من كتر دقاته ودخلت تكمل سهرتها مع مريم ودخلت جوه وكلمت مي وقالت لها على كل حاجه ان الاسبوع الجاي فرح هي واقاسم وقالت لها ان هي مبسوطه وان هي بكره هتنقي الفستان

مي بعد ما قفلت مع قمر راحت رنت على اقاسم بس قاسم قال لها ما تقلقيش وحكى لها كل الخطه بتاعته

مي ابتدت تضحك ضحكه شريره

صباح اليوم التالي

صاحيه قمر ومريم ونزلوا وفطروا تحت وراحوا عشان يجيبوا بقى الحاجات اللازمه للفرح جابوا قمصان نوم وجاب وجامات وجابوا لبس خروج وراحوا ونقلوا الفستان الفرح اللي كان ايه من الجمال وصور ت بيه وبعثت الصوره قاسم

كان قاسم في مكتبه بيراجع شويه ملفات لحد ما جات رساله على تليفوني بصورهااول ما شاف صورتها ابتسم وعدى خمس ايام وبالخمسه قمر جهزت كل حاجه وكل يوم بتكلم قاسم تحكي له يومها بالتفصيل ويجيلها يقعدوا بره على البرنده لغايه الفجر لحد ما جاي يوم الحنه طبعا مريم ما سبتهاش كانت ساعتها في كل حاجه ومي نزلت من نيويورك وبرده بتساعد في كل حاجه

حفله الحنه في الليل في اوضه قمر كانت بتجهز عشان الحفله النهارده ولبست ساري هندي ونزلت هي والبنات وحطت ميك اب هادي وروج احمر ناري والبنات كانوا لابسين فساتين حمراء وكلهم بيرقصوا وبيغنوا لحد ما جات رساله على تليفون قمر

كانت بتقول ( جوزك بيخونك وانت ولا انت هنا جوزك عامل حفله توديع العزوبيه) قمر في اللحظه دي ثابت كل المعازيم كلهم وراحت عند مريم وقالت لها غطي عليا يا مريم انا لازم اشوف قاسم بيعمل ايه في القصر وراحت قمر وقفت تاكسي وركبته

سواق التاكسي/عايزه تروحي فين يا مدام

اقمر بتوتر وحزن/ قصر الالفي لو سمحت

انطلق السواق لمكان اللي اللي اعطته قمر

قمر في التاكسي كانت بتفكر معقوله قاسم يكون بيخوني ويوم فرحي قاسم بيحبني مستحيل يعمل كده

راحت على القصر لقيت ومزين كله وصوت موسيقى خافت اكثر وراحت عند الباب وخافت لتفتحه استجمعت قوتها كلها

وفتحتها اول ما فتحت الباب الورد كله وقع عليها 🩸🩸🩸🩸🩸🩸🩸🩸 وبص تحت رجليها ليقت الارض كلها ورد بصه لقيت قاسم لا لبس جاكيت وسايب عضلات مفتوحين ومشغل اغنيه تامر حسني

عينيا بتحبك وقلبي بيدومك قعد يقول لها عينيا بتحبك وقلبي بيضمك ده يبقى ايه وهو بيرقص على اغنيه وشدها لي وبصي في عنيها يعني ايه لما ابقى مش شايفه غير صورتك يا حبيبي وصوتي ما ينطقش الا باسمك قرب منها وقال لها بهمس وجنون بحبك وهفضل احبك شالها وقعد يرقص معاها و وقطع قالب الكيك هو وهي واكلوا بعض وبعد كده قرب منها و والتهم شفايفها في قبله عميقه خلت قمر مش قادره تمشي قاسم شالها واحطها على الورد وابتدى يقبل في كل وشها ومع كل

قبله بيقول لها بحبك وابتدى يتمدى معاها بعد عنها وقال لها بتثق في يا قمر لو مش عايزاني اكمل خلاص

اول حاطط ايدها على وشه وقالت له اكثر من نفسي انا عارفه انك بتخاف عليا اكتر من نفسي وان اللي هيحصل بينا هيتجوز بالجواز انت الوحيد اللي ليك كل حاجه في حياتي راح قاسم ملتهم شفايفي في قبله وابتدى يقبل كل حته في وشها لحد ما غابوا في عالمهم الخاص عالم ما فيهوش غير العشق وبس و وقمر سلمت نفسها قاسم بكل ثقه وبراءه وما تعرفش ايه هو اللي بيستخبلها وان دي كانت اكبر غلطه

عملتها

في صباح يوم جديد مليء بالاحداث المشوقه او غير المتوقعه

في بيت قاسم في غرفه نوم قاسم كانت نايمه قمر في حضن اقاسم وهي دفنه وشها في رقبته ونايمه نوم عميق

قاسم صحه وبص عليها بصه اخيره هو دخل خد شاور وخرج لبس وقال سامحيني ومشى

قمر تصحى بس ما لقيتش قاسم جنبها بس لقيت رساله منه بيقول لها ان هو هيجي على الفرح على طول

قمر افتكرت الليله اللي قضيتها مع قاسم ابتسمت وراحت خد الشاور ولبست وراحت على فيلتها لقيت الكل متجمعين وبيجهزوا لكل حاجه

الام انت كويسه يا حبيبتي مريم قالت لنا انك تعبت فجاه ودخلت تفتح امبارح يلا روحي انت ومريم على الكوافير بعتنا الفستان وكل حاجه يلا

قمر وحب طيب يا ماما هاخد مريم ونروح عايزه حاجه مني قبل ما اروح

الام بحب قربت منها لا لا مش عايزه حاجه غير ما اشوفك مبسوطه يا حبيبتي اخيرا هشوفك عروسه

ربنا يخليك ليا يا ماما وتعيشي وتشوفي ولادي ان شاء الله انا هتاخر عشان كده رايحه امشي يلا سلام خرجت خرجت قمر لقيت مريم مستنياها

مريم مشاكسه/يعني ما شفتش صوره ابيه في الجرايد في قسم الوفيات ما كانش بيخونك ولا ايه

قمر بخجل/بس بقى كسفتيني يلا بينا هتتاخر رخمه قوي

وخرجوا مريم وقمر وراحوا على الكوافير لقيوا مي مستنيه وهناك وابتدي كلهم يجهزوا

في شركة قاسم

قاسم قاعد على مكتبه سرحان بيفكر في اللي عمله وهل اللي عمله صح ولا هيعمله صح هو بايده ويوقف اللي بيعمله بس لا الانتقام فوق كل حاجه الانتقام لازم يفوز عن الحب هو عاش بس علشان بتنقم سطع شروره صوت صاحبه معاذ هو بيقولوا كل حاجه اتنفذت زي ما انت عايز وحجزت لك تذكره على لندن انت ومريم والطياره بعد نص ساعه طيب روح ابعت لحد مريم وقولها قاسم عايزك تنقي البدله وابعتها لها القصر

انا ماشي ابقى بلغني كل حاجه في تليفوني

في الكوافير بعد شويه

رن تليفون مي كان قاسم بيقول لها تبعت مريم البيت عشان تنقلوا البدله

مي راحت لمريم وقالت لها ان قاسم عايزه عشان تنقله البدله

مريم تمام خلاص هروح له ما تزعليش يا حبيبتي ابقى اشوفك في القاعه او ابقى اجي مع قاسم وهو جاي ياخدك

لقمر لا امش هيجي ياخدني عشان انت اجتماعات كتير بابا هيجي ياخدني وهو هيستلمي منه في القاعه

مريم بحب/ تمام يا قلبي انا همشي دلوقتي عشان متاخرش على القاسم حنقيل البدله واخدها له في الشغل سلام بقى

ومشت مريم وبعد نص ساعه خلصت قمر المكياج كانت ايه في الجمال فستانها تضيق اللي ظهر معالم جسمها واسع من النص وضيق من فوق والطرحه الطول الطويله

بعد شويه مامتها وباباها جوه

الام قربت منها وقالت لها ما شاء الله يا حبيبتي ربنا يحفظك ويحميك من الحسد يا قلبي

الاب وعيني مدمعه انا يمكن كنت قاسي معاكي بس عشان خايف عليك انت مش بس بنتي انت قلبي وروحي اخدها في حضنه وقعدت تبكي هي وهو بعد شويه بعد عن بعض وقال لها مش عايزك تبكي النهارده فرحك عايزك ترقصي اعملي اللي نفسك فيه خدها وخرج وركبه عربيه ومشيوا

في نفس الوقت اول ما وصلت مريم البيت لقيت حد بيرش عليها حاجه راحت في عالم ثاني واخدها وركبها العربيه

قمر نزلت من عربيه باباها هي ومي ماسكه لها الفستان وقعدت في القاعه والدنيا كلها مليانه معازيم عدى الساعه اثنين ثلاثه اربعه والعريس ما جاش

قمر بتوتر انا خايفه ليكون حصل حاجه مع قاسم قلبي مش مطمن انا هطلع اكلمه بره تليفونه مغلق تكلم مريم تليفونها مغلق

سالم بعصبيه/الشخص ده ما عندوش احترام للمواعيد ازاي لغايه دلوقتي ما يجيش ما اعرفش ان في حد مستنيه

مامه قمر بتحاول تهدد الجو شويه اهدى يا حبيبي ما فيش حاجه اكيد اللي غايب حاجته معاه اكيد حصلت معاه حاجه عشان كده اتاخر

دخلت قمر وهي الخوف ماليها على قاسم لا يكون حصل مع حاجه بعد شويه المعازيم ابتدوا يتكلموا ان عريسها سابها وهرب يوم فرحها دقائق ودخلت مي وهي بتدي ورقه لسالم

خذ الورقه يا عم ي قاسم ساب لك الورقه دي وبيقول لك اقراها راح سالم فتحها بايد مرتعشه وكانت في الرساله وكان في بتقول (السلام عليكم يا عمي العزيز حبيت اقول لك اني مش حاجي للفرح ولا هدخل في حياتكم ثاني وبالنسبه لقمر فهي يعني ما كنتش بحبها كنت بتسلى وكنت بنتقم لاختي مريم فاكرها انت كنت فاكرني ان انا ما اعرفش حاجه عشان كده بحب بنتك لا اخت مريم اللي صلطت عليها واحد عشان يحبها ويخليها تتعلق بيه ويسيبها بس في فرق اختي مريم اقوى من بنتك واهل اللي ماتوا بحسرتهم بسبب الشركه اللي دمرتها انت وهم كانوا مشغولين في حكايه اختي اللي انت دبرتها عشان هم يشتغلوا فيها ولا عمتي اللي بتحبك وبقت مريضه بسببك وانت تستغل حبها عشان توصل للشركه قل لي دلوقتي الشركه و والفلوس فادوك بايه ابقى خليهم يرجعوا صحه بنتك اه ما انا نسيت اقول لك اني كنت بديها حبوب هلوسه علشان تتهوس بيا وتحبني وانت كمان ساعدتني عشان معاملتك ليها فده سهل الموضوع قوي ليه ما كانتش لاقيها صدر حنين او حد توثق فيه واعتبر ا الامان ليها انا كنت بخطط لكل حاجه قبل ما اظهر في حياتكم وكنت دارسكم ودرس اخباركم ودارس شخصياتكم احب اقول لك كلمتين ابقى اوديها في مستشفى تبقى كويسه علشان يعرفوا يعالجوهامن الحاله اللي هتبقى فيها باي باي ابقى سلم لي عليها وقول لها ا قاسم حبيبك بيحبك يا روحي واه قبل ما ا انسى ما تحاولش تدور عليا انا مش بهرب منك لاانا هرجع هنا بس بعد ما تكون هي اتدمرت خالص سلام)

ابو قمر في اللحظه دي حس بالعجز حس ان هو مش قادر يعمل حاجه لبنته وهو شايفها تدمر قدامه ولا الفلوس قدرت تعالجها ولا اي حاجه مش عارف يعمل ايه وشريط حياته بيتكر قدام عينيه فاق من شرود على صوت مرته بتقول له الحقني قمر اغمى عليها

جيري خدوها على المستشفى وفي المستشفى قالوا لهم ان هي بتاخد برشام هلوسه وان هي مش شايفاش في حياتها حد غيره اواني البرشام اللي بيديه لها لحس مساخه كبيره من ذاكرتها وان هي دلوقتي عايشه بس على امل ان هي تشوف قاسم وفعلا بعد شويه سمعوا صراخ جاي من الاوضه

جري يشوفه في ايه لوها بتصرخ وتقول انا عايزه قاسم انتم كلكم وحشين ما حدش بيحبني ولا خايف عليا غير قاسم انت ليه بتكرهوني هو قال اني مش هيسيبني هو قال لي ان ان حياتي كلها الدكتور جي من وراها واعطاها حقنه مهدئه وطلب منهم ان هم يدخلوها قاسم المرضى الخطر

قمر بهيستريا وحزن/هو ده كل اللي حصل يا دكتور انا عايزه جيبوا لي قاسم انت ليه مش عايز تفهم انا بقى لي هنا سنه وانا مش عايزه حاجه من الدنيا غيره انت ليه مش بتفهموني حتى اهل لما يجو يزوروني مش مش راضيين يجيبوه

يا دكتوره احمد بعمليه/ ما فيش حاجه اسمها قاسم فوقي بقى بقى لك سنه هنا واحنا بنحاول نقول لك انيوقاسم طلعي من حياتك هو مش موجود افهمي

قمر بصراخ وعياط هيستيري 😭😭😭😭😭 انتم كلكم كدابين هو وعدني انه مش هيسيبني انت ليه مش عايزين تفهموا راحت اخذت السكينه من على طبق الفاكهه وحاططها على ايدها لو ما جبتليش قاسم هكون مموته نفسي

الدكتور صدمه وخوف اهدي

قمر قربت السكينه اكثر من من ايدها وفجاه دخل

google-playkhamsatmostaqltradent