Ads by Google X

رواية بيع مليكة الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مروة حسن

الصفحة الرئيسية

  رواية بيع مليكة كاملة بقلم مروة حسن عبر مدونة دليل الروايات


 رواية بيع مليكة الفصل الحادي عشر 11


شخص١:تشوفي ابن عمك اللي شغال ف صيديليه و خليه يجبلي *سم* بس اي ميبينش ان اللي هيموت دا متسمم..
شخص٢ بصدمه: ااااي…….
شخص١:اللي سمعتيه فاهمه..
شخص٢بخوف: حاضر حاضر… عايزاه امتا..
شخص١:بكره الصبح يكون عندي..
شخص٢:حاضر هتصل بيه و اخليه يجهزه..
شخص١:طب امشي يلااا..
***************************
ف المستشفى..
حازم: يلا ي روحي علشان تتعشي..
مليكه بابتسامه: حاضر…
حازم وهو يأكلها: شطوره…
مليكه: هو احنا مقابلتنا اول مره كانت ازاي..
حازم وهو يفتكر خناقه اول مره و يبتسم تلقائيا: بصي يا ستي انتي كنتي سرحانه وانا كنت جاي من وراكي و بضرب كلكس… و انتي مش واخده بالك لحد ما تعصبت و وقفت و زعقت فيكي… و انتي روحتي برضوا زعقتي فيا و مسكنا ف بعض…
لتضحك مليكه بشده: يا لهوووي يعني قصه حبنا بدأت بمشاكل..
ليستغرب حازم من حديثها و لكن يبتسم لها..
مليكه: و امتا بقى حبيتني.. تيتا بتقول اننا بنحب بعض اوووي.. قصه الحب دي بدأت ازاي…
حازم وهو عرف سبب حديثها و لكن تجاهل وظل يتأملها و يمسك يديها: حبيتك من جرأتك مفيش بنت كلمتني بالجرأه اللي انتي كلمتيني بيها.. حبيت قوتك و ازاي بتحافظي على نفسك…
لتخجل مليكه من حديثه و لا تعرف ماذا تقول له…
حازم: اي سكتي ليه..
مليكه: مش عارفه حاسه اني اول مره بسمع الكلام دا منك.. مش عارفه ليه مكسوفه منك مع انك جوزي… بصراحه حاسه انك غريب عني..
حازم بتوتر بسيط: حبيبتي انتي نسيتي انك فقدتي الذاكره.. و احنا برضوا بقالنا وقت قصير جداا متجوزين.. طبيعي تحسي بالاحساس دا..
لتهز رأسها بمعني انها اقتنعت بحديثه..
مليكه: احنا امتا هنمشي من هنا..
حازم: الدكتور قال ممكن نمشي بكره..
مليكه: احسن علشان زهقت من جو المستشفى..
**************************
ف الكافيه..
كريم: مش عارف اعمل اي مع البت رحمه دي.. اجي اتكلم معاها القيها بتكلمني برسميه.. شلتني..
صديقه: قولتلك انها غيرهم.. و مقفله..
كريم بتفكير: بس انا حاسس ان ممكن تيجي معايا.. بس شكلي كدا هضحي شويه..
صديقه بدون فهم: مش فاهم دماغك..
كريم بابتسامه: هقولك اصل ابويا عايزني استقر.. و انا هحققله هدفه.. بس ارتب للموضوع
***********************
صباح يوم جديد مليئ بالاحداث…
ف القصر..
خديجه: يلا ي عفاف خلصتي اللي قولتلك عليه..
عفاف: ايوا ي هانم..
خديجه: و جناح حازم نضفتيه كويس…
عفاف: ايوا ي هانم.. كله تمام..
لتنزل اسماء من على الدرج و هي لم تعرف ماذا يحدث..
اسماء: اي اللي ببحصل هنا..
خديجه: ما انتي لو بتسألي كنتي عرفتي.. ان مليكه هتخرج النهارده من المستشفى.. بس انتي حتى الزياره مروحتيش ليها..
اسماء بابتسامه: بجد هتخرج النهارده.. و بعدين ي حماتي انا خوفت اتعبها بكلامي.. خصوصا انها مش فاكره حاجه..
خديجه: المهم تعامليها كويس..
اسماء بابتسامة خبيثه: متخافيش انا ههتم بيها على الاخر.. دي عروستنا برضوا..
لتتركها خديجه و تذهب…
اسماء ف نفسها: انا هعرف ازاي اهتم بيكي ي مليكه و اريحك خالص…
************************
ف الجامعه..
كانت تسير ف شارع الجامعه ليوقفها ذلك الشاب بابتسامه جميله..
كريم: صباح الخير…
رحمه وهي تنظر له بتأفف.. انت برضوا..
كريم بغيظ: طب ردي الصباح..
رحمه: انت عايز مني اي.. كل شويه تنطلي بحاجه جديده..
كريم بغضب: انتي بتكلميني كدا ليه.. انا مليون واحده تتمناني..
رحمه ببرود: طب روح للمليون بتوعك..
كريم بابتسامه مستفزه و نظره حقي*ره: بس انا عايزك انتي..
لتصفعه رحمه على وجهه: انت قليل الادب.. لتذهب من امامه.. و تتركه مندهش من الذي حدث..
كريم يحدث نفسه: انتي بتضربيني انا ي بت ال…. اقسم بالله ل ربيكي..
******************
ف المستشفى..
يدخل عليها حازم بابتسامه جميله و هو يخبئ شئ ورا ظهره.. ليراها حزينه..
حازم بخوف عليها: مالك ي حبيبتي.. زعلانه ليه..
مليكه وهى عابسه كالاطفال: معنديش فستان اروح بيه..
حازم بابتسامه: و مين بس اللي قالك انك معندكيش فستان… ليخرج من ورا ظهره شنطه و يعطيه لها… لتخرج منه فستان نبيتي جميل و طرحه سوداء…
مليكه بانبهار: دا عشاني…
حازم: لا عشاني..
لتضحك مليكه ليتأملها حازم..
حازم بابتسامه: يارب دايما بتضحكي ي روحي..
لتخجل مليكه: طب اخرج بره علشان اغير براحتي..
حازم وهو يتصنع البراءه: ليه..
مليكه بغيظ: انت هتستهبل.. اخرج بره..
حازم باندهاش وهو يرى عصبيتها مره اخرى: بستهبل.. انتي نسيتي اني جوزك..
مليكه وهي تخرجه خارج الغرفه: نبقى نشوف حكايه جوزي دي بعدين…
لتقفل الغرفه..
حازم بالخارج: مجنونه…

**********************
ف الجامعه…
كانت تجلس ف كافيتريا الكليه تنتظر صديقتها *حور*..
مرام تحدث نفسها: اتاخرتي ليه ي زفته…
ليأتي اليها شاب…
الشاب: ازيك ي حلوه..
مرام: نعم…
الشاب وهو يجلس بجانبها: بقولك ازيك ي حلوه..
مرام وهي تقوم من على الكرسي: انت شكلك واحد مجنون.. لتذهب من امامه لكن يمسك يدها ليمنعها من الرحيل… لتصفعه على وجهه..
مرام: انت ازاي تمسكني كدا..
ليراها عمرو و صديقه..
صديقه: يلا ي عم اهي ابتدت الخناقه.. ادخل بقى دافع عنها..
عمرو: انا بقول استنى شويه لحد ما تسخن اكتر..
عند مرام و ذلك الشاب..
الشاب بغضب: انتي بتضربيني انا.. انتي شايفه نفسك على اي عايز افهم…
مرام بغضب: و انت مالك اصلا.. انت عايز مني اي…
ليقترب منها الشاب لتبتعد عنه..
مرام بتحذير: احسنلك تبعد عني.. لتحاول ان تذهب و لكن يمسك يدها مره اخرى..
عمرو بثقه: اهو دلوقتي اروح انقذ……. لكن ينصدم عندما يرى مرام تقوم بضربه ف بطنه و تنزل عليه بحركات الكارتيه.. حتى يكون ذلك الشاب على الارض يتوجع..
مرام بابتسامه ثقه: قولتلك تبعد عني… و تذهب من امامهم..
عمرو: اي البت دي.. تكونشي بروسلي وانا مش عارف..
صديقه: انت هتكلم نفسك.. الواد بيموت..
عمرو: ما يموت.. مش عيب عليه واحده تضربه..
صديقه: يا عم اتنيل.. احنا غلطانين اننا سمعنا كلامك..
عمرو بحيره: طب دي اخليها تحبني ازاي.. علشان اكسر مناخيرها الي طالعه بيها السما..
************************
ف القصر..
خديجه: انا مش عارفه اتأخرو كدا ليه..
شريف: عادي ي جدتي.. انتي هتخافي على حازم زمانه جاي..
ليرن الجرس…
شريف: اهم وصلوا..
فتحت عفاف الباب..
حازم بابتسامه: ازيك ي داده..

عفاف: كويسه الحمدلله.. ازيك ي مليكه هانم حمدالله على سلامتك..
مليكه بابتسامه: الله يسلمك… لتنظر لحازم ليفهم نظرتها..
حازم: دي داده عفاف ي مليكه..
ليدخلوا القصر..
خديجه بابتسامه: حمدالله على سلامتك ي حبيبتي..
مليكه: الله يسلمك ي تيتا..
لتنظر مليكه ل اسماء فهى لم تأتي لها المستشفى..
اسماء وهي تصتنع الحب: الف حمد لله على سلامتك ي حبيبتي.. معلش علشان مجيتش زورتك ف المستشفى.. بس محبيتش اتعبك قولت لما تيجي بسلامه…
مليكه بابتسامه: الله يسلمك..
اسماء: انا اسماء مرات عم حازم ي حبيبتي..
خديجه بمقاطعه: خد مراتك ي حازم و اطلعوا علشان ترتاحوا يكون الفطار جهز ي حبيبي…
حازم: حاضر… ليأخذ مليكه لغرفتهم…
**************************
تأتي من الخارج وهى تلتفت يمين و يسار خائفه ان يكون احد رآها… لتدخل المطبخ وهى ممسكه بتلك الازازه الصغيره التي تخبأها بكف يدها.. تريد ان تعطيها لسيدتها دون ان يلاحظ احد.. لتنظر خارج المطبخ و تراها من بعيد..
لتحس الاخرى بأن احد ينظر اليها لترى خادمتها لتفهم انها أتت بالمطلوب..
الخادمه: اسماء هانم الازازه اهي..
اسماء بابتسامه وهي تأخذ منها الازازه: حد شافك..
الخادمه: لا ي هانم..
اسماء: احطه ف اي حاجه عادي..
الخادمه: ايوه ف اكل او شرب..
اسماء: تمام اوووي…
*********************
كان سالم يجلس مع ابنه شريف يتناقشوا ف امور الشغل..
ليرن هاتف سالم معلن عن اتصال من صديقه *عبدالرحمن الرشيدي*
سالم بابتسامه: عبدالرحمن الرشيدي بنفسه.. اخيرا افتكرتني ي شيخ..
عبدالرحمن: حبيب قلبي.. ما خلاص مش هبعد عنك تاني..
سالم: يبقى عايزني عشان مصلحتك..
عبدالرحمن: ابدا والله.. دا انا طاير من الفرحه.. علشان الموضوع اللي انا عايزك فيه..
سالم باهتمام: شوقتني.. موضوع اي..
عبدالرحمن: بص ي سيدي انا جاي عندك بكره عشان نتقدم لبنت اخوك لابني..اي رأيك بقى عايز انسبك..
سالم بابتسامه: و دي حاجه تشرفني.. هو انا الاقي زيك انسبه..
عبدالرحمن: تسلم.. اشوفك بكره سلام..
سالم: سلام…. ليغلق الخط ثم ينظر لابنه..
شريف بابتسامه: نسب اي ي بابا.. هو جاي عريس ل دينا و لا اي..
سالم: لا.. جاي ل رحمه بنت عمك…
شريف بصدمه: رحمه………..

google-playkhamsatmostaqltradent