رواية مهرة فارس الصعيدي كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثاني عشر 12
في الشركه .
في مكتب فارس .
كان يقف وهو ينظر إليها بجنون وغيظ ليتحدث بحده .
/نعم ي اختي ي عني ايه أن شاء الله بقيتي مديره الشركه ومين سمحلك بكده وانا ايه دكر بط ماليش لازمه .
مهره بحده/والله انا بمارس شغلي في ملكي وبعدين كفايه اوي بقا الي انت عملته ده قدام العملاء .
فارس بجنون وعصبيه وهو يرمي كل الاوراق أرضا /عملاء قوم ياض انت وهو مفيش شغل يلا اتفضلوا علي بره .
أحدا العملاء بغيظ / جرا ايه ي فارس باشا هي دي اصول الشركه برضه ده احترام ده .
فارس بجنون وعصبيه/لا ي روح امك انامش محترم انا تربيه شوارع والشركة دي هقلبها عربيه فول يلا بره .
مهره بغيظ شديد/انت ايه الي انت عملته ده طيرت الصفقه من الشركه .
فارس بغيظ وسخريه/صفقه والله وعرفتي الصفقه ي بنت عواد الله يرحم ابوكي ي اختي ده انا متجوزك بالجلابيه علي اللحم .
مهره بغيظ شديد/بقولك ايه اطلع بره مكتبي وروح شوف شغلك ورايا شغل كتير .
فارس بعصبية /بقولك ايه انا عارف اني استاهل منك اي حاجه واي عقاب لحد ماكفر علي الي عملته لكن كده انتي بتسفزيني ي مهره انتي روحي حته من قلبي انا مستحيل اسيبك كده تتكلمي مع ده وتتضحكي مع ده ده انا اولع في الشركه دي بالي فيها .
مهره ببرود واستفزاز/أعلا مافي خيلك اركبه ي ابن هاشم .
احمد وهو يسير بغيظ /ايه ده الي انت عملته ده ازي تتدخل كده عند اختي وتعمل الي عملته .
فارس بحده /بقولك ايه يالا اخرس خالص انا سبحان الله من اول مره شوفتك فيها كرهتك كده لله في لله .
احمد بغيظ /نفس الاحساس علي فكره .
سعاد بارتباك شديد/فارس باشا نيفين هانم .
فارس بنظره خبيثه/خليها تتفضل .
لتسير نيفين بدلع وهي في غايه الجمال.
/ازيك ي فارس باشا عمي ابراهيم بتاع الحسابات فين انا عديت عليه ملقتوش من فضلك لو في حته استعجلوه لاني مشغوله اوي وهو بيقعدني علشان الجرد بتاع المصنع حوالي خمس ساعات .
فارس وهو يقترب منها بخبث ومكر/ايه ده هو انا مقولتلكيش مش انا بقيه مدير الحسابات اصل عمي ابراهيم كبر بقا فقولت امسكها أنا .
نيفين وهي تقترب منه بدلع ودلال/ايه ده معقول ي عني هشوافك وافضل معاك كل اسبوع حوالي خمس ساعات مش قادره اصدق نفسي اصل الثانيه معاك بعمر بحاله .
فارس بنظره خبيثه/لا لا خمس ساعات دول مع عمي إبراهيم الراجل الخبره الي بقاله سنين شغال في الحسابات وفاهم لكن لسه مبتداء جديد في الخط خوديني واحده واحده تاتا تاتا وبراحه عليا علشان قلبي ضعيف اوي .
مهره بغيظ شديد وغيره /جاتك شكه في قلبك انت وهي ي بعيد .
نيفين بضحكه عاليه/هههههههه .
فارس بابتسامه وغمزه /هههه اموت فيك ي طعم .
مهره بغيظ وغيره جامده وهي ماسكه في احمد /بقولك ايه ي احمد مانرجعه المدير.
بعد مرور وقت ..
كانت رايحه جايه بجنون وهي بتبص عليهم وعلي ضحكهم مع بعض والغيره طبعا هتموتها .
احمد بغيظ شديد /هو ده الي اتفاقنا عليه من اولها كده ي اختي الغيره هتموتك .
مهره بحزن واشتياق /اعمل ايه بس ي احمد بعشقه كتير بحس أنه كان معزور .
احمد بجدية /علي فكره انا مش عارف ايه الي حصل بينكم اصلا .
مهره بضيق /اوووف منك ي احمد قولتلك خلاف عادي روح بقا هات رشا من الدرس .
احمد بحنان وهو يقبل رأسها /خلاص ي نور عيني مش هسال تاني انتي عارفه أنك أغلا حاجه في حياتي يلا هروح اجيب رشا واجي اخدك خالي بالك من نفسك .
مهره بغيظ وغيره/اللهي تتشلي ي بعيده لو بتتغزلي فيه .
********************.
في فيلا القناوي ..
في الجنينه …
كانوا يجلسون رحمه وسالم ..
رحمه بجديه /ي عني انت الي عملت كل ده ي سالم .
سالم بوجع ومراره/ايوه انا ي رحمه مفاجاه بالنسبه الك اني اعمل حاجه خير مش كده سمعت كلامك الي وجع قلبي وابننا الي قتلتيه هان عليكي ابننا ي رحمه.
رحمه بدموع ووجع /اوعا تلومني ي سالم اوعا انت نسيت انت عملت فيا ايه ولا كلامك الي قولتهولي انت دبحتني بسكينه تلمه ي سالم كان لازما اعمل كده لاني مش عايزه نسخه تانيه منك ي سالم .
سالم وهو يقبل يدها بدموع ووجع/قسما بالله انا اتغيرت ي رحمه اتغيرت وبقت انسان جديد انا مش مش عايز غيرك ي رحمه ارجوكي سمحيني واديني فرصه تانيه وانا هثبتلك انك أغلا ما في حياتي .
رحمه بنظره خبيثه/طب واسلام اسيبه.
سالم بعصبيه وغيره /مايولع اسلام هو وأهله انا خلاص عرفت قيمتك ومش هسيبك للغيري وهكلم عمي بكره والواد المعفن ده لو جه هنا هقطعله رجله.
ليسير الي الاعلي لتبتسم رحمه بسعاده فمن الواضح فعلا تغيره وعشقه لها وهي ايضا مازالت تعشقه .
****************.
في غرفه هاشم القناوي ..
كان يجلس بحزن شديد وخوف من نهايته بعدما علم من الدكتور أنه لديه المرض اللعين ليتحدث بندم واسف.
/اه ي هاشم اهو ده الي معملتش حسابه الموت انك هتكون بين ايدين ربك هتقوله ايه هتقوله علي الظلم الي انت ظلمته للناس والافتراء عليهم جمعت فلوس هتعملك ايه الفلوس دلوقتي اه العيال ولاد عواد الي شردهم وخات كل حاجه عنديهم معقول ان ممكن اللاقيهم وارجعلهم حقهم يمكن ربنا يغفرلي .
*****************.
من امام الشركه ..
كانت تقف وهي تنظر احمد لما تشعر بذاتها عندما حملها فارس سريعا ليضعها في السياره لينطلق بها .
مهره بغيظ شديد/انت ايه الي بتعمله ده عايز مني ايه وواخدني علي فين أكده .
فارس بابتسامه ساحره/هخطفك من الدنيا دي كلها لازما نكلم ي مهره ونصفي حسابنا مع بعض من غير ماحد يدخل احنا حبايب بعض ي مهره .
مهره بغيظ شديد/اتكلم عن نفسك انا خلاص كرهتك ي فارس .
فارس بابتسامه وهمس /كدابه انتي بتموتي فيا زي مانا بموت فيكي انا عارف اني غلطت غلط كبير مش طالب منك انك تنسي بسرعه أو تغفري كل الي طالبه منك انك تسيبي قلبك يخليني جواه يخليني حبيبه مهره انا كنت معزور مش برر الي عملته بس متقسيش عليا كده انا مقدرش علي قسوتك دي وافتكري أن الي راح ابني زي ماهو ابنك ووجعي عليه مش اقل من وجعك ابدا .
مهره بتنهيده عاليه /انت عايز مني ايه دلوقتي ي فارس.
فارس بابتسامه ولهفه /تيجي تعيش معايا في الفيلا علي فكره انا رديتك لعصمتي من تاني تعالي ي مهره خليكي قدام عيني وعاقبيني زي مانت عاوزه ارجوكي ي مهره .
مهره بتنهيده عاليه/ماشي .
فارس بسعاده لا توصف وهو يقبل يدها /ربنا يخليكي ليا يا مهره قلبي الفيلا هتنور بيكي ي تاني ي مهره حياتي .
***********************.
في الحضانه التي تعمل بها ملك ..
كانت تجلس بابتسامه ولعب مع الاطفال لتسير سماح صديقاتها بفرحه .
/لووووي الف مبروك ي ملك احلا حاجه انك طلقتي ي شيخه بلا هم .
ملك بضحك /ههههه ايه ي سماح من ساعه معرفتي اني أطلقت وانتي الفرحه مش سيعاكي .
سماح بابتسامه /علشان بقيتي زي حره طليقه انا كرهت صنف الرجاله كلهم .
ملك بابتسامه هادئه /انا بقا مكرهتش صنف الرجاله ي سماح انا نفسي في رجل يحبني ويخاف عليا انا وفارس ابن عمي جوازنا كان ليه ظروف خاصه بس انا فعلا نفسي احب واتحب ي سماح .
سماح بابتسامه /ربنا يرزقك ي اختي ويسعدك .
كان يقف علي بالخارج وقد استمع للحديث كاملا فأصبح قلبه يرقص كالطبول واخيرا قد اتيت له الفرصه ليجتمع بمن خطفت الروح والقلب .
كانت تسير للخارج ولم تراه ليقف خلفها ويردد بصوت يملؤها العشق .
/بحبك ومش عايز غيرك من الدنيا دي واوعدك اني هعيشك ملكه علي روحي وقلبي ي ملكه قلبي .
كانت تنظر إليه بدموع فرحه تخبره بموافقتها .
*******************.
في غرفه مهره وفارس ..
كانت تقف مهره بصدمه من شكل الغرفه المتغير تماما .
فارس بابتسامه ساحره/انا غيرت كل حاجه في الاوضه مكنتش حابب انك تفتكري اي حاجه وحشه حصلت فيها انا هعيش بس علشان امحي كل الحزن الي جواكي كل الي ممكن يوجعك وياذيكي ي مهره .
مهره بابتسامه باهته /لدرجه دي ي فارس .
فارس وهو يقبل يدها بعشق/واكتر من كده ي روحي بحبك يا مهره بحبك .
مهره بارتباك شديد/انا عايزه انام ي فارس .
فارس بابتسامه عاشقه /قصدك ننام انا هنام في حضنك لاني عيني مغمضتش من غيرك انتي عارفه ان الدفاء الي في حضنك بيدفيني ويخليني انام وانا مطمئن .
وبالفعل ناموا في حضن بعض من غير ماحد يفكر في أي حاجه المهم انهم في حضن بعض وبس .
*****************.
في شقه احمد .
كان يسير بسخرية وضحك بعدما أخبرته مهره أنها رجعت مع فارس ليشعر باختفاء رشا ليبحث عنها بهلع وجنون لينصدم من هيئه غرفه النوم الساحره وتلك الاميره التي تقف وهي ترتدي فستان قصير مثير ليقترب منها بفرحه لا توصف .
/الي انا شايفه ده بجد ي رشا .
رشا وهي تمسك وجه بحنان /بجد ي روح قلب رشا انا كنت معاهده نفسي اني مش هسمحلك تقرب مني ولا تلمس مني شعره واحده غير لما احبك واموت فيك وانت حبيبي كنت حنين معايا اوي بس خلاص انا رفعت الرايه البيضاء ووقعت في حبك وعايزه اكون في حضنك دلوقتي حالا بعشقك ي احمد بعشقك .
ليحملها احمد بسعاده ليصبحوا زوجان شرعا وقانونا .
******************.
في غرفه مهره وفارس ..
كانت مهره نائمه بعمق كان يجلس وهو يتاملها بعشق وهو يقبل رأسها بحنان .
/روح قلبي انا عارف اني وجعتك بس وحياتك عندي لعوضك عن كل الي فات حتي لو اضطريت اني ابوس ايدك ورجلك قدام الدنيا كلها هخليكي ملكه لانك تستاهلي ي نور عيني بحبك ي مهره بحبك .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مهرة فارس الصعيدي ) اسم الرواية